Gå til innhold

Fakeltog mot pelsdyrindustrien i dag ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk.En viktig sak.Nei til tortur av dyr.Skal skattepengene mine gå til den møkka der.NEI TAKK.Pelsdyr har ingen fremtid i Norge.Det vil bli lagt ned etterhvert:0) vELDIG BRA OPPMØTE I DAG .Mange 1000 mennesker stilte opp for en god sak:)

Anonymous poster hash: 6f2d8...5fb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra så mange stilte opp for en god sak.Pelsdyr næringen har ingen fremtid i Norge :) Nei til dyreplageri.

Skrevet

Pels som moteplagg er noe dritt. Skutt i hodet ingen tvil.

Men hva med skinn? Hvorfor er det ofte ok for pelsmotstanderne?

Skrevet

Jeg syns ikke det er ok, men likevel hakket over pels om man bruker hele dyret. Dessverre skjer ikke det alltid, og da blir det akkurat like ille. 

Skrevet

Korfor gå i tog, kva med og ikkje kjøpe.

Og du tror dei bryr seg. Peng er peng og dats it.

Anonymous poster hash: 67066...624

Skrevet

Selv om man trekker frem all annen elendighet i verden, kommer man ikke bort fra at pelsdyrnæringen er grusom. Holder streifdyr innesperret i små bur. De utvikler stereotype adferd, de spiser sitt eget avkom, de har det virkelig vondt. For ingen annen grunn enn at noen skal kunne pynte seg med et statussymbol. Det er forkastelig.

Skrevet

Korfor gå i tog, kva med og ikkje kjøpe.

Og du tror dei bryr seg. Peng er peng og dats it.Anonymous poster hash: 67066...624

Tviler på at noen som går i demonstrasjon kjøper pels. Det å ikke kjøpe pels får ikke mediaoppslag, ingen som diskuterer at enkeltpersoner ikke kjøper pels på klikk. Altså liten påvirkningskraft i hva enkeltpersoner gjør. Og meningen er ikke å påvirke de som driver innen pelsdyrnæringen. Meningen er å sette fokus på næringen for de som ikke kjenner til den, og å påvirke de som ikke har tatt stilling til ståsted i en såpass viktig sak.

Enkeltmenneskers arbeid gir også en svært liten fellesskapsfølelse. Det å gå sammen med mange, mange mennesker i et fakkeltog som deler ditt engasjement ift noe så viktig, det gir en fellesskapsfølelse og samhørighet.

Skrevet

Tror ikke det er ok for alle pelsdyrsmotstandere. Likevel tror jeg at det er viktig å mellom enkeltsaker, både ift arbeidet som gjøres rettet mot politikken og ift opplysning av mennesker generelt.

Dessuten tror jeg at de fleste syns det er ok å bruke skinnet til dyr som allerede skal slaktes ift kjøttproduksjon. Dyreholdet innenfor det industrielle husdyrholdet kunne definitivt blitt bedre, men det har iallefall flere funksjoner enn å kle velstående mennesker i noe som viser hvor velstående de er.

Skrevet

Hva med å heller engasjere dere i å hjelpe fattige familier i Norge? Hjelpe rusmisbrukere i Norge? Nei pelsdyr og kyllinger har det ikke vondt i Norge. Engasjer dere heller i noe viktig, isteden for å kaste bort tiden deres på tullesaker! Anonymous poster hash: 4ce9e...71e

Idiot.

Sakelig svar. Hehe, ler meg ihjel. :) Nei bruker tiden og ressursene mine på viktige ting isteden for fillesaker som ikke har rot i virkeligheten. Anonymous poster hash: 4ce9e...71e

Hva slags virkelighet ? Jeg har vært på ganske mange pelsdyrfarmer, og det ser ganske virkelig ut.

Skrevet

Jeg syns ikke det er ok, men likevel hakket over pels om man bruker hele dyret. Dessverre skjer ikke det alltid, og da blir det akkurat like ille. 

Det er det som er at hele dyret brukes ikke. Skinnet i motebutikkene kommer i hovedsak fra kyr i østen som blir drept for skinnet og IKKE spist. Det kommer fram i filmen.

Skrevet (endret)

Tror ikke det er ok for alle pelsdyrsmotstandere. Likevel tror jeg at det er viktig å mellom enkeltsaker, både ift arbeidet som gjøres rettet mot politikken og ift opplysning av mennesker generelt.

Dessuten tror jeg at de fleste syns det er ok å bruke skinnet til dyr som allerede skal slaktes ift kjøttproduksjon. Dyreholdet innenfor det industrielle husdyrholdet kunne definitivt blitt bedre, men det har iallefall flere funksjoner enn å kle velstående mennesker i noe som viser hvor velstående de er.

Som jeg sier over, det med at hele dyret brukes er en illusjon i i vesten har. Dyrene slaktes i østen, og de blir ikke spist slik vi liker å tro det. De lever under kummelige forhold og de blir misshandlet på det verste. Se videoen over og du vil se selv hva jeg mener.

Drap er er big deal, uansett art. Hvilken dyr vi synes det er ok og drepe er KUN kultur, og har ingenting med barmhjertighet å gjøre. I kina spiser de hund............

Endret av Elina
Skrevet

Lurer på en ting: forskjellen mellom pelsdyroppdrett, kyllingopdrett og slakteri? Og ja, jeg har vært å sett dette med egne øyne for deretter å gjøre meg opp en mening.Anonymous poster hash: 6f2f4...6f6

Pelsdyroppdrett er for å lage klær vi ikke trenger. Det er ingen steder det er så kaldt at en må ha på seg pels. Det er en unyttig næring basert på luksus og stor pinsel for dyrene.

Kyllingoppdrett er for å produsere mat. Vi må ikke spise kylling men vi må ha mat. Nyttig for de som spiser kylling, unyttig for en vegetarianer. Kyllingoppdrett kan være til stor pinsel for dyra da de hakker hverandre ihjel ved store anlegg men idag kan en kjøpe kyllingkjøtt ut fra hvor de er oppdratt og dermed påvirke markedet.

Slakteri er for å best mulig slakte dyr på en hygienisk og forskriftsmessig måte. Mennesker er ikke planteetere derfor er slakteri nødvendig. Vi må ha mat. Og vi må for all del behandle maten på en måte som gjør at vi faktisk kan spise den. Hvis ikke risikerer vi tilstander som halal slakting i lastebiler som var på nyhetene for litt siden og maten er ødelagt pga dårlig hygiene.Anonymous poster hash: af7d3...97f

Man trenger hverken pels eller kjøtt syns nå jeg da. Og jeg syns heller ikke det var verre å besøke enn pelsdyrfarm enn en kyllingoppdretter...

Anonymous poster hash: 6f2f4...6f6

Skrevet

Nei, det er nok ikke SÅ bra stillt med dyrene som slaktes her i Norge. Men tror det finner mye elendighet ute i verden pga dårlig tilsyn. Men produkter som skinn og pels dukker opp i norske butikker, og folk kjøper det uten å tenke på hvilken elendighet de er laget under. Både for dyra og for folka som produrerer det. Norske forbrukere har nok litt for stor tillitt til at produsentene holder kontroll på produksjonen, noe som gang på gang viser seg og være helt feil.

Drap er drap, og det er en big deal jeg tror de fleste ser for lett på. Mat eller klær, dyr har følelser, de kjenner både smerte og dødsfrykt de og som vi hadde gjort under samme vilkår. De føder unger i fangenskap og de har morsinnstingt, tenker de også blør i morshjertet når de ser barna sine har det vondt. Griser blir feks som små kastrert uten bedøvelse, uten kniv også, de bare river til.

Hadde folk vist bedre så hadde dem ikke spist døde lik eller kjøtt som folk kaller det. Sunt er det heller ikke, det er faktisk helseskadelig og fører til mange former for kreft.

Skrevet

Det er det som er at hele dyret brukes ikke. Skinnet i motebutikkene kommer i hovedsak fra kyr i østen som blir drept for skinnet og IKKE spist. Det kommer fram i filmen.

Og som jeg sa, så ser jeg på det som like ille :)

Tanken på å ikle seg andres hud er grotesk, uansett om det er skinn eller pels, og tanken på at noen skal lide for at man skal ha noe som i bunn og grunn er rimelig unødvendig er forferdelig.

Skrevet

Intensjonen er god, men hva med ex kylling som også blir avlet opp? De har det jo heller ikke bra det korte livet de lever. Skulle man også hatt et fakkeltog for de som mener at beina skal være på sin rettmessige eier også?

Anonymous poster hash: 9c8ea...188

Mener du at man ikke kan engasjere seg for viktige saker, kun fordi det finnes andre grusomheter også?

Anonymous poster hash: 2a1d8...6ad

Hehe, flott reflektert ja :)

Anonymous poster hash: 69457...cce

Skrevet

Som jeg sier over, det med at hele dyret brukes er en illusjon i i vesten har. Dyrene slaktes i østen, og de blir ikke spist slik vi liker å tro det. De lever under kummelige forhold og de blir misshandlet på det verste. Se videoen over og du vil se selv hva jeg mener.

Drap er er big deal, uansett art. Hvilken dyr vi synes det er ok og drepe er KUN kultur, og har ingenting med barmhjertighet å gjøre. I kina spiser de hund............

Om dyret heter hund, katt, rev eller sau er det samme for mitt vedkommende iallefall. Men tror at det er gunstig for dyrevernsorganisasjonene utad å jobbe separat med ulike forhold.

Pelsdyrnæringen får statlig støtte i Norge. Det er en næring som mange arbeider for å avvikle fordi den ses på totalt meningsløs og grusom.

Det betyr ikke at andre ting er koslig eller glemt. Bare irrelevant akkurat når det er snakk om pelsdyrhold.

Skrevet

Om dyret heter hund, katt, rev eller sau er det samme for mitt vedkommende iallefall. Men tror at det er gunstig for dyrevernsorganisasjonene utad å jobbe separat med ulike forhold.

Pelsdyrnæringen får statlig støtte i Norge. Det er en næring som mange arbeider for å avvikle fordi den ses på totalt meningsløs og grusom.

Det betyr ikke at andre ting er koslig eller glemt. Bare irrelevant akkurat når det er snakk om pelsdyrhold.

Ja, enig i at man bør jobbe med sakene separat MEN det betyr ikke at andre ting innenfor dyremisshandling er irrelevant. Det er absolutt høyst relevant. Det er nettopp i slike debatter man kan bevistgjøre folk om andre grusomheter vi mennesker gjør mot dyr. Når døra står på gløtt så skinner lyset inn ;)

Skrevet

Pels er ikke kult. Ta avstand fra pels.Legg ned pelsdyrfarmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...