Gå til innhold

Avslag på Arbeidsavklaringspenger. Hva nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I følge nav er ikke arbeidsevnen min redusert pga sykdom, skade eller lyte så de anbefaler meg dagpenger, fordi jobben min kan jeg ikke gå tilbake til også har jeg blitt oppfordret til å søke på jobber.

 

Siden jeg søkte har jeg byttet lege fordi jeg følte at jeg ble feilbehandlet, fått ny midlertidig diagnose og skal utredes videre. Jeg føler at jeg pr nå ikke har noen arbeidsevne. Jeg klarer å fungere i noen dager før jeg ikke klarer noe igjen, noen dager har jeg mer en nok med å få barna på sitt, men jeg er ikke ferdig utredet og har ikke fått vite hva som er feil med meg. ( Ja, på et helt år har ikke legen min brydd seg med å finne årsaken til problemene) 

Hva gjør jeg nå? Hva slags dokumentasjon skal jeg legge ved, siden jeg har KUNN fastlegen, ingen spesialister. Gamle legen har jo ikke villet sende meg til noen.

Håper noen kan hjelpe meg litt videre, fordi jeg er faktisk syk, men dog uten diagnose.



Anonymous poster hash: b0969...7e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøsses.... Jeg hadde heller ingen diagnose etter ett år med sykepenger, men fikk innvilget aap fordi jeg var under utredning... Hva mistenker legen da?

 

Anonymous poster hash: b8ab2...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du syk og ikke får hjelp fra legen må du bytte lege. Jeg forstår ikke hvorfor du søkte AAP hvis du ikke kan dokumentere nedsatt arbeidsevne? Du får ikke arbeidsavklaringspenger av å si at du er syk hvis legen din sier noe annet.

 

Anonymous poster hash: 01430...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses.... Jeg hadde heller ingen diagnose etter ett år med sykepenger, men fikk innvilget aap fordi jeg var under utredning... Hva mistenker legen da?

 

Anonymous poster hash: b8ab2...255

 

Jeg skal utredes for ME, Raumatiskelidelser og Fibromyalgi  og har fått første time til spesialist samme måneden jeg ikke har krav på sykepenger mer. 

Da jeg søkte hadde jeg en depresjonesdiagnose som jeg ikke kjente meg igjen i og hadde kjempet mot i flere måneder og ingen behandling.

SKulle bare ønske noen kunne finne ut hva som feiler meg å fikse det!!!

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: b0969...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan få en uttalelse fra den nye legen er det dokumentasjon, men egen følelse av sykdom er ikke nok når det ikke er noe papirer på sykdommen.

 

Anonymous poster hash: 01430...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du skaffe mer dokumentasjon! Klag på vedtaket og sørg for at legen kan dokumentere det du sier og hvordan du har det. Hvis du er under utredning for de tre tingene du sier, så er vel legen på din side?

 

Jeg har vært gjennom en del klagegang hos NAV, det er ikke noe gøy.

Det ordner seg sikkert!

 

Men; dokumentasjon er kjempeviktig.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan få en uttalelse fra den nye legen er det dokumentasjon, men egen følelse av sykdom er ikke nok når det ikke er noe papirer på sykdommen.

 

Anonymous poster hash: 01430...079

 

Utrolig nok har jeg dager jeg ikke klarer å gå ordentlig, tåler ikke støy mm og en av stillingene de sendte med var barnehage. Jeg vet jo at det ikke holder å si at jeg er syk, det står forøvrig videre i avslaget at jeg ikke hadde sagt at jeg var syk, men nå er jeg jo syk.

Jeg skal få men nye legen til å uttale seg, men er det nok? Angrer bittert på at jeg ikke byttet lege før, men jeg håpet jo at jeg et eller annet sted på veien skulle bli bedre og klare å fungere igjen.

 

Jeg har vært på et kurs i regi nav etter at jeg sendte søknaden, de skriver i sin rapport at jeg har problemer med å klare å komme meg gjennom kurset. ( noen få timer pr dag ila en måned. ) så noe dokumentasjon foreligger.

 

Jeg får ingen ekspert uttaleser ellers, men jeg går til akupunktur kan jeg bør jeg få en uttalelse fra han eller er det å skyte meg selv ( enda mer ) i leggen? 

 

Jeg er kanskje kvass i innleggene mine, men jeg er fortvillet over situasjonen, hadde jeg vært frisk hadde jeg jobbet så enkelt er det for meg.

 

 

 

Anonymous poster hash: b0969...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN ting til, skal jeg kontakte advokat? De lille jeg finner på nett så er det noen som anbefaler advokat fra første stund, men det koster jo en del penger?? 

 



Anonymous poster hash: b0969...7e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan klage om det foreligger nye medisinsk dokumentasjon, som sier at du er syk, til alt arbeid.

 

men du kan også søke på nytt. det tar mye kortere tid å få svar på.

 

men du må ha noe dokumentasjon altså. og det ser jo unektelig rart ut og søke med depresjon, få avslag, bytte fastlege og så søke med ME som diagnose.

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 969bd...420
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også avslag først. Hadde en samtale med saksbehandler på NAV som ga meg gode råd. Tror jeg måtte ha fornyet legeerklæring bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

EN ting til, skal jeg kontakte advokat? De lille jeg finner på nett så er det noen som anbefaler advokat fra første stund, men det koster jo en del penger?? 

 

 

Anonymous poster hash: b0969...7e7

 

du trenger ikke advokat. ikke enda, ikke før du skal til trygderetten. nå kan du bare skrive en klage og du kan få hjelp av nav til det. men du burde  ha noen nye medisinske opplysninger, om ikke du bare skal få avslag igjen.

 

Anonymous poster hash: 969bd...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jøsses.... Jeg hadde heller ingen diagnose etter ett år med sykepenger, men fikk innvilget aap fordi jeg var under utredning... Hva mistenker legen da?Anonymous poster hash: b8ab2...255

 Jeg skal utredes for ME, Raumatiskelidelser og Fibromyalgi  og har fått første time til spesialist samme måneden jeg ikke har krav på sykepenger mer. Da jeg søkte hadde jeg en depresjonesdiagnose som jeg ikke kjente meg igjen i og hadde kjempet mot i flere måneder og ingen behandling.SKulle bare ønske noen kunne finne ut hva som feiler meg å fikse det!!! Hi  Anonymous poster hash: b0969...7e7
Du må ta en alvorlig prat med legen din og be han eventuelt kontakte et av landets me sentre også, det ligger feks et på Aker sykehus under Oslo universitetssykehus. Ved mistanke om me skal du på ingen måte ut i full jobb uten tilrettelegging før man vet mer. Barnehage er ikke riktig sted uansett dersom du har me! Jeg har selv vært igjennom 2 år med helvete pga me. Systemet har ikke vært problemet, men å leve med me er helt forferdelig! Nå står jeg i fare for å miste jobben min å tenker derfor begynne å jobbe litt igjen, stikk i strid med spesialisters anbefalninger, men jeg synes det å miste jobben og det å hver eneste dag bli stigmatisert er værre enn faren for å havne på pleiehjem. Du har en vanskelig tid forran deg, du må ha leger rundt deg som vet hva du driver med. Min lege kan ikkenoe om me, men han er helt åpen om det og sier han stoler på meg og lærer, det synes jeg er helt greit! Lurer vi på noe kontakter vi Aker!

 

Anonymous poster hash: b8ab2...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

du kan klage om det foreligger nye medisinsk dokumentasjon, som sier at du er syk, til alt arbeid.

 

men du kan også søke på nytt. det tar mye kortere tid å få svar på.

 

men du må ha noe dokumentasjon altså. og det ser jo unektelig rart ut og søke med depresjon, få avslag, bytte fastlege og så søke med ME som diagnose.

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 969bd...420

 

 

Jeg har ikke diagnosen ME, jeg skal utredes for det. Den andre legen min ga meg diagnosen Depresjon for et år siden uten noe medisinsk grunnlag og nektet å utrede videre inklu vanlige blodprøver, jeg har snakket med han i flere måneder om at diagnosen ikke stemmer og tryglet om å bli utredet videre. Han var forøvrig den som anbefalte meg å søke APP. Jeg har valgt å ha tiltro til den daværende  legen min ( bassert på hans forklaring) og håpet om at jeg skulle bare magisk våkne opp frisk.

 

Nå har jeg en ny lege, en annen diagnose ( som jeg ikke husker navnet på, men den betyr at jeg er utslitt uten noen opplagt grunn) vidre har denne legen sett viktigheten av å utrede videre. Jeg fungerer jo ikke og det må han bare stole på for pr nå foreligger det ingen medisinsk årsak til at jeg ikke fungerer i hverdagen hverken som arbeidstaker eller omsorgsperson. Jeg har også uttalelse fra fysioterapeut som anbefaler at jeg utredes videre for Me, fibromyalgi og Raumatiske lidelser, dessverre tar dette tid.

 

Uansett, skal jeg ta rådet ditt å ringe nav for å høre om jeg bør søke på nytt og evt klage mens jeg gjør det? 

 

 

 

Jøsses.... Jeg hadde heller ingen diagnose etter ett år med sykepenger, men fikk innvilget aap fordi jeg var under utredning... Hva mistenker legen da?Anonymous poster hash: b8ab2...255

 Jeg skal utredes for ME, Raumatiskelidelser og Fibromyalgi  og har fått første time til spesialist samme måneden jeg ikke har krav på sykepenger mer. Da jeg søkte hadde jeg en depresjonesdiagnose som jeg ikke kjente meg igjen i og hadde kjempet mot i flere måneder og ingen behandling.SKulle bare ønske noen kunne finne ut hva som feiler meg å fikse det!!! Hi  Anonymous poster hash: b0969...7e7
Du må ta en alvorlig prat med legen din og be han eventuelt kontakte et av landets me sentre også, det ligger feks et på Aker sykehus under Oslo universitetssykehus. Ved mistanke om me skal du på ingen måte ut i full jobb uten tilrettelegging før man vet mer. Barnehage er ikke riktig sted uansett dersom du har me! Jeg har selv vært igjennom 2 år med helvete pga me. Systemet har ikke vært problemet, men å leve med me er helt forferdelig! Nå står jeg i fare for å miste jobben min å tenker derfor begynne å jobbe litt igjen, stikk i strid med spesialisters anbefalninger, men jeg synes det å miste jobben og det å hver eneste dag bli stigmatisert er værre enn faren for å havne på pleiehjem. Du har en vanskelig tid forran deg, du må ha leger rundt deg som vet hva du driver med. Min lege kan ikkenoe om me, men han er helt åpen om det og sier han stoler på meg og lærer, det synes jeg er helt greit! Lurer vi på noe kontakter vi Aker!

 

Anonymous poster hash: b8ab2...255

 

 

Jeg håper så inderlig at jeg ikke har ME fordi jeg ønsker å være meg selv igjen. Denne høsten har vært smerter og null energi, mange nedturer som står i kø. Jeg føler jeg har jobbet så mye for å bli trodd av den gamle legen, omverden og nå samme runden med NAV. 

Det å treffe spesialister og få en endelig diagnose er med Norges helsevesen i beste fall 6-7 måneder unna! *innmari frustrert over egen situasjon*

 

 

 

 

Anonymous poster hash: b0969...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

du kan klage om det foreligger nye medisinsk dokumentasjon, som sier at du er syk, til alt arbeid. men du kan også søke på nytt. det tar mye kortere tid å få svar på. men du må ha noe dokumentasjon altså. og det ser jo unektelig rart ut og søke med depresjon, få avslag, bytte fastlege og så søke med ME som diagnose.    Anonymous poster hash: 969bd...420

 

 Jeg har ikke diagnosen ME, jeg skal utredes for det. Den andre legen min ga meg diagnosen Depresjon for et år siden uten noe medisinsk grunnlag og nektet å utrede videre inklu vanlige blodprøver, jeg har snakket med han i flere måneder om at diagnosen ikke stemmer og tryglet om å bli utredet videre. Han var forøvrig den som anbefalte meg å søke APP. Jeg har valgt å ha tiltro til den daværende  legen min ( bassert på hans forklaring) og håpet om at jeg skulle bare magisk våkne opp frisk. Nå har jeg en ny lege, en annen diagnose ( som jeg ikke husker navnet på, men den betyr at jeg er utslitt uten noen opplagt grunn) vidre har denne legen sett viktigheten av å utrede videre. Jeg fungerer jo ikke og det må han bare stole på for pr nå foreligger det ingen medisinsk årsak til at jeg ikke fungerer i hverdagen hverken som arbeidstaker eller omsorgsperson. Jeg har også uttalelse fra fysioterapeut som anbefaler at jeg utredes videre for Me, fibromyalgi og Raumatiske lidelser, dessverre tar dette tid. Uansett, skal jeg ta rådet ditt å ringe nav for å høre om jeg bør søke på nytt og evt klage mens jeg gjør det?  

 

 

Jøsses.... Jeg hadde heller ingen diagnose etter ett år med sykepenger, men fikk innvilget aap fordi jeg var under utredning... Hva mistenker legen da?Anonymous poster hash: b8ab2...255

 Jeg skal utredes for ME, Raumatiskelidelser og Fibromyalgi  og har fått første time til spesialist samme måneden jeg ikke har krav på sykepenger mer. Da jeg søkte hadde jeg en depresjonesdiagnose som jeg ikke kjente meg igjen i og hadde kjempet mot i flere måneder og ingen behandling.SKulle bare ønske noen kunne finne ut hva som feiler meg å fikse det!!! Hi  Anonymous poster hash: b0969...7e7
Du må ta en alvorlig prat med legen din og be han eventuelt kontakte et av landets me sentre også, det ligger feks et på Aker sykehus under Oslo universitetssykehus. Ved mistanke om me skal du på ingen måte ut i full jobb uten tilrettelegging før man vet mer. Barnehage er ikke riktig sted uansett dersom du har me! Jeg har selv vært igjennom 2 år med helvete pga me. Systemet har ikke vært problemet, men å leve med me er helt forferdelig! Nå står jeg i fare for å miste jobben min å tenker derfor begynne å jobbe litt igjen, stikk i strid med spesialisters anbefalninger, men jeg synes det å miste jobben og det å hver eneste dag bli stigmatisert er værre enn faren for å havne på pleiehjem. Du har en vanskelig tid forran deg, du må ha leger rundt deg som vet hva du driver med. Min lege kan ikkenoe om me, men han er helt åpen om det og sier han stoler på meg og lærer, det synes jeg er helt greit! Lurer vi på noe kontakter vi Aker!Anonymous poster hash: b8ab2...255

 Jeg håper så inderlig at jeg ikke har ME fordi jeg ønsker å være meg selv igjen. Denne høsten har vært smerter og null energi, mange nedturer som står i kø. Jeg føler jeg har jobbet så mye for å bli trodd av den gamle legen, omverden og nå samme runden med NAV. Det å treffe spesialister og få en endelig diagnose er med Norges helsevesen i beste fall 6-7 måneder unna! *innmari frustrert over egen situasjon*    Anonymous poster hash: b0969...7e7
Kontakt Aker selv og spør om råd!

 

Anonymous poster hash: b8ab2...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

du kan klage om det foreligger nye medisinsk dokumentasjon, som sier at du er syk, til alt arbeid. men du kan også søke på nytt. det tar mye kortere tid å få svar på. men du må ha noe dokumentasjon altså. og det ser jo unektelig rart ut og søke med depresjon, få avslag, bytte fastlege og så søke med ME som diagnose.    Anonymous poster hash: 969bd...420

 Jeg har ikke diagnosen ME, jeg skal utredes for det. Den andre legen min ga meg diagnosen Depresjon for et år siden uten noe medisinsk grunnlag og nektet å utrede videre inklu vanlige blodprøver, jeg har snakket med han i flere måneder om at diagnosen ikke stemmer og tryglet om å bli utredet videre. Han var forøvrig den som anbefalte meg å søke APP. Jeg har valgt å ha tiltro til den daværende  legen min ( bassert på hans forklaring) og håpet om at jeg skulle bare magisk våkne opp frisk. Nå har jeg en ny lege, en annen diagnose ( som jeg ikke husker navnet på, men den betyr at jeg er utslitt uten noen opplagt grunn) vidre har denne legen sett viktigheten av å utrede videre. Jeg fungerer jo ikke og det må han bare stole på for pr nå foreligger det ingen medisinsk årsak til at jeg ikke fungerer i hverdagen hverken som arbeidstaker eller omsorgsperson. Jeg har også uttalelse fra fysioterapeut som anbefaler at jeg utredes videre for Me, fibromyalgi og Raumatiske lidelser, dessverre tar dette tid. Uansett, skal jeg ta rådet ditt å ringe nav for å høre om jeg bør søke på nytt og evt klage mens jeg gjør det?  

 

 

Jøsses.... Jeg hadde heller ingen diagnose etter ett år med sykepenger, men fikk innvilget aap fordi jeg var under utredning... Hva mistenker legen da?Anonymous poster hash: b8ab2...255

 Jeg skal utredes for ME, Raumatiskelidelser og Fibromyalgi  og har fått første time til spesialist samme måneden jeg ikke har krav på sykepenger mer. Da jeg søkte hadde jeg en depresjonesdiagnose som jeg ikke kjente meg igjen i og hadde kjempet mot i flere måneder og ingen behandling.SKulle bare ønske noen kunne finne ut hva som feiler meg å fikse det!!! Hi  Anonymous poster hash: b0969...7e7
Du må ta en alvorlig prat med legen din og be han eventuelt kontakte et av landets me sentre også, det ligger feks et på Aker sykehus under Oslo universitetssykehus. Ved mistanke om me skal du på ingen måte ut i full jobb uten tilrettelegging før man vet mer. Barnehage er ikke riktig sted uansett dersom du har me! Jeg har selv vært igjennom 2 år med helvete pga me. Systemet har ikke vært problemet, men å leve med me er helt forferdelig! Nå står jeg i fare for å miste jobben min å tenker derfor begynne å jobbe litt igjen, stikk i strid med spesialisters anbefalninger, men jeg synes det å miste jobben og det å hver eneste dag bli stigmatisert er værre enn faren for å havne på pleiehjem. Du har en vanskelig tid forran deg, du må ha leger rundt deg som vet hva du driver med. Min lege kan ikkenoe om me, men han er helt åpen om det og sier han stoler på meg og lærer, det synes jeg er helt greit! Lurer vi på noe kontakter vi Aker!Anonymous poster hash: b8ab2...255
 Jeg håper så inderlig at jeg ikke har ME fordi jeg ønsker å være meg selv igjen. Denne høsten har vært smerter og null energi, mange nedturer som står i kø. Jeg føler jeg har jobbet så mye for å bli trodd av den gamle legen, omverden og nå samme runden med NAV. Det å treffe spesialister og få en endelig diagnose er med Norges helsevesen i beste fall 6-7 måneder unna! *innmari frustrert over egen situasjon*    Anonymous poster hash: b0969...7e7
Kontakt Aker selv og spør om råd!

 

Anonymous poster hash: b8ab2...255

 

Det skal jeg gøre, har legetime neste uke også så skal selvfølgelig snakke med han også. Tusen takk for mange gode råd!!!

 

 

Anonymous poster hash: b0969...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skaffer du en ny detaljert legerklæring fra lege, psykolog eller annen spesialist du går til.

De kan ikke nekte deg hvis du er SYK og har KRAV på AAP.



Anonymous poster hash: 940b8...2dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skrev den gamle legen din i legeattesten din om du fikk avslag?

 

Jeg hadde heller ingen diagnose da jeg nådde maxdatoen for sykepenger, men jeg fikk innvilget aap uten problemer siden jeg jo var under utredning og behandling. Få den nye legen din til å skrive en ny legeattest og søk på nytt.



Anonymous poster hash: 186da...8f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva i alle dager skrev den gamle legen din i legeattesten din om du fikk avslag?

 

Jeg hadde heller ingen diagnose da jeg nådde maxdatoen for sykepenger, men jeg fikk innvilget aap uten problemer siden jeg jo var under utredning og behandling. Få den nye legen din til å skrive en ny legeattest og søk på nytt.

 

Anonymous poster hash: 186da...8f1

 

 

Jeg aner ikke for den legeattesten har jeg ikke sett selv, men jeg vet at den eneste behandlingen legen min mente var nødvendig var antidepresiva. Heller ikke grunn for videre utredning, så jeg tror jeg lener mot å søke på nytt. 

Jeg har bitt fortalt at jeg fyller kriteriene til APP av lege og fysioterapaut, men det kan være noe jeg misser.

 

Takk for svar ;)

 

Anonymous poster hash: b0969...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til legen din og få han til å kontakte Nav. Be eventuelt om et møte.

For å få en følelse av hva det feiler deg, så skriv ned hvordan du har det. hvilke kroppslige plager har du og dukker de opp i noen bestemt sammenheng? Gå igjennom om det skjedde noe spesielt, når du først ble sykemeldt? Husk at det psykiske kan påvirke det fysiske og motsatt. Be om mer utredelse. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...