Gå til innhold

Noen som har flyttet til utlandet for en periode og leid ut hele huset sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte til USA i 1 eller 2 år. Men spørsmålet er om det er mest lønnsomt å selge huset, eller å leie det ut.
Vi betaler ca 10.000kr i lån pr måned på huset, vi kunne nok sikkert leid ut for 12 - 14.000kr i mnd. Men vi måtte jo da også skattet mye. Og vi må jo også regne med slitasje om vi leier ut.

Er det noen som har leid ut huset over lengre tid? Hvordan har dere i så fall gjort det?

Tenker jo at det tryggeste er å komme hjem til et hus, enn å sjanse på å få kjøpt noe. Det er jo ikke bare å fly over til Norge fra USA for å gå på visninger.

Anonymous poster hash: edf68...58f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i utlandet, og prøver å leie ut via Utleiemegleren etter å ha leid ut til noen i familien. Så langt har vi ikke funnet noen, ikke lett å få leid ut en stor leilighet med høy standard der vi bor.

Vi tenker det samme som deg, det er godt å ha noe å komme tilbake til, ha en fot i eiendomsmarkedet og et ok boliglån. Og vi kan ikke tenke oss å bo et annet sted når/om vi kommer tilbake. Men om vi ikke leier ut før årsslutt blir vi nødt til å selge, vi kan ikke ha boligen stående tom lenger enn det.

Vi valgte å bruke firma fordi de ordner alt med leietakeren underveis, vi kan liksom ikke fly til Norge for å ordne opp dersom vaskemaskinen går i stykker.

Anonymous poster hash: cc61f...e8b

Skrevet

Mine foreldre leide ut våres hus et år vi bodde vekke. Gikk veldig fint!

I fht om det er lønnsømt må dere jo regne ut alle utgifter mtp boliglån,forsikringer,kommunaleavgifter etc og finne ut hva dere skal ta i månedsleie for at dere ikke skal ha utgifter i norge samtidig som dere har utgifter i usa. Tv oginternett er kanskje også inkluderti leienetter som dere nok allerede har avtaler der, så det må også inn i husleie.

Om dette blir en høy sum og det blir vasnkelig å leie ut ville jeg solgt, men det kommer jo og an på om dere kunne tenke dere å selge eller om dere bor der dere kunnetenke dere å bo. Da er det jo dumt å selge. Man taper jo en del penger i meglerutgifter og f,eks dokumentavgift ved kjøp og salg på så kort tid som f,eks 1-2 år.

Men det tryggeste er vel å ta kontakt med en megler som kAn leie ut bolig for dere!!

Skrevet

Det som avgjør om det lønner seg eller ikke er utviklingen i boligmarkedet. Det kan jo slå begge veier om dagen, men det skal falle VELDIG mye før det lønner seg å selge altså. Ut fra det du skisserer så vil absolutt Netto inntekt på mellom 1 og 200.000. på utleien. Det skal en del slitasje til for å overgå det altså. Regner med at låneutgiftene du skisserer også innebærer avdrag. Det er ikke en kostnad, men sparing. Lånet kan du få avdragsfritt i perioden dere er borte. Uansett vil du gå i pluss, slik du fremstiller det. 

Om du selger får du jo masse kostnader til salg, og nytt kjøp når den tid kommer, pluss at dere vel antakelig må leie lagerplass til eiendelene deres.. 

Anonymous poster hash: ca884...8f5
Skrevet

Det som avgjør om det lønner seg eller ikke er utviklingen i boligmarkedet. Det kan jo slå begge veier om dagen, men det skal falle VELDIG mye før det lønner seg å selge altså. Ut fra det du skisserer så vil absolutt Netto inntekt på mellom 1 og 200.000. på utleien. Det skal en del slitasje til for å overgå det altså. Regner med at låneutgiftene du skisserer også innebærer avdrag. Det er ikke en kostnad, men sparing. Lånet kan du få avdragsfritt i perioden dere er borte. Uansett vil du gå i pluss, slik du fremstiller det. 

Om du selger får du jo masse kostnader til salg, og nytt kjøp når den tid kommer, pluss at dere vel antakelig må leie lagerplass til eiendelene deres.. 

Anonymous poster hash: ca884...8f5

Ja, det er mange ting å ta hensyn til skjønner jeg.

Vi har totalrenovert hele huset vårt, så det vil være kjedelig å selge det. Samtidig må vi få dekket boliglånet vårt.

Skrevet

Ville brukt utleiemegleren. Bruker de selv på en leilighet jeg leier ut, glemmer noen ganger at jeg faktisk eier bolig nr to fordi jeg hører aldri noe fra de, bare penger som tikker inn på kontoen.

Anonymous poster hash: 2f169...ea2

Skrevet

Hvor store kostnader må man regne med ved bruk av utleiemegler da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...