rytme Skrevet 31. oktober 2013 #1 Skrevet 31. oktober 2013 Det har jo stått mye om dette i medier i det siste og det har fått meg til å tenke litt. Hvis fastelegene skal ha denne retten til å reservere seg, burde vi som pasienter har rett på å reservere oss mot en fastlege som har dette synet. Det burde vært opplyst på HELFO hvilke fastleger som henviste til abort og hvilke som ikke gjorde det, og så burde man som pasient ha rett på en "aborthenvisende" lege hvis man ønsket det. Jeg har selv aldri måttet be om abort, men hvis jeg en gang velger å gjøre det så ønsker jeg å vite at jeg blir møtt med forståelse hos min fastlege og ikke med et nedlatende blikk og "da må du nok prate med min kollega for jeg holde meg for god til å henvise til abort" Er dette noe som har vært oppe til debatt i det offentlige?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2013 #2 Skrevet 31. oktober 2013 Dette handler for det første ikke om at legen "føler seg for god til å henvise til abort". Da har du misforstått. Men til spørsmålet ditt: Dersom reservasjonsretten fullendes vil det være slik at kvinners rettigheter også vil sikres, som at fastlegen på forhånd må opplyse om at han/hun reserverer seg, og dessuten må gi kvinnen et tilbud straks hun henvender seg til legen sin (time hos legens kollega istedet for å først gå til egen lege). Anonymous poster hash: 641a9...967
rytme Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2013 Dette handler for det første ikke om at legen "føler seg for god til å henvise til abort". Da har du misforstått. Men til spørsmålet ditt: Dersom reservasjonsretten fullendes vil det være slik at kvinners rettigheter også vil sikres, som at fastlegen på forhånd må opplyse om at han/hun reserverer seg, og dessuten må gi kvinnen et tilbud straks hun henvender seg til legen sin (time hos legens kollega istedet for å først gå til egen lege). Anonymous poster hash: 641a9...967 Ja jeg, vet at det ikke handler om at legen føler seg for god for det, men jeg tenkte at det kan fort føles slik for pasienten og at det kan virke nedverdigende, uansett på hvilken måte legen sier det han mener. For han mener jo at pasienten gjør noe som hun ikke burde gjøre, etisk sett. Og den meningen synes jeg at vi skal spare pasienten for. Legen er der for å gjøre jobben sin og ikke for å komme med meninger som er nedlatende overfor sine pasienter. Det er bra hvis man får time til en annen lege allerede når man tar kontakt med legekontoret, men jeg synes ikke det er godt nok. Litt av poenget med å ha en fastlege er at man skal gå til samme legen hver gang, slik at man føler man får et forhold der man kan snakke om det som plager en osv... Samme hva det skulle være. Mange tar kontakt med legen, og har ikke bestemt seg for om de vil ta abort for eksempel, noen ønsker å høre om sine alternativer osv. Da hadde det vært godt å vite at legen er åpen for at pasienten selv skal bestemme seg for det alternativet hun ønsker, og at legen ikke er farget av sine egne meninger..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå