Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #1 Skrevet 6. november 2013 Mini er nå 4 mnd og vi tenker så smått innføre fast føde og smaksprøver. Hvordan gjøre dette? Hva starte med? Først grøt? Smake på det vi spiser eller hva? En halv teskje først og gradvis øke? Hvor fort øke? Går dette utover melkemengden min? Anonymous poster hash: 6c8dd...65a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2013 #2 Skrevet 6. november 2013 Jeg ville begynt med grønnsaks og fruktmoser først for å venne magen til noe annet enn melk. Grøt er tungt fordøyelig og kan være tøft for en liten mage å få som første faste føde.(har selv dårlig erfaring med grøt fra mine egne barn). Fine grønnsaker å begynne med er avokado, gulrot, søtpotet. Sviske aprikos, banan er greie frukter å starte med. Se litt på middagsglassene i butikken så får du litt inspirasjon å starte med. Ellers finner du litt oppskrifter her: http://barebarnemat.blogspot.no/p/oppskrifter.html og her: http://www.hipp.no/index.php?id=289&cat=|M2|M3|M4&age=4 Jeg har brukt å gi en eller to nye ting, en teskje til å begynne med og doblet mengden ca annenhver dag. Introdusert noe nytt etter 5-7 dager. Anonymous poster hash: c31d7...624
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 Hvis du fullammer skal du vente til seks måneder. Anonymous poster hash: 83e86...8b0
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 kok en potet og bland med litt morsmelk eller mme. Begynn med en skjee eller to og øk gradvis. Så kan du blande potet og kokt gulerot feks. Så kan du prøve med litt grøt. Viktig å innføre en og en ting så du ser om barnet ditt tåler alt, event hva det ikke tåler. Anonymous poster hash: 7d499...1c6
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Hvis du fullammer skal du vente til seks måneder. Anonymous poster hash: 83e86...8b0 Akkurat det strides vel de lærde om. Er også forskjell på smaksprøver og fulle måltid. Anonymous poster hash: c31d7...624
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Her begynte vi med litt smaksprøver når han var rundt 5 mnd. Da fikk han bare litt kokte poteter og gulrøtter fra vår middag, evt litt banan, suge på en pære osv. Vi har most maten, men ikke finmost den. Han viste veldig tidlig at han ikke har noen som helst problemer med litt konsistens på maten, det går ned på høykant hos han (Men bitene er selvsgt ikke så store at han kan sette de i halsen.) Anonymous poster hash: a795e...f47
Anonym bruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Vi ga sviskemos første gangen ved 4 måneder. Det gikk ned på høykant! Vi ga til hun selv ikke ville ha mer (ca kvart glass). Svisker er jo veldig lett fordøyelig, og det fikk endelig fart på systemet hennes Derimot likte ikke HS det, der fikk jeg beskjed om at grøt eller andre ikke-søte greier var best å gi. Vi kjøper Holle grøt fra helsekost, den er ikke søt på samme måte som f.eks Nestlè, og mi tulle har mye lettere for å fordøye den. Litt olje i, og fordøyelsesprosessen blir enda enklere. Risgrøt (uansett merke) gjør magen treg, er min erfaring.Banan kan også gjøre magen hard, så ville prøvd forsiktig med det i starten. Sviskemos er alltid lurt å ha for hånden i tilfelle hard/treg mage. Når de begynner med fast føde, skal de ha avføring hver dag. Grønnsaksmos er lite populært her, hun liker det ikke. Men det er veldig lurt å prøve. Avokado er sunt og godt, og veldig mettende. Frukt som mango, ananas, kiwi etc kan være litt sterkt for magen, og kan også gi allergisk reaksjon (ufarlig), da det er en tropefrukt. Gjelder for øvrig de fleste tropefrukter (om ikke alle). Men mango er favoritten her i hus! Anonymous poster hash: 4e468...43e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Takk. Flere tips? Jeg bør altså gi samme mat i ca uke mnes jeg gradvis øker, og så gi en ny ting og så gradvis øke. En sort i uka, det vil jo ta evigheter dette? Eller kan man etterhvert gi flere nye ting samme dag? Evt litt raskere? Hvor fort merker man om babyen ikke tåler noe? Er det magevondt/gråt som oppleves da eller? Anonymous poster hash: 6c8dd...65a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå