Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Jeg har tatt levaxin siden forsommeren i år. Jeg tok prøver for en uke siden. Jeg har følt meg dårlig de siste par ukene med endel svimmelhet men har vært bedre i forhold til endel andre symptomer. Legen min sa han stusset over prøveresultatene mine og ville konferere med en kollega.. thyroksinnivået var fint 4,6 tror jeg det var... men det der signalstoffet som hkernen sender ut for å be kroppen produsere mer thyroxin var også blitt høyere. Han sa det var uvanlig... hvorfor skal hjernen min be om mer thyroxin når den iflg prøvene har nok? Noen som har greie på dette? Jeg må si jeg blir bekymret :/ Anonymous poster hash: 619d6...880
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Jeg har begge deler, og svinger mellom dem. Kanskje du er i ferd med å få det samme? Anonymous poster hash: dfd27...f9f
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Hva mener du med begge deler? Lavt og høyt stoffskifte? Det var ikke det legen mente for mitt vedkommende tror jeg. Kanskje jeg uttrykket meg klønete, men han mente at når thx er lavt roper hjernen etter mer ved å skille ut at annet stoff, la oss kalle det B. Så når thx er lavt er typisk sett B høyt... mens nåf thx er passe burde jo ikke hjernen trenge å rope så høyt på mer thx og nivået av B burde ha stabilisert seg/ blitt lavere... ??? Anonymous poster hash: 619d6...880
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Er det antistoffene som er høye? (kroppen vil ha mer) TSH. De sjekker TSH, T3 og T4 når de sjekker stoffskiftet. Høy TSH Primær hypotyreose (samtidig lav FT4)Autoimmun tyreoiditt har høy TSH, lav FT4 og positiv anti-TPO Ofte periode med grenseverdier for TSH og FT4 før fullt utviklet sykdomsbilde Sekundær hypertyreose (TSH-produserende hypofysetumor - sjelden) Behandling med dopaminantagonister (eks. metoklopramid) eller litium kan gi høye TSH-verdier Ved hypotyreose og forhøyet TSH kan det ta noen uker før normalisering av TSH ved behandling Subklinisk hypotyreoseTSH 3,6-10 mIE/L og normale verdier av FT4 og FT3 og fravær av symptomer Anonymous poster hash: 2ca7b...543
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Er det antistoffene som er høye? (kroppen vil ha mer) TSH. De sjekker TSH, T3 og T4 når de sjekker stoffskiftet. Høy TSH Primær hypotyreose (samtidig lav FT4)Autoimmun tyreoiditt har høy TSH, lav FT4 og positiv anti-TPO Ofte periode med grenseverdier for TSH og FT4 før fullt utviklet sykdomsbilde Sekundær hypertyreose (TSH-produserende hypofysetumor - sjelden) Behandling med dopaminantagonister (eks. metoklopramid) eller litium kan gi høye TSH-verdier Ved hypotyreose og forhøyet TSH kan det ta noen uker før normalisering av TSH ved behandling Subklinisk hypotyreoseTSH 3,6-10 mIE/L og normale verdier av FT4 og FT3 og fravær av symptomer Anonymous poster hash: 2ca7b...543 Oi, det skjønte jeg ikke så mye av.. jeg tror kanskje det er antistoffene som er høye men er ikke helt sikker. Kan du oversette det du skrev til forståelig språk?;-) eller forklare? Tusen takk for svar forresten :-D tenker du at jec bør bekymre meg? Anonymous poster hash: 619d6...880
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Er en THS på 0,99 normalt? Anonymous poster hash: 61433...ec8
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Er en THS på 0,99 normalt? Anonymous poster hash: 61433...ec8 I følge den norske legeforening så: "Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 – 1,5 mIE/l. " Min er på 0.05. Jeg har Graves og har fått beskjed om at den må være så lav for at den ikke skal slå ut på øynene mine. Anonymous poster hash: dfd27...f9f
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 Er det antistoffene som er høye? (kroppen vil ha mer) TSH. De sjekker TSH, T3 og T4 når de sjekker stoffskiftet. Høy TSH Primær hypotyreose (samtidig lav FT4)Autoimmun tyreoiditt har høy TSH, lav FT4 og positiv anti-TPO Ofte periode med grenseverdier for TSH og FT4 før fullt utviklet sykdomsbilde Sekundær hypertyreose (TSH-produserende hypofysetumor - sjelden) Behandling med dopaminantagonister (eks. metoklopramid) eller litium kan gi høye TSH-verdier Ved hypotyreose og forhøyet TSH kan det ta noen uker før normalisering av TSH ved behandling Subklinisk hypotyreoseTSH 3,6-10 mIE/L og normale verdier av FT4 og FT3 og fravær av symptomer Anonymous poster hash: 2ca7b...543 Hei, jeg er ikke HI - men lurer på om du som tydeligvis har mye kunnskap om dette kan svare meg på hvilken type lavt stoffskifte jeg har. Har bare begynt behandlingen for få måneder siden, det eneste jeg husker legen sa da jeg begynte på levaxin var at TSH-verdien var på 50, og at den skulle ligge på rundt 1, og at det ikke var tvil om at jeg måtte begynne på levaxin og øke etterhvert (noe jeg gjør). Nivåene/verdiene på FT4, anti-TPO osv. nevnte hun ikke. Kalles dette bare hypotyreose? Jeg har mange symptomer. Anonymous poster hash: 4bca8...56a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 Er det antistoffene som er høye? (kroppen vil ha mer) TSH. De sjekker TSH, T3 og T4 når de sjekker stoffskiftet. Høy TSH Primær hypotyreose (samtidig lav FT4)Autoimmun tyreoiditt har høy TSH, lav FT4 og positiv anti-TPO Ofte periode med grenseverdier for TSH og FT4 før fullt utviklet sykdomsbilde Sekundær hypertyreose (TSH-produserende hypofysetumor - sjelden) Behandling med dopaminantagonister (eks. metoklopramid) eller litium kan gi høye TSH-verdier Ved hypotyreose og forhøyet TSH kan det ta noen uker før normalisering av TSH ved behandling Subklinisk hypotyreoseTSH 3,6-10 mIE/L og normale verdier av FT4 og FT3 og fravær av symptomer Anonymous poster hash: 2ca7b...543 Hei, jeg er ikke HI - men lurer på om du som tydeligvis har mye kunnskap om dette kan svare meg på hvilken type lavt stoffskifte jeg har. Har bare begynt behandlingen for få måneder siden, det eneste jeg husker legen sa da jeg begynte på levaxin var at TSH-verdien var på 50, og at den skulle ligge på rundt 1, og at det ikke var tvil om at jeg måtte begynne på levaxin og øke etterhvert (noe jeg gjør). Nivåene/verdiene på FT4, anti-TPO osv. nevnte hun ikke. Kalles dette bare hypotyreose? Jeg har mange symptomer. Anonymous poster hash: 4bca8...56a Jeg har ikke så mye kunnskap om dette, men fant dette på nett. Jeg har autoimmun. Tror uansett det er kroppen som angriper seg selv. (Vi er rett og slett feil produsert. Som det stod så fint et sted) Mine symptomer er så hverdagslige at jeg synes det er vanskelig og vite om jeg burde sjekke det eller om det bare er noe annet. Vondt i hodet sliten nedfor ør i hodet (brainfog) kvalme dårlig matlyst stive muskler vanskelig og sovne Anonymous poster hash: 2ca7b...543
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #10 Skrevet 7. november 2013 Huff, dere burde spørre legen mer når dere er på time, og ikke gi dere før dere har fått forklart sykdommen skikkelig så dere forstår. For her var det mye rare forklaringer! Uansett finnes det gode nettsider dere kan google dere fram til, også. Skal prøve meg på en superkort forklaring. Kroppen trenger tyroksin som signal til alle celler om å holde igang stoffskiftet for å skaffe nok og riktig mengde energi. Tyroksin er et hormon, og i medisinform kalles det Levaxin. Tyroksin produseres av skjoldbruskkjertelen på framsiden av halsen. Produksjonen av tyroksin i skjoldbrukskjertelen styres av hjernen, som har den totale oversikten. Denne styringen skjer ved at hjernen produserer nok et hormon, Tyroksinstimulerende hormon, kalt TSH. Stort energibehov og lite tyroksin? Da produserer hjernen masse TSH for å stimulere kjertelen til å lage masse tyroksin. Når tyroksinnivået, som måles som T4 og/eller T3 i blodprøver, stiger i blodet, vil hjernen merke dette, og TSH produksjonen avtar igjen. Normalt fungerer denne styringen bra, og nivået av TSH vil være ganske stabilt og lavt. Skal vel være ca rundt 1,0, i hvert fall ikke over 3 mlE/l. Noen ganger skjer det at kroppen får en kronisk betennelsestilstand, kalt en autoimmun sykdom, hvor kroppens eget immunforsvar angriper cellene i skjoldbruskkjertelen. Disse vil da til slutt dø og slutte å produsere tyroksin. Dette er den vanligste formen for lavt stoffskifte, kalt Hashimotos. Man kan da måle spesielle antistoffer mot kroppens egne skjoldbrusk-celler i blodet. Disse kalles ANTI-TPO. Høye verdier her vil nesten ALLTID gi lavt stoffskifte til slutt! Når kroppen ikke lenger kan produsere nok tyroksin selv, vil energinivået i hele kroppen påvirkes. Og hjernen stresser for å få satt i gang produksjonen igjen. Dette gjør den med å pøse på med signalstoffet TSH. Noe som dessverre ikke hjelper, fordi mottageren av signalet har dødd. Det er derfor høye verdier av TSH er et tydelig tegn på at noe er galt. Eller på at levaxin-dosen er altfor lav. Ved riktig dosering av kunstig tyroksin (=levaxin) vil ikke lenger hjernen trenge å mase med TSH lenger, og verdiene kan godt synke nesten ned til null. Faktisk vil de fleste føle seg friskest ved lavere TSH-verdier enn det friske har. Mange med autoimmunt lavt stoffskifte vil dessverre fortsatt føle seg diffust syke og være ekstra utsatt for andre sykdommer i tillegg. Ledd- og muskelsmerter er vanlig. Årsaken kan være at den kroniske betennelsestilstanden i kroppen ikke forsvinner selv om man får levaxin. Det blir omtrent som å gå konstant med en begynnende influensa i kroppen. Sunt kosthold og sunt levevis er viktig! Håper dette var til hjelp? Anonymous poster hash: 922d9...0a3
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Takk for info, du over Jeg blir litt redd av det du skriver, da jeg uten tvil kjenner på MYE symptomer hver dag, og har gjort det en stund. Da mener jeg akkurat slik du beskriver, jeg går konstant med begynnende influensa Verker i ledd/muskler hele tiden. Uff, håper det er forbigående og at det forsvinner/avtar når Levaxindosen blir riktig! Igjen, takk for lettfattelig forklaring Anonymous poster hash: 4bca8...56a
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #12 Skrevet 7. november 2013 Huff, dere burde spørre legen mer når dere er på time, og ikke gi dere før dere har fått forklart sykdommen skikkelig så dere forstår. For her var det mye rare forklaringer! Uansett finnes det gode nettsider dere kan google dere fram til, også. Skal prøve meg på en superkort forklaring. Kroppen trenger tyroksin som signal til alle celler om å holde igang stoffskiftet for å skaffe nok og riktig mengde energi. Tyroksin er et hormon, og i medisinform kalles det Levaxin. Tyroksin produseres av skjoldbruskkjertelen på framsiden av halsen. Produksjonen av tyroksin i skjoldbrukskjertelen styres av hjernen, som har den totale oversikten. Denne styringen skjer ved at hjernen produserer nok et hormon, Tyroksinstimulerende hormon, kalt TSH. Stort energibehov og lite tyroksin? Da produserer hjernen masse TSH for å stimulere kjertelen til å lage masse tyroksin. Når tyroksinnivået, som måles som T4 og/eller T3 i blodprøver, stiger i blodet, vil hjernen merke dette, og TSH produksjonen avtar igjen. Normalt fungerer denne styringen bra, og nivået av TSH vil være ganske stabilt og lavt. Skal vel være ca rundt 1,0, i hvert fall ikke over 3 mlE/l. Noen ganger skjer det at kroppen får en kronisk betennelsestilstand, kalt en autoimmun sykdom, hvor kroppens eget immunforsvar angriper cellene i skjoldbruskkjertelen. Disse vil da til slutt dø og slutte å produsere tyroksin. Dette er den vanligste formen for lavt stoffskifte, kalt Hashimotos. Man kan da måle spesielle antistoffer mot kroppens egne skjoldbrusk-celler i blodet. Disse kalles ANTI-TPO. Høye verdier her vil nesten ALLTID gi lavt stoffskifte til slutt! Når kroppen ikke lenger kan produsere nok tyroksin selv, vil energinivået i hele kroppen påvirkes. Og hjernen stresser for å få satt i gang produksjonen igjen. Dette gjør den med å pøse på med signalstoffet TSH. Noe som dessverre ikke hjelper, fordi mottageren av signalet har dødd. Det er derfor høye verdier av TSH er et tydelig tegn på at noe er galt. Eller på at levaxin-dosen er altfor lav. Ved riktig dosering av kunstig tyroksin (=levaxin) vil ikke lenger hjernen trenge å mase med TSH lenger, og verdiene kan godt synke nesten ned til null. Faktisk vil de fleste føle seg friskest ved lavere TSH-verdier enn det friske har. Mange med autoimmunt lavt stoffskifte vil dessverre fortsatt føle seg diffust syke og være ekstra utsatt for andre sykdommer i tillegg. Ledd- og muskelsmerter er vanlig. Årsaken kan være at den kroniske betennelsestilstanden i kroppen ikke forsvinner selv om man får levaxin. Det blir omtrent som å gå konstant med en begynnende influensa i kroppen. Sunt kosthold og sunt levevis er viktig! Håper dette var til hjelp? Anonymous poster hash: 922d9...0a3 Tusen takk for svar. Men, hvordan kan det da ha seg at tyroksinnivået mitt er fint, og tsh fremdeles altfor høyt? Legen stusset ihvertfall på det og mente det ikke var vanlig.. så jec lurte på hva det kan bety.. Hi Anonymous poster hash: 619d6...880
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #13 Skrevet 7. november 2013 Du behøver ikke være frisk selv om du har T4 innenfor normalskalaen. Det trengs ofte ganske høye nivåer i lang tid før kroppen slutter å mase med TSH. Det finnes også andre og mer sjeldne tilstander som legen nå bør sjekke ut litt. Forstyrrelser i hypofysen, for eksempel. Eller resistens mot tyroksin. se link: http://www.stoffskifte.org/1253106/ Men underdosering i starten er vanligste grunn, så ikke bekymre deg enda! I mellomtida kan du prøve en relativt bivirkningsfri kur, og sette deg på såkalt grovkarbo-diett! Omtrent alt hvitt sukker, mel, hvit ris og pasta skal kuttes ut! Et slikt karbofattig kosthold senker betennelses-tilstanden i kroppen. Anonymous poster hash: 922d9...0a3
Anonym bruker Skrevet 9. november 2013 #14 Skrevet 9. november 2013 Huff, dere burde spørre legen mer når dere er på time, og ikke gi dere før dere har fått forklart sykdommen skikkelig så dere forstår. For her var det mye rare forklaringer! Uansett finnes det gode nettsider dere kan google dere fram til, også. Skal prøve meg på en superkort forklaring. Kroppen trenger tyroksin som signal til alle celler om å holde igang stoffskiftet for å skaffe nok og riktig mengde energi. Tyroksin er et hormon, og i medisinform kalles det Levaxin. Tyroksin produseres av skjoldbruskkjertelen på framsiden av halsen. Produksjonen av tyroksin i skjoldbrukskjertelen styres av hjernen, som har den totale oversikten. Denne styringen skjer ved at hjernen produserer nok et hormon, Tyroksinstimulerende hormon, kalt TSH. Stort energibehov og lite tyroksin? Da produserer hjernen masse TSH for å stimulere kjertelen til å lage masse tyroksin. Når tyroksinnivået, som måles som T4 og/eller T3 i blodprøver, stiger i blodet, vil hjernen merke dette, og TSH produksjonen avtar igjen. Normalt fungerer denne styringen bra, og nivået av TSH vil være ganske stabilt og lavt. Skal vel være ca rundt 1,0, i hvert fall ikke over 3 mlE/l. Noen ganger skjer det at kroppen får en kronisk betennelsestilstand, kalt en autoimmun sykdom, hvor kroppens eget immunforsvar angriper cellene i skjoldbruskkjertelen. Disse vil da til slutt dø og slutte å produsere tyroksin. Dette er den vanligste formen for lavt stoffskifte, kalt Hashimotos. Man kan da måle spesielle antistoffer mot kroppens egne skjoldbrusk-celler i blodet. Disse kalles ANTI-TPO. Høye verdier her vil nesten ALLTID gi lavt stoffskifte til slutt! Når kroppen ikke lenger kan produsere nok tyroksin selv, vil energinivået i hele kroppen påvirkes. Og hjernen stresser for å få satt i gang produksjonen igjen. Dette gjør den med å pøse på med signalstoffet TSH. Noe som dessverre ikke hjelper, fordi mottageren av signalet har dødd. Det er derfor høye verdier av TSH er et tydelig tegn på at noe er galt. Eller på at levaxin-dosen er altfor lav. Ved riktig dosering av kunstig tyroksin (=levaxin) vil ikke lenger hjernen trenge å mase med TSH lenger, og verdiene kan godt synke nesten ned til null. Faktisk vil de fleste føle seg friskest ved lavere TSH-verdier enn det friske har. Mange med autoimmunt lavt stoffskifte vil dessverre fortsatt føle seg diffust syke og være ekstra utsatt for andre sykdommer i tillegg. Ledd- og muskelsmerter er vanlig. Årsaken kan være at den kroniske betennelsestilstanden i kroppen ikke forsvinner selv om man får levaxin. Det blir omtrent som å gå konstant med en begynnende influensa i kroppen. Sunt kosthold og sunt levevis er viktig! Håper dette var til hjelp? Anonymous poster hash: 922d9...0a3 Tusen takk for svar. Men, hvordan kan det da ha seg at tyroksinnivået mitt er fint, og tsh fremdeles altfor høyt? Legen stusset ihvertfall på det og mente det ikke var vanlig.. så jec lurte på hva det kan bety.. Hi Anonymous poster hash: 619d6...880 Det tar 6-8 uke før kroppen "venner seg" til den nye dosen. Da kan man kjenne symptomene hele veien. Viktig at du sjekker stoffskiftet ofte, ca hver 3mnd nå i begynnelsen. Anonymous poster hash: 2ca7b...543
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå