Gå til innhold

Om nyfødte, dette har jeg lurt lenge på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg fødte sist var det sommer, 30 grader og ikke et vindpust. Det var like varmt inne og ute.

Jeg hadde lyst til å ta jenten med ut for å lufte meg litt utenfor sykehuset. Der er det et lite parkområde med benker.

Pleierne rynket på nesen hver gang jeg nevnte det.

Hvorfor kan jeg ikke ta babyen utenfor en dør før jeg reiser hjem fra sykehuset?

Anonymous poster hash: 1e9ff...5a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tenker kanskje de er redde for bakterier på sykehuset.. Jeg vet ikke.. Her var de og skeptiske til at jeg tok med min ned på apoteket og på narvesen.. Jeg måtte ut en tur for å ikke bli gal, og da sa de at jeg kunne heller sette han inn på vaktrommet.. Kanskje de er redde for at vi skal stikke av.. :P

Jeg lot han bli på vaktrommet da, siden jeg skulle bare ned 5min..

Anonymous poster hash: a5b4c...753
Gjest Kransekakestanga
Skrevet

Der jeg skal føde er det ikke lov til å ta med baby ut av avdelingen. Det er pga faren for smitte. Ingen steder man kan bli smittet av så mye rart som på et sykehus, så jeg syntes det er helt greit. De passer jo gjerne baby om du må ned i kiosken eller ut for å få litt avveksling. Baby har det like bra på avdelingen, tenker jeg.

Skrevet

tenker kanskje de er redde for bakterier på sykehuset.. Jeg vet ikke.. Her var de og skeptiske til at jeg tok med min ned på apoteket og på narvesen.. Jeg måtte ut en tur for å ikke bli gal, og da sa de at jeg kunne heller sette han inn på vaktrommet.. Kanskje de er redde for at vi skal stikke av.. :P

Hørtes veldig ut som Drammen sykehus :P

Anonymous poster hash: 85f3c...918

Skrevet

Der jeg skal føde er det ikke lov til å ta med baby ut av avdelingen. Det er pga faren for smitte. Ingen steder man kan bli smittet av så mye rart som på et sykehus, så jeg syntes det er helt greit. De passer jo gjerne baby om du må ned i kiosken eller ut for å få litt avveksling. Baby har det like bra på avdelingen, tenker jeg.

Men babyen må jo ut på et tidspunkt. Og de ansatte er jo ikke sterile når de går ut og inn...?

Anonymous poster hash: 395f5...548

Gjest Kransekakestanga
Skrevet

Men babyen må jo ut på et tidspunkt. Og de ansatte er jo ikke sterile når de går ut og inn...?

Nei, sier du det!?

Hehe, jeg ser ikke noe problem i at barnet ikke kan taes med ned i kantina/kiosk osv. for å bli hosta og herket på. Helt greit for meg, har ingen planer om å oppholde oss på sykehuset mer enn to til tre døgn uansett (pga KS), så at denne regelen er så vanskelig å forholde seg til skjønner jeg ikke.

Skrevet

Nei, sier du det!?

Hehe, jeg ser ikke noe problem i at barnet ikke kan taes med ned i kantina/kiosk osv. for å bli hosta og herket på. Helt greit for meg, har ingen planer om å oppholde oss på sykehuset mer enn to til tre døgn uansett (pga KS), så at denne regelen er så vanskelig å forholde seg til skjønner jeg ikke.

Jeg var på sykehuset i 5 timer så trang ikke forholde meg til det overhodet, jeg bare forstår ikke hvorfor det er en regel. Her får man ikke ha besøk på barsel så man må ta med babyen ned i fellesområdet, hvor alle er. Så forstår ikke hvorfor det er så ulik praksis.

Skrevet

Hehe, innstemmer:) Men den Føllingprøven  som skal tas, da skal man sitte i et svært venteværelse med alle mulige syke mennesker som hoster, nyser etc etc og det er helt greit.

Anonymous poster hash: 171c4...980

Skrevet

Det er jo mange med forskjellig smitte på et sykehus, og med mindre de kommer med ambulanse osv, så vil de jo være ved hovedinngangen og lignende steder. Hvis man da vet at babyen kommer til å bli utsatt for smitte, så tenker vel pleierne og legene at det er en unødig risk. Joda, de må jo ut etterhvert, men hvorfor ta sjansen mer enn nødvendig? Sikkert ikke farlig for de aller fleste babyer, men noen kan jo få problemer hvis de blir utsatt for bronkittsmitte osv...

Skrevet

Høres ut som Ahus også :-)

Anonymous poster hash: 77fc4...b3e

Gjest Kransekakestanga
Skrevet

Nei, sier du det!?

Jeg var på sykehuset i 5 timer så trang ikke forholde meg til det overhodet, jeg bare forstår ikke hvorfor det er en regel. Her får man ikke ha besøk på barsel så man må ta med babyen ned i fellesområdet, hvor alle er. Så forstår ikke hvorfor det er så ulik praksis.

Er det så vanskelig da? Om ungen ligger i plastkassa si i kiosken er det ikke sikkert at gamle Magda, som er innlagt med streptokokker, klarer å la være å henge litt over kassa for å se på lille nurket. Ikke sikkert hun har sprita hendene nylig heller, slik de som jobber på barsel helst sksl gjøre da de kommer inn på avdelingen.

Klart du kan be gamle Magda holde seg langt unna, men hvorfor må ungen i kiosken egentlig?

At andre sykehus har en annen praksis vet jeg, men jeg syntes det er helt greit med denne praksisen.

Skrevet

På barselhotellet på Ullevål tar man med seg babyen ned i kafeteriaen/kiosken når man får gjester. Det er ikke plass til alle gjester oppe i/ved rommene, så man har ikke noe valg. Når man skal spise frokost, tar man med babyen i kantina. Litt rart at det er så ulik praksis, men det er jo i bunn og grunn ikke så vanskelig å holde seg til reglene de få dagene det gjelder. Jo mindre sjans for smitte og sykdom, jo bedre, tenker jeg. :)

Skrevet

tenker kanskje de er redde for bakterier på sykehuset.. Jeg vet ikke.. Her var de og skeptiske til at jeg tok med min ned på apoteket og på narvesen.. Jeg måtte ut en tur for å ikke bli gal, og da sa de at jeg kunne heller sette han inn på vaktrommet.. Kanskje de er redde for at vi skal stikke av.. :PJeg lot han bli på vaktrommet da, siden jeg skulle bare ned 5min..Anonymous poster hash: a5b4c...753

Hørtes veldig ut som Drammen sykehus :PAnonymous poster hash: 85f3c...918

Høres ut som Ahus også :-) Anonymous poster hash: 77fc4...b3e
og Sørlandet sykehus
Skrevet

Men babyen må jo ut på et tidspunkt. Og de ansatte er jo ikke sterile når de går ut og inn...?Anonymous poster hash: 395f5...548
Nei, sier du det!?

Jeg var på sykehuset i 5 timer så trang ikke forholde meg til det overhodet, jeg bare forstår ikke hvorfor det er en regel. Her får man ikke ha besøk på barsel så man må ta med babyen ned i fellesområdet, hvor alle er. Så forstår ikke hvorfor det er så ulik praksis.Anonymous poster hash: 395f5...548
Er det så vanskelig da? Om ungen ligger i plastkassa si i kiosken er det ikke sikkert at gamle Magda, som er innlagt med streptokokker, klarer å la være å henge litt over kassa for å se på lille nurket. Ikke sikkert hun har sprita hendene nylig heller, slik de som jobber på barsel helst sksl gjøre da de kommer inn på avdelingen.

Klart du kan be gamle Magda holde seg langt unna, men hvorfor må ungen i kiosken egentlig?

At andre sykehus har en annen praksis vet jeg, men jeg syntes det er helt greit med denne praksisen.

Og her må all besøk taes imot i foajeen, der hvor kiosken er, så Magda med strep-a'n son kan fint henge over på vei til kiosken. Du må ikke kverulere bare fordi du kan, jeg stilte bare et enkelt spørsmål, hvorfor er praksisen så ulik??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...