Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #1 Skrevet 9. november 2013 Om man hate ALLE muslimer, ALLE mørkhudede, alle som ikke er "ariske", da er man rasist. Den ser jeg! Men om man ikke har noe generelt i mot muslimer, men man har noe i mot innvandrere som kommer til Norge og bryter lover, de voldtar, ranet, vold generelt, snylter osv (for de dette gjelder altså), om man ytrer din mening om disse, er man rasist da?? Det trenger ikke være muslimer/mørkhudede som er kriminelle. Østeuropeere lager da statistikk de også.., Men er man rasist om man mener DE KRIMINELLE burde bli sendt på hue og ræva hjem??? (Her skal jeg gjemme meg bak anonym-knappen) Anonymous poster hash: a34e9...c0f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #2 Skrevet 9. november 2013 Nei, det mener jeg ikke. Spiller ikke om det er svenske, danske, afrikanske o.s.v. for meg. Vårt land....våre regler. Tror jeg hadde vert rimelig ydmyk om jeg var innvandrer. Tenker at jeg da hadde søkt trygghet. Hadde vert veldig nøye på å fulgt reglene i landet jeg kom til. Respektløst sånn som enkelte holder på! Kjenner mange innvandrere som er koselige lovlydige folk slik at det er sagt. Anonymous poster hash: 3bc82...490
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #3 Skrevet 9. november 2013 Nei, selvfølgelig ikke. Å rope rasisme er en patetisk hersketeknikk spesielt for å kneble motstanderen. Anonymous poster hash: 764f1...1e6
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #4 Skrevet 9. november 2013 Hverdagsrasisme kalles det vist... Men da er jeg rasist mot "mitt eget folkeslag" også da... For jeg avskyr A.B.B og de som står bar baneheia-drapene... Hi Anonymous poster hash: a34e9...c0f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Jeg mener at vi ikke kan slippe inn alle muslimene som vil inn i landet, for da kan det komme millioner og Norge vil bli et muslimsk diktatur. Jeg er ikke dermed rasist, kun skeptisk til religionen. Hvis det dreier seg om konverterte muslimer, stiller det seg annerledes. Da blir jo spørsmålet om jeg synes det er greit dersom alle i framtida blir av blandingsrase? Ahem... Det vil ihvertfall bli tungt for de lysblonde og rødblonde i en overgangsperiode, da de vil leve i et samfunn der "alle andre" har svart hår. Anonymous poster hash: d9f65...1c9
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Nei, da er du ikke rasist. Men kanskje litt naiv? Det er jo faktisk slik at mange av de som utfører handlingene blir sendt hjem etter sonet dom dersom de ikke har lovlig opphold i Norge. Noen er norske statsborgere, og da er det ingen steder å sende dem selv om de har en annen etnisk bakgrunn. På grunn av Schengen/eøs samarbeidet er det minimalt med grensekontroller innenfor Europa som heller ikke gjør saken noe enklere. Mange sier videre: "La dem sone i sine egne hjemland" Hvorfor i huleste skulle et annet land være villig til å la en forbryter sone i deres fengsler med alle kostnader og risiko det innebærer for noe vedkommende har gjort i Norge? De er vel heller snarere bare glad for å være kvitt vedkommende. Verste fall blir personen sendt hjem og slipper å sone i det hele tatt. Er det det vi vil? Jeg er jo enig i at grov kriminalitet skal være grunn til opphevelse av oppholdstillatelse osv, men skjønner samtidig at dette er et sammensatt problem der det ikke nytter å bare si: "Send dem på hue og ræva ut!" Anonymous poster hash: 94462...a04
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Rasist og rasist. Når dei kommer til Norge så hold seg til den Norske lov og holde sin tro innen sine 4 vegger. Dats it. Hadde du komment til deires land måtte du forholde deg til deires regler eller ja kva tror du. Ingen som snakker om det fordi du tårer ikkje. Stempla rasist. Han som drap dei i bussen får eit godt liv i Norge og det viste han fra grunn av. Og velkommen til duste Norge. Tårer ikkjeog si sin meining pga stempla rasist barre du vil si din meining. Anonymous poster hash: 1fb4c...35f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Hvis det dreier seg om konverterte muslimer, stiller det seg annerledes. Da blir jo spørsmålet om jeg synes det er greit dersom alle i framtida blir av blandingsrase? Ahem... Det vil ihvertfall bli tungt for de lysblonde og rødblonde i en overgangsperiode, da de vil leve i et samfunn der "alle andre" har svart hår. Anonymous poster hash: d9f65...1c9 Uansett hvor mange man er så er det kun mellom 5-10% som går utenfor "egen rase". Så at nordmenn i fremtiden blir blandingsrase er ikke sant. Da hadde vi vært det for lenge siden. Anonymous poster hash: 764f1...1e6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Jeg mener at vi ikke kan slippe inn alle muslimene som vil inn i landet, for da kan det komme millioner og Norge vil bli et muslimsk diktatur. Jeg er ikke dermed rasist, kun skeptisk til religionen. Hvis det dreier seg om konverterte muslimer, stiller det seg annerledes. Da blir jo spørsmålet om jeg synes det er greit dersom alle i framtida blir av blandingsrase? Ahem... Det vil ihvertfall bli tungt for de lysblonde og rødblonde i en overgangsperiode, da de vil leve i et samfunn der "alle andre" har svart hår. Anonymous poster hash: d9f65...1c9 Jo dette er en type rasisme , siden du her skjærer alle over et. Du stiller ALLE muslimer i en kategori og generaliserer utfra fordommer du måtte ha. Det er greit å være skeptisk til en religion, men det innebærer jo at man i det minste vet ha den religionen går ut på, og hvilken del av religionen man er skeptisk til. Å være muslim sier egentlig ikke noe som helst om en person, det er hvordan personen utøver sin tro som har en betydelse. Er de muslimer eller islamister. Er dem troende eller fanatikere? Anonymous poster hash: 5ddfe...cb8
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Jeg ville sagt at du er i mot kriminelle. Du vil imidlertid at kriminelle fra utlandet skal sendes hjem slik at vi kan være trygge igjen, og det syntes jeg ikke er rasistisk, men heller den straffemåten du ønsker. Anonymous poster hash: fa979...8cd
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #11 Skrevet 10. november 2013 Hvordan skiller man mellom en innvandrer som ER kriminell og en som KAN BLI kriminell? Og mellom de som er tatt for kriminelle handlinger, og de som har utført dem men ikke har blitt tatt? Er jo ikke akkurat sånn at de går rundt med stempel i panna "jeg er kriminell" - dermed blir det en skepsis mot en hel gruppe mennesker og DET går fort over i rasisme..... Det samme er det jo å si at man ikke vil ha muslimer til landet - mange muslimer er lovlydige mennesker som følger Norges lover, jobber og tar vare på familien som alle andre nordmenn... Hvordan skal man skille mellom de som ønsker et bedre liv for seg og sine og som er villige til å jobbe for å integrere seg og de som er fanatikere og overhodet ikke har planer om å tilpasse seg den norske hverdagen? Når man ser alle innenfor en gruppe under ett (muslimer, afrikanere, pakistanere etc) og ønsker spesielle regler som gjelder for kun den gruppen så ER det rasisme... Anonymous poster hash: 60c9e...699
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #12 Skrevet 10. november 2013 Hvordan skiller man mellom en innvandrer som ER kriminell og en som KAN BLI kriminell? Og mellom de som er tatt for kriminelle handlinger, og de som har utført dem men ikke har blitt tatt? Er jo ikke akkurat sånn at de går rundt med stempel i panna "jeg er kriminell" - dermed blir det en skepsis mot en hel gruppe mennesker og DET går fort over i rasisme..... Det samme er det jo å si at man ikke vil ha muslimer til landet - mange muslimer er lovlydige mennesker som følger Norges lover, jobber og tar vare på familien som alle andre nordmenn... Hvordan skal man skille mellom de som ønsker et bedre liv for seg og sine og som er villige til å jobbe for å integrere seg og de som er fanatikere og overhodet ikke har planer om å tilpasse seg den norske hverdagen? Når man ser alle innenfor en gruppe under ett (muslimer, afrikanere, pakistanere etc) og ønsker spesielle regler som gjelder for kun den gruppen så ER det rasisme... Anonymous poster hash: 60c9e...699 Med det er her jeg sliter med å skjønne forskjellen. Jeg syntes det er flott at vi kan hjelpe, tilby mennesker en bedre fremtid. Mangfold er bra det Og selvsagt er det vanskelig å skille meloom de som er kriminelle og de som kan bli det. De som er kriminelle og har blitt tatt for det, og de som er kriminelle og ikke blitt tatt for det... Men de som kommer til norge, blir tatt for en kriminell handling, det er disse jeg ikke vil ha her. Det er her jeg mer enn gjerne kan komme til å si "den denne drittsekken hjem!!!" For han ÉR en drittsekk som overfalt og voldtok den jenta i parken! Han ÉR en drittsekk som knivstakk tre stk på bussen!!! Og det er ikke min skyld at de er muslimer, mørke, østeuropeere osv. De wr like drittsekker de som alle de etnisk norske som skyter, voldtat, banker, raner og dreper. Men statistisk sett så er det fler med innvandrerbakrunn som utfører disse kriminelle handlingene, og jeg sier det igje: den de ut av landet! (Og så blir jeg kalt rasist igjen...) Selvsagt er det naivt å tro at de blir sendt hjem. Selvsagt vil ingen ta inn kriminelle og bruker penger på fengselsoppgold, behandling, transport osv... Men det er dét jeg skulle ønske skjedde. At vi bare kunne sende de hjem! De kriminelle innvandrerne. (Og så blir jeg kalt rasist igjen!) Men erd t ike slim at for å være rasist, må man hate/misslime hele folkegrupper... Og om jeg missliker en kriminell folkegrupper, er jeg rasist mot kriminelle da? Og dét er vel ikke så galt HI Anonymous poster hash: a34e9...c0f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #13 Skrevet 10. november 2013 Som sagt; du blir ikke rasist fordi man ikke ønsker kriminelle i landet. Er vel samme hva slags nasjonalitet det er. Anonymous poster hash: 3bc82...490
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #14 Skrevet 10. november 2013 Det finnes også mange nordmenn som bryter loven, voldtar, snylter og bruker vold, så jeg mener at hvis man da har behov for å måtte blande innvandrere inn i denne setningen, ja da mener jeg man er rasist! Hvis man derimot sier at man hater _mennesker_ som bryter loven, voldtar, snylter og er voldelige, da er det noe helt annet! Anonymous poster hash: efd0e...1ed
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #15 Skrevet 10. november 2013 Men det er jo det jeg sier. Jeg hater de som bryter loven! Om jeg sier at A.B.B er en drittsekk, er det greit. Men om jeg sier at han som drepte de på bussen, er jeg rasist! Hvorfor?? Hi Anonymous poster hash: a34e9...c0f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #16 Skrevet 10. november 2013 Men det er jo det jeg sier. Jeg hater de som bryter loven! Om jeg sier at A.B.B er en drittsekk, er det greit. Men om jeg sier at han som drepte de på bussen, er jeg rasist! Hvorfor?? Hi Anonymous poster hash: a34e9...c0f Det er uvitenhet. Ikke fra deg, men folk som sier det. Anonymous poster hash: 3bc82...490
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #17 Skrevet 10. november 2013 Du er ikke rasist fordi du mener kriminelle utlendinger bør sendes ut etter endt soning. Men forslaget ditt er kanskje ikke helt gjennomtenkt. Men du bør tenke gjennom en del problemstillinger: - ikke bland utlendinger og muslimer. Etnisk norske kan være muslimer, og innvandrere er ikke nødvendigvis muslimer -hva hvis utenlandske kriminelle har barn i Norge, barn med norsk pass, og tilknytning til Norge? Synes du fremdeles de bør sendes ut? - hvis utenlandske kriminelle skal utvises, skal det da regnes som straff? Ali og Ola raner en bank, Ola får ett år i fengsel, Ali får ett år i fengsel og blir utvist. Er det rettferdig? - hvilke forbrytelser skal føre til utvisning? - skal alle utlendinger bli utvist etter endt soning? Og få innreiseforbud i ettertid? Hvordan skal du løse det i forhold til andre lover og avtaler som Norge har forpliktet seg til å overholde? Skal f.eks. EU-borgere får innreisetillatelse, og hvordan skal du løse det praktisk? Stenge grensen mot Sverige? Anonymous poster hash: 85a19...7a1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #18 Skrevet 10. november 2013 Jeg mener at vi ikke kan slippe inn alle muslimene som vil inn i landet, for da kan det komme millioner og Norge vil bli et muslimsk diktatur. Jeg er ikke dermed rasist, kun skeptisk til religionen. Hvis det dreier seg om konverterte muslimer, stiller det seg annerledes. Da blir jo spørsmålet om jeg synes det er greit dersom alle i framtida blir av blandingsrase? Ahem... Det vil ihvertfall bli tungt for de lysblonde og rødblonde i en overgangsperiode, da de vil leve i et samfunn der "alle andre" har svart hår. Anonymous poster hash: d9f65...1c9 Hvis jeg forstår deg riktig her, så mener du at islam --> diktatur? alle muslimer i hele verden vil til Norge? alle innvandrere er muslimer? alle muslimer har svart hår? alle nordmenn har blondt eller rødt hår? Anonymous poster hash: 85a19...7a1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #19 Skrevet 10. november 2013 Men hvorfor er det sånn at hele Norge ville ha hjem Molan og French, men folk som ikke har norsk statsborgerskap skal sone i Norge? Jeg er enig med deg, HI. Og jeg liker heller ikke etniske nordmenn som begår lovbrudd. Anonymous poster hash: 7ac59...ee2
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #20 Skrevet 10. november 2013 Du er ikke rasist fordi du mener kriminelle utlendinger bør sendes ut etter endt soning. Men forslaget ditt er kanskje ikke helt gjennomtenkt. Men du bør tenke gjennom en del problemstillinger: - ikke bland utlendinger og muslimer. Etnisk norske kan være muslimer, og innvandrere er ikke nødvendigvis muslimer -hva hvis utenlandske kriminelle har barn i Norge, barn med norsk pass, og tilknytning til Norge? Synes du fremdeles de bør sendes ut? - hvis utenlandske kriminelle skal utvises, skal det da regnes som straff? Ali og Ola raner en bank, Ola får ett år i fengsel, Ali får ett år i fengsel og blir utvist. Er det rettferdig? - hvilke forbrytelser skal føre til utvisning? - skal alle utlendinger bli utvist etter endt soning? Og få innreiseforbud i ettertid? Hvordan skal du løse det i forhold til andre lover og avtaler som Norge har forpliktet seg til å overholde? Skal f.eks. EU-borgere får innreisetillatelse, og hvordan skal du løse det praktisk? Stenge grensen mot Sverige? Anonymous poster hash: 85a19...7a1 Jeg tenker at mange "utnytter" det faktum at de ikke kan bli sendt tilbake. Og om man hadde hatt strenge regler på dette, så hadde kriminaliteten kanskje gått ned? Anonymous poster hash: 3bc82...490
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #21 Skrevet 10. november 2013 Du er ikke rasist fordi du mener kriminelle utlendinger bør sendes ut etter endt soning. Men forslaget ditt er kanskje ikke helt gjennomtenkt. Men du bør tenke gjennom en del problemstillinger: - ikke bland utlendinger og muslimer. Etnisk norske kan være muslimer, og innvandrere er ikke nødvendigvis muslimer -hva hvis utenlandske kriminelle har barn i Norge, barn med norsk pass, og tilknytning til Norge? Synes du fremdeles de bør sendes ut? - hvis utenlandske kriminelle skal utvises, skal det da regnes som straff? Ali og Ola raner en bank, Ola får ett år i fengsel, Ali får ett år i fengsel og blir utvist. Er det rettferdig? - hvilke forbrytelser skal føre til utvisning? - skal alle utlendinger bli utvist etter endt soning? Og få innreiseforbud i ettertid? Hvordan skal du løse det i forhold til andre lover og avtaler som Norge har forpliktet seg til å overholde? Skal f.eks. EU-borgere får innreisetillatelse, og hvordan skal du løse det praktisk? Stenge grensen mot Sverige? Anonymous poster hash: 85a19...7a1 Jeg tenker at mange "utnytter" det faktum at de ikke kan bli sendt tilbake. Og om man hadde hatt strenge regler på dette, så hadde kriminaliteten kanskje gått ned? Anonymous poster hash: 3bc82...490 Jeg kjenner svært mange innvandrere i Norge, og de er ikke kriminelle. De er stort sett høyt utdannet, godt integrert og har spennende jobber. De fleste av dem har fått barn med norsk partner. De har svært sterkt tilknytning til Norge, og jeg tror ikke de trenger en trussel om utvisning for å oppføre seg som folk. Anonymous poster hash: 85a19...7a1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #22 Skrevet 10. november 2013 Men hvorfor er det sånn at hele Norge ville ha hjem Molan og French, men folk som ikke har norsk statsborgerskap skal sone i Norge? Jeg er enig med deg, HI. Og jeg liker heller ikke etniske nordmenn som begår lovbrudd. Anonymous poster hash: 7ac59...ee2 Moland og French ble utsatt for en farse av en rettsak. Ellers er det vel slik at man kan gjøre lite med egne borgere, men man trenger ikke importere flere kriminelle. Anonymous poster hash: 764f1...1e6
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #23 Skrevet 10. november 2013 Jeg er helt enig med deg 12.44! Om man VET at man blir sendt ut, tenker man seg om... Klart det vil være vanskelig mtp at de kan være barn i bildet osv... Og hvor grensen skal gå. Jeg mener å huske og ha lest at Danmark har/skal innføre et prikkesystem. Litt som på førerkortet. Så og så mange prikker = ut. Hvordan man skal beregne prikkene, må jo diskuteres. Men om man VET man blir sendt ut, så må man passe på så det ikke skjer da. Man mister lappen av å kjøre i fylla. Vil du beholde lappen, ikke kjør i fylla! Litt kynisk kanskje, men om det er det som skal til. Vi må selvsagt også bli bedre på å hjelpe de som kommer, og ikke bare med penger, men krisehjelp! Det sier seg selv. Og når man går på arbeidledighetstrygd, så stopper de pengene tvert om man ikke møter på jobbsøke-kurs (var arb.ledig og fikk streng beskjed om dette) Så om man ikke deltar på norsk-kurs (som staten betaler) stopper vi pengene dine! På denne måten kan de jo velge.... Skal de ha penger, må de lære norsk! Syntes ikke det er mye å forlange... HI Anonymous poster hash: a34e9...c0f
regnbyen Skrevet 10. november 2013 #24 Skrevet 10. november 2013 Jeg er helt enig med deg 12.44! Om man VET at man blir sendt ut, tenker man seg om... Klart det vil være vanskelig mtp at de kan være barn i bildet osv... Og hvor grensen skal gå. Jeg mener å huske og ha lest at Danmark har/skal innføre et prikkesystem. Litt som på førerkortet. Så og så mange prikker = ut. Hvordan man skal beregne prikkene, må jo diskuteres. Men om man VET man blir sendt ut, så må man passe på så det ikke skjer da. Man mister lappen av å kjøre i fylla. Vil du beholde lappen, ikke kjør i fylla! Litt kynisk kanskje, men om det er det som skal til. Vi må selvsagt også bli bedre på å hjelpe de som kommer, og ikke bare med penger, men krisehjelp! Det sier seg selv. Og når man går på arbeidledighetstrygd, så stopper de pengene tvert om man ikke møter på jobbsøke-kurs (var arb.ledig og fikk streng beskjed om dette) Så om man ikke deltar på norsk-kurs (som staten betaler) stopper vi pengene dine! På denne måten kan de jo velge.... Skal de ha penger, må de lære norsk! Syntes ikke det er mye å forlange... HI Anonymous poster hash: a34e9...c0f Hvem er "de"? Skriver du om innvandrere eller asylsøkere? Tenker du at f.eks. en arbeidsledig svenske må gå på norskkurs for å få arbeidsledighetstrygd? Og hvem skal vi hjelpe med penger og krisehjelp? Ingeniører fra India, arbeidssøkende svenske ungdommer, syriske flyktninger?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #25 Skrevet 10. november 2013 Du er ikke rasist fordi du mener kriminelle utlendinger bør sendes ut etter endt soning. Men forslaget ditt er kanskje ikke helt gjennomtenkt. Men du bør tenke gjennom en del problemstillinger: - ikke bland utlendinger og muslimer. Etnisk norske kan være muslimer, og innvandrere er ikke nødvendigvis muslimer -hva hvis utenlandske kriminelle har barn i Norge, barn med norsk pass, og tilknytning til Norge? Synes du fremdeles de bør sendes ut? - hvis utenlandske kriminelle skal utvises, skal det da regnes som straff? Ali og Ola raner en bank, Ola får ett år i fengsel, Ali får ett år i fengsel og blir utvist. Er det rettferdig? - hvilke forbrytelser skal føre til utvisning? - skal alle utlendinger bli utvist etter endt soning? Og få innreiseforbud i ettertid? Hvordan skal du løse det i forhold til andre lover og avtaler som Norge har forpliktet seg til å overholde? Skal f.eks. EU-borgere får innreisetillatelse, og hvordan skal du løse det praktisk? Stenge grensen mot Sverige? Anonymous poster hash: 85a19...7a1 Jeg tenker at mange "utnytter" det faktum at de ikke kan bli sendt tilbake. Og om man hadde hatt strenge regler på dette, så hadde kriminaliteten kanskje gått ned?Anonymous poster hash: 3bc82...490 Jeg kjenner svært mange innvandrere i Norge, og de er ikke kriminelle. De er stort sett høyt utdannet, godt integrert og har spennende jobber. De fleste av dem har fått barn med norsk partner. De har svært sterkt tilknytning til Norge, og jeg tror ikke de trenger en trussel om utvisning for å oppføre seg som folk. Anonymous poster hash: 85a19...7a1 HI, her. Og det er helt sant det du sier! En av mine beste venninner er muslim. Hun har fire nydelige barn og kjempehyggelig mann! Jeg har verdens snilleste kolleger, som er muslimer. Barna mine har muslimske venner. Så jeg mener ikke å ta alle under én kam. Det er jo heller ikke noe problem for de aller fleste, å skjønne det at der en en kulturforskjell fra deres hjemlang, og til norge. Din religion, din sak. Det har ikke jeg nor med. Men om man tar et eks på de tre somaliske mennene som stilte i et intervju på radio, og så senere i avisa. De sa salv at kvinner som blir voldtatt i norge, ber om det selv. De sa selv at menn i somalia har et annet syn på kvinner enn norske menn. (Deres ord!) Og gikk man lettkledd, var det bare å forskyne seg. Om de mennene som tenker slik som disse tre, viste at ved en voldtektsdom vil sørge for at de blir kastet ut, da tror jeg helt ærlig at de ville tenkt seg om to ganger. Og om man VET at det er slikd et er, og alikevel gjennomfører en voldtekt, er det da vi som er slemme og kaster de ut, eller er det de som er helt idioter og får som fortjent? Ja, som sagt er det naivt tenkt, men dette satt på spissen! Se på finland, de tar nesten ikke inn noen! Så det er faktisk land som er grusomt mer strenge enn lille, flotte Norge. Om danmark som nevnt over (hvis jeg ikke er helt på jordet, mener bestemt å ha lest det er sted) De strammer skikkelig inn de også. Jeg vil hjelpe og respektere de som vil hjelpe og respektere oss. Hi Anonymous poster hash: a34e9...c0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå