Gå til innhold

Gravid og arbeidsledig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år og gravid i åttende uke. Sist jeg var i arbeid var i august. Da hadde jeg deltidsjobb i bare tre måneder. Jeg sa opp jobben fordi arbeidsgiver behandlet meg meget dårlig. Jeg overdriver ikke, har flere som kan støtte meg på dette. Jeg er litt redd for å hoppe ut i arbeidslivet igjen, fordi jeg rett og slett ikke vil bli behandlet dårlig flere ganger.

Før jeg ble gravid søkte jeg på en frisørskole, og jeg fikk tildelt plass. Så viste graviditetstesten to streker noen uker etterpå. Jeg ble først sjokkert og redd, men nå er både jeg og kjæresten min glad og gleder oss til å bli foreldre. :-) Vi har bodd sammen i 8 mnd, men måtte flytte tilbake til foreldrene våre (for 2 uker siden) pga at jeg sluttet i jobben, og det ble for vanskelig med økonomien. Vi flytter sammen igjen i desember/januar. Han har forresten heltidsjobb og tjener godt, men jeg liker ikke tanken på at kanskje han må forsørge meg og den lille. Jeg vil jo så gjerne klare å skaffe penger selv.

Det som er problemet mitt er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre ang. jobb/utdanning. Er det lurt av meg å begynne på denne frisørskolen fra januar-mai 2014, eller burde jeg heller skaffe meg ny jobb? For jeg har lest meg fram til at jeg ikke har rett på foreldrepenger, og kan bare få engangsstønad... Jeg vil vite hva dere ville valgt, og gjerne gi meg tips og råd. :-) Tenker så mye på dette at jeg mister nattesøvnen...

Tusen hjertelig takk om noen vil ta seg tid til å hjelpe meg! :-)

Anonymous poster hash: 639f4...39a

Anonymous poster hash: 639f4...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk deg en ny jobb. Ikke fortell arbeidsgiver at du er gravid med det første. Er ikke vits å begynne på skole, du har ikke studert lenge bok til å ha opparbeidet rett på fødselsstipend.

Anonymous poster hash: 24598...413

Skrevet

Jeg ville søkt jobb, om du får en jobb innen kort tid vil du muligens akkurat rekke jobbe inn rett på foreldrepenger. Det står på nav at en må ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene, og om du begynner i jobb før jul kan du rekke det akkurat.

Anonymous poster hash: 19ebc...77b
Skrevet

Du må få deg en jobb asap! Drit i hva det er, bare du får bygget deg opp rett til foreldrepenger.

Skrevet

Hvis du er akkurat 8+0 i dag, har du termin 25.juni. Stemmer dette? Du har sikkert beregnet din egen termin på kalkulator eller hos lege. Hvis termin er 25.juni, går du ifølge NAV sine regler ut i permisjon 4.juni. Det er innen denne datoen du må ha opparbeidet deg rett til foreldrepenger.

Du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før denne datoen. Altså kommer ikke den gamle jobben din til å telle. Dersom du ikke har hatt noen inntekt nå i mellomtiden (husk at arbeidsledighetstrygd også er inntekt), må du begynne å jobbe snarest. For å få jobbet i 6mnd før 4.juni, må du starte å jobbe senest 4.desember, og helst før, for å ha litt margin. Om du ikke klarer å jobbe gjennom hele svangerskapet pga gravidplager, så vit at også sykepenger regnes som opptjeningsgrunnlag. Jeg ville skaffet meg jobb, nesten samme hva slags, og jobbet så mye som mulig for å få god opptjening til foreldrepenger.

Hvis du ikke får deg jobb, er også dagpenger fra NAV grunnlag for opptjening av rett til foreldrepenger, men summen du får utbetalt er veldig avhengig av hvor stor inntekt du har hatt i snitt ila året/ tre siste år, så da må du regne ut om det faktisk lønner seg framfor å motta engangsstønaden.

Lykke til:-)

Anonymous poster hash: 34c6b...3aa

Skrevet

Er frisørskolen en intensivskole som kun varer fra januar til mai forresten? Om du hører med noen som har gått der om at det ikke er så hardt å gå der, og du vet at du og kjæresten din kan leve av hans inntekt, er det jo en mulighet å gå skolen, og deretter ha god mulighet for å få jobb når du er ferdig med permisjon. Men tror jeg ville utsatt denne type utdanning altså, både fordi det ofte er ganske hardt og intensivt og dessuten grunnet alle blekemidler og avgasser du da vil puste inn som gravid (ja jeg vet mange frisører jobber gjennom hele svangerskapet, men vet ikke om jeg ville gjort det samme altså).

Anonymous poster hash: 34c6b...3aa

Skrevet

Få deg en jobb så fort om mulig.

Anonymous poster hash: a0c75...56d
Skrevet

Husk også at dagpenger fra nav gjelder som grunnlag for foreldrepenger. Så meld deg som arbeidssøker ho nav, da får du også dagpenger og foreldrepengerutifra det i det minste. og kanskje en jobb i tillegg

Anonymous poster hash: d2aae...38d
Skrevet

Er man 19 år har man vel neppe jobbet nok i fjor til å ha tjent seg opp rett til dagpenger?... Her er det nok bare å finne seg en jobb så fort som fy! Som en annen nevner bør du komme deg i jobb snarest for å opptjene deg rett til foreldrepenger....

Anonymous poster hash: ff69b...279
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Har du fått deg arbeid?

Anonymous poster hash: 080a7...8d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...