Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Kan dere si litt om det? Spiser dere "hva dere vil"? Har hørt man slipper å telle kalorier Anonymous poster hash: 20de6...c55
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #2 Skrevet 3. november 2013 Jeg teller aldri kalorier lenger, og det er deilig Jeg spiser Ezekielbrød eller proteinbrød til frokost, ellers unngår jeg brød og kornprodukter i hverdagen. Jeg spiser svært sjelden ris, poteter og pasta. Sukker bruker jeg ikke. Men, jeg spiser god mat Masse god mat! Jeg lager mat fra bunnen (tar ikke lenger tid når man bare blir vant med det), bruker masse salat, varmebehandlede grønnsaker, gode sauser, rent kjøtt og fisk, nøtter, masse bær, olivenolje, cocosa. Før jeg fant ut at jeg ikke tåler melkeprodukter brukte jeg også mye fløte og rømme og smør. Nå unngår jeg dette, og er i ferd med å finne erstatninger for dette. Hvis jeg skal lage kaker så lager jeg disse etter lavkarbooppskrifter, slik at jeg unngår det meste av mel og sukker. Velger de kakene som blir virkelig gode på denne måten. Men etter at jeg la om kosten så har jeg lite sug etter søtt, godteri eller kaker. Spiser litt frukt, men ikke mye. Anonymous poster hash: 8e7a3...c58
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #3 Skrevet 3. november 2013 Takk for svar Og du legger ikke på deg heller ? Dumt spørsmål, men må nesten spørre. Redd jeg vil lage noe godt hele tiden som i dag, men i dag består det gode av hetemel og sukker. Hvilke sauser ? Nå ble jeg inspirert! Takk Forresten, hva skjer om du blir bedt på besøk og det serveres sjokoladekake feks? Spiser du litt for å være høflig eller takker du nei? Anonymous poster hash: 20de6...c55
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #4 Skrevet 3. november 2013 Er det dyrt forresten? Ser feks at det brukes mye mandelmel og kunstig søtning. Synes dette er dyrt. Noen tips på den fronten? Anonymous poster hash: 20de6...c55
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #5 Skrevet 3. november 2013 Takk for svar Og du legger ikke på deg heller ? Dumt spørsmål, men må nesten spørre. Redd jeg vil lage noe godt hele tiden som i dag, men i dag består det gode av hetemel og sukker. Hvilke sauser ? Nå ble jeg inspirert! Takk Forresten, hva skjer om du blir bedt på besøk og det serveres sjokoladekake feks? Spiser du litt for å være høflig eller takker du nei? Anonymous poster hash: 20de6...c55 Det jeg legger på meg av er karbohydrater, altså sukker, kornprodukter, pasta, ris, poteter. Unngår jeg dette så kan jeg spise ganske mye uten å legge på meg. Jeg holder meg lenger mett, så jeg spiser færre måltider i løpet av dagen, men når jeg spiser så spiser jeg godt. Enkel "saus" til fisk er å hakke litt sjalottløk ha i panna, ta på creme fraische, sitron, soyasaus, timian, pepper. Tar to minutter maks, og smaker kjempegodt. Spe ut med litt vann om det blir litt for tykt. Til fisk er det også godt å kverne nøtter, blande med hvitløk, friske urter etter ønske, litt ost eller creme fraische - fisken i ildfast form med nøtteblandingen på toppen... nam! En "brun saus"-lignende med fløte i er også godt. Rødvinssaus med fløte er jo veldig godt (det er jo karbohydrater i vinen, men det blir ikke så mye per person, dessuten så lager man jo ikke det hver dag). Ellers lager jeg litt forskjellige "krafter" hvor jeg koker ut panna etter å ha stekt kjøtt f.eks., tilsetter litt løk, smør, krydder, rømme/fløte/creme fraische, tomat, paprika...... alt etter hva som passer til det jeg har, humør og dagsform. Ellers bruker jeg ofte bare en god dressing av olivenolje, balsamico og diverse godsaker i. Lager ulike dressinger ut fra hva jeg skal ha, hva jeg har i hus og humør Så lenge jeg er frisk så er jeg ikke fanatisk. Dvs jeg kan spise kaker i godt lag. Men jeg bruker nesten alltid å spise litt på forhånd hjemme hvis jeg vet at jeg kommer et sted hvor det blir mye søtsaker. Da blir jeg ikke fristet fordi jeg er for sulten. Og så tar jeg mindre stykker hvis det er veldig søte ting som blir servert, eller jeg velger de tingene med noe mindre sukker/karbohydrater. Hvis jeg kjenner at jeg begynner å bli forkjølet f.eks. så holder jeg meg helt unna sukker uansett. Da har jeg gjerne med noe dit som jeg kan spise, bake noe som er ok, eller bare forteller at jeg akkurat nå ikke tåler å spise noe søtt. Men siden jeg er så konsekvent i hverdagen så tåler jeg utskeielser innimellom. Hvis jeg vet at jeg skal på fest eller i selskap så dropper jeg gjerne brød til frokost også, og er veldig konsekvent meg det jeg spiser tidligere på dagen og dagen etterpå. Da har kroppen min det best, og tåler likevel utskeielsen. Og ikke minst, da kan jeg kose meg med det uten å føle at det ikke er riktig for kroppen. Det viktige er å finne ut hva du tåler og ikke tåler. Finne balansen der kroppen din har det best! Anonymous poster hash: 8e7a3...c58
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #6 Skrevet 3. november 2013 Takk for utfyllende svar, skikkelig inspirerende Jeg lager mye mat fra bunnen, så det er jeg allerede veldig glad i å gjøre Fikk lyst å lage saus nå, haha Anonymous poster hash: 20de6...c55
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #7 Skrevet 3. november 2013 Er det forresten en grunn til at det brukes så mye fløte, og ikke H-melk? Er det mer karbohydrater i h-melk? Anonymous poster hash: 20de6...c55
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #8 Skrevet 3. november 2013 Er det forresten en grunn til at det brukes så mye fløte, og ikke H-melk? Er det mer karbohydrater i h-melk? Anonymous poster hash: 20de6...c55 Fløten har mer fett i seg, er delvis derfor den brukes mer. Dessuten så er melk både homogenisert og pasteurisert, mens fløte bare er pasteurisert, noe som regnes for å være bedre - har med størrelsen på fettmolekylene å gjøre og opptak i kroppen. Det er heldigere når det er minst bearbeidet. Jeg baker etter hvert så lite i "hverdagen" at jeg ikke tenker på at mandelmel og de andre søtningsmidlene koster mer. Jeg bruker så mye mindre av dem enn jeg gjorde av slike ting før, så totalt sett tror jeg at jeg sparer på det, faktisk Men baker man mye og ofte kan det sikkert merkes. Anonymous poster hash: 8e7a3...c58
Anonym bruker Skrevet 3. november 2013 #9 Skrevet 3. november 2013 Kjekt å vite ! Nok en gang, takk for utfyllende svar Anonymous poster hash: 20de6...c55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå