Gå til innhold

Trenger noen kreative sjeler! ang. bachelor oppgave!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner det å haste med tanke på bachelor, jeg går sosialt arbeid og trenger innspill på hva jeg kan skrive om! Jeg har tenkt som bare det, men kommer liksom ikke på noe jeg føler er aktuelt å skrive om. 

f.eks. innenfor barn / barnevern / rus / psykiatri. 

Hadde blitt så glad for svar! )

Anonymous poster hash: aa32a...c75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hva med å ta utgangspunkt i den tråden som gikk her nylig angående lese-og skrivekunnskapen hos foreldre som havnet i barnevernets søkelys?

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men det ble jo hevdet at folk med dysleksi og store problemer med å formulere seg godt skriftlig (og kanskje også muntlig) lettere ble sett ned på av fagpersoner? Er det noe du kunne tatt utgangspunkt i?

I en skoleoppgave her jeg bor hadde noen elever som en test skrevet en fiktiv besvarelse på årets norsktentamen, og så sendt denne ut til masse sensorer og spurt om å få en karakter på besvarelsen (tror de sa det var til et forsøk, men uten å forklare nærmere). Men selve testen var at halvparten av besvarelsene (det var to, en gutte-besvarelse og en jente-besvarelse) hadde et typisk "lavklasse"-navn, for eksempel Harry, mens den andre halvparten hadde et typisk høystatus-navn, for eksempel Preben. Gjett hva resultatet var? Jo, til tross for IDENTISKE besvarelser, fikk "Harry" i snitt en karakter lavere enn "Preben".

Kunne du laget en case-beskrivelse, hvor foreldrenes uttalelse ble skrevet på to måter: En full av skrivefeil og dårlig norsk, den andre feilfri og full av vanskelige fremmedord, men SAMME innhold? Og så bedt ulike barnevernsansatte se kjapt over og si hvilke tiltak de ville gjort overfor familien? For å se om foreldrenes skriftsspråk påvirket utfallet? Og diskutert hvilke problemer slike holdninger kan føre til?

Anonymous poster hash: 969a6...e47
Skrevet

Hva med kvinner som begår seksuelle overgrep, barn som pårørende (feks. innen ROP-lidelser), forebygging av seksuelle overgrep i barnehagen, drikkekultur blandt ungdom i byen / bygda du bor i, mobbing blandt barn og unge i byen / bygda du bor i eller noe om barn av psykisk syke.

Anonymous poster hash: d16f8...0dd
Skrevet

Hva med å ta for deg temaet barn og elektroniske medier?

Du kan for eksempel spisse det inn til foreldres holdninger til eller bruk av i-pad/ smartrelefoni, og i hvilken grad dette påvirker barn i en bestemt alder?

Det er ganske skremmende hvor mye tid enkelte foreldre bruker på elektroniske medier i løpet av dagen, selv når barna er til stede. Man skulle tro at barna kan oppfatte foreldrene som litt fraværende og distanserte.

Anonymous poster hash: d78ec...9e7

Skrevet

Her har du fått masse gode ideer synes jeg! Vil bare ønske deg lykke til, det er gøy med bachelorskriving :-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Fikk iallefall de små i arbeid der oppe, hehe. Så var det bare å velge noe da, tror problemet er at det er så veldig mye å skrive om! Å så mye jeg kunne tenkt meg å sett på.  

Hi 

Anonymous poster hash: aa32a...c75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...