Gå til innhold

Besteforeldre som forskjellsbehandler barnebarna sine :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av tråden som omhandler hvor ofte barnebarna ser besteforeldrene sine.

Mine barn ser besteforeldrene sine (mine foreldre) ca 1 gang i mnd. Og min eldste har vært på overnattingsbesøk hos dem 4 ganger siden hun ble født for 2 1/2 år siden. Yngste er bare 6 mnd, så barnevakt har ennå ikke vært aktuelt.

Men min bror benytter enhver anledning til å be mine foreldre om å sitte barnevakt for sine to barn på 4 og 7 år. Helst blir det overnattingsbesøk 1-2 ganger i måneden, pluss 1-2 enkeltkvelder hver måned i tillegg. Jeg vet at mine foreldre ikke vil krangle, så de tør ikke å si nei. Men samtidig så syns jeg det er fryktelig synd at min eldste jente ikke skal få lov til å være like mye med bestemor og bestefar som sine søskenbarn. Hun er også svært glad i sine besteforeldre og spør ofte etter dem. Mannen min og jeg ønsker ikke å bruke besteforeldre som barnevakter, vi mener at barnebarn er livets dessert og at besteforeldrene heller kan låne barnebarna når de selv vil. Men dette har ført til at vår jente nesten aldri får kose seg alene hos besteforeldrene sine.

Hvordan kan jeg gå frem her? Ønsker ingen familiekrangel innad :(

Anonymous poster hash: b2424...693
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men da er ikke det besteforeldre som behandler barna forskjellig, det er dere som ikke ønsker å '' bruke '' dem like mye som broren din. Eller?

Skrevet

Men da er ikke det besteforeldre som behandler barna forskjellig, det er dere som ikke ønsker å '' bruke '' dem like mye som broren din. Eller?

Nei, mamma klager ofte til meg over hvor sliten hun er når hun må passe disse to barna hele tiden. Og derfor vil jeg jo ikke "lesse"  min unge over på henne i tillegg. Men syns det er synd da jenta mi ofte prater om besteforeldrene sine, syns det er sårt at min brors barn skal få et så mye tettere forhold til sine besteforeldre enn det mine jenter får.

HI

Skrevet

Skjønner.. Det er da i hvertfall ikke helt dine foreldre sin feil... Det er din bror som er litt frekk og din mor som ikke kan si nei...

Vanskelig situasjon...

Skrevet

Hva med å besøke dem litt oftere? Feks. når de passer de andre barnebarna, så får ungene dine lekt med søskenbarna sine samtidig som hun får de bestemor/bestefar.

Du kan også snakke med moren din om det, mulig hun ikke ser situasjonen på samme måte som deg selv om hun klager :)

Skrevet

Kjenner igjen akkurat dette. Men her er det min søster som bruker mine foreldre som barnevakt annenhver helg slik at mine barn får beskjed om at de ikke orker å ha besøk. Min mor har gitt beskjed om at hun begynner å bli sliten, men det gidder ikke min søster å ta hensyn til.

Har ikke sagt noe til mine foreldre pga familefreden og lite jeg får gjort med det uansett. Men jeg har fått spørsmål fra mine barn om hvorfor bestemor er mindre glad i dem enn i de til mins søster. Jeg har vært ærlig mot ungene for det er er begrenset hvor mange ganger man kan skjule sannheten. Og mine barn begynner å bli store. 10 og 12 år. Min søsters barn er 2 og 6.

Jeg trenger ikke mine foreldre som barnevakt, men ungene vil jo gjerne besøke de da de bor på gård.

Anonymous poster hash: 60188...9ce
Skrevet

Litt inspirert av tråden som omhandler hvor ofte barnebarna ser besteforeldrene sine.

Mine barn ser besteforeldrene sine (mine foreldre) ca 1 gang i mnd. Og min eldste har vært på overnattingsbesøk hos dem 4 ganger siden hun ble født for 2 1/2 år siden. Yngste er bare 6 mnd, så barnevakt har ennå ikke vært aktuelt.

Men min bror benytter enhver anledning til å be mine foreldre om å sitte barnevakt for sine to barn på 4 og 7 år. Helst blir det overnattingsbesøk 1-2 ganger i måneden, pluss 1-2 enkeltkvelder hver måned i tillegg. Jeg vet at mine foreldre ikke vil krangle, så de tør ikke å si nei. Men samtidig så syns jeg det er fryktelig synd at min eldste jente ikke skal få lov til å være like mye med bestemor og bestefar som sine søskenbarn. Hun er også svært glad i sine besteforeldre og spør ofte etter dem. Mannen min og jeg ønsker ikke å bruke besteforeldre som barnevakter, vi mener at barnebarn er livets dessert og at besteforeldrene heller kan låne barnebarna når de selv vil. Men dette har ført til at vår jente nesten aldri får kose seg alene hos besteforeldrene sine.

vi er i en litt lik situasjon. mine foreldre passer ofte mine nieser og nevø. foreldrene mine klager aldri over at de er sliten ifht det, men jeg ser jo at de er det. jeg tørr f.eks ikke spørre dem en helg hvis de har hatt dem helgen før.  syns synd på dem, og de er også veldig aktive ifht venner osv.. jeg finner liksom aldri en helg som passer, for hvis jeg venter noen helger med å spørre så skal de passe niesene og nevøen min igjen og da må jeg jo vente til jeg føler de har fått litt tid til å slappe av.

jeg fant til slutt ut at det var mitt problem at jeg hele tiden valgte å ta hensyn til dem. nå spør jeg gjerne lenge på forhånd slik at helgene ikke allerede er opptatt, så får det være opp til dem å si nei hvis de ikke orker, eller evt si nei til min søster dersom det blir to helger på rad med barnepass hvis de spør i siste liten. 

jeg syns ihvertfall det ble mye bedre etter det..

Anonymous poster hash: fad84...c5f

Skrevet

Mine barn ser besteforeldrene sine (mine foreldre) ca 1 gang i mnd. Og min eldste har vært på overnattingsbesøk hos dem 4 ganger siden hun ble født for 2 1/2 år siden. Yngste er bare 6 mnd, så barnevakt har ennå ikke vært aktuelt.

Men min bror benytter enhver anledning til å be mine foreldre om å sitte barnevakt for sine to barn på 4 og 7 år. Helst blir det overnattingsbesøk 1-2 ganger i måneden, pluss 1-2 enkeltkvelder hver måned i tillegg. Jeg vet at mine foreldre ikke vil krangle, så de tør ikke å si nei. Men samtidig så syns jeg det er fryktelig synd at min eldste jente ikke skal få lov til å være like mye med bestemor og bestefar som sine søskenbarn. Hun er også svært glad i sine besteforeldre og spør ofte etter dem. Mannen min og jeg ønsker ikke å bruke besteforeldre som barnevakter, vi mener at barnebarn er livets dessert og at besteforeldrene heller kan låne barnebarna når de selv vil. Men dette har ført til at vår jente nesten aldri får kose seg alene hos besteforeldrene sine.

vi er i en litt lik situasjon. mine foreldre passer ofte mine nieser og nevø. foreldrene mine klager aldri over at de er sliten ifht det, men jeg ser jo at de er det. jeg tørr f.eks ikke spørre dem en helg hvis de har hatt dem helgen før. syns synd på dem, og de er også veldig aktive ifht venner osv.. jeg finner liksom aldri en helg som passer, for hvis jeg venter noen helger med å spørre så skal de passe niesene og nevøen min igjen og da må jeg jo vente til jeg føler de har fått litt tid til å slappe av.

jeg fant til slutt ut at det var mitt problem at jeg hele tiden valgte å ta hensyn til dem. nå spør jeg gjerne lenge på forhånd slik at helgene ikke allerede er opptatt, så får det være opp til dem å si nei hvis de ikke orker, eller evt si nei til min søster dersom det blir to helger på rad med barnepass hvis de spør i siste liten.

Det var et veldig godt råd. Da tar jeg sikte på å spørre en måned eller to i forveien.

HI

Skrevet

Mine barn ser besteforeldrene sine (mine foreldre) ca 1 gang i mnd. Og min eldste har vært på overnattingsbesøk hos dem 4 ganger siden hun ble født for 2 1/2 år siden. Yngste er bare 6 mnd, så barnevakt har ennå ikke vært aktuelt.

Men min bror benytter enhver anledning til å be mine foreldre om å sitte barnevakt for sine to barn på 4 og 7 år. Helst blir det overnattingsbesøk 1-2 ganger i måneden, pluss 1-2 enkeltkvelder hver måned i tillegg. Jeg vet at mine foreldre ikke vil krangle, så de tør ikke å si nei. Men samtidig så syns jeg det er fryktelig synd at min eldste jente ikke skal få lov til å være like mye med bestemor og bestefar som sine søskenbarn. Hun er også svært glad i sine besteforeldre og spør ofte etter dem. Mannen min og jeg ønsker ikke å bruke besteforeldre som barnevakter, vi mener at barnebarn er livets dessert og at besteforeldrene heller kan låne barnebarna når de selv vil. Men dette har ført til at vår jente nesten aldri får kose seg alene hos besteforeldrene sine.

vi er i en litt lik situasjon. mine foreldre passer ofte mine nieser og nevø. foreldrene mine klager aldri over at de er sliten ifht det, men jeg ser jo at de er det. jeg tørr f.eks ikke spørre dem en helg hvis de har hatt dem helgen før. syns synd på dem, og de er også veldig aktive ifht venner osv.. jeg finner liksom aldri en helg som passer, for hvis jeg venter noen helger med å spørre så skal de passe niesene og nevøen min igjen og da må jeg jo vente til jeg føler de har fått litt tid til å slappe av.

Det var et veldig godt råd. Da tar jeg sikte på å spørre en måned eller to i forveien.

HI

det skader uansett ikke å prøve! håper det går like bra for dere som det gikk for oss;)

Skrevet

Du og din bror er tydeligvis i forskjellige situasjoner. Han trenger mer avlastning enn dere med ungene.

Jeg tror jeg ville vært flink å ta en tur innom besteforeldrene sammen med jentene dine ett par ganger i uka. Da tar du deg av dem selv mens besteforeldrene kan kose seg med dem.

Mine svigerforeldre er også veldig på å passe døtrene sine barn og de er hos dem daglig. De har sjelden anledning til å passe våre gutter og hvis vi kommer til dem har de huset fullt i unger og lite tid til våre, de kommer heller aldri på besøk til oss. (Alle barna deres bor i gangavstand fra foreldrene) Før kjente jeg og min mann på at det var vondt, at vi og våre barn var nedprioritert i forhold til de andre, og slik som du beskriver, urettferdig rett og slett...

Så min mann tok det opp med dem. Svaret deres var at det var vi som taklet å få barn best. De mente at søstrene trengte mer hjelp enn oss fordi hun ene ikke takler mamma rollen særlig bra. (Det er sant) Og hun andre hadde så mange hobbyer som hun ikke vil slutte med. (Det er også sant) Våre barn har meg, jeg setter dem først og takler mamma rollen veldig godt. Jeg ber om hjelp hos mine foreldre når jeg trenger hjelp. Mannen min har reise jobb og er borte i lange perioder av gangen, og likevel ser de det som det beste for barna til søstrene at de kan være de trygge voksne for dem.

Så jeg ser det, at det er det beste for tantebarna mine. Men jeg sa også til mine svigerforeldre at det er opp til de voksne å skape relasjoner til barna og ikke omvendt. Mine forstår jo det at de andre barnebarna kommer før dem i ett og alt og at de bør finne en balanse før det er for seint å redde forholdet til våre barn.

Anonymous poster hash: 2a511...113

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...