Gå til innhold

Vi har 4600 å leve for med tre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse pengene skal gå til mat, klær, medisin etc.

Vi kan ikke få bedre jobber, ei heller selge huset.

Er vel bare å kaste inn håndkle..

Anonymous poster hash: 07ac5...dc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere kutte noe? Kutte kabel-tv, internett, fasttelefon, abonnementer etc. Få billige forsikringer, selge bilen (om dere bor et sted med kollektivtransport?), bruke mobilene lite osv.

Om dere skal fø på 5 personer + klær, medisiner, tannlege osv. så må dere kutte ut en god del ting og omprioritere resten.

Anonymous poster hash: 145ba...a61
Skrevet

Kan dere kutte noe? Kutte kabel-tv, internett, fasttelefon, abonnementer etc. Få billige forsikringer, selge bilen (om dere bor et sted med kollektivtransport?), bruke mobilene lite osv.

Om dere skal fø på 5 personer + klær, medisiner, tannlege osv. så må dere kutte ut en god del ting og omprioritere resten.

Anonymous poster hash: 145ba...a61

Vi har kuttet til beinet. Solgt den ene bilen, den andre må mannen ha på jobb.

Vet ikke hva vi gjør, vi har 100 000 på sparekonto, så vi må selvsagt bruke dem til å leve for, men hvor lenge varer det liksom?

Deppa

Skrevet

Vi har 4800,- å leve på med to barn, og sparer 400,- i mnd, så det skal gå, om ingen av dere har dyre klesvaner eller medisiner.

Gir ikke rom for stort av "ekstra god mat" eller "en kinotur med ungene" ol, men det går. Om 1 år vil det hele bedre seg her tror jeg, da er billånet nedbetalt, da får vi 3000 mer i mnd å leve på..

Anonymous poster hash: aa1eb...b53
Skrevet

Høres ikke bra ut. Det var lite penger. Men hvorfor er det ingen utsikter til at det kan bli bedre? Dere har tydeligvis ikke alltid hatt det sånn siden dere har sparepenger?

Anonymous poster hash: 9667d...cf3
Skrevet

Høres ikke bra ut. Det var lite penger. Men hvorfor er det ingen utsikter til at det kan bli bedre? Dere har tydeligvis ikke alltid hatt det sånn siden dere har sparepenger?

Jeg tjente veldig bra før vi fikk de tvillinger, da måtte jeg si opp pga logistikk hjemme. Kunne ikke jobbe kveld mer. Jobber jeg har nå tjener jeg halvparten. Mannen hadde et firma sammen med en annen der han ble lurt ( lang historie ) og endte ned å miste 200 000 kr.

Vi har heldigvis betalt alt, men sliter med å finne jobber som betaler godt.

Skrevet

da lever dere av 4600 pluss sparepengene. også tar du en tur på NAV og snakker med en veileder der. sånn at du har noen å snakke med om muligheter. det er helt sikkert muligheter til å få inn mer penger. enten med bytte av jobb eller ekstrajobb

Anonymous poster hash: d766b...96b
Skrevet

da lever dere av 4600 pluss sparepengene. også tar du en tur på NAV og snakker med en veileder der. sånn at du har noen å snakke med om muligheter. det er helt sikkert muligheter til å få inn mer penger. enten med bytte av jobb eller ekstrajobb

Ja kanskje det var en god idé. ;)

Skrevet

Ja kanskje det var en god idé. ;)

Skrevet

Vi har 4800,- å leve på med to barn, og sparer 400,- i mnd, så det skal gå, om ingen av dere har dyre klesvaner eller medisiner.

Gir ikke rom for stort av "ekstra god mat" eller "en kinotur med ungene" ol, men det går. Om 1 år vil det hele bedre seg her tror jeg, da er billånet nedbetalt, da får vi 3000 mer i mnd å leve på..

Ingen dyre vaner her, ikke medisiner heller. Jeg kjøper bare klær til ungene, nesten alt brukt. Får også låne endel.

Ellers går pengene til mat. Lager alt fra bunnen da jeg nekter alt ferdigmat. Der går grensa.

Skrevet

Hva slags muligheter du har spørs på hva slags yrke og utdannelse du har, men tror jeg heller hadde satset på å få hjelp av et vikarbyrå eller finn.no enn NAV. Hadde vurdert å studere hvis det er nødvendig. Har 2 barn og jobber fullt, og studerer via nett (deltiddsstudie). Har en bra utdannelse fra før, men tar det for å få litt påfyll. Det er ihvertfall mulig å studere for mange selv om man på forhånd tror man ikke har kapasitet. Det gjelder å ikke være passiv og forvente at ting skal skje, man må stå på selv.

Vi lever på min inntekt og mannens studielån. Har måttet stramme inn betraktelig på pengebruken etter at han sluttet i jobben, så jeg planlegger ukemenyer og storhandler en gang per uke. Baker brød og lager det meste selv, men har vanskeligheter for å komme under 6000 i husholdsningsutgifter per måned. Men ett tips er å lage vegetarretter flere ganger i uka og bruke bønner, linser, kålrot, gulrot ol. Det får budsjettet ned.

Skrevet

Handler du økonomisk? Feks 1 gang i uka. Lag handleliste og tenk at rester fra middag kan være lunsj eller restemat senere i uka. Drikk vann til måltidene og som tørstedrikk. Kutt røyk, alkohol og brus.

Følg med på tilbud / reklame. Rema 1000 er billigst til uke handel.

Disse rådene følger jeg selv nå, har hjulpet stort på min slunkne økonomi.

Anonymous poster hash: df00d...2d2

Skrevet

Er dette noe som er for resten av livet da, eller bare i en periode? Sparepengene blir jo borte etterhvert

Anonymous poster hash: 8098c...866
Skrevet

Ingen dyre vaner her, ikke medisiner heller. Jeg kjøper bare klær til ungene, nesten alt brukt. Får også låne endel.

Ellers går pengene til mat. Lager alt fra bunnen da jeg nekter alt ferdigmat. Der går grensa.

Bruker ikke ferdigmat her heller, det er jo dyrere enn å lage fra bunnen av.. Men, kan du noe håndarbeid? tegne? male? kan mannen? Eller om han kan å snekre ol?

Man kan tjene inn litt penger på slikt...

Nav kan hjelpe dere, MEN, om dere har gjeld dere betaler på (ikke lån, men gjeld) så stiller ikke de opp, for gjeld regnes ikke med i deres utgiftutregning.

Noen av dere som kan ta på dere ekstra jobb, som helg, kveld, natt eller lignende?

Skrevet

Hvilken rente har dere på huset? Kan dere ta ny verditakst på boligen? (Ofte gratis hos megler). Dersom boligen har steget i verdi kan det hende dere kan få lavere rente.

Dersom dette er i en periode kan dere høre med banken om å få avdragsfritt lån en periode.

Hva du enn gjør så ikke ta opp kredittgjeld. Kan du ikke betale en regning så ring med en gang, fortell problemet og be om utsettelse, deling av regningen. Her må du ligge i forkant.

Kan du jobbe litt i ferier, jul, helligdager? Disse er ofte godt betalt.

Lag store middager å frys ned, bruk alle rester. Vi handler en gang i uken, blir det tomt for bananer, et pålegg osv må vi spise noe annet. Ofte ganske tomt i kjøleskapet siste dag før handling men spiser opp mye mer mat enn før.

Bruk alt av mat som ligger i fryser og kjøkkenskap.

Se episodene av luksusfellen, tips å hente!

Anonymous poster hash: fd3d5...cca

Skrevet

Snakk ned NAV om supplerende sosialhjelp

Anonymous poster hash: 01a2e...a52

Skrevet

Eh... Man får IKKE supplerende sosialhjelp med 100 000 i banken.... 

Anonymous poster hash: bd7d3...375

Skrevet

Nå har de sparepenger, så det er vel heller tvilsomt at de får sosialhjelp. Og innen de pengene er brukt opp så får vi håpe at hi og familien har funnet en løsning på problemet selv. Ville heller brukt ressurser på å klare oss selv i fremtiden enn å belage seg på sosialhjelp.

Skrevet

Takk for mange svar. Vi vil få bedre rå om et par år, mannen videreutdanner seg nå, og jobber ved siden av. Når han er ferdig flytter vi hjem til der jeg kommer fra som betyr mer hjelp med barnevakt og bedre jobbmuligheter (henger sammen)

Vi drikker aldri brus, handler på tilbud Rema 1000 og spiser vegetar 2 ganger i uka. Går greit, men kjedelig å aldri kunne værende på noe.

Skrevet

Kan du sette opp regnestykke?

Inntekt

Barnetrygd

Skattetrekk

Boutgifter

Strøm

Da er det lettere å hjelpe.

Anonymous poster hash: 8883a...aab

Skrevet

Be om avdragsfrihet på lånet inntil videre. Sjekk om dere har rett skattetrekk.

Anonymous poster hash: 8883a...aab

Skrevet

Hvis dere har gjort det som er mulig for å redusere de faste utgiftene og da sitter igjen med under 5000,- pr mnd så går nok det bra en mnd eller tre, men på sikt tror jeg ikke det er forsvarlig med barn. Det vil rett og slett gå for mye ut over barna.

Anonymous poster hash: bab41...986

Skrevet

Om dette gjelder for 2 år, så spe på med 2000-2500 fra sparepengene pr mnd, og det som eventuelt blir igjen, trekker dere ifra pengene dere tar fra sparingen neste mnd igjen (altså, tar dere ut 2000 i mnd, sitter igjen med 400 kr en mnd, så tar dere kun ut 1600 neste mnd)

Det gir litt romsligere økonomi fremover, og tar likevel ikke alle sparepengene.

Skrevet

Om dette gjelder for 2 år, så spe på med 2000-2500 fra sparepengene pr mnd, og det som eventuelt blir igjen, trekker dere ifra pengene dere tar fra sparingen neste mnd igjen (altså, tar dere ut 2000 i mnd, sitter igjen med 400 kr en mnd, så tar dere kun ut 1600 neste mnd)

Det gir litt romsligere økonomi fremover, og tar likevel ikke alle sparepengene.

Takk for tips, det gjør vi;)

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke selge huset?

Flytt til et sted hvor dere kan få bedre jobber.

Hørtes veldig lite ut å leve for det. Hadde aldri vi klart i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...