Gå til innhold

Lærere: hvor lang tid bruker dere på retting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått inn et arbeid elevene har jobbet med over tid. Hver tekst er på ca. 5 sider per elev, og jeg skal rette tre klasse (80 oppgaver). Så langt er jeg ferdig med 5 oppgaver, så her går det sakte, men sikkert fremover.

Hvor lang tid ville dere ha brukt per tekst? Jeg har vurderingskriteriene tilgjengelig mens jeg leser og setter en midlertidig karakter. Senere går jeg inn i word og setter inn kommentarer da.

Jeg synes det kan være litt vanskelig å skille mellom femmeren og sekseren noen ganger. Det er som regel alltid noe jeg savner (svært få unntak), men samtidig er jo tekstene til høy måloppnåelse. Har en god del flinke elever.

Synes dette med karaktersetting er veldig vnaskelig.

Anonymous poster hash: 57665...ecb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er sensor, så har du 27 minutter pr. oppgave i norsk skriftlig for å få full lønn. 

På "normale" heldagsprøver på ST regner jeg ca en halvtime pr. oppgave. På y-fag rekker jeg kanskje 3 i timen. Det tar sin tid! - og snart er det heldagsprøvetid. Jeg får heldigvis ikke inn mer enn 45 besvarelser denne gangen...

Anonymous poster hash: 104a2...a0d
Skrevet

Glemte å nevne at jeg jobber i ungdomsskolen. Jeg tror nok jeg ligger på nærmere 30 minutter per oppgave. Leser alltid igjennom to ganger, kommenterer underveis, stiller spørsmål (sjekker opp ting jeg er usikker på), så inn i word og setter inn kommentarer der, finner to stjerner og et ønske, før jeg setter en karakter. Det vil si at jeg sitter og retter i 40 timer. Jaja, de som sier at lærere ikke gjør seg fortjent til avspaseringen sin kan gjerne komme og ta over jobben min en ukes tid.

Skrevet

Da  jeg jobber på ungdomsskolen pleide jeg alltid å lage et skjema med kriterier, dette fylte jeg ut på alle elevene mens jeg leste. Gikk utrolig raskt. Etter alle oppgaver/tekster var gjennomgått satt jeg karakterer ut fra skjemaet. Da er alt allerede dokumentert.

Ettersom elevene begynte i 9.klasse fikk de ofte skjemaet med seg hjem, for å selv vite hva jeg la vekt på. Vurdering for læring. Utrolig nyttig!

Lykke til!

Anonymous poster hash: ce052...8a8
Skrevet

Takk for tips! Elevene får alltid vurderingskriterier i forkant av en vurderingssituasjon, så de vet allerede hva de blir målt opp mot. Jeg setter altså karakteren etter dette skjemaet, og det viser jeg elevene. Samtidig føler jeg at jeg også må vise i teksten, for jeg har enkelte elever som er veldig raske til å "klage" hvis de er uenige. Men det er klart at det tar mye tid...Vi jobber mye med vurdering for læring på skolen min, og alle elevene har tilgjengelig hver sin mappe i alle fagene mine, slik at de kan se alle tidligere tilbakemeldinger de har fått. Mye jobb, men verdt det når elevene tar ting til seg. :)

Skrevet

Bruker mellom 20-40 min. på hver "stil", alt etter hvordan teksten til eleven er (hvor lang, hvor mange feil, hvor mange vekstpunkt teksten har osv). Jobber på vgs, stud.spes.

Har bare en norskklasse i år - merkes godt på arbeidsbyrden! :)

Anonymous poster hash: 002ba...ed3

Skrevet

Eg bruker mlm 20 - 40 min. på kvar norskinnlevering i ungdomsskulen.

Eg sleit i fjor i tentamensperioden, då eg hadde om lag 100 innleveringar i norsk, samt 50 innleveringar i engelsk - Då var det like før eg sa opp jobben og la meg inn på sjukehus.;)

No har eg kutta ut to klasser i engelsk, og det merkar eg på humøret :)

Skrevet

Ja, denne rettingen tar nesten knekken på meg også! Leverte akkurat tilbake 60 norskstiler denne uken og så var det rett på 80 andre oppgaver. Skolen har egentlig en frist på å kun bruke 2 uker på retting, men jeg lurer på hvordan i all verden jeg skal få til dette i praksis. Har jo en familie også. Sitter mye hjemme og retter etter arbeidstid, også i helger, men oppi her er det jo forberedelser til undervisning, utviklingssamtaler, mail fra foreldre, møter og diverse annet som det også skal være tid til. Sukk, håper jeg får kuttet noen klasser til neste skoleår selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...