Gå til innhold

Må bare si at jeg hater spedbarnstiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt utslitt av ammingen. Babyen er 2 uker nå og tar kun ene brystet. Det andre brystet må jeg bruke brystskjold på og pumpe i tillegg for å få tømt.

Babyen sovner flere ganger under amming,og jeg bruker lang tid på å vekke den på flere måter før jeg legger den til og sovner igjen. Tar jeg babyen bort fra brystet blir den urolig og jeg må på igjen med ammingen. Dette sliter meg ut og jeg føler hele dagen går med til amming. Jeg kaver hver dag for å få i babyen nok mat,for jeg har utrolig mye melk,det ser jeg når jeg pumper.

Og idag når vi var for å veie på helsestasjonen var det kun 90 grams vektøkning på 8 dager. Jeg er helt fortvilt, har så lyst å amme,men føler ikke at det fungerer.

Anonymous poster hash: 31990...ac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg :( det er tøft! Hva med å pumpe og gi flaske?

Anonymous poster hash: 67398...2a5

Skrevet (endret)

Kan hende babyen din bare får i seg den tynne formelka og ikke den fete ettermelka. Dette fordi du opplever å ha veldig mye melk, siden babyen legger på seg for lite og fordi babyen virker urolig og sulten. Prøv å pumpe ut en god del før du legger babyen til. Bruk gjerne også Syntocinon nesespray som får i gang utdrivingsrefleksen, så slipper babyen å jobbe for føden. Den får du på resept, holder som regel med en telefonsamtale til legen  :)

Her var babyen for svak til å suge de første ukene pga gulsott. Jeg pumpet og gav på flaske i to døgn (da fikk babyen næringa uten å jobbe for den), og etter få dager var han sterk nok til å kunne die på vanlig måte :)

Endret av Madolyn
Skrevet

Jeg orker ikke det.

Da blir jeg enda mer bundet med at jeg må pumpe og bruke lang tid på det. Jeg prøvde litt på det i starten da babyen ikke tok bryst i det hele tatt,men endte opp med voldsomt spreng og dette melkeganger. Skal jeg over på flaske igjen må det bli mme,men ønsker virkelig ikke det.

Jeg gråter over dette,har det ikke bra. Huff...

Hi

Skrevet

... Og du bør få sjekket babyen din hos en manuellterapeut eller en kiropraktor. Høres jo veldig ut som om den er plaget med smerter/stiv nakke da den ikke vil ta begge bryst. Babyer er ofte veldig kavete og urolige hvis de plages med stivhet/låsninger i kroppen.

Skrevet

Dette=tette

Hi

Skrevet

Det er IKKE ett nederlag å gå over på mme! Jeg også forsøkte å amme, men det gikk ikke. Det ble en kamp hver gang det var mating, og det ble sinna og sulten baby, og utslitt mor. Gikk over på mme, fornøyd baby med super vektoppgang, og uthvilt mor! Noenganger går det bare ikke! 

Anonymous poster hash: 25291...6a5
Skrevet

Kjære deg! Du høres ut som meg, helt utslitt av dette ammegreiene. Hadde pakket sammen puppene og gitt mme om jeg var deg, så kan du slappe av og NYTE tiden. 

Anonymous poster hash: f379c...e6b
Skrevet

Kan hende babyen din bare får i seg den tynne formelka og ikke den fete ettermelka. Dette fordi du opplever å ha veldig mye melk, siden babyen legger på seg for lite og fordi babyen virker urolig og sulten. Prøv å pumpe ut en god del før du legger babyen til. Bruk gjerne også Syntocinon nesespray som får i gang utdrivingsrefleksen, så slipper babyen å jobbe for føden. Den får du på resept, holder som regel med en telefonsamtale til legen :)

Her var babyen for svak til å suge de første ukene pga gulsott. Jeg pumpet og gav på flaske i to døgn (da fikk babyen næringa uten å jobbe for den), og etter få dager var han sterk nok til å kunne die på vanlig måte :)

Takk for svar.

Jeg har sprayen,men ikke alltid den hjelper.

Og når jeg har så mye melk kan jeg vel ikke pumpe tomt for å få med ettermelka? Da blir det vel bare enda mer melk i brystene?

Skal jeg pumpe tomt et bryst blir det ca.300 ml pr bryst (pumpa det en kveld i forrige uke pga dette melkeganger). Og 300 ml drikker jo ikke babyen på flaske og får vel ikke i seg ettermelka likevel da?

Hi

Skrevet

Kjære deg! Du høres ut som meg, helt utslitt av dette ammegreiene. Hadde pakket sammen puppene og gitt mme om jeg var deg, så kan du slappe av og NYTE tiden.

Takk for svar.

Jeg trenger i tilfelle en god oppskrift på å gjøre dagene enkle ved bruk av mme. Tenker på tilberedning,ut på tur med mme og vasking og sterilisering av flasker. Syns det høres kavete ut.

Hi

Skrevet (endret)

Kan hende babyen din bare får i seg den tynne formelka og ikke den fete ettermelka. Dette fordi du opplever å ha veldig mye melk, siden babyen legger på seg for lite og fordi babyen virker urolig og sulten. Prøv å pumpe ut en god del før du legger babyen til. Bruk gjerne også Syntocinon nesespray som får i gang utdrivingsrefleksen, så slipper babyen å jobbe for føden. Den får du på resept, holder som regel med en telefonsamtale til legen :)

Takk for svar.

Jeg har sprayen,men ikke alltid den hjelper.

Og når jeg har så mye melk kan jeg vel ikke pumpe tomt for å få med ettermelka? Da blir det vel bare enda mer melk i brystene?

Skal jeg pumpe tomt et bryst blir det ca.300 ml pr bryst (pumpa det en kveld i forrige uke pga dette melkeganger). Og 300 ml drikker jo ikke babyen på flaske og får vel ikke i seg ettermelka likevel da?

Hi

Wow, ja det var enormt mye! 600 ml til sammen??  :o Ja da øker jo bare melkeproduksjonen enda mer, muligens ingen god løsning for deg (men om du pumper og kaster de første 200 ml så kan jo babyen få de siste 100 ml du pumper ut, er jo til slutt den fete melka kommer). Tenkte bare slik at babyen kom seg inn til den fete melka, for den klarer han jo ikke å nå inn til nå. Derfor han er urolig (sulten) og ikke legger på seg. Hm! Hva med å gi MME i en ukes tid og så prøve med amming igjen i noen dager, for å se om produksjonen har gått tilstrekkelig ned og gutten har fått nok "MME-energi" til ikke å sovne ved brystet? Anbefaler Tommee Tippee-flasker, de ligner veldig på et bryst ;)

Endret av Madolyn
Skrevet

Ikke gi opp amminga helt ennå. Gi det noen uker til. Du er ikke den første nybakte moren som gråter, det går seg gjerne til.

Mener ikke å disse deg her altså, skjønner at det er tungt..

Skrevet

Det er IKKE ett nederlag å gå over på mme! Jeg også forsøkte å amme, men det gikk ikke. Det ble en kamp hver gang det var mating, og det ble sinna og sulten baby, og utslitt mor. Gikk over på mme, fornøyd baby med super vektoppgang, og uthvilt mor! Noenganger går det bare ikke!

Takk for oppløftende svar.

Jeg tenker på alle fordeler med morsmelk,derfor jeg kaver med dette. Men kanskje jeg bare må kaste inn årene og tenke litt på meg selv også. Men mme virker litt slit med alt arbeidet rundt det.

Tenker også på babyens immunforsvar (fordel me mm)

Hi

Skrevet (endret)

Takk for svar.

Jeg trenger i tilfelle en god oppskrift på å gjøre dagene enkle ved bruk av mme. Tenker på tilberedning,ut på tur med mme og vasking og sterilisering av flasker. Syns det høres kavete ut.

Hi

Ha en termos med varmt kokt vann og en flaske med kaldt kokt vann. Melkepulveret måler du opp i ferdige doser i dispenser à la denne:

http://babyutstyr.no/nuby-pulverdispenser.html

2/3 kaldt kokt vann og 1/3 varmt kokt vann pleier å gi perfekt temperatur, prøv deg litt frem. Tar ca 30 sekunder å gjøre klar en MME-flaske med slike hjelpemidler, like lang tid som for utdrivingsrefleksen å kicke inn :P Ferdig tilberedt MME holder i en time. Om du skal på tur og er usikker på om baby blir sulten underveis så lager du en flaske like før dere går ut. Putt flaska f eks i en raggsokk for å holde den varm og legg den under babydyna. Så må babyen få denne flaska ila den klokketimen.

Mikrobølgeovnssterilisator er et must! F eks denne:

http://www.bambina.no/produkt/til-mamma/philips-avent-mikrobolgeovn-sterilisator

... Men hadde definitivt prøvd å gjenoppta ammingen når den verste produksjonen har lagt seg. Og om det da er like mye stress så har du hvert fall prøvd :)

Endret av Madolyn
Skrevet

Jeg har hatet spedbarnstiden som pesten med alle mine tre. Av diverse grunner.

Ikke slit deg ut på amming i allefall. Men, vil du prøve litt til, så gjør du det. Vil du ikke, så dropper du det. Men, dette med at babyen sovner ved brystet, det vil bli bedre ettee hvert. Når han klarer å holde seg våken lenger. Men, amming er ikke for pyser. Det krever utrolig mye av en. Det er uansett viktig at ammingen ikke blir viktigere enn det å skulle ha det bra.

Skrevet

... Og du bør få sjekket babyen din hos en manuellterapeut eller en kiropraktor. Høres jo veldig ut som om den er plaget med smerter/stiv nakke da den ikke vil ta begge bryst. Babyer er ofte veldig kavete og urolige hvis de plages med stivhet/låsninger i kroppen.

Kanskje jeg må prøve det. Men virker mer som babyen sliter pga dette brystet er større og litt mer innovervendt brystvorte.

Har prøvd å legge babyen i tvillingstilling på den vanskelige puppen,slik at den vrir hodet samme vei som ved andre puppen. Uten hell.

Hi

Skrevet

Takk for svar.

Hi

Ha en termos med varmt kokt vann og en flaske med kaldt kokt vann. Melkepulveret måler du opp i ferdige doser i dispenser à la denne:

http://babyutstyr.no/nuby-pulverdispenser.html

2/3 kaldt kokt vann og 1/3 varmt kokt vann pleier å gi perfekt temperatur, prøv deg litt frem. Tar ca 30 sekunder å gjøre klar en MME-flaske med slike hjelpemidler, like lang tid som for utdrivingsrefleksen å kicke inn :P Ferdig tilberedt MME holder i en time. Om du skal på tur og er usikker på om baby blir sulten underveis så lager du en flaske like før dere går ut. Putt flaska f eks i en raggsokk for å holde den varm og legg den under babydyna. Så må babyen få denne flaska ila den klokketimen.

Mikrobølgeovnssterilisator er et must! F eks denne:

http://www.bambina.no/produkt/til-mamma/philips-avent-mikrobolgeovn-sterilisator

... Men hadde definitivt prøvd å gjenoppta ammingen når den verste produksjonen har lagt seg. Og om det da er like mye stress så har du hvert fall prøvd :)

Vi prøvde denne termosløsningen for et par dager siden da jeg brøt helt sammen av denne ammingen og mannen måtte haste ut til butikken for å få tak i mme og få mat i ungen kjappest mulig. Da lot vi en termos med varmt vann stå på kjøkkenbenken,men opplevde at den i løpet av få timer var kald. Jeg er vanligvis veldig aktiv og mye ute på farten,og da må jeg ha en god termos som holder det varme vannet varmt lenge. Har du noen tips til god termos?

Hi

Skrevet

Jeg tenker på alle fordeler med morsmelk,derfor jeg kaver med dette. Men kanskje jeg bare må kaste inn årene og tenke litt på meg selv også. Men mme virker litt slit med alt arbeidet rundt det.

Hi

Gi det en uke til! Jeg har også hatt mye melk og har holdt på som du med alle tre ungene mine. Den tredje uken har det løsnet hver gang. Kanskje du kan ta kontakt med en ammepoliklinik eller noe for å få litt veiledning? Jeg vet det er fristende å gi opp. Har vært der selv. Sprukne brystvorter, baby som gulper blod, tette melkeganger, feber på mor, altfor mye melk som spirer alle veier.... Men når det endelig løsner er det utrolig greit med amming altså. Masse lykke til (uansett hva du bestemmer deg for)!

Anonymous poster hash: de391...c94

Skrevet

Ser at du har fått støttende råd her og henger meg på de som sier at det å gi mm ikke er det viktigste av alt. Det viktige er at du finner en løsning som fungere for deg, babyen og resten av familien. Ser og at du tenker på dette med at babyen får i seg antistoffer gjennom mm, dersom du velger å delamme eller bare gi litt mm så viser undersøkelser at disse antistoffene konsentrere seg i det som er av mm. Det vil si at om du bare gir litt mm vil babyen få i seg omtrent like mye antstoffer som om du skulle ha fullammet.

Dette fortalte helsesøster meg da jeg valgte å begynne med flaske til mitt tredje barn. Hun fikk først flaske og så brukte jeg å gi bryst etterpå og innimellom som trøst/kos. Lykke til kjære deg, spebarnstiden er kort, men tøff når man står midt i det.

Skrevet

Hi

Gi det en uke til! Jeg har også hatt mye melk og har holdt på som du med alle tre ungene mine. Den tredje uken har det løsnet hver gang. Kanskje du kan ta kontakt med en ammepoliklinik eller noe for å få litt veiledning? Jeg vet det er fristende å gi opp. Har vært der selv. Sprukne brystvorter, baby som gulper blod, tette melkeganger, feber på mor, altfor mye melk som spirer alle veier.... Men når det endelig løsner er det utrolig greit med amming altså. Masse lykke til (uansett hva du bestemmer deg for)!

Skrevet

Signerer denne!! Har selv hatt en baby med nakkeproblemer. Søk hjelp! Forlang henvisning til fysio hos helsesøster. Det burde de ha tenkt selv, siden du sier at baby ikke tar begge bryst.... Slett jobb av helsestasjon!

Anonymous poster hash: 94463...f8b

Skrevet

Kanskje jeg må prøve det. Men virker mer som babyen sliter pga dette brystet er større og litt mer innovervendt brystvorte.

Har prøvd å legge babyen i tvillingstilling på den vanskelige puppen,slik at den vrir hodet samme vei som ved andre puppen. Uten hell.

Hi

Er det forskjell på brystvortene dine? Mine er ganske ulike og babyene mine har alltid hatt et favorittbryst. Spesielt i starten har jeg slitt med å få de til å ta det ene fordi det var stort og hardt og vanskelig å få tak på. Men det er akkurat som om brystvorten har forandret seg litt undervegs og blitt litt mer babyvennlig. Det gikk lettere siste gang enn første, men med alle tre babyene var det først i tredje uken at det løsnet.

Skrevet

Ser du gjentar ordet kave flere ganger, og får inntrykk av at du vil unngå alt som er litt styrete og pes.

Men er ikke det en del av pakka da?

Når man velger å få barn så følger større og mindre utfordringer med.

Skjønner det er slitsomt til tider, men dette er nå en gang sånn det er da - det er ikke småtterier å ha ansvaret for et helt nytt menneske...

Anonymous poster hash: df1c9...197

Skrevet

Ser du gjentar ordet kave flere ganger, og får inntrykk av at du vil unngå alt som er litt styrete og pes.

Men er ikke det en del av pakka da?

Når man velger å få barn så følger større og mindre utfordringer med.

Skjønner det er slitsomt til tider, men dette er nå en gang sånn det er da - det er ikke småtterier å ha ansvaret for et helt nytt menneske...

Anonymous poster hash: df1c9...197

Men vi lever i 2013 og det finnes så mange flere "lettvinte" løsninger nå, så hvorfor ofre blod, svette og tårer da?!

Anonymous poster hash: df860...cef

Skrevet

Jeg orker ikke det.

Da blir jeg enda mer bundet med at jeg må pumpe og bruke lang tid på det. Jeg prøvde litt på det i starten da babyen ikke tok bryst i det hele tatt,men endte opp med voldsomt spreng og dette melkeganger. Skal jeg over på flaske igjen må det bli mme,men ønsker virkelig ikke det.

Jeg gråter over dette,har det ikke bra. Huff...

Hi

Bundet?? Det har bare gått to uker... hva med å puste rolig og bare ta en dag av gangen ;) Den første tiden brukte jeg på å bli kjent med babyen, prøve og feile, prøve og lykkes, sove med baby - sitte i sofaen med baby, osv...

Det du opplever nå kan fort gå seg til om du bare tar en dag om gangen sånn i begynnesen ;)

Anonymous poster hash: 30633...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...