Gå til innhold

Jeg kokvasker så og si alt. Er det dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare noen få ting som ikke kokvaskes. Føler at det ikke blir skikkelig rent om jeg ikke kokvasker :P

Anonymous poster hash: dc707...9d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sliter veldig på tøyet ved kokvask, og det er også lite samfunnsøkonomisk i forhold til strøm. Vask ved 40-50 grader holder i massevis til normalt skittent tøy. Undertøy/sengetøy og håndkler trenger selvfølgelig høyere temperatur.

Skrevet

Moderne vaskemidler er veldig gode. De er beregnet på at normalt skitne klær skal bli rene ved vask på 40 grader. Her går undertøy på 60 og sengetøy/håndklær/kluter etc på kokvask. Overdreven kokvasking blir dyrt i lengden, det sliter ut klærne mye raskere og tar mye mer strøm - sånn sett er det også veldig lite miljøvennlig.

Anonymous poster hash: 70b41...daf
Skrevet

Hvis du plages av soppinfeksjoner eller andre underlivssykdomer kan det være lurt å vaske det på 40 eller 95 grader, men ellers er moderne vaskemaskiner og vaskemidler så effektive at det sjelden er nødvendig å vaske på høyere temperatur enn 40 grader, heller ikke for undertøy.

Det du imidlertid av og til bør gjøre er å kjøre en kokvask for å hindre bakterievekst i vaskemaskinen. Alle bakterier drepes ikke ved 40 graders vask, men med mindre du har spessielle sykdomer i hus er det minimal fare for at de overlevende bakteriene skal gjøre noen syke.

Anonymous poster hash: 93c24...6a1
Skrevet

Som flere påpeker: det sliter på tøyet, er dyrt og lite miljøvennlig. Så du burde nok redusere varmen på noe. Jeg vasker undertøy, sengetøy og håndkler på 60 og alt annet på 40.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Det anbefales å vaske fargede klær på 30 grader. Altså klær; bukser, gensere etc. En sjelden gang på høyere temperatur. Sengetøy på 60, innimellom på 90, det samme med håndklær. Undertøy på 60, samme med sokker. men det går helt fint med 40 av og til. Altså lav temperatur som oftest og høy av og til.

Skrevet

Kokevasker aldri. Sengetøy, håndklær og undertøy går på 60 grader, resten på 40.

Klærne må da bli forferdelig stygge av å bli kokt?

Skrevet

Jeg vasker alt av klær på 40 eller 60, håndklær og sengetøy og bh'er på 60,og undertøy og rumpeklutene til babyen på 95...

Anonymous poster hash: 8924f...9ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...