Gå til innhold

Mine foreldre hadde spart 500.000 kroner til jeg var 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Penger fra dåp, konfirmasjon, bursdager og det de la av hver måned til meg.

Er evig takknemlig, det sikkert min fremtid og jeg tok med meg den gode egenskapen med å kunne spare penger.

Jeg fikk meg en topp utdanning, bra jobb, den beste mannen, drømmehuset og en flott bil. Jeg trengte virkelig de sparte pengene for å starte det perfekte livet jeg nå har fått.

Lurt å sette av litt penger til barna om man har mulighet, det vil hjelpe dem på vei når de er eldre å tenker å stå på eggene ben.

Anonymous poster hash: ba197...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk meg en topp utdanning, bra jobb, den beste mannen, drømmehuset og en flott bil. Jeg trengte virkelig de sparte pengene for å starte det perfekte livet jeg nå har fått.

HIHI :D

Anonymous poster hash: e2916...c88

Skrevet

Penger fra dåp, konfirmasjon, bursdager og det de la av hver måned til meg.

Er evig takknemlig, det sikkert min fremtid og jeg tok med meg den gode egenskapen med å kunne spare penger.

Lurt å sette av litt penger til barna om man har mulighet, det vil hjelpe dem på vei når de er eldre å tenker å stå på eggene ben.

så bra! 

Jeg klarte det uten 500K i oppsparte midler :)  

Vel og bra å spare til barna, men det finnes også andre muligheter i å investere i barnas fremtid på.

Anonymous poster hash: 0fedd...b46

Skrevet

Jeg har også klart det uten oppsparte penger fra foreldre. Veldig glad jeg klarer å stå på egne bein.

Anonymous poster hash: 263b4...f87
Skrevet

Så bra :) Jeg fikk aldri noe svært beløp på konto da jeg var 18, men har fått støtte opp gjennom årene når det trengtes. Inkludert da vi kjøpte oss hus. 

Egentlig like greit, for jeg tror nemlig ikke alle pengene hadde gått til fornuftige ting hadde jeg plutselig vært "rik" på 18-årsdagen. 

Har flere venner som har foreldre som har spart regelmessig til dem slik at de har fått en stor sum da de fylte 18 år. Noen av dem sløste pengene bort på tull innen få mnd. Og selvfølgelig angret da de skulle etablere seg. Noen av dem har gjort som deg :) Brukt pengene på det som var tenkt at de skulle brukes til ;)

Skrevet

Det har jeg også greid, helt uten oppsparte midler :)
Mine foreldre prioriterte heller å bruke penger på masse opplevelser og ferier med sine fire barn. Jeg har hatt en helt fantastisk oppvekst og det er jeg glad for. Alle fire barna har fått økonomisk hjelp til studier og leilighetskjøp.

Anonymous poster hash: 076a2...55e
Skrevet

Helt uten oppsparte midler, men med støtte til studier og leilighet fra mor og far. Tihi, hva er egentlig forskjellen..?;)

Jeg har forøvrig alt det hi beskriver og jeg har ikke fått en krone av foreldrene mine. Jobbet beinhardt, og var ofte veldig misunnelig på venner som fikk utrolig mye hjelp hjemmefra!

Det har jeg også greid, helt uten oppsparte midler :)

Mine foreldre prioriterte heller å bruke penger på masse opplevelser og ferier med sine fire barn. Jeg har hatt en helt fantastisk oppvekst og det er jeg glad for. Alle fire barna har fått økonomisk hjelp til studier og leilighetskjøp.

Anonymous poster hash: 076a2...55e

Anonymous poster hash: cd4e4...b5e

Skrevet

Sparte de virkelig nok til å kjøpe både mann og utdannelse?

Skrevet

Hvordan har DU lært noe om sparing når du bare har fått pengene og ikke spart selv?

Anonymous poster hash: 7d131...b33
Skrevet

Her var det mye misunnelse ute og gikk...

Jeg tror ikke det finnes kun én måte å gjøre dette på. Og det går sikkert fint an å lære seg sparing og fornuftig pengebruk selv om foreldre bidrar med sparing.

Men, hey, vi er på dib, og her er alt svart/hvitt! ;)

Anonymous poster hash: 7e984...7e9

Skrevet

Hva kostet drømmemannen?

Anonymous poster hash: 3aa4c...36a

Skrevet

Veldig kjekt. :) Skulle gjerne fått litt egenkapital når jeg var 18, men har gått rimelig greit for det. :)

Anonymous poster hash: f70f6...532
Skrevet

Så bra :) Du er heldig. Selv fikk jeg ikke noe penger da jeg ble 18, og alt har gått helt fint likevel. Men ser jo at det hadde vært en fordel med kapital da vi kjøpte hus :) (Kunne fått litt bedre plass)

Har planer om å spare opp en del til datteren min selv. Det blir ikke de store summene foreløpig siden jeg er fulltidsstudent (altså, jobber ikke ved siden av studiene), men har klart å spare opp 25000kr til nå :) Sparer ca 500kr i mnd nå, men håper å spare en hos del mer når jeg kommer i jobb.

Skrevet

Jeg er barnehjemsbarn. Har master og lønn på 1,1 mil i året, hus på 300kvm, 2 biler, 3 nydelige barn og en fantastisk mann, uten å ha blitt sponset med en eneste krone!

Anonymous poster hash: 9ead4...7f6

Skrevet

Veldig godt gjort av dine foreldre! og ja, barnet kan lære seg sparing hvis den ser at foreldre bruker fornuftig pengene gjennom oppveksten. Du hadde veldig god løft fra dine foreldre og det er fint. Mine foreldre sparte ikke så mye direkte til meg men de var alltid der, tilbød hjelp men jeg klarte meg fint uten. De hjalp meg med den første leiligheten og jeg føler meg sikker når jeg vet at de kan hjelpe meg. Min far er barnehjemsbarn og klarte seg også fint, hadde utdannelse i arkitektur og har både hus og leilighet.

Skrevet

Her var det mye misunnelse ute og gikk...

Jeg tror ikke det finnes kun én måte å gjøre dette på. Og det går sikkert fint an å lære seg sparing og fornuftig pengebruk selv om foreldre bidrar med sparing.

Men, hey, vi er på dib, og her er alt svart/hvitt! ;)

Anonymous poster hash: 7e984...7e9

jeg sparer selv til barna mine. mine foreldre sparte ikke så mye til meg, men fra jeg var 14 disponerte jeg selv barnetrygda og sparte det meste av den.

men jeg syntes det var morsomt at du inkluderte utdannelse og mann i oppramsingen av ting du har fordi foreldrene dine sparte til deg ;-)

de tingene tror jeg de fleste skaffer seg uten oppsparte midler.

Skrevet

jeg hadde 22.000 (det tilsvarer 100 kroner i måneden.) når jeg ble 18. det brukte jeg på billappen. Synes det var greit. Resten får jeg klare selv. jeg studerer og jobber nå, og har studiegjeld oppetter øra (føler jeg), om noen år blir det huslån, og jeg har ikke foreldre som har mulighet til å hjelpe meg. de har nok med å holde seg selv flytende.. Så som flere sier; det finnes andre verdier enn penger.

Skrevet

Jeg har klart det uten penger fra mine foreldre. Jeg vil heller betale ned fort på vårt lån fremfor å spare så mye penger til barna slik at den dagen de skal etablere seg med bolig og familie kan få en større forskudd på arven. Det er da en trenger penger kontra når en er 18 og for det meste hodeløs..

Kjempe flott av foreldrene dine at de gjorde det, og er langt fra sjalu. Men det er ikke penger som lager det perfekte liv mener da jeg.

Anonymous poster hash: b1308...4e7
Skrevet

Nei, det er det ikke ,men det er heller ikke til hinder!

Skrevet

Åhhh det er derfor jeg ikke har kapret drømmemannen :( Fordi jeg ikke hadde foreldre som sparte penger til meg...

Anonymous poster hash: a8ec7...62b

Skrevet

Jeg synes du er heldig som fikk så mye penger.  Hvis du har brukt pengene fornuftig, og beholdt forståelsen for pengenes verdi, så er jo det flott.  Enkelte ville sikkert endt opp med å tro at penger kommer flygende når man trenger dem.  

Jeg har forøvrig endt opp med universitetsutdannelse, grei jobb i helsevesenet, bra mann, rekkehus og hytte, selv om jeg ikke fikk en halv mill av foreldrene mine.  Og jeg er stolt og glad over det jeg har klart å oppnå helt på egenhånd.  

Anonymous poster hash: be9c0...263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...