ærlig talt Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? Det skjønner ikke jeg heller. De som gjør det er nok ikke så økonomisk anlagt. De 500 kronene mange sparer i måneden er ikke verdt mye om 20 år. Anonymous poster hash: 03908...3ce
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Så du mener at det å få bidrag hjemmefra automatisk gjør at barn ikke jobber og lærer å spare? Sjalu much?! Jeg har jobbet siden jeg var 13 år, men allikevel visst at jeg fikk rundt 10.000.000 da jeg ble 22. Det er ikke antall kroner på barnets konto som betyr noe, men foreldrenes holdning til penger. Det er MYE verre med foreldre som ikke sparer, men bruker pengene på å kjøpe alt mulig tull til ungene så fort de knyster om at de trenger det.. Anonymous poster hash: d458e...c25
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #4 Skrevet 1. november 2013 Kanskje fordi at man da vet hvor ille det er, og hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet uten oppsparte middler?? Anonymous poster hash: 3de75...d80
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #5 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? Det skjønner ikke jeg heller. De som gjør det er nok ikke så økonomisk anlagt. De 500 kronene mange sparer i måneden er ikke verdt mye om 20 år. Anonymous poster hash: 03908...3ce Hva er tankegangen din her? Er de 500 kronene verdt mindre enn 0? Anonymous poster hash: d458e...c25
*Yuna* Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 Mine foreldre sparte penger til meg fra jeg var 0-18 år. En fin start på voksenlivet som gjorde at jeg slapp masse studielån. Jeg har alikevel måtte jobbe for pengene, vil jo ha hus, bil osv. Samt en jobb Alt er ikke svart hvitt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? Det skjønner ikke jeg heller. De som gjør det er nok ikke så økonomisk anlagt. De 500 kronene mange sparer i måneden er ikke verdt mye om 20 år. Anonymous poster hash: 03908...3ce Hva er tankegangen din her? Er de 500 kronene verdt mindre enn 0? Anonymous poster hash: d458e...c25 Tankegangen min her er at det er bedre å betale ned eget lån, ikke bruke de pengene på å sløse bort altså, da er det hvertfall ikke verdt noe om 20 år.. Anonymous poster hash: 03908...3ce
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 Kanskje fordi at man da vet hvor ille det er, og hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet uten oppsparte middler?? Anonymous poster hash: 3de75...d80 Jeg sparer til at mitt barn kan kjøpe egen bolig. Hvorfor ikke? Anonymous poster hash: ff42e...d52
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #9 Skrevet 1. november 2013 Synes det er bra å spare da vi ikke vet noe om framtiden. Det er ikke sikkert vi vil ha de samme velferdsordningene som i dag for eksempel. Eller om det skulle skje noe uforutsett som gjør at barna trenger økonomisk støtte, trenger ikke å være puter under armene for det. Ser ikke noe i veien for å hjelpe barna med f.eks. egenkapital når de kjøper bolig, og da er det bedre å spare til det allerede nå hvis en kan, enn å "servere" det senere. Anonymous poster hash: 6d603...b14
*Yuna* Skrevet 1. november 2013 #10 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? Det skjønner ikke jeg heller. De som gjør det er nok ikke så økonomisk anlagt. De 500 kronene mange sparer i måneden er ikke verdt mye om 20 år. Anonymous poster hash: 03908...3ce Hva er tankegangen din her? Er de 500 kronene verdt mindre enn 0? Anonymous poster hash: d458e...c25 Tankegangen min her er at det er bedre å betale ned eget lån, ikke bruke de pengene på å sløse bort altså, da er det hvertfall ikke verdt noe om 20 år.. Anonymous poster hash: 03908...3ce Ikke noe verdt? Selvfølgelig er de det. Man sparer jo mest sannsynlig på en konto som gir god rente når man skal spare over lengre tid.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Verden blir tøffere. Her spares det til egen alderdom og barnas studier og startkapital til egen bolig. Anonymous poster hash: d917f...a64
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 De som mener at penger på bok ikke er verdt noe om 20 år, de bør Google renters rente. Anonymous poster hash: c1dd5...2ce
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #13 Skrevet 1. november 2013 Trist at du ikke ser noen vits i å hjelpe barna dine, HI. Anonymous poster hash: 07a0f...968
ærlig talt Skrevet 1. november 2013 Forfatter #14 Skrevet 1. november 2013 Så du mener at det å få bidrag hjemmefra automatisk gjør at barn ikke jobber og lærer å spare? Sjalu much?! Jeg har jobbet siden jeg var 13 år, men allikevel visst at jeg fikk rundt 10.000.000 da jeg ble 22. Det er ikke antall kroner på barnets konto som betyr noe, men foreldrenes holdning til penger. Det er MYE verre med foreldre som ikke sparer, men bruker pengene på å kjøpe alt mulig tull til ungene så fort de knyster om at de trenger det.. Anonymous poster hash: d458e...c25 Sjalu? Hvordan får du vridd det over til at jeg er sjalu? Joda, jeg skulle gjerne hatt mer penger, men det betyr ikke all verdens! Å hjelpe sine barn i studietid, boligkjøp osv kan være andre ting enn å spytte i store beløp! Jeg husker selv hvor glad jeg ble når mine foreldre ga meg en 500-lapp helt plutselig, eller kom innom med en handlepose med mat da jeg studerte. Dette skjedde ikke ofte, selv om mine foreldre på ingen måte er fattige. De ønsket å lære meg verdien av å jobbe knallhardt, og ikke ta ting for gitt! Man lærer å bli selvstendig!
ærlig talt Skrevet 1. november 2013 Forfatter #15 Skrevet 1. november 2013 Trist at du ikke ser noen vits i å hjelpe barna dine, HI. Anonymous poster hash: 07a0f...968 Å, herregud! Virkelig? Hvorfor er det trist? Har jeg skrevet noe sted at jeg skal sitte på pengene mine til dagen jeg dør? Jeg snakker om å spare store beløp til barna sine!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #16 Skrevet 1. november 2013 Så du mener at det å få bidrag hjemmefra automatisk gjør at barn ikke jobber og lærer å spare? Sjalu much?! Jeg har jobbet siden jeg var 13 år, men allikevel visst at jeg fikk rundt 10.000.000 da jeg ble 22. Det er ikke antall kroner på barnets konto som betyr noe, men foreldrenes holdning til penger. Det er MYE verre med foreldre som ikke sparer, men bruker pengene på å kjøpe alt mulig tull til ungene så fort de knyster om at de trenger det.. Anonymous poster hash: d458e...c25 Fikk du 10 millioner da du ble 22??? Anonymous poster hash: e3890...78c
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #17 Skrevet 1. november 2013 Så du mener at det å få bidrag hjemmefra automatisk gjør at barn ikke jobber og lærer å spare? Sjalu much?! Jeg har jobbet siden jeg var 13 år, men allikevel visst at jeg fikk rundt 10.000.000 da jeg ble 22. Det er ikke antall kroner på barnets konto som betyr noe, men foreldrenes holdning til penger. Det er MYE verre med foreldre som ikke sparer, men bruker pengene på å kjøpe alt mulig tull til ungene så fort de knyster om at de trenger det.. Anonymous poster hash: d458e...c25 Sjalu? Hvordan får du vridd det over til at jeg er sjalu? Joda, jeg skulle gjerne hatt mer penger, men det betyr ikke all verdens! Å hjelpe sine barn i studietid, boligkjøp osv kan være andre ting enn å spytte i store beløp! Jeg husker selv hvor glad jeg ble når mine foreldre ga meg en 500-lapp helt plutselig, eller kom innom med en handlepose med mat da jeg studerte. Dette skjedde ikke ofte, selv om mine foreldre på ingen måte er fattige. De ønsket å lære meg verdien av å jobbe knallhardt, og ikke ta ting for gitt! Man lærer å bli selvstendig! Men ærlig talt, man lærer da å bli selvstendig om man får åpnet en konto med en mill på 20 års dagen også.. Hva får deg til å tro at en sum penger gjør deg "dum"? Det er jo sånn du legger det frem.. Om man får en million av foreldrene, som oppsparte penger på 20 års dagen, man blir jo ikke automatisk uansvarlig da? Da kan ikke foreldrene ha gjort en god nok jobb fra begynnelsen av.. Anonymous poster hash: 07a0f...968
ærlig talt Skrevet 1. november 2013 Forfatter #18 Skrevet 1. november 2013 Som skrevet over her.. Ingenting er svart/hvitt.. Men! Hvordan 20 åringer "takler" 10 millioner inn på konto kan gå alle veier! I prinsippet trenger man ikke studere, man trenger ikke jobbe. Man kan leve av rentene. Man får såpass med valgmuligheter at man ikke trenger tenke tanken: " jeg må studere for å skaffe meg en god jobb, slik at jeg igjen kan ta vare på meg selv". Jeg vil ikke at mine barn skal slippe unna den tanken 😉 Så du mener at det å få bidrag hjemmefra automatisk gjør at barn ikke jobber og lærer å spare? Sjalu much?! Jeg har jobbet siden jeg var 13 år, men allikevel visst at jeg fikk rundt 10.000.000 da jeg ble 22. Det er ikke antall kroner på barnets konto som betyr noe, men foreldrenes holdning til penger. Det er MYE verre med foreldre som ikke sparer, men bruker pengene på å kjøpe alt mulig tull til ungene så fort de knyster om at de trenger det.. Anonymous poster hash: d458e...c25 Sjalu? Hvordan får du vridd det over til at jeg er sjalu? Joda, jeg skulle gjerne hatt mer penger, men det betyr ikke all verdens! Å hjelpe sine barn i studietid, boligkjøp osv kan være andre ting enn å spytte i store beløp! Jeg husker selv hvor glad jeg ble når mine foreldre ga meg en 500-lapp helt plutselig, eller kom innom med en handlepose med mat da jeg studerte. Dette skjedde ikke ofte, selv om mine foreldre på ingen måte er fattige. De ønsket å lære meg verdien av å jobbe knallhardt, og ikke ta ting for gitt! Man lærer å bli selvstendig! Men ærlig talt, man lærer da å bli selvstendig om man får åpnet en konto med en mill på 20 års dagen også.. Hva får deg til å tro at en sum penger gjør deg "dum"? Det er jo sånn du legger det frem.. Om man får en million av foreldrene, som oppsparte penger på 20 års dagen, man blir jo ikke automatisk uansvarlig da? Da kan ikke foreldrene ha gjort en god nok jobb fra begynnelsen av.. Anonymous poster hash: 07a0f...968
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #19 Skrevet 1. november 2013 Jeg selv, har satt av litt varierende, ettersom jeg har vært student og i full jobb. Men uansett, bedre og spare litt en ingenting da. Dere ser jo selv hvordan det er i dag?! Man behøver ikke sette inn store summer, litt etter litt, holder det... Anonymous poster hash: ff42e...d52
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #20 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? Og hva mener du med at enkelte syr større puter under armene, fordi noen velger å sette av litt penger til sparing?! Anonymous poster hash: ff42e...d52
ærlig talt Skrevet 1. november 2013 Forfatter #21 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? Og hva mener du med at enkelte syr større puter under armene, fordi noen velger å sette av litt penger til sparing?! Anonymous poster hash: ff42e...d52 Jeg snakker ikke om "litt penger", men "større summer". Type 100 000kr (med rentene). Jeg mener barn bør lære seg at ting koster, om det er studier, bolig osv. Man kan selvfølgelig hjelpe til, men hva godt er det for når det er så "voldsomt"? Det blir å sy puter under armene når foreldrene hjelper til i så stor økonomisk grad. Vi skal jo alle lære at man må stå på for å komme dit man vil!
pautine Skrevet 1. november 2013 #22 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? jeg sparer barnetrygden ++ til min, det blir litt før hun er voksen det, men det er jo ikke for at hun skal få dem til å shoppe og feste for når hun er ungdom, det er for å ha hvis det dukker opp dyre ting hun vil delta på underveis og kanskje til egenandel ved første bolig hvis de ikke brukes på annet, ellers vil vi jo uansett måtte kausjonere når den tid kommer. i tillegg synes jeg det er helt nødvendig nå, vi har fått en blå regjering og min har akkurat begynt på barneskolen. Blir de sittende lenge er det jo mulig vi må kjøpe skole fra videregående alder for at hun skal få et anstendig tilbud.
ærlig talt Skrevet 1. november 2013 Forfatter #23 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? jeg sparer barnetrygden ++ til min, det blir litt før hun er voksen det, men det er jo ikke for at hun skal få dem til å shoppe og feste for når hun er ungdom, det er for å ha hvis det dukker opp dyre ting hun vil delta på underveis og kanskje til egenandel ved første bolig hvis de ikke brukes på annet, ellers vil vi jo uansett måtte kausjonere når den tid kommer.i tillegg synes jeg det er helt nødvendig nå, vi har fått en blå regjering og min har akkurat begynt på barneskolen. Blir de sittende lenge er det jo mulig vi må kjøpe skole fra videregående alder for at hun skal få et anstendig tilbud. Gode poeng om kostnader til skole! Vi er pr. dags dato heldige mtp "billig" skolegang. Så det er sagt; min mann og jeg har en grei sparekonto til uforutsette ting. Og om de pengene må brukes til svindyre skoler, så får det bli sånn. Men grøss, håper ikke det skjer noen gang 😕 Det ville skape store klasseskiller og mange "tapere" 😟
Von Hertelhofen Skrevet 1. november 2013 #24 Skrevet 1. november 2013 Skal man spare opp til enda større puter under armene? Jeg, og de fleste av mine venner, har måttet jobbe (!) for pengene. Selv da vi studerte, kjøpte leilighet osv. Og vi lærte alle sammen at vi må stå på for å få det slik vi vil. Når dagens barn blir voksne - hva kommer de til å lære av å få store summer penger servert? Det at noen barn får puter under armene, blir bortskjemte og ikke skjønner verdien av penger har helt og holdent med oppdragelsen og holdningene de får av foreldrene. Sparing har ingenting med det å gjøre, tvert imot vil jeg si.
ærlig talt Skrevet 1. november 2013 Forfatter #25 Skrevet 1. november 2013 Ok, ok! Skjønner at jeg er alene om meningene mine her 😉 Jeg lar ballen ligge etter en god diskusjon 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå