Gå til innhold

Hjemmebesøk av helsesøster - har dere hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kommer hit idag. Huset er bomba,så jeg rydder for harde livet. Redd for å gi dårlig inntrykk. Men hvorfor kommer de på hjemmebesøk,er det noen spesiell grunn til det?

Anonymous poster hash: a5f0b...e3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei kjem på heimebesøk for å spare deg turen til helsestasjonen. Bomba hus har helsesøster sett før :)

Skrevet

Man trenger ikke å motta hjemmebesøk. Første kontroll kan godt være på helsestasjonen, men hjemmebesøk er enklere for mange som kanskje synes det er litt tungt og styrete å komme seg ut de første ukene etter fødsel og med ny baby.

Anonymous poster hash: 74960...8da
Skrevet

Jeg fikk besøk. Men fikk også vite at det var jeg som bestemte om jeg skulle ta det hjemme eller om jeg skulle dra til helsestasjonen. Jeg foretrakk hjemme, siden det hadde vært mer stress for meg å dra til hs.

De er vant til at huset ikke ser akkurat ryddig ut. Sånn er det når vi får en liten baby hjemme.

Skrevet

vi tok første besøk på helsestasjonen.

Anonymous poster hash: 6d5fe...ed0
Skrevet

Ja det fikk jeg med begge to :)  Synes det var koselig :)

Skrevet

vi hadde besøk ja :) virket ikke som om hun var der for å se på huset altså!

Skrevet

Jeg fikk besøk. Men fikk også vite at det var jeg som bestemte om jeg skulle ta det hjemme eller om jeg skulle dra til helsestasjonen. Jeg foretrakk hjemme, siden det hadde vært mer stress for meg å dra til hs.

De er vant til at huset ikke ser akkurat ryddig ut. Sånn er det når vi får en liten baby hjemme.

mente får en liten baby hjem*

Skrevet

Med nr 1 fikk jeg , med nr ikke , med nr 3 fikk jeg tilbud og sa ja , men da hadde hun plutselig ikke tid før baby var 3 mnd , så da måtte jeg dra på helsestasjon allikevel ;-)

Skrevet

De kommer bare for å se at alt er greit med deg og babyen, at ammingen går greit, at du har det greit, og for at du kan spørre om ting du lurer på osv

At det er rotete bryr de seg ingenting om, det er deg og babyen de kommer for å se at har det greit. De synes selvfølgelig det er viktigere at du sitter i sofaen og koser med babyen din enn at du rydder på kjøkkenet.

Anonymous poster hash: 0660d...e8a
Skrevet

Ja, vi hadde det og det var veldig greit...ihvertfall for en førstegangsmor. Jeg var sliten etter fødselen og hadde ikke lyst tilå dra på helsestasjonen uansett. Vi fikk spurt om alt vi lurte på (hadde liste) og hun veide babyen om jeg ikke husker feil.

Hun hjalp oss med masse tips og gode råd. Så på at vi skiftet bleie og ga noen gode råd rundt såre stumper osv. Nevnte litt om hjemmesikring også.

Nå hadde vi nyvasket hus da, synes det er greit å vise seg fra sin beste side.

Anonymous poster hash: d047d...6da
Skrevet

Kommer til å takke nei til hjemmesbesøk med nr 2...er jo bare to år siden sist så når er det ikke noe jeg lurer på.

Anonymous poster hash: d047d...6da
Skrevet

Det har jeg hatt med alle barna og de kommer ikke for å sjekke om du har det rent og ryddig :)

De kommer for å se hvordan det går med mor og barn, høre om ammingen går bra og om det ellers er noe du lurer på.

Med en nyfødt baby i hus tror jeg nesten at de hadde reager mer om huset var strøkent enn om det er rotete, innenfor visse grenser selvsagt. Det bør jo være noenlunde rent og hygienisk da :)

Slapp av og kos deg med babyen. Det er heller ikke nødvendig å servere noe, men du kan jo spør om hun vil ha noe å drikke, kaffe, te eller vann.

Skrevet

De sier at de vil spare deg turen til helsestasjonen, men alle vet jo at det er for å sjekke hjemmeforholdene. Det bør være alminnelig rent og ryddig iallfall.

Anonymous poster hash: ffc4e...aec

Skrevet

De sier at de vil spare deg turen til helsestasjonen, men alle vet jo at det er for å sjekke hjemmeforholdene. Det bør være alminnelig rent og ryddig iallfall.

Litt paranoid? Slapp av, ikke alle er ute etter deg, vet du. De fleste har faktisk gode intensjoner med det de gjør.

Skrevet

Ville hatt det noenlunde ryddig og i alle fall rent, men heelt strøkent er jo rart og unødvendig.

Anonymous poster hash: d55f4...a62
Skrevet

Takket ja til dette med nr 1 for da ringte hun bare å sa at hun kom, med nr 2 svarte jeg at jeg kommer heller ned. Man må ikke ha de hjem altså, man har et valg. 

Anonymous poster hash: e9261...9a7
Skrevet

Litt paranoid? Slapp av, ikke alle er ute etter deg, vet du. De fleste har faktisk gode intensjoner med det de gjør.

Men tror dere ikke de ser litt på hjemmeforholdene også? Jeg tenker om foreldrene f.eks røyker inne, vil ikke hs iverksette tiltak for at spedbarnet ikke skal måtte puste inn de farlige stoffene? Jeg tror forøvrig ikke hs bryr seg om rot, men om det er utrolig møkkete og mugglukt +++ tror jeg nok hun/han vil gjøre noe...

Anonymous poster hash: f94f2...adf

Skrevet

Husker spesielt en kommentar helsesøster kom med: ja dere trenger jo ikke sånn brosjyre om røyking, nei. Så de har nok litt agenda når de går på hjemmebesøk. Kan tenke meg at husholdninger der noen røyker får en kraftig pekefinger.

Skrevet

Jeg hadde hjemmebesøk med nr 1 og 3, nr 2 dro vi på helsestasjonen. Med nr 1 kom helsesøster på den store flyttedagen, kan tro det var kaos hjemme :P Men alt hun bemerket var at vi var jaggu tøffe som orket det 3 uker etter fødsel og med tanke på den tøffe starten vi hadde hatt :) Med nr 3 var det normalt ryddig hjemme, noen leker her og der, noen kopper og tallerkener på kjøkkenbenken, hadde støvsugd dagen før, men med 2 viltre gutter så så det nesten ikke slik ut :P Helsesøster sa ingenting på det :) De vet at de første ukene er unntakstilstand så de ser mer på om ungen er ren og fornøyd og at du ikke er på randen av sammenbrudd :)

Skrevet

Hadde det med begge, kjempehyggelig var det og man blir kjent med hs på en annen måte enn på helsestasjonen, litt mere avslappet.

Hs sa til meg siste gangen hun var hos meg at hun så ikke på rot (ikke at det var noe) men hun så på baby og trivsel, om det var skitne kopper på kjøkken, baby klær i stua og slikt viste bare at man setter baby fremfor og rydde heletiden og det er bra!

Det var ikke slikt at hun gikk fra rom til rom og inspiserte, men hun spurte om stelleplassen, senga ol var kommet på plass og om alt fungerte (amming, soving ol)

Ikke vær redd, dette går bra :)

Skrevet

Husker spesielt en kommentar helsesøster kom med: ja dere trenger jo ikke sånn brosjyre om røyking, nei. Så de har nok litt agenda når de går på hjemmebesøk. Kan tenke meg at husholdninger der noen røyker får en kraftig pekefinger.

Fikk ikke noe pekefinger på røykinga, har aldrig røykt inne, og hs påpekte det ikke en gang!  

Skrevet

Men tror dere ikke de ser litt på hjemmeforholdene også? Jeg tenker om foreldrene f.eks røyker inne, vil ikke hs iverksette tiltak for at spedbarnet ikke skal måtte puste inn de farlige stoffene? Jeg tror forøvrig ikke hs bryr seg om rot, men om det er utrolig møkkete og mugglukt +++ tror jeg nok hun/han vil gjøre noe...

Anonymous poster hash: f94f2...adf

Kjenner ikkje folk som har det slik heime at dei treng å bruke energi på å lure på om helsesøster er på kontroll (hvilket ho ikkje er). Om ho snublar i klesbaljar og duploklossar, smulane frå frokosten dekker kjøkkengolvet og blomstrane ikkje har sett vatn siste vekene er det nok neppe noko som sjokkerar.

Om du har det direkte helsefarlig heime er nok helsesøster ditt minste problem.

Skrevet

Hadde hjemme besøk med begge ungene her. Med eldste, så brukte jeg tid på å rydde og vaske huset, og troppet opp med te/kaffe og nybakte/stekte boller.. Var SLITEN når helsesøster kom, hun tok høflig imot litt te og småspiste på en bolle, fortalte at slik trengte vi ikke styre med, hun var der for å spare oss å reise ut med babyen så fort, ikke for å se til hushold og serverings emnet mitt :-p
Når lillesøster kom til, så var det leker rundt på gulvet, frokosten sto enda på bordet og jeg tilbydde henne noe å drikke og/eller en kjeks, mens jeg ravet rundt i morgenkåpe, bustete hår og poser under øynene, hun sa da "Dette minner meg mer om første tiden med småbarn, og ikke minst når man har to så små"

Så tenk ikke at det skal være plettfritt.

Hun kommer på besøk for å sjekke vekt hos ungen, kanskje lengde og hode mål (husker ærligtalt ikke) og forhørte seg med hvordan det gikk med meg, både fysisk og psykisk. Og så klart: om amminen var i funksjon, eller hvordan det ble.

Anonymous poster hash: 705c6...e44
Skrevet

Om vi kommer i mål med prøvinga kommer jeg ikke til å ta imot tilbudet, for vi har to store (omplasserte) beist av noen hunder som blir så overlykkelige av å få besøk, så vi forsøker å unngå fremmede folk hjemme. De er dumsnille og overhodet ikke til bry sånn sett, men de går i taket av oppmerksomhet og tar over rommet fullstendig, så den stakkars helsesøstra vil nok helt glemme både baby og rot :-P

Anonymous poster hash: ad4f2...56e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...