Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #1 Skrevet 1. november 2013 Det er jo så strengt dette med taushetsplikt. Men jeg lurer på hvorfor man da er nødt til å ligge på flermannsrom på sykehus..? Jeg var akkurat to uker på sykehus. Lå da på rom med noen ulike personer, og flere av de fikk høre om overgrepshistorikken min, redselen min, at jeg har en person som ikke kan slippe inn på rommet mitt under noen omstendighet og hvorfor. De vet alt om diagnosen min og reaksjonen min på den. Jeg vet likeledes alt om dem.. Hvordan ivaretar dette taushetsplikten egentlig? I de fleste tilfeller er det jo fremmede, men absolutt ikke alltid, og hvordan kan de garantere at disse opplysningene ikke blir misbrukt? Et tankekors! Anonymous poster hash: 891be...c01
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 1. november 2013 #2 Skrevet 1. november 2013 Jeg er selv lege, og jeg er helt enig med deg i at det er lite pasientvennlig å ha visitt på firemannsstue. En god regel ved veldig sensitive opplysninger er at pasienten tas ut av rommet og at man tar visitten på f.eks legekontoret.
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. november 2013 #3 Skrevet 1. november 2013 Har tenkt akkurat det samme! Og jeg har opplevd litt av hvert på legevakt feks, når jeg har vært der. Det er jo ikke til å unngå å høre hva som blir sagt i luka
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #4 Skrevet 1. november 2013 Nei, legevakten har jeg ikke tenkt på engang.. For å si det sånn vil jeg mye heller at en forelder får vite at sønnen min er blitt hentet i barnehagen den dagen pga forkjølelse enn at halve sykehuset ved at jeg er misbrukt... Men det er vel viktig å spare litt penger på lettvegger ettersom jeg har skjønt! Kjenner jeg blir litt småprovosert faktisk! Anonymous poster hash: 891be...c01
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #5 Skrevet 1. november 2013 Gravid med første barnet lå jeg på sykehuset i flere mnd, var bare 2 manns rom da men siden de fleste på den avdelingen var nære fødsel og ble satt igang etter en dag eller to hadde jeg alltid minst 3, noen ganger 7 forskjellige jeg delte rom med på en uke. Og jeg er så enig med deg at visittid på rommet når man deler rom er utrolig dårlig rett og slett. Selv nektet jeg å snakke om annet en blodprøver om jeg ikke var eneste pasient på rommet, da fikk de faktisk ta meg med inn på legens kontor og ta samtalen der. (noe som forsåvidt var greit uten noen diskusjon fra legens side.) Men dette burde faktisk være en naturlig ting å gjøre. Spiller ikke så stor rolle om hvem som helst får vite at man har lite fostervann, eller annet slikt men det er utrolig mye detaljer om ens person liv man får med seg når alt som deler rommet er en tynn gardin. Fikk høre et par ganske tunge livshistorier som jeg ikke var ment å høre i begynnelsen av oppholdet etter det visste jeg bedre og gikk ut av rommet når jeg skjønte at det var mulig start på en slik historie. Pasienten i sengen ved siden av deg har jo tross alt ingen taushetsplikt. Anonymous poster hash: d63a2...85f
Tante Gustava Skrevet 1. november 2013 #6 Skrevet 1. november 2013 Et evig dilemma for oss som jobber i helsevesenet. Jobber på en ortopedisk avd, og de fleste av våre pasienter får man ikke så lett med seg ut av senga og inn på legekontoret. Heldigvis er det sjelden mer sensitive opplysninger som er nødvendige å diskutere hos våre pasienter. Men selvsagt er alle helseopplysninger i utgangspunktet sensitive. De av våre pasienter som har ekstra bagasje (f.eks voldsoffer, traumepasienter etter trafikkulykker el.l.) greier vi stort sett å få til enerom til.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #7 Skrevet 1. november 2013 Helt enig med HI her. Har tenkt på dette flere ganger, og rett og slett vurdert å melde det lokale legekontoret for brudd på taushetsplikten. Har hørt masse rart der... I tillegg hører hele venterommet samtalen med sekretærer siden man er nødt til å si hva man feiler hvis det er akutt. Anonymous poster hash: 2ddfa...2bf
Gjest Emea Skrevet 1. november 2013 #8 Skrevet 1. november 2013 Absolutt et tankekors, og et stort forbedringspotensiale.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #9 Skrevet 1. november 2013 Et evig dilemma for oss som jobber i helsevesenet. Jobber på en ortopedisk avd, og de fleste av våre pasienter får man ikke så lett med seg ut av senga og inn på legekontoret. Heldigvis er det sjelden mer sensitive opplysninger som er nødvendige å diskutere hos våre pasienter. Men selvsagt er alle helseopplysninger i utgangspunktet sensitive. De av våre pasienter som har ekstra bagasje (f.eks voldsoffer, traumepasienter etter trafikkulykker el.l.) greier vi stort sett å få til enerom til. Et benbrudd er også sensitivt, ikke bare i utgangspunktet. I praksis oppfatter vel de fleste f.eks. en abort som mer sensitiv enn et benbrudd, men lover og regler skiller ikke mellom diagnoser. Helsepersonell glemmer dessverre ofte at pasienten er et individ, ikke bare en diagnose. Anonymous poster hash: fa0e4...134
kosti Skrevet 1. november 2013 #10 Skrevet 1. november 2013 Jeg syns de burde hatt et enerom ledig til legevisitt. Uansett om en går eller er sengeliggende. Burde heller hatt ekstra transortøre som kunne kjørt de bort etterhvert som det nermet seg dires tur. Vi er så forskjellige om den ene personen syns dette er for sensitivt til at andre skal høre det er det ikke sikker den andre syns det. Kjenner sykehuset er provoserende på det området. At de skaal kunne bryte det hver dag uten konsekvenser er skremmende.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #11 Skrevet 1. november 2013 Dette er helt klart uheldig, men de bryter ikke taushetsplikten. Dessverre kommer det aldri til å skje at de ansetter flere portører, og ei heller får legekontor med sengeplass. Sykehusene skal spare. Anonymous poster hash: 1a3ec...954
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #12 Skrevet 1. november 2013 Dette er helt klart uheldig, men de bryter ikke taushetsplikten. Dessverre kommer det aldri til å skje at de ansetter flere portører, og ei heller får legekontor med sengeplass. Sykehusene skal spare. Anonymous poster hash: 1a3ec...954 Hvordan kan du mene at taushetsplikten blir overholdt? Jeg skjønner det ikke. De forteller jo en vilt fremmed om både personnummer, diagnoser og historikk. Anonymous poster hash: 891be...c01
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #13 Skrevet 1. november 2013 De står ikke å forteller nabo pasienten om deg? De overhører, men helt klart uheldig. Anonymous poster hash: 1a3ec...954
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #14 Skrevet 1. november 2013 De står ikke å forteller nabo pasienten om deg? De overhører, men helt klart uheldig. Anonymous poster hash: 1a3ec...954 Hva er forskjellen? Det er da ikke lov å diskutere sønnen min i garderoben i barnehagen, hvorfor er det annerledes? Anonymous poster hash: 891be...c01
Anonym bruker Skrevet 1. november 2013 #15 Skrevet 1. november 2013 Ser hva du mener, men er det et lovverk mot å diskutere barna i garderoben? Ei heller mot å prate med pasient på flermanns stue Enig i at dette ikke burde forekomme, men da må det først komme et regelverk mot det. Pr nå er det ikke forbudt.. Anonymous poster hash: 1a3ec...954
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå