Gå til innhold

Har fått henvisning til psykolog. Hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått henvisning fra legen til psykolog. Det står i den snarlig vurdering og terapi. Hva betyr det? At det haster? Og vurdering....skal de da vurdere om jeg trenger det først og så får jeg komme til psykolog etterpå?

Litt forvirret og redd kjenner jeg.

Anonymous poster hash: 5a66c...321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kom til psykolog etter 2mnd, og det var hastesak(!). Håpløst spørr du meg, man må nesten stå på brua for å hoppe før man før hjelp. Ev. Kan du bli vurdert av et kriseteam ved dps på dagen om det er veldig, veldig hast.

Lykke til.

Jeg synes ikke psykolog hjalp:( måtte en natt på ahus(frivillig men oppfordret) før jeg fikk øynene opp for å kjempe videre.

Men det spørs jo såklart hva du sliter med.

Anonymous poster hash: d485e...b1e

Skrevet

Jeg har fått direkte henvisning til dps...kanskje det går raskere da? Det er flere psykologer der. Blir bare usikker når det står vurdering.

HI

Skrevet

Vurdering er jo først og fremst ift diagnose, vil jeg tro. Legen har gjort en vurdering av at du trenger hjelp, så må psykologen finne ut hva problemet består i og hva som er rett behandling. En henvisningen sendt til DPS, så vil du få brev derfra om hvor lang ventetiden blir. Det er utarbeidet egne makstider for venting ift ulike diagnoser.

Skrevet

Jeg og fikk direkte henvisning til psykolog ved dps.

Mente bare at man kan få vurdering ved et kriseteam der Ila et døgn om legen vurderer at du trenger øyeblikkelig hjelp.

Ellers må du vente til psykologen har ledig tid. Også blir situasjonen og behandling vurdert der som nevnt over.

Hilsen anonym over her.

Skrevet

Da jeg ble henvist DPS fikk jeg time til psykolog innen to uker uten at det var hastesak, så du kan være heldig.

Vurdering betyr bare at psykologen vurderer din psykiske helsetilstand og gir behandling ut fra det. De første timene går med til kartlegging. Jeg fikk verdens beste psykolog og han var til enorm hjelp og støtte.

Lykke til!

Anonymous poster hash: a6b83...913

Skrevet

Ja det spørs jo såklart hvor du bor når det kommer til ventetid, jeg bodde i Oslo. Og det har det vært psykologkøer i lange baner etter 22. Juli

Håper du får den hjelpen du trenger.

Skrevet

For å få hjelp må du omtrent enten stå på brua (som nevnt over), eller være gravid/nybakt forelder.

Venta i 3 mnd på time på DPS da jeg fikk henvisning. Var da prioritert inn. Er visst relativt kort ventetid i dette systemet.

Du får sansynligvis et brev fra DPS med info, inkludert behandlingsfrist, prioritering etc. Lykke til *klem*

Anonymous poster hash: cc822...29a
Skrevet

Du kommer først til å få brev eller innkallelse til vurdering på Dps, da skal du på et møte med en psykolog for at han/hun skal vurdere hvor mye eller om du trenger hjelp på Dps.

Anonymous poster hash: 49ba2...1a4

Skrevet

Håper ikke de mener jeg ikke trenger å gå der etter vurderingen :-(. Det krevde alt jeg hadde å gå til legen og be om henvisning. Måtte ha med min beste venninne for jeg greide ikke snakke selv.

Skrevet

Jeg ventet bare i 3 uker før jeg hadde første time fra henvisningen var sendt og legen fulgte meg opp i ventetiden. Vet ikke helt hvorfor det gikk så fort - truet ikke med å ta livet mitt eller noe. Muligens skjønte jeg ikke hvor syk jeg egentlig var. Når jeg kom til psykologen ble det funnet ut at jeg led av alvorlig depresjon og alvorlig angst. Fy f... så glad jeg er for at jeg er frisk i dag! Unner ingen å være deprimert.

Anonymous poster hash: 4f778...d2e
Skrevet

Her er det ikke depresjon....men overgrep i barndommen som jeg har holdt hemmelig i 25 år :-(. Men det er jo ikke sikkert de tenker de er så ille. Jeg har jo greid meg men nå går det ikke mer kjenner jeg.

HI

Skrevet

Håper ikke de mener jeg ikke trenger å gå der etter vurderingen :-(. Det krevde alt jeg hadde å gå til legen og be om henvisning. Måtte ha med min beste venninne for jeg greide ikke snakke selv.

Jeg forstår tankene dine, for dette var noe jeg var livredd for også. Men det skal du ikke være redd for. Du kommer til å få hjelp. "Vurdering" kan bety i forhold til diagnose (feks posttraumatisk stressyndrom), og når det gjelder hvor mye hjelp og hvor hyppige timer du trenger. Det kan også være andre behandlingstilbud som kan være aktuelle for deg, enten istedetfor samtaletimer eller i tillegg til. Noe som også blir vurdert :)

Jeg gikk til psykolog for det samme som deg, for endel år siden. Jeg mener å huske at jeg fikk tid hos psykologen veldig raskt etter at henvisning var sendt. 

Anonymous poster hash: 29c2e...9cc

Skrevet

Det er veldig sjelden vurderingen konkluderer med avslag.

Skrevet

Jepp. Mer sannsynlig at henvisningen blir avvist. Skjedde meg før jeg ble gravid

Skrevet

Det er da ingen grunn til at en henvisning grunnet misbruk skal avvises. Det finnes mange som går på DPS for langt mindre ting enn det.

Misbruk er alvorlig og det sier seg selv at mange som opplever dette har behov for å snakke med en terapeut etterpå.

Slapp av, HI. På samme måte som fastlegen tok deg på alvor vil DPS gjøre det. Det vil ordne seg.

Vær stolt av deg selv som tok mot til deg og søkte hjelp.

Lykke til!

Anonymous poster hash: a6b83...913

Skrevet

Jepp. Mer sannsynlig at henvisningen blir avvist. Skjedde meg før jeg ble gravid

Avvist henvisning? Hvorfor det?

Kjenner jeg er helt på tuppa for alt er så vanskelig nå og jeg vil egentlig ikke ha hjelp for det blir nok vanskelig å rippe opp i det men det går ikke slik det er nå heller. Urk.

HI

Skrevet

Moren min var alvorlig deprimert og hadde sterk angst. Var så ille en dag at jeg måtte ta henne med på legevakten. Hun sluttet ikke å riste og kastet hodet frem og tilbake. Dette skjedde hver dag men den dagen fikk jeg ikke kontakt med henne. Hun hadde sagt til meg at hun ville ta livet sitt og beskrevet hvordan hun skulle gjøre det.

Vi fikk akutt time på dps og det eneste de var opptatt av var at hun måtte innrømme ovenfor de at hun ville ta livet sitt. Men det ville hun ikke innrømme da. Hun fikk en oppfølgingstime og etter det mente de at hun ikke trengte hjelp fra de. Da satt jeg og min far igjen uten å vite hva vi skulle gjøre. Jeg måtte slutte i jobben en periode for å ta meg av henne. Dvs påkledning, mating, medisiner ig ikke minst hjelpe henne gjennom anfallene som kom dag og natt. Og jeg tok henne med ut på gåtur nesten hver dag. Vi måtte også være nattevakt på skift da hun ofte ble suicedal på natten. Etter ca 6 mnd begynte hun å bli seg selv igjen.

Jeg og min far måtte også være hennes"psykologer" jeg tenkte ofte hvorfor det skal være så vanskelig å få hjelp. Men det var verdt det da selv om jeg måtte bo perioder borte fra barnet mitt. Mamma er psykisk frisk den dag idag.

Jeg har dps langt i vrangstrupen. Men håper du får den hjelpen du trenger.

Anonymous poster hash: 71774...033

Skrevet

det var leit å høre:(

du kommer ikke til å bli avvist!

jeg også drøyde lenge med å gå til lege, var skamfull, følte meg til bry og patetisk. måtte ha med samboer. ble vurdert til å ha alvorlig depresjon, uten psykose eller angst. hadde barn og baby på 6mnd. hadde selvmordstanker hele tiden, men "truet" aldri med å ta livet mitt. var også prioritert pga alder og barn. det tok 2-3 mnd likevel. de beklaget, hadde visst skjedd en glipp.

sårt for meg når det var såppas tøft å i det hele tatt gå til lege med det. ville jo ikke syte til meg hjelp. følte man måtte skrike høyest for å få hjelp, og det greide jeg ikke.

alt er helt bra idag foresten:)

husk du kan bli henvist av legevakt til dps for vurdering øyeblikkelig hjelp hvis du føler du trenger det. men da er jo alt. innleggelse..

hilsen første anonym.

Skrevet

Takk for mange gode svar. Jeg får jo bare vente og se hva det står i svaret jeg får. Vil ikke kjenner jeg men har panikk for å måtte vente lenge. Litt ustabil ja ;-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...