Gå til innhold

Hvordan få good kondis (innen jogging/løping)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for dårlig kondis, og når j jogger ute får jeg raskt vondt for å puste. Sitter i bryskassen og opp mot hals osv. Det gjør skikkelig vondt :( jeg blir da tvunget til å gi meg :(

Anonymous poster hash: c9373...474

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har opplevd lignende?

Gjest suzette
Skrevet

Kondisen blir bedre for hver gang. Ikke press deg selv i begynnelsen og sett hele tiden små nye mål. Om du står på jevnt og trutt vil du merke utrolige resultater innen et halvt år ;)

Skrevet

Du må nok bare kjøre på.. Press deg så langt du bare klarer (jeg synes det hjelper å bli avledet av musikk på øret og ikke minst å få god pusterytme i takt med joggingen) når du VIRKELIG ikke klarer mer - går du fort(!) og så løper du igjen når du klarer det. Husk å begynne med små turer og husk at ALT er bedre enn ingenting!

Skrevet

Ok, takk :) det er bare så utrolig vanskelig å presse seg eller i det hele tatt klare det, når den smerten setter inn altså! Og det raskt egentlig... det gjør skikkelig vondt, og føler jeg ikke får puste.. Dette gjelder de fleste aktiviteter UTE.

Skrevet

Takk nr 4, ja jeg har musikk på, og prøver å liksom jogge i takt med den, for å ikke gi meg, men istad holdt jeg på å svime av for jeg ikke fikk puste ( det gjør så vondt)

Skrevet

For meg hjalp det å ha bøff eller skjerf foran munnen

Anonymous poster hash: d91f5...a52

Skrevet

Jeg hadde det :) men smerten smyger seg RASKT på. Herregud så tåpelig jeg virker når jeg kreperer nesten av smerte etter noen hundre meter.....

Skrevet

Kjenner følelsen og så snart knøttet er litt større skal jeg også i gang. Gruer meg, men vet det er verdt det! Buff/skjerf er et godt tips og heller en tur med fart, enn ingen tur! Lykke til!

Skrevet

Takk takk, Jeg får bare tvinge meg ut idet 1 gang pr dag... :) selv om jeg er døden nær føles det som til tider.hehe..

Skrevet

Takk takk, Jeg får bare tvinge meg ut idet 1 gang pr dag... :) selv om jeg er døden nær føles det som til tider.hehe..

Har du sjekket deg selv for astma da? Det høres jo litt ut som om du kan ha anstrengelsesutløst eller kuldeutløst astma?

Hvis du har det, kan det hjelpe med inhalator med astmamedisin jevnlig og før du drar ut og trener. Jeg synes du skal sjekke med legen, for det er ikke normalt at det skal være SÅÅÅ grusomt å jogge, uansett hvor dårlig form du er i fra før.

Anonymous poster hash: b5160...b79

Skrevet

Man blir ofte veldig sliten før man er skikkelig god og varm...Om du aldir har jogget før, er det eltt og begynne og "løpe" istedet for og jogge. Prøb og jogg så sakte du kan,- også tar du det derifra. Når du blir "vondt sliten" i pusten, så ro ned litt, men ikke stopp og ikke gå!!! Prøv og hold deg til der det er flatt. Kanskej blir psuten bedre etter noen minutter, nemmelig. Når jeg jogger åp morgenen (hat det egentlig), så tar det lang tid før jeg finner "pust og flyt"...Bruker gjerne 3-4 km før kroppen setter i gang. Før den tid kan jeg være sliten go "tungpustet", før det slipper litt takek..

Likeledes er det greit og bytte mellom gå og jogge en stund i starten. Bruk tid på og kom deg i form, så unngår du også belastningsskader. Pusten kjenner du blir vond, men tenk på all belastning på legger, knær, sener og muskler som IKKE kjennes,- men som kan bli betent/skadet om du presser for hardt...:)

Lykke til. Og kanskje en dag kommer du inn i "vi som elsker og jogge"-klubben etterhvert...Og jogge en tur i 2 itmer, og vitea t INGENTING eller INGEN venter på en når man komme rhjem,-med favorittmusikk på øret, i passe behagelig temperatur, kan faktisk være starten på en drømmedag om noen år, eller kortere.....Trodde det aldri om meg selv jeg heller, til jeg plutselig "var der"......

Anonymous poster hash: d78d9...88d
Skrevet

Du må starte mye roligere. Begynn med å gå raskt noen kilometer i en ukes tid, deretter begynner du å jogge og gå om hverandre. Du skal bli varm og litt annpusten, men ikke værre enn at du fortsatt kan snakke og ikke slik at du får vondt. Etter hvert kan du øke løpedistansen og redusere gådistansen.

Ikke tren hver dag. Kroppen din trenger tid til å bygge seg opp etter treningen. Du bør ha minst to treningsfrie dager i uka til å begynne med og maks 3 ganger i uka med samme aktivitet. Om du trener mer er faren for skader veldig stor. (Gå tur kan du nok gjøre hver dag, men ikke jogge)

Anonymous poster hash: 2c800...ebc
Skrevet

TAkk for veldig mange gode tips her!

Jeg fikk astmamedisin for noen år tilbake, men følte ikke at den hjalp. Var igjen hos legen for et par mnd siden pga denne smerten, tok en blåsetest, alt var fint, men den kommer tvert når det er litt kjølig i luften.Jeg påpekte at jeg tror jeg trenger hjelp med dette, men nei..

Jeg ser at jeg kan ha presset meg litt mtp å starte hardt. Det blir nesten mot løping, (ukontrollert vil jeg påstå, hehe) og jeg prøver å gå fort og så jogge litt, men finner liksom ikke rette rytmen.

Jeg jogget slik for 2-3dager siden og ble helt vilt støl. hehe jeg merker at jeg bygger opp enda mer stølhet nå ja!

tanken på å jogge flere timer høres flott ut,men sant som du sier, jeg ser det ikke for meg. hehe :)

Jeg håper jeg får det til. Skal prøve igjen om et par dager :) Vil jo ikke miste håpet etter en så liten strekning.

Skrevet

Det er mye mer effektivt at du trener litt forsiktig, men oftere enn at du trener hardt og mye en gang i uka. Hvis du er ganske utrent vil jeg tro at tre gnger i uka eller annenhver dag vil være en god rytme. Sansynligvis trener du alt for hardt. Om du sliter med å begrense deg anbefaler jeg deg en pulsklokke som piper når du tar i for hardt eller slakker av for mye, men det går helt fint uten også.

Her er et greit program å følge:

http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Anonymous poster hash: 2c800...ebc
Skrevet

Takk for fin link! Aldri hørt om en slik klokke?

trener på studio, men skal presse meg hardere der fremover, men må klare den jogginga/ løpingen altså!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...