Gå til innhold

Trenger tøybleie-hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å finne en komplett utstyrsliste på nettet, men finner det ikke noe sted, og ANER ikke hva jeg trenger... Hvor mange bleier burde man ha som minimum? Hvor mange ullbukser? Hva slags innlegg i bleiene? Er det noe annet utstyr man trenger i tillegg til dette? Er rimelig grønn på dette.. Har hørt at det finnes tøybleier som vokser med barnet, noe som ville vært veldig gunstig for oss med tanke på økonomi. Hva slags bleier er i så fall dette, og kan de brukes fra nyfødt og oppover, eller egner de seg bare til større barn? Håper det finnes noen tøybleie-entusiaster der ute som gidder å hjelpe meg! :-)

Anonymous poster hash: ef0f4...eaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse vokser med barnet : http://www.lillegullbleier.no/index.php?main_page=index&cPath=2_7 En one size bleie er ofte litt stor til en nyfødt og ofte litt knapp mot slutten. Men denne bleien er god i størrelsen og varer ganske lenge.

Anonymous poster hash: b3f72...ada

Takk! Men hvor mange burde jeg kjøpe?

Skrevet

Disse vokser med barnet : http://www.lillegullbleier.no/index.php?main_page=index&cPath=2_7 En one size bleie er ofte litt stor til en nyfødt og ofte litt knapp mot slutten. Men denne bleien er god i størrelsen og varer ganske lenge.

Sånn rundt 20 bleier bør man ha. Men det har litt med hvor ofte man vasker, tørkemuligheter osv. Og i begynnelsen trenger du nyfødt bleier. Vet de fleste da bruker brettebleier og ullbukse. Brette bleier er rimmelig og du trenger ikke mange ullbukser siden man ikke trenger å vaskes hver gang. Du setter de inn med lanolin.

Skrevet

Sånn rundt 20 bleier bør man ha. Men det har litt med hvor ofte man vasker, tørkemuligheter osv. Og i begynnelsen trenger du nyfødt bleier. Vet de fleste da bruker brettebleier og ullbukse. Brette bleier er rimmelig og du trenger ikke mange ullbukser siden man ikke trenger å vaskes hver gang. Du setter de inn med lanolin.

Hva slags innlegg trenger jeg i de bleiene? :)

Skrevet

Jeg ville kjøpt litt ulike og prøvd før du kjøper mange. Hvis du har en butikk i nærheten. Hvis det er langt unna så forstår jeg godt at du har lyst til å kjøpe og bli ferdig med det :) Men anbefaler å prøve ul

Hvis du har vaskemaskin og tørketrommel, så trenger du ikke så mange.

Jeg ga opp tøybleiekonseptet etter et år for vi har ikke tørketrommel, men det var genialt da min var nyfødt, for tøybleier absorberer bedre amme-babybæsj med rennende konsistens (unnskyld at jeg kaller er ekkel, men linken er jo om bleier). De gangene vi hadde vanlig bleie på tur (jeg og baby reiste masse i babyåret) brukte jeg vanlig bleier, og de lekte ofte! 

Min tålte ikke vanlige bleier, han fikk utslett. Så var derfor vi holdt ut med tøybleier uten tørketrommel i ett år. Etter ett år begynte han å tåle vanlige bleier, så da forsvant idealisten i meg gitt. 

Det var mine argumenter for å bruke tøybleier. 

Her er min erfaring. Min klarte ikke å bruke alle de ulike typene.

Han tålte ikke ull som nyfødt (han fikk veldig lett eksem som du skjønner, er visst veldig vanlig i alderen 0-1), så han tålte ikke bleiebukser i ull. Hvis de berørte huden ble det rødt og sårt med en gang. Så for han fungerte ullbukser veldig dårlig. Det er med ullbuksene du må vaske med lanolin og alt det der styret forresten. En fordel jeg har hørt med ullbukser er at de puster bedre da, men med vår så var ullbukse tortur pga eksemet. 

Derfor brukte vi mest alt i ett (aio) bleiene med trykknapp. De er vel på mange måter mest lik vanlige bleier? Man knepper de bare på og vasker de i vaskemaskin som vanlige klær nesten (ikke tøymykner da). En ulempe med de er at de tørker senere enn de en må brette selv, de tørket veldig fort. Men hvis du har tørketrommel gjør det jo ikke mye. Så jeg personlig anbefaler de. 

En annen "ulempe" med tøybleier er at de er litt større og mer klumpete enn vanlige bleier. Så jeg brukte en bodyforlenger på min unge. Bare google bodyforlenger, så kommer de opp i mange nettbutikker. Det er bare en liten dings som en fester nederst på bodyen for å forlenge de.

Vær obs på at knappene ikke kan brukes på alle bodyer da. Var genial og for da kjøpte jeg bodyer og sydde opp armene i begynnelsen, for så å feste bodyforlengeren på enden når ungen ble større. Hvis du får en favorittbody eller vil være økonomisk. 

Lykke til. Er masse forum der ute som forklarer bedre og mer utfyllende. Jeg har ikke tall på hvor mange forum jeg leste i da jeg drev og styrte med tøybleier. De er jo ikke som engangsbleier, men må passe spesielt til ungen. Ikke alle passet på min, så jeg styrte noe verre. 

Anonymous poster hash: 4f2f3...be6
Skrevet

Vi brukte flanellsbleier ytterst, og gas innerst. Ullbukse utenpå hele sulamitten. Vi prøvde med fancy ileggsbleie, men den funket ikke. Aner ikke hva vi gjorde galt..

Tolv flanell og tolv gas - totalt 200 kr på Sparkjøp, tror jeg, og så vidt jeg husker måtte vi ikke bytte ut noen før det var gått ti måneder. Vi hadde fem ullbukser, og så mange hadde vi ikke trengt :-)

Skrevet

Vi har / har hatt tre tøybleiebarn.

Vi bruker brettebleier med snappi, eller formsydde første halvår og vel så det. Ullsperrelag utenpå. 2-3 syk holder.

Etterpå bruker vi lommebleier med bambus-innlegg, og rispapir. Funker supert ;)

Anonymous poster hash: 40683...8ed

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. :-) Har nå kjøpt en kjøpt en bleiepakke på finn som skal inneholde alt vi trenger, så ser vi hvordan de ulike bleiene funker for oss. I verste fall kostet ikke pakken mer enn vi hadde betalt for tre-fire nye bleier, så det gjør ikke så mye om vi finner ut at vi vil kjøpe noen andre i tillegg. :-)

Skrevet

Må tipse om http://alvababy.com/ En bleie koster fra 5 - 8 dollar og det inkluderer gratis levering. Bestiller ddu over et vist beløp (200dollar tror jeg) får du det sendt som express gratis. Det gjorde jeg og hadde bleiene innen en uke, betalte ingen toll heller.  Har kjøpt komplett sett der med både vanlige og bambusbleier, har også kjøpt ekstra pakke av bambus innlegg og microfiber bambus innlegg. Har også suplert med litt fra lillegullbleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...