Gå til innhold

Jobbe som tilsynsfører for barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har muligheten til å få jobb som tilsynsfører for barnevernet her i kommunen, da det er mangel på slike. Slik jeg forstår det går dette ut på å følge opp barn i fosterhjem fire ganger i året, og da kun observere i dette møtet.

Er det noen som har erfaring med dette her, som kan si litt om hvordan det er å jobbe med? I utgangspunktet tenkte jeg at det måtte jo være et skremmende stort ansvar, men når jeg grubler litt mer på det virker det jo litt spennende også! Jeg jobber fullt som sosionom idag, så har jo en relevant utdannings sånn sett. Men vil gjerne høre andres erfaringer:)

Anonymous poster hash: 03f42...d47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært tilsynsfører tidligere. Observerte ikke bare, snakket med både fosterforeldre og barnet. Tok også med barnet på aktiviteter eller kafé eller noe, både for å bygge en relasjon slik at barnet ble trygg på meg, og for at barnet da fikk mulighet til å fortelle hvordan det hadde det, uten at fosterforeldrene hørte på.

Skrevet

Ingen erfaringer, men skulle gjerne visst om det litt selv. Jobber selv som sosionom. Skal ha permisjon etter hvert, muligens noe ubetalt også da det er uaktuelt å sende den lille i bhg før han er 1 1/2 år og da hadde det vært ok med en ekstra jobb.

Skrevet

Min mamma jobbet som dette i mange år, hun er "bare" hjelpepleier så jeg tror ikke jobben krever høyskoleutdanning altså.

Jeg har forstått det som at hun kommer på besøk og snakker med de, observerer og spør om alt fungerer greit. De litt større barna snakket hun med uten at fosterforeldrene var tilstede, gikk en liten tur eller noe sånt og skravlet litt om alt og ingenting, hvordan det går på skolen, om det går greit sosialt osv, bare høre hvordan barnet har det rett og slett.

Anonymous poster hash: 6e156...f70
Skrevet

Kommer an på hvordan tilsynsfører du skal være. Jeg har vært begge deler.

Det ene er tilsynsfører ved samvær med tilsyn. Da skal du kun observere og å være tilstede under samværet.

Det andre en en tilsynsfører for barnet. Da er du barnets kontakt og det er du som har ansvaret for at barnet blir fulgt opp, at barnet får fortelle hvordan det er i fosterhjemmet, videreformidle ting til barnevernet (om barnet ønsker det) og du skal være et "kontrollorgan" som påser at barnet har det bra i fosterhjemmet.

I denne jobben skal du møte barnet, snakke med barnet og du skal bygge en relasjon og en tillitt til, og med, barnet.

Anonymous poster hash: 9bd78...5a7
Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg skjønner jobben er litt ulik avhengig av hva slags tilsynsfører en skal være. Slik jeg forsto på denne går det ut på å besøke barnet i fosterhjem fire ganger i året, og prate litt om hvordan det har det, høre hvordan det går etc, og rapportere tilbake til barnevernet. Så må jo si jeg synes det virker interessant! Er nok riktig at det ikke behøves noen konkret utdanning for å jobbe med dette, men fikk opplyst at med høgskoleutdanning får man høyere lønn (dog sikkert ikke så fryktelig mye uansett..:)

Skal drøfte det litt på hjemmefronten først:)

HI

Anonymous poster hash: 03f42...d47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...