Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 I flere år var jeg plaget med svært sterke smerter i hele kroppen. Fikk til slutt en fibromyalgidiagnose. Ved daglig inntak av antiinflamatoriske medisiner holdt jeg det i sjakk. For ca 3 år siden kom jeg til å tenke på at smertene kom sjeldnere og sjeldnere. Tok smertestillende nærmest av gammel vane. Fant derfor ut jeg ville prøve en periode uten, og det gikk jo helt fint. Har ikke verket siden. Kjenner jeg antydning tar jeg en paracet eller sover det av meg. Nå har jeg gått smertefri såpass lenge at jeg ikke ønsker diagnosen som et vedheng lenger. Den er mer en belastning enn noe annet. Vet jeg må ta kontakt med legen, men vet noen prosessen videre? Anonymous poster hash: ffd7a...dc3
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Hei,,,, det er jo kjempeflott at du har du blitt frisk.... Diagnosen fibromyalgi får du nok ikke fjernet.... du hadde jo fibromylagi da.... men nå er frisk :-) Anonymous poster hash: b27ee...914
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Det er nok ikke sånn det fungerer.. Du har hatt diagnosen og da "har" du den enda selv om du er symptomfri... Mannen min har "hatt" epilepsi fra barnsben - dvs at han er operert for epilepsi og er "frisk" og har vært anfallsfri i 4 år... Men diagnosen blir han jo ikke kvitt uansett.... Et annet spørsmål blir jo om du i det hele tatt har hatt fibromyalgi, slik jeg har skjønt det er ikke det noe som vanligvis går over av seg selv i løpet av ett par år.... Anonymous poster hash: cd3a2...c6f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Litt dårlig forklart sikkert.. Vet at den ikke blir fjernet som i at jeg har vært syk, mente fjernet som i at det er "avsluttet". Det er fantastisk og ikke ha smerter lengre. Det er en tung tid å være så dårlig. For min del handlet det om å få orden på livet i den grad at jeg fikk jobbet meg gjennom psykisk belastende episoder som slo ut i betennelser og smerter. Ikke alle har det sånn, men jeg tror at for mange er det en sammenheng. Man må ønske å bli frisk, og ikke for å tråkke noen på tærne, men mange graver seg ned i egen ulykke og da blir saken straks vanskeligere. Kropp og psyke henger mer sammen enn man tror. Beklager på forhånd om dette virker støtende, dette er min erfaring basert på egne erfaringer og en del historier fra bl.a. diverse forum. Anonymous poster hash: ffd7a...dc3
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Hm, jeg ble diagnostisering med epilepsi da jeg var 9 år gammel. Ble friskmeldt da jeg var rundt 13-14 år (ingen aktivitet i hjernen, anfallsfri i flere år og medisinene ble seponert etter om lag 2 år). Jeg har forstått det slik at jeg da hadde bareepilepsi, noe man kan vokse av seg så lenge man ikke er født med det, og at jeg derfor ikke har diagnosen epilepsi lenger. Mener dere at jeg fortsatt har det, selv om jeg ble friskmeldt? Anonymous poster hash: fc9a8...635
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Når gamle kommer på sykehjem står deres gamle diagnoser i journalen, som feks brystkreft i 1997, depresjon i 1980 osv...det betyr ikke at vi som jobber der tror at de har samme sykdommer i dag, men det er viktig informasjon til behandlende lege og sykepleier, både fordi sykdomshistorie har mye å si for hva man skal være obs på, og for hvilken behandling som kan være aktuell ved ny sykdom. Man kan bare slette ting fra journalen hvis de er feilaktige, dvs om du har vært feildiagnostisert. Det står i loven. Anonymous poster hash: 6cbb4...6a6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Det er nok ikke sånn det fungerer.. Du har hatt diagnosen og da "har" du den enda selv om du er symptomfri... Mannen min har "hatt" epilepsi fra barnsben - dvs at han er operert for epilepsi og er "frisk" og har vært anfallsfri i 4 år... Men diagnosen blir han jo ikke kvitt uansett....Et annet spørsmål blir jo om du i det hele tatt har hatt fibromyalgi, slik jeg har skjønt det er ikke det noe som vanligvis går over av seg selv i løpet av ett par år.... Anonymous poster hash: cd3a2...c6f Det er ingen tvil om at det var fm. Var gjennom en lang prosess før diagnosen, slo ut på samtlige triggerpunkt, og det smertehelvete man er i er IKKE innbilt! Og jo, man kan bli frisk. Om du leser deg opp på sykdommen ser du at det kalles (gjorde hvertfall det før) et utelukkelsessyndrom. Vanskelig å avgjøre hva som gir smertene da da det ikke slår ut på en spesiell test, men smertene er likvel svært reelle. Jeg mener som nevnt over at det, i alle fall for min del, kan henge sammen med psyken. Det er ikke snakk om et par år med smerter her, noe lengre enn det. Anonymous poster hash: ffd7a...dc3
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Når gamle kommer på sykehjem står deres gamle diagnoser i journalen, som feks brystkreft i 1997, depresjon i 1980 osv...det betyr ikke at vi som jobber der tror at de har samme sykdommer i dag, men det er viktig informasjon til behandlende lege og sykepleier, både fordi sykdomshistorie har mye å si for hva man skal være obs på, og for hvilken behandling som kan være aktuell ved ny sykdom. Man kan bare slette ting fra journalen hvis de er feilaktige, dvs om du har vært feildiagnostisert. Det står i loven. Anonymous poster hash: 6cbb4...6a6 Jeg ønsker ikke å fjerne diagnosen fra journalen, men jeg ønsker det skal stå friskmeldt. Er fullstendig klar over hvor viktig sykdomshistorien kan være for evt. behandlig på et senere tidspunkt. Anonymous poster hash: ffd7a...dc3
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Hm, jeg ble diagnostisering med epilepsi da jeg var 9 år gammel. Ble friskmeldt da jeg var rundt 13-14 år (ingen aktivitet i hjernen, anfallsfri i flere år og medisinene ble seponert etter om lag 2 år). Jeg har forstått det slik at jeg da hadde bareepilepsi, noe man kan vokse av seg så lenge man ikke er født med det, og at jeg derfor ikke har diagnosen epilepsi lenger. Mener dere at jeg fortsatt har det, selv om jeg ble friskmeldt? Anonymous poster hash: fc9a8...635 Diagnosen har du jo i sykdomshistorien din, men du har jo vokst av deg selve epilepsien... Mannen min har hatt epilepsi mye lengre enn deg - i nesten 30 år og det er noe han må ta hensyn til resten av livet selv om han er anfallsfri nå - mye pga han har vært gjennom en veldig stor operasjon i hodet samt har drevet med nedtrapping av medisiner i åresvis etter operasjonen... Det vil alltid dukke opp i journalen og leger må alltid vurdere evt. symptomer på sykdom senere i livet opp mot dette.... Anonymous poster hash: cd3a2...c6f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Jeg har diagnosen adhd. Jeg er rolig, konsentrert og har ikke noe som tyder på at jeg har adhd. Diagnosen fikk jeg likevel på grunnlag av rapporter fra da jeg var lita, og beskrivelser av hvordan jeg var som barn. At jeg allerede var symptomfri da gjorde ikke noe. Adhd kan man vokse av seg, men diagnosen blir værende. Anonymous poster hash: c20be...2c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå