Gå til innhold

Skade uttales jo ikke skade som i hodeskade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det uttales Skejd. Som i Jade.

Bedre?

Anonymous poster hash: e956c...e29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har eg aldri høyrt om du får i såfall skrive ei rettleiing som du kan sende med ungen, slik at han slepp å svare på så mange spørsmål om namnet.

Skrevet

Har eg aldri høyrt om du får i såfall skrive ei rettleiing som du kan sende med ungen, slik at han slepp å svare på så mange spørsmål om namnet.

Det er et jentenavn!

Skrevet

Underlig med engelsk uttale på et gammelt, norrønt navn...

Skrevet

Klok av skade?

Anonymous poster hash: 9ade2...38d

Skrevet

Det er et jentenavn!

Er det?  No blei eg heilt forvirra.  I tråden om "Skade eller Linde" fann eg til mi forbausing ut at Linde var eit nordisk gutenamn, og Skade synes eg høyres veldig maskulint ut.  Men klart, om det skal uttalast Skejd vert det jo litt annleis.

Skrevet

Stakkars unge. Hvorfor ikke kalle henne Skrubbsår (Uttales likt som Jane på engelsk) i steden?

Skrevet

Jeg kjenner en jente som heter Linde og i barne-tv serien som gikk i sommer (?) med noe sånn rollespillgreier for barn, var det en kvinnelig rollefigur som het Skade. Det ble uttalt på samme måte som kneskade (synes hjerneskade ble så negativt her). Fornuftig det, siden det er et norrønt navn, hvorfor skulle det ha engelsk uttale?

Skrevet

Nei, det ble om mulig verre. Sorry, skjønner at det er kipt når du tydelig har funnet et navn du liker veldig godt. Jeg klarer ikke å la være å humre når du i tillegg må påpeke at det er et jentenavn. Du skal ha for pågangsmotet :) Har du noen andre navn som er aktuelle da?

Skrevet

Nei, det ble om mulig verre. Sorry, skjønner at det er kipt når du tydelig har funnet et navn du liker veldig godt. Jeg klarer ikke å la være å humre når du i tillegg må påpeke at det er et jentenavn. Du skal ha for pågangsmotet :) Har du noen andre navn som er aktuelle da?

Grim og Frøya

Skrevet

Jeg kjenner en jente som heter Linde og i barne-tv serien som gikk i sommer (?) med noe sånn rollespillgreier for barn, var det en kvinnelig rollefigur som het Skade. Det ble uttalt på samme måte som kneskade (synes hjerneskade ble så negativt her). Fornuftig det, siden det er et norrønt navn, hvorfor skulle det ha engelsk uttale?

Linde er eigentleg eit fint namn, og høyres for meg ut som eit jentenamn.  Då eg googla fann eg ut at det var gutenamn i Sverige, men synes det passar betre på ei jente.  Skade som eit jentenamn likte eg derimot ikkje.

Skrevet

Linde, stemmer det. Glemte at du hadde skrevet det tidligere mye bredre navn. Hvis du absolutt vil ha Skade så hadde jeg faktisk vurdert å skrive det Skeid...

Skrevet

Haha, hæ? Skade er jo et gammelt norrønt navn, det uttales jo SKADE. Synes for øvrig det hadde vært et sterkt og flott navn hvis det ikke var for assosiasjonene. Du kan. ikke. kalle ungen din Skade, stakkaren er jo dømt til å bli mobbeoffer.

Anonymous poster hash: db14c...8a2

Skrevet

Går så treig å skrive fra mobilen her... Frøya er kjempefint! Er Grim et jentenavn da?

Skrevet

Linde, stemmer det. Glemte at du hadde skrevet det tidligere mye bredre navn. Hvis du absolutt vil ha Skade så hadde jeg faktisk vurdert å skrive det Skeid...

Kan jo ikke skrive det Skeid, det vil jo bli uttalt Sjeid. Og Skade uttales (kne)skade...

Grim er et guttenavn, Frøy og.

Anonymous poster hash: 8645b...c8e

Skrevet

Sorry, så nå at du vurderte Frøya, ikke Frøy.

Er det ett guttenavn og ett jentenavn du er ute etter? Hva med Vile? Vårinn? Trym? Yme?

Skrevet

Grim kan brukes på jenter og.

Skrevet

Er det ett guttenavn og ett jentenavn du er ute etter? Hva med Vile? Vårinn? Trym? Yme?

JENTENAVN

Skrevet

Grim betyr jo stygg. Trodde det var et guttenavn, mulig det kan brukes på jenter også. Men det burde ikke brukes i det hele tatt.

Da er vel Linde eller Frøya bedre?

Anonymous poster hash: 9ade2...38d

Skrevet

JENTENAVN

Ok, da var vel bare Vårinn jente ja. Grim er virkelig guttenavn, samma hva du over her sier :-P

Arla, Bera, Dage, Disa, Drude, Eida, Eira, Freda, Fagun, Gyril, Ildrid, Ivara, Ravna, Reidi, Sølva, Solvår, Una, Vår, Vedis, Vivild (ha loff...), Yrsa,

Er ikke alle disse jeg syns er så nydelige, men er et lite utvalg da :-)

Skrevet

JENTENAVN

Ok, da var vel bare Vårinn jente ja. Grim er virkelig guttenavn, samma hva du over her sier :-P

Arla, Bera, Dage, Disa, Drude, Eida, Eira, Freda, Fagun, Gyril, Ildrid, Ivara, Ravna, Reidi, Sølva, Solvår, Una, Vår, Vedis, Vivild (ha loff...), Yrsa,

Er ikke alle disse jeg syns er så nydelige, men er et lite utvalg da :-)

Jeg kjenner en kvinne som heter Grim. Det er og jentenavn

Skrevet

Jeg er såpass gammeldags at jeg synes minstekrav til navn er at det er noe de fleste vet er et navn, vet om er gutt eller jente, vet hvordan skrives og uttales, og at det ikke er lett å mobbe for. Både skade og grim er derfor svært dårlige navn etter min smak.

Anonymous poster hash: df254...1e2

Skrevet

Skade?! :/

Og jeg som trudde Carosander var spesielt.......

Anonymous poster hash: 35e72...f7d

Skrevet

Jeg synes foreldre som gir barna sine navn som Skade, Grim, og Loke for den del - rett og slett er egoistiske som setter egne preferanser over barnets beste. Greit med spesielle navn, men det er ikke greit med navn med negativ betydning.

Skrevet

Hva med Skathi? Det er en omskriving av den originale norrøne skrivemåten av Skade, Skaði. En av saturns måner har fått dette navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...