Gå til innhold

Hermer litt jeg- google vs krangle igjen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Angående søknad om farskvoten, anyone?

 

Skal straks sende inn søknad om mannens del av permisjonen (fedrekvoten), og siden det er litt annerledes ift utbetaling enn p åmin jobb, blir jeg usikker. 

Og dette blir nå mitt ansvar siden jeg er den oppnevnte sekretær/administrasjonsansvarlig her i huset.

 

Såeh- han vil få sine foreldrepenger utbetalt direkte fra Nav. Hvilke skjemaer må vi da sende inn, og hva må være med? Utenom det åpenbare da, søknaden om fedrekvote, kopi av fødselsattest og de siste lønnslippene.

Må han ha med noe annet i sin søknad, og må arbeidsgiver sende inn noe?

 

For mht min arbeidsgiver sendte jeg kun med en bekreftelse fra lønnsavdeling på hvor mye jeg tjener. Og så sendte de inn arbeidsgiverskjema, men det er fordi jeg får penger fra jobben og de da må søke refusjon til Nav.

 

Noen som vet?

 

Og må man sende alt dette inn på nytt igjen om man så søker om utsettelse senere? Det er nemlig slik at jeg skal ha ulønnet perm, men så har jeg søkt ny jobb også, og får jeg den tar heller mannen den ulønnete permen og derfor vil vi avvente litt med å sende den.

 

O' Kloke Krangledamer, kan dere hjelpe, tro? :tommelopp:

Videoannonse
Annonse
Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Oi, nå merker jeg hvor fort det er gått i glemmeboka hva vi gjorde når knøtt var liten, vi gjorde det samme som dere skal. Tror arbeidsgiveren hans også sendte inn noe og så skrev vi inn datoene han skulle ha permisjon på samme søknad som jeg sendte inn for meg siden vi visste det i starten når han skulle ha permisjon. Han sendte inn sin søknad senere i tillegg siden det var pålagt.

 

:)

Skrevet

Oi, nå merker jeg hvor fort det er gått i glemmeboka hva vi gjorde når knøtt var liten, vi gjorde det samme som dere skal. Tror arbeidsgiveren hans også sendte inn noe og så skrev vi inn datoene han skulle ha permisjon på samme søknad som jeg sendte inn for meg siden vi visste det i starten når han skulle ha permisjon. Han sendte inn sin søknad senere i tillegg siden det var pålagt.

 

:)

 Ja, det er annerledes enn med eldste dette, nye søknader og de ser annerledes ut enn før.

 

Dessuten blir jeg i stuss siden min arbeidsgiver betaler ut pengene direkte for så å søke refusjon fra Nav, mens mannen får pengene direkte fra Nav. Er visst forskjell på hva man skal sende inn da, og jeg finner ikke konkrete svar på Nav sine sider heller. Står bare at det må legges ved fødselsattest på barnet..

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Hmm, er jo et sjansespill å ringe til NAV også for man vet jo aldri om personen der vet hva man snakker om...

 

Men, på den andre side, du kan være heldig å treffe på noen som er behjelpelige  :jepp:

 

Når du laster ned de papirene fra nav som skal sendes inn så skal det vel stå der hva som må legges ved i tillegg? Mener på at siden han skal ha penger direkte fra nav så må arbeidsgiveren hans sende inn noe de også, og hvis ikke det er nevnt i de papirene dere skal sende inn så ville jeg sett under arbeidsgiver på navsidene.

 

Kan bli koko av mindre!  :regler:  :bond:  :murvegg:

Skrevet

Nei, det er ikke nevnt noe, annet enn fødselsattest. Og så evt inntektsopplysninger- eller det står ikke direkte, men underforstått.

Så vi sender med de 3 siste lønnslippene da, så får vi se. 

Skrevet

Så vidt jeg husker så kommer det opp en liste på skjemaet som sier hva slags vedlegg som skal med. I tillegg må NAV ha en bekreftelse på inntekt fra arbeidsgiver, men så vidt jeg husker tok NAV kontakt med dem selv.

 

Eller kanskje det er annerledes når det er pappaperm i stedet for mammaperm.  Jeg kjenner at jeg blir litt omtåket, og litt hissig ved tanken på NAV..

Skrevet

Så vidt jeg husker så kommer det opp en liste på skjemaet som sier hva slags vedlegg som skal med. I tillegg må NAV ha en bekreftelse på inntekt fra arbeidsgiver, men så vidt jeg husker tok NAV kontakt med dem selv.

 

Eller kanskje det er annerledes når det er pappaperm i stedet for mammaperm.  Jeg kjenner at jeg blir litt omtåket, og litt hissig ved tanken på NAV..

 

Ja, altså, når jeg sendte min sendte jeg med en bekreftelse fra lønnsansvarlig på hva jeg tjente. Så sendte arbeidsgiver skjema for inntektsopplysning. MEN, greia er at min bedrift utbetaler lønna mi og får refusjon fra NAV- og på det skjemaet står det nettopp at det kun skal sendes inn dersom arbeidsgiver søker refusjon.

 

Ergo gjelder ikke dette min mann, for hans bedrift betaler ikke lønn, der går det kun direkte via NAV. Derfor lurer jeg da på om det holder å sende med lønnslipper, eller om det må med noe mer?

 

Det fremkommer ikke av skjemaet hva annet som skal med enn selve søknaden og fødselsattest, i en "bisetning" står det derimot at om man sender skjemaet for tidlig kan man bli bedt om å dokumentere inntekt en gang til. Men gjelder da lønnslipper som dokumentasjon av inntekt- DET er spørsmålet...

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Lønnsslipper skal holde som dokumentasjon, ja :)

Skrevet

Sorry, det var en steinalderen siden, og reglene har sikkert blitt endra tre ganger, minst. Det eneste jeg har lært: Ta ALLTID kopi av ALT av papirer som sendes til nav. INGEN kan rote bort papirer slik som de! Dagens erfaringsoverføring.

Skrevet

Hahah, ja, du sier noe, blomstre! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...