Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Har en gutt som sliter litt med konsentrasjon og lesing. Han har muligens dysleksi, men kan ikke bli testet for dette enda. Sliter veldig med lesing, og glemmer hva bokstavene heter. Sier seg selv at det da blir vanskelig å lese. Øver hver dag, men han blir til tider lei. Er så redd han blir liggende langt etter resten av klassen. I dag var det diktat, og det gikk heller dårlig. Ser på planen for neste uke, og det står at de skal kunne lese med god flyt. Noe han ikke er i stand til. I tillegg skal de lese på engelsk lekse. Noe som er en skikkelig utfordring. Skal også kunne telle til 100. Men, har kun jobbet med tall til 20. Flere med barn som sliter med lærevansker? Har to eldre jenter som aldri har hatt problemer, så dette er en skikkelig overgang. Anonymous poster hash: d1caf...00d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Hva sier læreren? Og hvilken oppfølging får han på skolen? Er det dysleksi i familien så er han jo genetisk belastet selv om der ikke er kun gener som avgjør. Gutter er også mer disponert for dysleksi. Den eneste måten å bli en bedre leser på er å lese. Men man bør likevel ikke pushe for mye på. Dere kan avlaste med å lese for han. Øve på alfabetet vil også hjelpe. Hvordan er han i matematikk? Jeg ville vært obs på det, for mange detter av i fjerde klasse. Fonologiske ferdigheter henger sammen med matematikk og strategibruk i faget. Hvis dere ikke allerede er i kontakt med ppt ville jeg bedt skolen om å kontakte de. Heller før enn siden, problemene vil ikke bli mindre jo lenger man venter. Ppt har ofte også behandlingstid før tiltak og ressurser settes inn. Anonymous poster hash: 43419...a16
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 Har en gutt som sliter litt med konsentrasjon og lesing. Han har muligens dysleksi, men kan ikke bli testet for dette enda. Sliter veldig med lesing, og glemmer hva bokstavene heter. Sier seg selv at det da blir vanskelig å lese. Øver hver dag, men han blir til tider lei. Er så redd han blir liggende langt etter resten av klassen. I dag var det diktat, og det gikk heller dårlig. Ser på planen for neste uke, og det står at de skal kunne lese med god flyt. Noe han ikke er i stand til. I tillegg skal de lese på engelsk lekse. Noe som er en skikkelig utfordring. Skal også kunne telle til 100. Men, har kun jobbet med tall til 20. Flere med barn som sliter med lærevansker? Har to eldre jenter som aldri har hatt problemer, så dette er en skikkelig overgang. Anonymous poster hash: d1caf...00d Ja, min gutt er i samme situasjon. Jge harogså to eldre jenter osm alltid har lært lekende lett, så dette var nytt for meg også. Læreren fanget det opp ganske snart, men det tok tid før han ble utredet. han har vært hos PPT, og de fant ut han strever med konsentrasjon og korttidsminne. Ellers ligger hahn godt foran jevnaldrende mht kognitive evner og intelligens. "Dessverre" mente de at med noen endringer i klassserommet og en klar og strukturert lærer, var det ikke behov for ekstraundervisning. Jeg syns dette er litt merkelig, for han trenger virkelig en som følger opp og fanger ham inn igjen til oppgavene og hjelpe rham å strukturere jobbingen. Læreren er egentlig for "svak" til å hjelpe med dette. Du bør uansett få ham utredet, så d ekan finne ut akkurat hva som gjør at han strever, så de kan finne riktig "verktøy" for hjelpe gutten din. Og så lese, lese, lese masse. Min gutt går nå i 4., og særlig lesingen går en god del bedre nå. Lykke til! Anonymous poster hash: c8ea1...7c1
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #4 Skrevet 8. november 2013 Takk for svar! Han får hjelp av PPT. I tillegg er han ute med en egen lærer i endel timer (med flere andre som også sliter) Der trener de mye på bokstaver og lesing. I tillegg øver vi mye på bokstaver og lesing hjemme. Blir jo vanskelig å henge med etterhvert siden han bruker veldig lang på å lese. Når han har lest en setning hugser han ofte ikke hva han har lest. Er blitt flinkere å dra sammen bokstavene til ord, men strever veldig mye. HI Anonymous poster hash: d1caf...00d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Jeg anbefaler at dere får sjekket synet hans, hvis dere ikke allerede har gjort det. Det burde være første ledd i en utredning, men veldig mange blir dessverre aldri anbefalt å sjekke synet. Har opplevd flere som kommer på synsundersøkelse etter flere år med problemer, så har de problemer med øynene som kan forklare alle problemene. Veldig dumt ettersom de da allerede henger etter og en del har "lært seg å hate lesing". Anonymous poster hash: 3b27f...f2a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 Jeg anbefaler at dere får sjekket synet hans, hvis dere ikke allerede har gjort det. Det burde være første ledd i en utredning, men veldig mange blir dessverre aldri anbefalt å sjekke synet. Har opplevd flere som kommer på synsundersøkelse etter flere år med problemer, så har de problemer med øynene som kan forklare alle problemene. Veldig dumt ettersom de da allerede henger etter og en del har "lært seg å hate lesing". Anonymous poster hash: 3b27f...f2a Takk, det skal jeg jammen gjøre HI Anonymous poster hash: d1caf...00d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #7 Skrevet 8. november 2013 Ja. Jente 2 klasse. Lærevansker. Har fått innvilget noen spes.timer og assistent fra PPT helt fra hun gikk 1 klasse. Viktig at slikt blir tatt tak i tidlig slik at eleven ikke risikere å ikke henge så langt etter de andre. Anonymous poster hash: 49eea...c25
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 Er pedagog, tar spes ped nå, men ønsker å spesialisere meg innenfor et annet felt enn evt. Spesifikke lærevansker, som lese-og skrivevansker- så er ikke helt inne på akk dette feltet. Viktig at dere sjekker hørsel og syn etc. Tidlig innsats er kjempe viktig. Bra at lærer har oppdaget dette så tidlig. Ofte ikke ppt kommer inn før i 4 kl. Pga modenhet etc. Ser om det retter seg ut, etter 3 kl. Men får han ikke noe tilrettelagt undervisningsopplegg enn så lenge? Anonymous poster hash: 2b007...9fe
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Er pedagog, tar spes ped nå, men ønsker å spesialisere meg innenfor et annet felt enn evt. Spesifikke lærevansker, som lese-og skrivevansker- så er ikke helt inne på akk dette feltet. Viktig at dere sjekker hørsel og syn etc. Tidlig innsats er kjempe viktig. Bra at lærer har oppdaget dette så tidlig. Ofte ikke ppt kommer inn før i 4 kl. Pga modenhet etc. Ser om det retter seg ut, etter 3 kl. Men får han ikke noe tilrettelagt undervisningsopplegg enn så lenge? Anonymous poster hash: 2b007...9fe PPT kom inn i bhg. Han får oppfølging av ekstra lærer og har eget opplegg på enkelte ting. Mattematikk går greit foreløbig forresten. HI Anonymous poster hash: d1caf...00d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Jeg har ein gutt i samme problem. Får støtte i alle timer som Norsk, Engelsk og Matte. Der er ein som er på sidelinja og hjelper dei som sliter. Første bud er lesingen. Leser så mykje vi klarer. Klarer ikkje ein å lese og forstå kva ein leser vil ikkje resten vere med. Skårer dårligt på lese tester men får han dei gamle testene som dei hadde før skårar han som ein normal gutt skal lese. Anonymous poster hash: aed39...042
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #11 Skrevet 8. november 2013 Er pedagog, tar spes ped nå, men ønsker å spesialisere meg innenfor et annet felt enn evt. Spesifikke lærevansker, som lese-og skrivevansker- så er ikke helt inne på akk dette feltet. Viktig at dere sjekker hørsel og syn etc. Tidlig innsats er kjempe viktig. Bra at lærer har oppdaget dette så tidlig. Ofte ikke ppt kommer inn før i 4 kl. Pga modenhet etc. Ser om det retter seg ut, etter 3 kl. Men får han ikke noe tilrettelagt undervisningsopplegg enn så lenge? Anonymous poster hash: 2b007...9fe PPT kom inn i bhg. Han får oppfølging av ekstra lærer og har eget opplegg på enkelte ting. Mattematikk går greit foreløbig forresten. HI Anonymous poster hash: d1caf...00d Forstår han leseoppgavene i matte ? Anonymous poster hash: aed39...042
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #12 Skrevet 8. november 2013 Er pedagog, tar spes ped nå, men ønsker å spesialisere meg innenfor et annet felt enn evt. Spesifikke lærevansker, som lese-og skrivevansker- så er ikke helt inne på akk dette feltet. Viktig at dere sjekker hørsel og syn etc. Tidlig innsats er kjempe viktig. Bra at lærer har oppdaget dette så tidlig. Ofte ikke ppt kommer inn før i 4 kl. Pga modenhet etc. Ser om det retter seg ut, etter 3 kl. Men får han ikke noe tilrettelagt undervisningsopplegg enn så lenge? Anonymous poster hash: 2b007...9fe PPT kom inn i bhg. Han får oppfølging av ekstra lærer og har eget opplegg på enkelte ting. Mattematikk går greit foreløbig forresten. HI Anonymous poster hash: d1caf...00d Forstår han leseoppgavene i matte ? Anonymous poster hash: aed39...042 Siden han går i 2. klasse er det ikke så mange leseoppgaver heldigvis. Skjønner det meste uten å lese. Ellers hjelper jeg han. Leksehjelp gav vi opp, da han trenger tett oppfølging med leksene. HI Anonymous poster hash: d1caf...00d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå