Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #1 Skrevet 5. november 2013 Dette er min andre graviditet. Det er noen år siden sist, men jeg husker godt hvordan jeg følte meg mot slutten med første. Termin er julaften, satt på oul siden jeg ikke har hatt regelmessig mens på lange tider... Hvis oul stemmer, har jeg knappe 2 mndr igjen, men det kan da ikke stemme!! Sånn her føler jeg meg: Babyen fyller HELE meg, ligger i hodeleie og spenner rompa mot ribbein og "krafser" fælt nedover. Har mye og vonde kynnere. Enormt nedpress hver dag, må stoppe det jeg drive med og "puste" meg gjennom det. Mye indre uro, føler meg som en gravid ku som leter etter riktig sted på enga for å kalve -.- Mye press i brystene, lekker en del. Veldig urolig søvn, våkner av ingenting. Mye stikking ved skambeinet. Så, føler at jeg er fødeklar, men termin er jo om 2 mndr! Hva skjer med meg?? Orker ikke dette i lange tider -.- Anonymous poster hash: c7161...d08
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #2 Skrevet 5. november 2013 Huff, dette bør du nesten sjekke opp. Hva med å bestille privat ul, eller 3D ul? Anonymous poster hash: 48548...e8e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #3 Skrevet 5. november 2013 Det er jo helt vanlig å ha det sånn i sjuende måned. Anonymous poster hash: dcc5b...6f7
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 Har vurdert det, men fått høre av flere som har sitti i det samme som sier at privat ul ikke blir tatt hensyn til iflt termin :/ Er så redd for at jeg har fått helt feil og går for lenge over tiden hvis noe skjer HI Anonymous poster hash: c7161...d08
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Jeg har det mye likt, om mulig enda verre (ut fra det du skriver hvertfall). Mitt tredje barn. - Kraftige kynnere, uforenelig med bevegelse eller aktivitet når det står på. - Sterk svie og kraftige stikninger i underlivet, nærmere bestemt i området rundt livmoråpningen. - Mye nedpress. Sitter jeg på huk, eller på do, så presser det så voldsomt på at jeg hovner opp nedentil. - Magen har sunket ganske kraftig ned, babyen ligger med hodet ned og godt nedi bekkenet. Jeg har nesten ingen baby igjen i øvre del av magen, der er det helt tomt. Jeg har termin noen dager etter deg, og den er ganske riktig i forhold til hva jeg mener selv.. Spennende å se når småen har tenkt seg ut. Jeg håper det ikke blir før i desember hvertfall, vil jo det beste for babyen, og det er slett ikke å komme ut prematurt. Da får jeg heller leve med en følelse av at underlivet rakner flere ganger daglig. Har lurt på å be om å få en sjekk, skal ta en prat med jordmor på neste kontroll. Men på en annen måte er jeg redd for å trigge noe, dersom man sjekker for mye. Det er jo ikke ønskelig. Anonymous poster hash: 02cf3...b89
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Har vurdert det, men fått høre av flere som har sitti i det samme som sier at privat ul ikke blir tatt hensyn til iflt termin :/ Er så redd for at jeg har fått helt feil og går for lenge over tiden hvis noe skjer HI Anonymous poster hash: c7161...d08 I utgangspunktet tar ikke sykehuset hensyn til andre terminer enn sykehusets egen. Men om 3D ul termin spriker fra deres termin med 5-6 uker så gir det vel grunnlag for ny ul på sykehuset for å dobbeltsjekke. En termin er jo ikke skrevet i stein. Hadde det vært snakk om 2 uker forskjell så forandrer de ikke termin, men 2 måneder? Det må de faktisk ta på alvor. Det kan jo få fatale følger om fødsel ikke starter av seg selv og de nekter å sette deg igang før 2 uker over termin, og så viser det seg at du er 48 uker på vei, liksom... Anonymous poster hash: 48548...e8e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Har det rimelig likt som deg, termin en uke etter. Har hatt to ul med lik termin så regner med den er riktig ( en privat og oul) er du usikker så be om en sjekk. Her har ungen ligget med hodet ned i over en mnd, og presser endel nedover. Anonymous poster hash: 0fb28...301
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #8 Skrevet 5. november 2013 helt vanlig med andre-/flergangsgravide å få disse plagene så "tidlig". Anonymous poster hash: 61f3f...057
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #9 Skrevet 5. november 2013 Det som virkelig setter støkken i meg, er at magen ikke har sunket, men fortsatt kjenner jeg babyen både "nedi der" og helt oppe i mellomgulvet -.- har ikke plass til mer baby, er helt sprengt! Tenk om det kommer ut en 5 kilos monsterbaby Er mest uroen og vondtene som får meg til å undre, sammen med at testen jeg tok viste positiv med 3-4 uker (CB digital) FØR oul mener jeg ble befruktet Men vet at man kan få mye rart på tester, så har levd i troen om at oul er rett, og jeg har det ikke travelt, babyen kan gjerne vente til romjula, gjør det enklere med julefeiringen men er som satt redd for dette med overtid osv, måtte settes igang og endte med KS med første, så er i grunn førstegangs på mange områder... Tenk om kroppen min ikke klarer å sette igang på egenhånd og babyen blir dysmatur? HI Anonymous poster hash: c7161...d08
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #10 Skrevet 5. november 2013 Med førstemann hadde jeg en del kynnere, men stort sett etter sex eller hvis jeg anstrengte meg, ellers hadde jeg ikke et eneste tegn på at jeg nærmet meg fødsel før 9 timer før babyen var ute. Med andremann hadde jeg mye mer ubehagelige kynnere, regelmessige kynnere jeg våknet av om natta, "krafsing" mellom beina osv osv i mange uker før jeg fødte. Jeg var helt sikker på at jeg hvertfall kom til å føde før termin, som jeg gjorde med førstemann, men jeg gikk likevel over termin før jeg fødte. Hvordan ligger du an på symfysemål? Du må jo ligge milevis over normalen hvis de har bommet med 2 måneder på terminen. Når testet du positivt? Hvis du virkelig mener de har bommet med 2 måneder, så må du tvinge deg til en ny ultralyd, hvis ikke du får det offentlig, så må du betale det selv privat. Selv om de i utgangspunktet ikke bryr seg om andre ultralyder enn den ordinære når det gjelder termin, vil de, som noen andre også skrev, selvfølgelig bry seg om at en ny ultralyd evt tyder på at termin er så mye feil. Anonymous poster hash: 6bd4f...a54
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #11 Skrevet 5. november 2013 Tenker ikke at jeg er fødeklar NÅ, men at det ligger 3-4 ukers feil der føler jeg veldig sterkt, at termin er i slutten av denne mnd/ starten av desember.... Kan de ta feil hvis babyen ikke har vokst "normalt" i starten og tatt helt av etter ul? Har hørt at babyene kan ha slike vokseperioder i rykk og napp.. Har ikke spist/drukket mye sukker eller fett i frykt for at babyen skal bli for stor grunnet forrige fødsel. Har smalt og hellende bekken, så må ta KS hvis babyen er for stor, og ønsker virkelig ikke det! Mange tanker i kveld merker jeg Men er så urolig :/ HI Anonymous poster hash: c7161...d08
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #12 Skrevet 5. november 2013 Det høres jo veldig rart ut at du hadde positiv test før du skulle blitt befruktet, og for meg hvertfall virker det helt logisk at terminen er feil bare utifra det! Sa du fra om det på ul? Tok de ikke det med i betraktning? Selv slet jeg med alt du nevner fra uke 30 m andremann, så symptomene i seg selv høres ikke så mekymringsverdige ut... Anonymous poster hash: 9de22...1b2
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #13 Skrevet 5. november 2013 Hun dama som tok ul hadde det kjempetravelt, så det ble ikke tid til å si så mye, hun tok mål av babyen og satt termin, sjekket at ting var riktig med hjerte osv, så ble vi sendt på dør Skal til lege igjen om to uker, skal be han sjekke skikkelig da takk for gode svar HI Anonymous poster hash: c7161...d08
*Miss Marple* Skrevet 5. november 2013 #14 Skrevet 5. november 2013 Men går du ikke til kontroll hos jordmor? Hun må vel merke det på barnets størrelse om de har bommet med en hel mnd på terminen? Grunnen til at man har oul i uke17-19 er at frem til da vokser alle babyer likt og derfor gjør det enkelt å sette termin ut fra babyens størrelse, så det høres veldig rart ut at de skulle bomme så mye. Men snakk med jordmor, hun kan gi deg mye bedre svar enn vi kan.
2005&2010 Skrevet 5. november 2013 #15 Skrevet 5. november 2013 Jeg hadde mens termin 12 og ord. ul 27. Privat ul viste 20. Og pga evt overtid så tok sykehuset hensyn til den private ul og mens termin. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt en privat eller fått jordmor til å henvise deg til ny ul på sykehuset for vekstekstimering. Er ikke godt å gå sånn og ikke vite. Ihvertfall når det er snakk om så mange uker..
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #16 Skrevet 5. november 2013 Har av diverse grunner ikke vært hos JM denne graviditeten, har hatt dobbelt opp med legetimer istedet... Skal prøve å få til en JM time så fort som mulig, men er ikke lett når JM er sykemeldt -.- Hadde oul i uke 20, ble sen ul siden legen ikke hadde noe særlig å gå etter og det var mye kø for å få ul... Så føler vel at jeg ikke har fått så mye god oppfølgning de siste mnd... HI Anonymous poster hash: c7161...d08
Elsker livet Skrevet 5. november 2013 #17 Skrevet 5. november 2013 Hadde fått meg en privat time til UL.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2013 #18 Skrevet 5. november 2013 Jeg skjønner uroen din! Med sistemann her visste jeg når jeg ble gravid, av den grunn at jeg ikke hadde sex etter en viss dato. Når de på oul da sa jeg var 3 uker kortere på vei enn jeg mente, klarte jeg ikke slå meg til ro med det. Jeg bestilte time til privat ul og jordmor der fortalte at foster faktisk kan gå i dvale og stopper å vokse i en periode. Hun sa at hvis jeg var så sikker som jeg sa jeg var, skulle hun kontakte en professor i oslo og prate med han. Som sagt så gjort, og hun ringte deretter føden jeg tilhørte. Der nektet de å høre, selv til tross for lite vekst i lang tid. Var først på slutten av svangerskapet ift min termin at babyen vokste normalt. 2 uker før sykehusterminen fikk jeg krangla meg til en ekstra kontroll på sykehuset og traff på en fantastisk lege som hørte på meg. Hun sjekket meg, og jeg var helt moden og hadde 4cm åpning. Ble lagt inn da, og baby kom dagen etter, altså to uker før sykehustermin, og en uke etter min termin. På kontroll den dagen vi dro hjem sa legen at babyen min hadde klare tegn på at jeg hadde gått over tiden, så mulig var jeg faktisk lenger på vei enn jeg trodde selv. Men sykehuset nektet plent å endre på dato, så i papirene står det at jeg fødte to uker før termin. Jeg var sjeleglad for at jeg fikk kranglet meg til den ekstra kontrollen og at legen la meg inn. Så hvis du fikk positiv test 3-4 uker før oul mener du ble gravid, bør du stå på ditt, bestill privat ul og ikke gi deg! Lykke til :-) Anonymous poster hash: 8fd04...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå