Gå til innhold

Noen som sparer mye penger som partner ikke vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke nødvendigvis fordi du skjuler det, men fordi han aldri gidder å gå inn i nettbanken eller lignende?

Mannen min vet at jeg sparer, men han aner ikke hvor mye. Eg sparer fordi jeg vil ha en egen buffer hvis han går fra meg eller jeg velger å gå.

Men han hadde jobbet overtid og fikk 30.000 kr ekstra. 20 av de gikk til oppussing av vårt felles hus. Så jeg tenker at jeg kan bruke litt jeg også, men ikke alt. Vil fortsatt ha penger som er bare mine i tilfelle krise. Hva tenker dere? Det er snakk om bare 100.000, men mer vil det bli.

Hvor mye har du? Vet mannen din det? Hvorfor sparer du?

Anonymous poster hash: 4b320...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer forresten 70% av pengene i fond, for det er uaktuelt å avslutte fond med mindre det er krise. Resten står på sparekonto, så de kan jg bruke felles.

Skrevet

Hadde ikke falt meg inn. Familien AS er et fellesprosjekt. 

Jeg tenker at om man føler seg nødt til å spare opp større summer på si, i tilfelle man blir forlatt eller går selv, er det kanskje ikke liv laga for et forhold anyway. 

Skrevet

Øhhh... Smugsparer ikke nei. Vi sparer begge to slik at vi har en buffer i tilfelle uforutsette utgifter. Vi har felles økonomi og deler på utgifter.Vi er gift, dersom skilsmisse vil det vi har av midler som er tilegnet under ekteskap (hus osv) deles likt. Det man har med seg inn i ekteskapet får man med seg ut igjen. Begge har godt betalte jobber og vi ville klart oss økonomisk på egenhånd. Synes det høres litt rart ut å sette av sparepenger til evt skilsmisse mens mannen din jobber overtid for å finansiere oppussing av deres felles hus...

Anonymous poster hash: 89f56...c78

Skrevet

Synes det er en helt merkelig ting å gjøre, betyr det at forholdet deres ikke er så bra?

Verdiene vi bygger oss opp som partnere er selvfølgelig begge to sine, så både hans og mine penger går til oppgraderinger av hus og hage, nedbetaling av gjeld osv. Det vi sparer sparer vi felles.

Om forholdet skulle ryke vil jo verdiene vi har bygd oss opp deles på to uansett, så den verdistigningen våre oppgraderinger, oppussing osv har ført til kommer jo begge til gode.

Vi er gift og har ikke dine og mine penger, men våre. Så deler vi om det en gang skulle gå galt. Jeg har tro på at forholdet vårt skal vare livet ut, og skulle noe skje så det ikke gjør det har vi sammen bygd opp verdier som vi deler. Noe annet er rart i mine øyne...

Mannen din ser vel formuen din når dere skriver selvangivelsen? Hvordan holder man slikt hemmelig egentlig, dere fører vel årsregnskapet til familien AS sammen?

Anonymous poster hash: 84b27...9d8
Skrevet

Typisk at "familien AS" - fjollene svarer på en slik tråd. Hvorfor åpner dere en tråd som ikke er ment for dere? Det står klsrt og tydelig i overskriften hvem jeg skriver til.

Og det står klsrt og tydelig i teksten at jeg ikke skjuler pengene, han vet jeg sparer, men bryr seg ikke.

Noen som kan svare som faktisk sparer til seg selv? :)

Skrevet

Øhhh... Smugsparer ikke nei. Vi sparer begge to slik at vi har en buffer i tilfelle uforutsette utgifter. Vi har felles økonomi og deler på utgifter.Vi er gift, dersom skilsmisse vil det vi har av midler som er tilegnet under ekteskap (hus osv) deles likt. Det man har med seg inn i ekteskapet får man med seg ut igjen. Begge har godt betalte jobber og vi ville klart oss økonomisk på egenhånd. Synes det høres litt rart ut å sette av sparepenger til evt skilsmisse mens mannen din jobber overtid for å finansiere oppussing av deres felles hus...

Anonymous poster hash: 89f56...c78

Et du kvervulant in real life også? Han jobber ikke overtid FOR å finansiere oppussing. Han valgte å bruke pengene på det. Vi pusset forøvrig opp for 2 år siden, så jeg mener han sløser. Skal jeg bruke penger på felles ting bruker jeg det i hvert fall fornuftig. Han pusser opp fordi han er lei av det "gamle".

Skrevet

Nei, men jeg har 61000 i kredittkortlån som han ikke vet om ;( (IKKE SLØSING altså....)

Anonymous poster hash: d1582...d61
Skrevet

Merkelig frekk di sku vera på svaro du får få!! "Familien AS"-fjollene, og e du kverulant in real life og? Hadde eg vore deg hadde eg heller tolka svaro du får som om at, nei. Det er ikkje vanlig. Dåke har tydeligvis felles økonomi si dåke har felles nettbank og du har oversikt over inntekta hans.

Høyres merkelig ut å sei at han kunne visst ko mykje det var hadde han bare gått inn på nettbanken. Han stole vel bare på deg då. noko ein ofta gjer når ein har felles økonomi. eller blir det du kallar Familien AS-fjolle.

Hadde du spart pengene i anna bank viss du visste han ville gått inn på nettbanken? Du presenterer det som om du ønsker ein buffer til dåke går frå kvarandre.

Tenke du heilt alvorlig at viss dåke går frå kvarandre så ska du ha me deg sparepengene du har spart frå dåkas felles økonomi?

Hadde du tenkt at du sku ha 50% av dei hadde eg forstått da meir men..

Anonymous poster hash: 92377...c9e

Skrevet

Jeg sparte 100.000 i smug for mannen. Så overrasket jeg han med å betale ekstra ned på lånet :) sparer ikke til meg selv, det jeg sparer er felles. Men syns det er letterr å spare i smug, for alt som er pp felleskontoen bruker vi opp :P

Skrevet

Sparer litt delvis uten at han vet det, tror ikke han ser på det som et problem så lenge vi har råd til det vi trenger :-) Om de pengene går til bolig eller div operasjoner får vi diskutere om et par-3 år.

Skrevet

Merkelig frekk di sku vera på svaro du får få!! "Familien AS"-fjollene, og e du kverulant in real life og? Hadde eg vore deg hadde eg heller tolka svaro du får som om at, nei. Det er ikkje vanlig. Dåke har tydeligvis felles økonomi si dåke har felles nettbank og du har oversikt over inntekta hans.

Høyres merkelig ut å sei at han kunne visst ko mykje det var hadde han bare gått inn på nettbanken. Han stole vel bare på deg då. noko ein ofta gjer når ein har felles økonomi. eller blir det du kallar Familien AS-fjolle.

Hadde du spart pengene i anna bank viss du visste han ville gått inn på nettbanken? Du presenterer det som om du ønsker ein buffer til dåke går frå kvarandre.

Tenke du heilt alvorlig at viss dåke går frå kvarandre så ska du ha me deg sparepengene du har spart frå dåkas felles økonomi?

Hvem har sagt at vi har felles økonomi? Smart du også...

Skrevet

Du var veldig ukoselig.

Skrevet

Du var veldig ukoselig.

Jeg vet ;) bryr meg ikke så veldig om hvordan jeg svarer ukjente mennesker på nett ;)

Skrevet

Jeg har sparekonto, men tviler på at mannen vet hvor mye som står der. Ikke det at det er hemmelig. Det er snakk om under 50 000. Sparer ikke til noe spesielt og de blir brukt av litt nå og da til større ting vi trenger/ønsker oss. Vi har felles økonomi, jeg vet hva han har på konto, men han har nok ikke fullstendig oversikt over mine og barna sine kontoer

Anonymous poster hash: 73347...d4f

Skrevet

Jeg har mye penger mannen ikke vet noe om, sikkert fordi han tjener mye penger også. Ikke som om jeg holder det skjult, er bare ikke noe tema. Vet han sparer pensjon til oss begge, og sparer til barna. Sikkert noen hundre tusen der. Selv sparer jeg fortsatt i bsu, har snart nådd maksgrensa. Sparer i fond, ca 100 000 der og har redusert lånet jeg har på boligen jeg ut til 10 år nedbetaling. Det gjorde jeg for noen år siden, så om 7 år har jeg 2,5 mil der. Vi eier felles hus, men har særeie på en bolig hver som leies ut. Han tjener veldig godt, og deler alt med meg. Planen er å bruke pengene som spares på oss. Er ikke opptatt av økonomi, legger meg aldri bort i hva han har eller sparer, og han legger seg ikke bort i min private økonomi.

Anonymous poster hash: 368e4...217

Skrevet

Ja. Rett og slett fordi man ikke kan forutse fremtiden, og for min egen og barnas del er det greit med en extra buffer, sånn i tilfelle. Skjønner ikke hva som skal være feil med det!

Skrevet

Jeg skjønner at de parene med relativt lik økonomi ikke sparer til seg selv osv.. Men, er man i et forhold med en som tjener mye mere enn seg selv, og man eier bare en liten del av boligen så vill jeg si at det er smart og spare for evnt en skilsmisse/brudd eller hva det måtte være. 

Jeg sparer for meg selv, han sparer til "oss". Dette fordi at jeg tjener mye mindre enn det han gjør og om vi noen gang skilles, så kommer jeg til å sitte mye dårligere i det enn han!.. 

Anonymous poster hash: 0865c...5e8
Skrevet

Ja, har 80 000 på en konto, hadde spart opp 60 000 av de før vi ble sammen, og de siste 20 000 over 4 år nå. Pengene er ene og alene til krise, for man vet aldri hva man kan ende opp med i fremtiden. Det handler ikke om at han ikke må få vite om pengene, men det er lettere å spare opp når vi bare er en som vet av pengene, av og til er det litt for lite penger på kontoen vår, da overfører jeg diskret litt penger til oss, så vi ikke skal få full krise.. Er jeg som står for det økonomiske i huset, både hva vi får inn, hva som går ut, og hva penger går til/for.

Han har nesten 200 000 i gjeld, som vi prøver å bli kvitt på mnd basis (vi er samboere) han har null forståelse på det økonomiske, så vi er enige om at frem til han er gjeldfri står jeg alene med ansvaret på det økonomiske..

Tanken var å unne han(oss?) litt ekstra når han har nedbetalt gjelden sin, den går ene og alene fra hans inntekt, noe jeg er veldig klar på.

Anonymous poster hash: d4942...524
Skrevet

Ja, jeg har spart 90 000 nå. Vi har et rimelig dårlig forhold som ikke er et spørsmål om det ryker, men når.

Anonymous poster hash: e537b...5e8

Skrevet

Jeg sparer. Det er ikke i smug, han vet at jeg sparer. Men han vet ikke at jeg har mye penger. Ikke spør han eller bryr seg heller.

Vi har ikke felles økonomi, derfor sparer jeg til meg og ingen andre (sparer til barna på egne kontoer da). Jeg gidder faktisk ikke være den eneste i forholdet som tar bevisste valg i forhold til penger. Han er en sløser, det er ikke jeg.

Sparer for å ha en buffer i tilfelle jeg skulle trenge det en dag. Og man vet aldri, alle kan gå hver til sitt selv om man har et godt forhold nå. Og da vil ikke jeg sitte med skjegget i postkassa og begynne å leie igjen. Da skal jeg kjøpe ut mannen. Forutsigbart for meg og barna.

Har hittil spart 175 000. Men er bare student så ser for meg at det blir mer når jeg blir ferdig med studier.

Anonymous poster hash: 106db...767

Skrevet

Jeg skjønner at de parene med relativt lik økonomi ikke sparer til seg selv osv.. Men, er man i et forhold med en som tjener mye mere enn seg selv, og man eier bare en liten del av boligen så vill jeg si at det er smart og spare for evnt en skilsmisse/brudd eller hva det måtte være. 

Jeg sparer for meg selv, han sparer til "oss". Dette fordi at jeg tjener mye mindre enn det han gjør og om vi noen gang skilles, så kommer jeg til å sitte mye dårligere i det enn han!.. 

Anonymous poster hash: 0865c...5e8

Så lenge man er gift skal alt som erverves i ekteskapet deles når man blir skilt.

Anonymous poster hash: 55187...0ff

Skrevet

Ja har 650 000kr på en hemmelig konto

Anonymous poster hash: ab782...c1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...