Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #1 Skrevet 2. november 2013 Kjæresten min hadde i èn mnd hatt sterk hoste og hatt dårlig almenntilstand, og for et par uker siden dro han på akutten på sykehuset for å få en legetime. (Han hadde ikke fått fastlege her vi bor ennå, pga flytting). Der satt han i 5t før han ble tatt inn, og fikk påvist luftveisinfekjson. Han gikk på antibiotikakur og ble bedre, men de siste dagene har han blitt veldig dårlig igjen. Jeg sier at han på mandag må ringe fastlegen (han har nå fått fastlege). Da sier han at det er umulig å få time samme dag, og at han heller reiser på akutten. Jeg prøver å si at akutten er for de som er døden nær, men at legevakten tar imot de som er syke utenom fastlege-tidene. Men at han bør ringe å be om en time på forhånd, ikke bare reise dit. For da kan han bli sittende å vente i timesvis igjen. Han er uenig, og mener det beste er å reise rett på akutten og vente til han blir tatt inn. Hva er riktig? Anonymous poster hash: a4181...8e1
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #2 Skrevet 2. november 2013 Alle fastleger har 1-3 timer ledig pr dag, som man får på dagen! Ring så fort kontoret åpner på morgenen, så får han time.. Eller så ringer han til legevakten på efta/kveld og ber om å få komme inn, der avgjør de pr tlf om det er så viktig at man må inn samme dag, dagen etter om det er verre eller om man kan vente til man kommer seg til fastlegen sin. Akutten er jo kun for de som trenger akutt hjelp! Anonymous poster hash: 6e16d...f22
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #3 Skrevet 2. november 2013 Hvis han trenger lege i helga - legevakten. Mandag - akutt time hos fastlege. Anonymous poster hash: 66289...426
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #4 Skrevet 2. november 2013 Ja nettopp! Feber og hoste er ikke akutt.. Han mener det er riktig å reise dit siden han tydeligvis kom inn der sist. Rart han ikke ble henvist til legevakt. Hi Anonymous poster hash: a4181...8e1
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #5 Skrevet 2. november 2013 Kjæresten din tar nok feil her altså. Alle leger har noe som heter for " hastetime ". Du ringer med en gang på morgenen de åpner og sier du skal ha hastetime, da kommer du til å få time. Jeg har måttet gjøre det noen ganger, og fikk time alltid samme dag jeg ringte. Anonymous poster hash: 13f3d...231
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #6 Skrevet 2. november 2013 Kjæresten min hadde i èn mnd hatt sterk hoste og hatt dårlig almenntilstand, og for et par uker siden dro han på akutten på sykehuset for å få en legetime. (Han hadde ikke fått fastlege her vi bor ennå, pga flytting). Der satt han i 5t før han ble tatt inn, og fikk påvist luftveisinfekjson. Han gikk på antibiotikakur og ble bedre, men de siste dagene har han blitt veldig dårlig igjen. Jeg sier at han på mandag må ringe fastlegen (han har nå fått fastlege). Da sier han at det er umulig å få time samme dag, og at han heller reiser på akutten. Jeg prøver å si at akutten er for de som er døden nær, men at legevakten tar imot de som er syke utenom fastlege-tidene. Men at han bør ringe å be om en time på forhånd, ikke bare reise dit. For da kan han bli sittende å vente i timesvis igjen. Han er uenig, og mener det beste er å reise rett på akutten og vente til han blir tatt inn. Hva er riktig? Anonymous poster hash: a4181...8e1 Ingenting er så sykt som en syk mann;-) En drar ikke på akutten for ting som ikke er akutt! Anonymous poster hash: a4f8a...3cd
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #8 Skrevet 2. november 2013 Hva er akutten? Anonymous poster hash: cb1c9...4c7
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #9 Skrevet 2. november 2013 Hva er akutten? Anonymous poster hash: cb1c9...4c7 Min erfaring er at det er der alle de dårlige legene jobber. Anonymous poster hash: a7ada...73d
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #10 Skrevet 2. november 2013 Man havner på akutten når man blir hentet av ambulanse etter eks. bilulykke..... Anonymous poster hash: 5a418...358
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #11 Skrevet 2. november 2013 Her kommer du ikke til på akutten med mindre du henvises fra legevakten eller kommer med ambulanse. Anonymous poster hash: f98e4...54a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #12 Skrevet 2. november 2013 Mulig dette er annerledes andre steder, men sånn er det her (i Bergen). Akuttmottak på Haukeland, der blir man levert i ambulanse/helikopter, skjer via AMK, hvis noen møter opp fordi de hoster blir de avvist. Legevakten: Hvis man av en eller annen grunn ikke kommer til hos fastlegen, blir syk på natten osv, så går man på legevakten. De tar også røntgen, så hvis man f.eks. ramler og brekker armen skal man på legevakten. Fastleger: Hvis man hoster, har vondt i magen, er "normalt syk", så ringer man til fastlegen. De fleste holder av noen timer hver dag til pasienter som blir "plutselig" syke. Hvis mannen din f.eks. tror han har halsbetennelse eller influensa skal han til fastlegen. Hvis han blir syk fredag morgen, blir dårligere ut over dagen og føler seg kjempesyk lørdag kveld går han på legevakten. Hvis du finner ham bevisstløs på badet, etter at han har hostet blod til han har besvimt,da ringer du etter ambulanse, som sannsynligvis sender ham til akuttmottaket. Anonymous poster hash: ddcc3...978
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #13 Skrevet 2. november 2013 Her i byen er eneste måten inn på akutten gjennom fastlegen, legevakt eller med ambulanse. Det hender man får beskjed om å reise rett på akutten når man ringer legevakta, men da ringer de ditt og gir beskjed om at man kommer. Anonymous poster hash: f12a7...c99
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #14 Skrevet 2. november 2013 Dette er misbruk av akutten. Hastetime hos legen på man er det rette. Anonymous poster hash: 2e982...589
Anonym bruker Skrevet 2. november 2013 #15 Skrevet 2. november 2013 C99 hvilken by er det snakk om? Vi har nettopp flyttet hit, så mulig det er slik her og? Der vi flyttet fra så er det som "normalt". At man ringer legevakt og får en time (hvis det er utenom fastlege-tid) Ble litt frustrert over kjæresten, man reiser ikke på akutten med en luftveisinfekjson! Anonymous poster hash: a4181...8e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå