Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Har en tenåringsdatter på 14 år. Hun er hormonell og til tider ufin. Har gitt beskjed til henne at hun må roe seg x-antall ganger. Er grinete mot både oss foreldre og søsken. Søsteren på 16 år har vert endel lei seg p.g.a. dette, da det går inn på henne. I dag når hun skulle på skolen spørte jeg om hadde ordnet seg. Hadde da glemt å pusse tennene, noe som skjer ofte. Ble irritert å ba henne forte seg litt. Sitter med mobilen og blir litt lei, siden det skjer ofte. Fikk da slengt tilbake at jeg var så sint. Uansett hva jeg ber henne om så er jeg sint/sur da... Da hun var ferdig snakket jeg litt med henne, og fikk flere nebbete svar alla; "dette gidder jeg ikke høre på.." Merket begeret var fult, og ba om mobilen hennes. Da klikket hun, og endte med at hun stod og skrek til meg foran de minste søstrene. Hadde tenkt å gi mobilen tilbake etter skoletid, men aksepterer ikke at folk står og skriker meg opp i ansiktet. Hormonell eller ikke... Har lagt vekk både mobil og data og hun kommer ikke til å få det tilbake med det første. Streng? Hva aksepterer dere andre med tenåringer? Anonymous poster hash: f1c6b...ecd
Elsker livet Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Uff, det der er vanskelig. Man bør jo akseptere en del når hormonene raser i kroppen, men samtidig så må man jo sette grensa ett sted. Høres riktig ut etter min mening, men hadde latt henne få tilbake mobilen og dataen etter skolen.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 Jeg fikk iallfall aldri skrike til mine foreldre. Ikke turte jeg det heller. Er igrunn lei av den grinete holdningen hennes som går utover hele familien...HI Anonymous poster hash: f94fe...282
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #4 Skrevet 8. november 2013 Jeg synes du var streng nå, å ta telefon og datamaskin er jo nesten det verste du kan gjøre mot en tenåring som da mister all kontakt med vennene sine, hva slags straff har du tenkt å bruke om hun gjør noe virkelig galt? Jeg prøver å være tålmodig, jeg ser jo at sønnen min sliter om dagen. Hormonene raser, humøret svinger, konsentrasjonsevnen er omtrent lik null, han er så sårbar og følsom om dagen, selvtilliten svinger opp og ned, vennene er i samme situasjon og trygge gode vennskap trues av at de er på litt forskjellig stadie av puberteten, noen løper etter jentene mens andre fremdeles bare spiller fotball. Det er ikke lett å være tenåring. Den ene dagen smelles det i dører han er så sint, andre dager begynner han å grine fordi han ikke klarer konsentrere seg om matteleksen... Men jeg aksepterer heller ikke at han snakker stygt til meg, det er greit at han er sur og sinna, men da får han trekke seg tilbake og høre på musikk, lese en bok e.l. og ikke forsure hele familiemiljøet. Jeg prøver også å ikke hakke så mye på han, han får også lett følelsen av at jeg alltid er sint og det tolker han som at jeg ikke er så glad i han som i søsknene hans, selvtilliten har definitivt fått seg en smell nå som kvisene er på nesa, reguleringen på tennene og alt annet som skjer i kroppen. Så at du skal bli irritert og egle opp til spetakkel over glemt tannpuss synes jeg var ubetenksomt av deg, du burde visst hvordan det ville ende og tatt forglemmelsen med et smil. Men det er lett å være etterpåklok, og tro meg, jeg vet hvilken tålmodighetsprøve det kan være å bo sammen med et hormontroll Anonymous poster hash: 1e240...ad8
Iiiiik Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Det er noe med styrken i virkemidlene. Data og mobil er vel det ultimate trumfkortet og da synes jeg det er dumt å bruke det opp på skriking. Ville altså som Elsker livet gitt det tilbake i ettermiddag. Samtidig ville jeg nok funnet en anledning i helgen til å snakke med henne om hvordan dere skal ha det hjemme, hva som er din tålegrense, hvordan hun selv tenker at du skal følge henne opp osv. Jeg har sagt til min datter at jeg orker ikke å få morgenen ødelagt av skriking og at jeg gir beskjed én gang og at det deretter er opp til henne. Nå er hun riktignok nokså fornuftig og vil ikke ha anmerkninger for å komme for sent, men hun dummet seg ut en gang etter at denne avtalen ble inngått. Hun overhørte meg, jeg lot henne være og hun kom for sent på skolen. Her holdt det med den ene erfaringen. Har i jobbsammenheng flere ganger anbefalt at foreldre henter inn mobil ved avtalt tidspunkt om kvelden (da har det vært snakk om ungdom som ikke sovner fordi det skjer så mye på mobil og data) og samtidig tar nettet. Telefon utdeles etter frokost og nettet virker igjen først etter skoledagens slutt.
Ziva Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 Jeg hadde glatt beholdt både mobil og pc til søndag. Slik oppførsel er ikke akseptabelt.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #7 Skrevet 8. november 2013 Takk for tilbakemeldinger! Hadde nok ganske strenge foreldre, så var aldri skriking hjemme hos oss. Tenker liksom at skriking er mangel på respekt. Og at jeg finner meg i slik oppførsel, så blir det bare verre. Og til slutt vil søstrene ta etter, og det blir masse skriking her... Orker ikke ha det slik. Søstrene skyr henne. Og de minste snakker nesten aldri til henne. Er vel litt redd henne. Orker ikke at det skal bli slik.. Og var ikke ufin mot henne, holdt meg rolig. HI Anonymous poster hash: f94fe...282
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 (endret) Jeg synes du skal sette deg ned med henne i ettermiddag og prate med henne. Si at du forstår at hun sliter, men at slik dere har det nå kan det ikke fortsette. Si at du heller ikke ønsker å bli oppfattet som sur, og at du vil gjøre ditt for å bedre stemningen. Bli enige om hva som er greit eller ikke, og spør henne hvilke sanksjoner hun mener er rettferdig. Ta henne på alvor! Men vil hun bli behandlet som en voksen må hun oppføre seg som en voksen. edit: Må kanskje tilføye at jeg ikke har tenåringer i hus enda, min eldste er 9... Endret 8. november 2013 av den perfekte mor
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Kjenner jeg gruer meg til den dag kommer at vi har hormonbomber i hus Jeg kan være kjempestreng og helt uten hensyn når det kommer til og gjøre som man har lovet og får beskjed om. JEg tror det blir mye frustrasjon i heimen etter hvert. Jeg mener at en 13åring og eldre bør skjønne hva jeg sier til denne og likeså konsekvenser av nekt/unnasluntring. Det blir fort inndragelse av mobiler og data her i gården altså.... Jeg skal gjemme nettmotaker, og lednigner til TV/tv-spill. Også skal "høflig oppførsel" selvsagt premieres Tror jeg Men ser jo at teori og praksis ofte ikke helt henger sammen, så jeg innser at det nok blir mage kameler og sluke, bare det blir flere til tenåringene så skal jeg komme meg gjennom det Anonymous poster hash: 42700...355
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Har en tenåringsdatter på 14 år. Hun er hormonell og til tider ufin. Har gitt beskjed til henne at hun må roe seg x-antall ganger. Er grinete mot både oss foreldre og søsken. Søsteren på 16 år har vert endel lei seg p.g.a. dette, da det går inn på henne. I dag når hun skulle på skolen spørte jeg om hadde ordnet seg. Hadde da glemt å pusse tennene, noe som skjer ofte. Ble irritert å ba henne forte seg litt. Sitter med mobilen og blir litt lei, siden det skjer ofte. Fikk da slengt tilbake at jeg var så sint. Uansett hva jeg ber henne om så er jeg sint/sur da... Da hun var ferdig snakket jeg litt med henne, og fikk flere nebbete svar alla; "dette gidder jeg ikke høre på.." Merket begeret var fult, og ba om mobilen hennes. Da klikket hun, og endte med at hun stod og skrek til meg foran de minste søstrene. Hadde tenkt å gi mobilen tilbake etter skoletid, men aksepterer ikke at folk står og skriker meg opp i ansiktet. Hormonell eller ikke... Har lagt vekk både mobil og data og hun kommer ikke til å få det tilbake med det første. Streng? Hva aksepterer dere andre med tenåringer? Anonymous poster hash: f1c6b...ecd Vi har samme problemet med 13 åringen. Vi aksepterer ikke at hun skriker til oss, og heller ikke at hun kaller oss stygge ting. Da tar vi både data og mobil for et døgn av ganga. Mannen plusser på dagene, dersom hun fortsetter å hyle og skrike. Vi var oppe i tre døgn her for en stund siden. Og da hjalp det faktisk i ettertid. Hun skjønte at hun måtte passe seg litt. Må si at hun faktisk alltid får advarsler i forkant, å beslaglegge tingene er ikke det første vi gjør. Jeg synes ikke det er strengt. De må kjenne at det svir, når de oppfører seg ufint.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #11 Skrevet 8. november 2013 Mine er ennå ikke i den alderen, men det mine foreldre gjorde meg meg etter slike episoder var å ta en prat. Dersom jeg angret og innså at eg hadde vært ufin, fikk jeg opphevet straffen. Dersom jeg ikke ga meg og fortsatt var ufin ble straffen opprettholdt Anonymous poster hash: be791...32d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #12 Skrevet 8. november 2013 Jeg syns det er for strengt. Jeg bruker egentlig aldri straff på barna mine, bare kommunikasjon, (og evt. litt småkjefting hvis det er for ille), og det fungerer faktisk. Og: den første kommentaren hennes gikk på at DU er sur og sint. Har du vurdert hvordan DU kommuniserer til henne? HVis du snakke rpå en positiv måte er det kanskje ikke fullt så irriterende og sårende for en som sliter med hormoner og et eksplisvt tenåringshumør? (hilsen mor med 2 tenåringsdøtre) Anonymous poster hash: 8379e...b3d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #13 Skrevet 8. november 2013 Ville ikke gitt henne mobilen i dag, men i løpet av morgendagen. Jeg skrek aldri til mine foreldre, sånn oppfører man seg bare ikke selv om hormonene herjer. Ville dog satt meg ned og pratet ordentlig med henne (noe du sikkert har tenkt å gjøre). Best wishes Anonymous poster hash: 6c16b...ce4
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #14 Skrevet 8. november 2013 Jeg har snakket rolig med henne mange ganger slik at det er sagt. Eldste var også hormonell, men skrek aldri til meg. Har vert veldig klar på at det ikke tolereres. Har også snakket henne om måten hun behandler e rundt seg på. Og at jeg må kunne be henne om noe uten at jeg er sur. Absolutt alt jeg sier er galt. Nesten så jeg gruer meg til å be henne kaste klær til vask og sette inn maten etter seg. Ingen andre reagerer på måten jeg snakker til henne heller. Søskenbarnet som er like gammel, ble ganske oppgitt over henne forrige uke da hun overnattet. Sa flere ganger at hun måtte tåle å få en beskjed. Får se hva som skjer etter hun kommer hjem fra skolen i dag. Ber hun om unnskyldning, så får hun nok tilbake mobilen fort. Men, er hun like grinete får hun nok ikke mobil på en stund. Føler hun har fått mange nok advarsler i det siste. Og er ikke bare jeg som reagerer på henne. HI Anonymous poster hash: f94fe...282
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #15 Skrevet 8. november 2013 Nå har jeg ikke lest over her. Men om hun vet "straffen" før den kommer er det ikke straff, men en konsekvens. Forskjellen på straff og konsekvens er at konsekvenser også kan være positive, det vil avhenge av oppførsel eller andre handlinger. Jeg syns ikke du er for streng om hun får det igjen senere i dag. Men fortsetter oppførselen hadde jeg lagt på er halvt døgn eller mer ved behov. Anonymous poster hash: cf335...6f6
Iiiiik Skrevet 8. november 2013 #16 Skrevet 8. november 2013 Men hva skal du gjøre hvis hun skulker skolen, hvis hun stikker av fra rommet sitt på natta, hvis hun drikker seg full, røyker hasj eller sigaretter hvis du har gitt henne den ultimate konsekvensen for å skrike til deg? Nå har jeg ikke lest over her. Men om hun vet "straffen" før den kommer er det ikke straff, men en konsekvens. Forskjellen på straff og konsekvens er at konsekvenser også kan være positive, det vil avhenge av oppførsel eller andre handlinger.Jeg syns ikke du er for streng om hun får det igjen senere i dag. Men fortsetter oppførselen hadde jeg lagt på er halvt døgn eller mer ved behov.Anonymous poster hash: cf335...6f6 Kanskje ikke viktig i denne sammenheng, men dette er nok kun din definisjon.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #17 Skrevet 8. november 2013 Men hva skal du gjøre hvis hun skulker skolen, hvis hun stikker av fra rommet sitt på natta, hvis hun drikker seg full, røyker hasj eller sigaretter hvis du har gitt henne den ultimate konsekvensen for å skrike til deg? Nå har jeg ikke lest over her. Men om hun vet "straffen" før den kommer er det ikke straff, men en konsekvens. Forskjellen på straff og konsekvens er at konsekvenser også kan være positive, det vil avhenge av oppførsel eller andre handlinger. Jeg syns ikke du er for streng om hun får det igjen senere i dag. Men fortsetter oppførselen hadde jeg lagt på er halvt døgn eller mer ved behov. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Kanskje ikke viktig i denne sammenheng, men dette er nok kun din definisjon. Men, slik kan man ikke tenke? At jeg kan ikke inndra mobil for hva om hun gjør noe verre... Når man har advart henne om oppførselen hennes mange ganger, og det går utover hele familien så må det jo få konsekvenser. En ting om dette var første gang selvfølgelig. Anonymous poster hash: f94fe...282
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #18 Skrevet 8. november 2013 Men hva skal du gjøre hvis hun skulker skolen, hvis hun stikker av fra rommet sitt på natta, hvis hun drikker seg full, røyker hasj eller sigaretter hvis du har gitt henne den ultimate konsekvensen for å skrike til deg? Nå har jeg ikke lest over her. Men om hun vet "straffen" før den kommer er det ikke straff, men en konsekvens. Forskjellen på straff og konsekvens er at konsekvenser også kan være positive, det vil avhenge av oppførsel eller andre handlinger. Jeg syns ikke du er for streng om hun får det igjen senere i dag. Men fortsetter oppførselen hadde jeg lagt på er halvt døgn eller mer ved behov. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Kanskje ikke viktig i denne sammenheng, men dette er nok kun din definisjon. Hørt om konsekvenspedagogikk? Regner med du ikke er pedagog av noe slag med en så bastant uttalelse. Anonymous poster hash: cf335...6f6
Iiiiik Skrevet 8. november 2013 #19 Skrevet 8. november 2013 Hørt om konsekvenspedagogikk? Regner med du ikke er pedagog av noe slag med en så bastant uttalelse. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Nei, jeg er ikke pedagog av noe slag, men har en del erfaring med læringsteoretiske tilnærminger. Og det jeg har lært om belønninger, konsekvenser og straff er ikke i samsvar med din definisjon.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #20 Skrevet 8. november 2013 Da oppfører hun seg fint fordi hun vil ha tilbake tingene sine, ikke fordi hun har respekt for deg. For det er det tydelig at hun ikke har. Anonymous poster hash: 27f63...89f
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #21 Skrevet 8. november 2013 Hørt om konsekvenspedagogikk? Regner med du ikke er pedagog av noe slag med en så bastant uttalelse. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Nei, jeg er ikke pedagog av noe slag, men har en del erfaring med læringsteoretiske tilnærminger. Og det jeg har lært om belønninger, konsekvenser og straff er ikke i samsvar med din definisjon. Det er forskjell på f.eks behaviorisme og konsekvenspedagogikk... Vet ikke hva du har lært, men det har jeg lært. Anonymous poster hash: cf335...6f6
Iiiiik Skrevet 8. november 2013 #22 Skrevet 8. november 2013 Hørt om konsekvenspedagogikk? Regner med du ikke er pedagog av noe slag med en så bastant uttalelse. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Nei, jeg er ikke pedagog av noe slag, men har en del erfaring med læringsteoretiske tilnærminger. Og det jeg har lært om belønninger, konsekvenser og straff er ikke i samsvar med din definisjon. Det er forskjell på f.eks behaviorisme og konsekvenspedagogikk... Vet ikke hva du har lært, men det har jeg lært. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Jeg melder meg ut av diskusjonen rundt denne avsporingen. Kjente jeg ble provosert av din bastante påstand om at jeg ikke er pedagog (hvilket jeg riktignok ikke er) og at jeg dermed ikke vet hva jeg snakker om (hvilket jeg vil påstå at jeg gjør), men det er ikke viktig for HIs problemstilling i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #23 Skrevet 8. november 2013 Hørt om konsekvenspedagogikk? Regner med du ikke er pedagog av noe slag med en så bastant uttalelse. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Nei, jeg er ikke pedagog av noe slag, men har en del erfaring med læringsteoretiske tilnærminger. Og det jeg har lært om belønninger, konsekvenser og straff er ikke i samsvar med din definisjon.Det er forskjell på f.eks behaviorisme og konsekvenspedagogikk... Vet ikke hva du har lært, men det har jeg lært. Anonymous poster hash: cf335...6f6 Jeg melder meg ut av diskusjonen rundt denne avsporingen. Kjente jeg ble provosert av din bastante påstand om at jeg ikke er pedagog (hvilket jeg riktignok ikke er) og at jeg dermed ikke vet hva jeg snakker om (hvilket jeg vil påstå at jeg gjør), men det er ikke viktig for HIs problemstilling i det hele tatt. Flott det var vel heller formulert som et spørsmål, men tolk det slik du vil. Du gjør kanskje det med læringsteoriene også? Anonymous poster hash: cf335...6f6
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #24 Skrevet 8. november 2013 Hadde klikket i vinkel om mine barn i den alderen hadde skreket til meg, og det vet de her. Hadde tatt fra henne tlf og gitt innestraff. Barn i dag blir ikke straffet eller disiplinert godt nok i dagens samfunn. Frem til hun (de) er 18 er det du som mor og far som faktisk bestemmer over barnet. Og om det da bryter med reglene deres så må det få konsekvenser. Kjenner vi har vært litt slappe på området her, men det jobbes med og fy det er slitsomt men må gjøres. Anonymous poster hash: 75786...935
Iiiiik Skrevet 8. november 2013 #25 Skrevet 8. november 2013 Jeg melder meg ut av diskusjonen rundt denne avsporingen. Kjente jeg ble provosert av din bastante påstand om at jeg ikke er pedagog (hvilket jeg riktignok ikke er) og at jeg dermed ikke vet hva jeg snakker om (hvilket jeg vil påstå at jeg gjør), men det er ikke viktig for HIs problemstilling i det hele tatt. Flott det var vel heller formulert som et spørsmål, men tolk det slik du vil. Du gjør kanskje det med læringsteoriene også? Anonymous poster hash: cf335...6f6 Fy søren, jeg digger anonyme som tøffer seg, som mener å vite noe om andre uten å vise hvordan de selv er. Digger tendensen til å tro at alle andre er dummere enn dem selv. Svaret på spørsmålet som jeg ikke svarte på - om jeg har hørt om konsekvenspedagogikk er ja. Har faktisk vært faglig ansvarlig på en rusinstitusjon hvor konsekvenspedagogisk tankegang var en bærebjelke. Hadde klikket i vinkel om mine barn i den alderen hadde skreket til meg, og det vet de her. Anonymous poster hash: 75786...935 Jeg er enig! Å skrike til meg er helt uakseptabelt. Hadde imidlertid ikke klikket i vinkel. Blir omtrent som naboen min som hylte til barnet sitt "HVIS DU SKRIKER TIL MEG EN JÆVLA GANG TIL, SÅ KLAPPER JEG TIL DEG". Blir ikke så veldig troverdig av det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå