Gå til innhold

Er det en vetrinær her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger svar fra en vetrinær.

 

Har en ukastrert Chihuahua hann på 7 år. Hunden er i kjempefin form og har normal allmenntilstand. Full av energi, leken, observant. Han spiser godt, urin og avføring fint og normalt. Han får utelukkende hundefor (Hill's fra dyreklinikk, beregnet på sensitiv mage) og sjeldent menneskemat som godbit. Pels fin, blanke fine øyne.

 

De siste to døgn har han imidlertid slikket seg bak, men klør ikke. Jeg kikka nettopp på endetarmen hans, og det kommer ut en grålig utflod. Har dusja rumpa hans og tørka godt. Hva kan dette skyldes? Har lest litt om endetarmsbetennelse, men blir ikke særlig klok. Jeg tror neppe det skyldes innvollsorm eller tarmkreft da hunden er i storform ellers.

 

Håper på svar da jeg blir litt bekymra :)

 

Anonymous poster hash: d3566...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er noe usikker på om pusset kommer fra analåpningen eller fra under åpningen. Sjekka en gang til nå og da var det på ny litt puss, men under åpningen og ikke ut fra åpningen.

 

HI

 

Anonymous poster hash: d3566...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betente analkjertler. Disse ligger i endetarms -åpningen og kan bli fylt av puss som medfører kløe, svie og irritasjon. Jeg anbefaler deg å oppsøke din lokale veterinær - vedkommende vil undersøke hunden din, spesielt i denne regionen og "tømme" disse kjertlene manuelt. 

 

Dette var et svar fra nettet :) 

Endret av Bustetroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville han ikke ha akt seg på tepper o.l ved trøbbel med analkjertlene? Synes symptomet er så rart :) Skrekken er analfistel/fistula. Skal kontakte vet i morgen. Nysgjerrig på hva det kan være..

 

HI

 

Anonymous poster hash: d3566...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser nå at det kommer ut fra analåpningen og ikke huden rundt. Brungrå utflod.

 

HI

 

 

Anonymous poster hash: d3566...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med analsekkene 

Dette er vanlig hos hund men ikke livstruende selv om symptomene ofte oppstår akutt. Analkjertlene 

munner ut på hver side av endetarmsåpningen og de produserer en mørk illeluktende væske. Ved 

normal avføring tømmes vanligvis væsken fra kjertlene. Sykdom i disse kjertlene kan deles i tre 

kategorier: 

-Tilstopping- væsken blir tykkflytende og det oppstår vanskeligheter med å få tømt dem. 

-Infeksjon -bakterier fører til en infeksjon og væsken blir puss og blodtilblandet. 

-Abscedering -ubehandlet infeksjon fører til at kjertlene blir ømme, hovne og sprekker opp til 

hudoverflaten slik at væsken tømmes ut. 

Symptomene på tilstopping eller infeksjon er at hunden aker seg bortover bakken, eller at den stadig 

slikker seg bak. Behandlingen består i å tømme kjertlene, eventuelt utspyling og antibiotikabehandling 

om det er infeksjon. Sårbehandling av oppsprukne kjertler kommer i tillegg. Tilbakevendende 

problemer med analkjertlene kan behandles med om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ut som problemer med analkjertlene ja. Dra til vetrinær så snart du kan, da dette kan være veldig smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette blir jeg ikke klok på. Takk for svar :) Hadde ei tispe før som fikk fulle analkjertler og da stinka det, ble tømt hos vet. Denne luringen har bare en slags utflod uten lukt. Kjøpte diger sekk med for hos vet i dag som jeg ikke åpner i tilfelle han plutselig reagerer på dette foret også. Fikk plutselig diare av forrige fortype, men avføring er fin nå.

 

HI

 

Anonymous poster hash: d3566...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veterinær, men hundeoppdretter og har derfor mye erfaring.
Synes det virker som fulle analkjertler, og det er ikke alle hunder som aker seg. Det pleier derimot å lukte ganske ille.
Hadde ikke valgt å sjekke det ut med mindre det skulle vedvare i flere dager til eller hunden fikk dårlig almenntilstand.



Anonymous poster hash: 90c0e...fe2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Det lukter ingenting av det og synes ikke fargen stemmer. Analkjertene skal tømmes selv ved avføring, så jeg sender samboer innom klinikken i morgen uten hund for å spørre, klinikken har nabolokale med jobben hans. Tispa mi sine fulle analkjertler ble tømt hos vet, og det var mørk farge og lukta noe alldeles grusomt.

 

Takk :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: d3566...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ikke veterinær, men hundeoppdretter og har derfor mye erfaring.

Synes det virker som fulle analkjertler, og det er ikke alle hunder som aker seg. Det pleier derimot å lukte ganske ille.

Hadde ikke valgt å sjekke det ut med mindre det skulle vedvare i flere dager til eller hunden fikk dårlig almenntilstand.

 

Anonymous poster hash: 90c0e...fe2

 

 

Dere oppdrettere er faenma hjerteløse!

 

Anonymous poster hash: ce295...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er ikke veterinær, men hundeoppdretter og har derfor mye erfaring.

Synes det virker som fulle analkjertler, og det er ikke alle hunder som aker seg. Det pleier derimot å lukte ganske ille.

Hadde ikke valgt å sjekke det ut med mindre det skulle vedvare i flere dager til eller hunden fikk dårlig almenntilstand.

 

Anonymous poster hash: 90c0e...fe2

 

 

Dere oppdrettere er faenma hjerteløse!

 

Anonymous poster hash: ce295...976

 

Her putter man alle i samme bås skjønner jeg...

Jeg for  min del var vel hos veterinæren 1-2 ganger i måneden med min aller første hund, nå er jeg omtrent bare hos veterinær ved vaksine. Mye går over av seg selv, eller man kan rense, skylle osv.

Ingen av mine hunder lider i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Er ikke veterinær, men hundeoppdretter og har derfor mye erfaring.

Synes det virker som fulle analkjertler, og det er ikke alle hunder som aker seg. Det pleier derimot å lukte ganske ille.

Hadde ikke valgt å sjekke det ut med mindre det skulle vedvare i flere dager til eller hunden fikk dårlig almenntilstand.

 

Anonymous poster hash: 90c0e...fe2

 

 

Dere oppdrettere er faenma hjerteløse!

 

Anonymous poster hash: ce295...976

 

Her putter man alle i samme bås skjønner jeg...

Jeg for  min del var vel hos veterinæren 1-2 ganger i måneden med min aller første hund, nå er jeg omtrent bare hos veterinær ved vaksine. Mye går over av seg selv, eller man kan rense, skylle osv.

Ingen av mine hunder lider i alle fall!

 

 

Utflod i anus skal ALLTID sjekkes av veterinær. 

 

Anonymous poster hash: ce295...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg svart trådstarter engang.
Men jeg er oppdretter selv, og setter ikke pris på å bli kalt for hjerteløs.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg svart trådstarter engang.

Men jeg er oppdretter selv, og setter ikke pris på å bli kalt for hjerteløs.

 

 

 

 

 

Kanskje feil av meg å dømme alle, men etter X-antall år i en stilling som gjør at jeg ser bak fasaden så er jeg rett og slett lynende forbannet. De aller fleste bryr seg om pengene, og ikke dyra!

 

Anonymous poster hash: ce295...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme væske fra analkjertlene som ikke lukter noe særlig også. Men jeg ville nok i det minste tatt en telefon til en veterinær i morgen og forklart hva jeg hadde observert.
Så kan de ta en avgjørelse på om hunden bør sjekkes eller ikke.
Men ha alltid i baktankene også at veterinærer er ute etter å tjene penger også, og noen sier alltid at man skal komme, selv om det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har ikke jeg svart trådstarter engang.

Men jeg er oppdretter selv, og setter ikke pris på å bli kalt for hjerteløs.

 

 

 

 

 

Kanskje feil av meg å dømme alle, men etter X-antall år i en stilling som gjør at jeg ser bak fasaden så er jeg rett og slett lynende forbannet. De aller fleste bryr seg om pengene, og ikke dyra!

 

Anonymous poster hash: ce295...976

 

Sånn ser ikke jeg det.

HVER eneste person som kjøper hund fra meg SKAL på besøk til meg FØR de blir lovet valp. De skal komme å hilse på valpene når de er født også. Jeg har solgt hunder til utlandet også, de kommer med fly for å hilse på, og får selvfølgelig anledning til å overnatte slik at vi blir godt kjent.

Til våren kommer en familie fra USA som har ventet på valp fra meg siden februar i år.

Jeg har ved 2 anledninger trukket tilbake løfte om salg av hund fordi magefølelsen for familiene har blitt en annen.

Jeg har i alle mine kontrakter at hundene ikke skal omplasseres eller selges videre, og at alle hundene skal være forsikret hele sitt liv.

Hundene jeg selger får jeg 15.000kr for, men med all jobben jeg legger i valpene, mat, veterinær, registrering og div utstyr de får med så er det faktisk et tapsprosjekt.

Valpene er aldri alene hjemme når de bor hos oss. Jeg reiser til Belgia og Nederland for å pare mine hunder. Valpene sosialiseres godt; får tur i skogen, går tur med bånd og halsbånd langs veien, kjører bil. Hjemmet mitt er åpent for alle besøkende for å hilse på valper, HVER DAG etter de er fylt 4 uker.

De har alltid rene tepper. De har et stort rom her hjemme de bor på, mens de daglig får løpe rundt i hele stua, kjøkkenet og gangen i tillegg. Dette gir mye slitasje.

 

Mange bryr seg bare om pengene ja, men mange brenner også virkelig for dette! Tenk deg litt om er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått beskjed om å bare se det an noen dager vi. Hunden er i fin form og slim uten lukt er mest sannsynlig en forbigående irritasjon i fordøyelsen. Hadde det stinka ville det vært snakk om bakteriell infeksjon/betennelse eller lekkasje fra kjertlene. Takk for god hjelp :)

 

 

 

Anonymous poster hash: d3566...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme væske fra analkjertlene som ikke lukter noe særlig også. Men jeg ville nok i det minste tatt en telefon til en veterinær i morgen og forklart hva jeg hadde observert.

Så kan de ta en avgjørelse på om hunden bør sjekkes eller ikke.

Men ha alltid i baktankene også at veterinærer er ute etter å tjene penger også, og noen sier alltid at man skal komme, selv om det ikke er nødvendig.

 

Eller de vet at man ikke nødvendigvis kan stole på opplysningene man får fra eier over telefon, og at man ikke skal stille diagnoser per telefon eller synse før man har sett dyret selv.

 

Hilsen dyrlege.

 

Anonymous poster hash: e8455...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...