Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Fungerer det? Eventuelt, hvorfor bruker dere det ikke? Jeg har en trassig 3-åring i hus, og er veldig usikker på om jeg skal innføre dette eller la være... Anonymous poster hash: 4a97f...c57
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt ikke. Altfor mange bruker time out fordi "det fungerer". Dessverre har ikke disse foreldrene tenkt så mye hva en slik metode gjør med barnas selvfølelse. Anonymous poster hash: 3fcf1...449
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Selvsagt ikke. Altfor mange bruker time out fordi "det fungerer". Dessverre har ikke disse foreldrene tenkt så mye hva en slik metode gjør med barnas selvfølelse. Anonymous poster hash: 3fcf1...449 ENIG! At et barn "trasser" er for å teste grenser og for å øve seg i kontroll, grenser og selvstendighet. Selvstendighetsfasen er viktig og man setter ikke mennesker i time-out når de øver seg i selvstendighet. Anonymous poster hash: 0034f...52c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Jeg bruker det i noen settinger. Når sønnen på 3 løper og løper og løperstopper jeg han og setter han på en stol så han kan roe seg ned.. Når datteren på 5 går til angrep på lillebror eller storesøster, må hun sette seg ned og vurdere om det hun har gjort er ok. Datteren på 13 får klar beskjed om at det ikke er ok om det ikke er det. Timeout er ikke noe for så store barn. Anonymous poster hash: 0867f...208
me_87 Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Ja det bruker jeg på min 2 åring. Ellers hadde jeg aldri blitt kvitt biting,kniping og kloringen. Å bare si nei å forklare hvorfor han ikke skal gjøre det fungerer ikke. 2 minutter etterpå gjør han det samme igjen. Men etter noen ganger i timeout så er vi helt kvitt sånn oppførsel.
MammantilNurket Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Nei, men noen ganger sender jeg Pappaen til Nurket i skammekroken ... Jeg er veldig skeptisk til bruk av "time out". Jeg tenker at det er lurere å gå ut av situasjonen sammen med barnet slik at man får roet seg ned. Jeg tør påstå at små barn ikke er i stand til å se sammenhengen mellom egen problematferd og bruk at "time out" som sanksjon.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Nei,jeg bruker ikke time out.Men når 3 åringen min ikke hører etter,så gir jeg han to /tre sjanser og sier at om du ikke stopper nå,så må du gå en annen plass/rommet ditt/noe annet. Jeg fjerner han fra situasjonen og forklarer han på forhånd hvorfor jeg fjerner han.Som regel gir han seg,men om jeg må dra han på orommet,kommer han tvert tilbake og har lært...for de neste 5 minuttene... Anonymous poster hash: 89b58...833
Miljøterrorpeuten Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 (endret) Brukte det av og til på min da han var 3 år (ca). Han hadde en veldig trass periode da, og hadde noen ting for seg som vi absolutt ikke likte. Det forsvant fort ved hjelp av noen time-out og klar grensesetting. I dag er han en veldig grei gutt (har jo sine kamper da, men ikke store greier), og vi har ikke brukt det på nesten et år. Han er veldig trygg og selvsikker. Jeg mener at selvsikre barn er trygge barn, og trygge barn er barn som vet hvor grensene er og har forutsigbare foreldre (i konflikter). Jeg synes time-out er et fint hjelpemiddel i perioder, MEN man må vite hvordan man bruker det! Hvis man gjør det feil, er det IKKE bra. Altfor mange som bruker det på gal måte dessverre.... Også kommer det selvfølgelig an på barnet. Alle barn er forskjellige, og time-out er ikke en metode som passer for / på alle... Endret 7. november 2013 av Flott!
Gjest Julia1984 Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Absolutt ikke!! Jeg prater med barna mine!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Nei, ærlig talt! Jeg prater _ikke_ med min treåring når han er i det hjørnet. "Hvis du kaster flere biler i hodet på storesøster setter jeg deg i trappa, for det er ikke lov å kaste biler." Og i trappa havner han. Anonymous poster hash: 5f372...b87
Rivjernet Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Noen ganger når det er skikkelige "dritunge-fakter", type: sa han ville ha majones på skiva, for så å klikke i vinkel og hive seg ned på gulvet for at han fikk majones på skiva, da blir det en liten tur på rommet sitt,ja.. Så går det en liten stund og så kommer han tassende tilbake. "Har du roet deg ned nå",spør jeg. "ja", svarer han og setter seg på stolen igjen og spiser opp skiva si..
Jippipippi Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Jeg har brukt det, heldigvis ikke så ofte det har vært nødvendig. Men jeg tror barn har godt av å bli satt klare grenser for. Følger en ikke reglene får det konsekvenser. Jeg vil at mine barn skal respektere andre barn og voksne. Det er nok "forhandlingsbarn", noe jeg synes er lite sjarmerende!
Trultemor85 Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Bruker ikke time out på stol eller tar tiden, men kan sende de inn på rommet for å roe seg litt på sengen og så kommer jeg rolig inn å prater om det de evnt har gjort. Prøvd mye forskjellig, men dette funker best og trenger ikke så mye av det heller
Nemo_ Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Nei vet du hva...er da ingen hund jeg har i hus, men et barn!! Akkurat vært på kurs i bhg om oppdragelse faktisk og kursholderen mente det var utrolig skremmende at folk brukte denne metoden...
Mandala Skrevet 7. november 2013 #15 Skrevet 7. november 2013 Ikke fast nei, men det har skjedd noen ganger når situasjonen har "utartet seg" og alt annet har vært nytteløst. Kommer ikke på noen av de tilfellene nå, så vet ikke hva som har utløst en sånn handling fra min side.
Plutselig_gravid Skrevet 7. november 2013 #16 Skrevet 7. november 2013 Ja jeg bruker time-out. Jeg tar barnet ut av situasjonen. Strengt og bestemt. Lar barnet roe seg ned og deretter prater jeg sammen med barnet om hva som skjedde og hvorfor det skjedde. Og så snakker vi om hva som er lov og ikke lov om man er sint. Nå er det sjelden det skjer, men hvis 2,5 åringen går til angrep på 4-åringen så tar jeg selvfølgelig 2,5 åringen og plasserer henne på nærmeste stol o.l. Da må hun faktisk sitte der alene til jeg har fått trøstet 4-åringen. Når 4-åringen er ferdig trøstet, så går jeg og prater med 2åringen.
Gilette Skrevet 8. november 2013 #17 Skrevet 8. november 2013 Nei, men vi gjør andre ting. Timeout passer ikke inn i vår oppdragelses filosofi. Ser at de jo fungerer for noen og kjenner folk som bruker det, så det har nok noe for seg om det blir brukt riktig.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #18 Skrevet 8. november 2013 Nei. Har skolebarn og har aldri brukt timeout. Har trassanfall vært helt uutholdelig har jeg ved noen få anledninger bedt henne gå til et annet rom og skrike. Jeg har også løftet henne til et annet rom (selvsagt uten å lukke døren), men da har jeg fortalt at det er for at ingen skal få vondt i hodet. Og at hun får komme tilbake når hun ikke skriker. Grunnen til at jeg synes dette er ok, og ikke timeout er at dette er en naturlig konsekvens av atferden. Hun må gå fordi hun hyler, ikke fordi hun er slem. Hun kan når som helst komme tilbake når hun har sluttet med høye lyder. Jeg forsøker alltid å trøste først, og dette er ikke brukt før hun var over 4 og kunne styre følelsesutbruddene sine i noen grad. Hun har alltid fått masse trøst og en god samtale i etterkant også. Vi prater sammen i vår familie. Barn som trasser gjør det av en grunn, barn som skriker uhemmet gjør det som oftest fordi de ikke klarer å slutte. Anonymous poster hash: 3a596...be8
Trultesmamma Skrevet 8. november 2013 #19 Skrevet 8. november 2013 Vi bruker det ja, men vi gir 2,5 åringen varsel først hvor vi sier at det og det ikke er lov. Etterpå blir det timeout hvis samtalen ikke løste problemet. Har funket veldig bra og samtalen løser ofte problemet alene når vi er konsekvente.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #20 Skrevet 8. november 2013 Nei. Har skolebarn og har aldri brukt timeout. Har trassanfall vært helt uutholdelig har jeg ved noen få anledninger bedt henne gå til et annet rom og skrike. Jeg har også løftet henne til et annet rom (selvsagt uten å lukke døren), men da har jeg fortalt at det er for at ingen skal få vondt i hodet. Og at hun får komme tilbake når hun ikke skriker. Grunnen til at jeg synes dette er ok, og ikke timeout er at dette er en naturlig konsekvens av atferden. Hun må gå fordi hun hyler, ikke fordi hun er slem. Hun kan når som helst komme tilbake når hun har sluttet med høye lyder. Jeg forsøker alltid å trøste først, og dette er ikke brukt før hun var over 4 og kunne styre følelsesutbruddene sine i noen grad. Hun har alltid fått masse trøst og en god samtale i etterkant også. Vi prater sammen i vår familie. Barn som trasser gjør det av en grunn, barn som skriker uhemmet gjør det som oftest fordi de ikke klarer å slutte. Anonymous poster hash: 3a596...be8 Jeg har svart lenger oppe og hos meg fungerer det likt, men jeg kaller det time-out! Anonymous poster hash: 5f372...b87
Nullstress;) Skrevet 8. november 2013 #21 Skrevet 8. november 2013 Ja, det gjør vi. Og hun får alltid en advarsel først, slik at hun kan stoppe med det som gjør. De fleste ganger stopper hun etter sdvarselen, så hun skjønner tydeligvis hva dette går ut på. Hun er fire år. Når jeg setter henne der, forklarer jeg hvorfor hun sitter der. Når hun er ferdig spør jeg henne: hvorfor måtte du sitte i time-out nå? Og hun svarer alltid "riktig" Så jeg gir advarsel, forklarer og snakker med barnet mitt. Hun har absolutt ikke tatt noe skade av det, tvert i mot. Det handler jo litt om å stoppe uønsket atferd. Og når det å snakke/stoppe/forklare til barnet at det det gjør ikke er akseptabelt, så må man bruke andre metoder. Ved å sitte i timeout får barnet tid til å tenke over hva som har skjedd, og det er ingen hemmelighet at det et GØRR kjedelig å sitte det uten å få noe oppmerksomhet
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #22 Skrevet 8. november 2013 Nei, ærlig talt! Jeg prater _ikke_ med min treåring når han er i det hjørnet. "Hvis du kaster flere biler i hodet på storesøster setter jeg deg i trappa, for det er ikke lov å kaste biler." Og i trappa havner han. Anonymous poster hash: 5f372...b87 Høres ut som mor ikke er så moden selv... Seriøst?? Du prater ikke med han, men "truer" med trappa?? Anonymous poster hash: 2c192...598
Lille- MO Skrevet 8. november 2013 #23 Skrevet 8. november 2013 ja her og bruker vi trappa. det går ikke å bruke ord/andre handlinger for å roe min 2,5 åring når det står på som verst. og da må jeg sette han der(etter advarsel og telling) han roer seg, også får vi snakket sammen. jeg ser ikke på det som straff, men å få komme bort fra situasjonen og tenke litt, roe seg ned. hvis jeg blir rasende for noe, går jeg og vekk fra situasjonen der det lar seg gjøre og kommer tilbake med et roligere sinn etterpå..
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #24 Skrevet 8. november 2013 Nei, ærlig talt! Jeg prater _ikke_ med min treåring når han er i det hjørnet. "Hvis du kaster flere biler i hodet på storesøster setter jeg deg i trappa, for det er ikke lov å kaste biler." Og i trappa havner han. Anonymous poster hash: 5f372...b87 Høres ut som mor ikke er så moden selv... Seriøst?? Du prater ikke med han, men "truer" med trappa?? Anonymous poster hash: 2c192...598 Jepp, det gjør jeg. Hele sekvensen er sånn cirka lik anonym 05.53 (som jeg kommenterte tidligere), og jeg kaller altså det time-out. Anonymous poster hash: 5f372...b87
Anonym bruker Skrevet 8. november 2013 #25 Skrevet 8. november 2013 Vi søsken ble sendt på rommet når vi hadde gjort ugang og måtte være der og twnke over hva vi hadde gjort, ingen varige men. Jeg tenker at så lenge barnet får beskjed feks "du må sitte her litt (eks i 2 min) fordi du slo lillesøsteren din" og ikke "du må sitte her litt fordi du er slem", så ser jeg ikke at det er noe problem. Min sønn er 3 uker så har ikke prøvd det ennå Men det funker sikkert ikke på alle barn. Anonymous poster hash: 32a65...3bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå