Gå til innhold

Synes dere det er greit av mannen min å mene dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for 12 dager siden. Har såklart enda smerter nedentil og bekkenløsninga er ikke over. Blør enda rødt og har noe smerter ved dobesøk. Jeg fullammer, hver 2. time.

Han mener det ikke burde være noe problem for meg å hjelpe til med opppussing i huset. Det er under totalrenovering. F.eks mener han at jeg kan grunne vegger før tapetsering/male limtredragere osv. Det betyr opp og ned gardintrapp bl.a.

Vil høre deres meninger. Var dere i form til å bedrive oppussing 12 dager etter fødsel?

Anonymous poster hash: c28d0...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh... seriøst?? Dette er så langt fra greit at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang...

Anonymous poster hash: 7539b...f7b
Skrevet

NEI! Det er ikke greit. Han er jo helt på jordet. Rett og slett.

Skrevet

Nei. Du kan hilse han fra meg og spørre om han er helt pøkk i hue?

Skrevet

Ikke greit! Fy faen, for en dust! Etter min andre fødsel klarte jeg ikke engang å GÅ før etter 14 dager.

Anonymous poster hash: ad775...cb0
Skrevet

Du skal konsentrere deg om å amme, prøve å sove år baby sover og elles gjøre minst mulig!

Jeg kjenner at jeg blir forbanna på dine vegne! Aner han hva du har gått gjennom ved å være gravid i 9 mnd, føde og amme døgnet rundt???

Be han skjerpe seg og ta han med på helsestasjonen, så tenker jeg at helsesøster har en ting og ti å ta opp med han!

Skrevet

Han kan jo mener akkurat hva han vil, men denne meningen sier jo mye om at han ikke er særlig reflektert. Barseltiden varer i 6 uker, og de seks ukene skal ikke du gjøre noe annet det som er nødvendig.

Jeg hadde ledd høyt, og bedt han om å lese seg opp litt. Når de seks ukene har gått kan du si til han at du gjerne gjør de nevnte tingene, men han får ta babyen når han ikke er på jobb, innebærer også natten, og gjøre sin del av oppussingen.

Skrevet

Finnes det virkelig menn som mener det bare er å spytte ut en unge og så ferdig med det, liksom??

Hvor var han under svangerskap og fødsel? Og hvor har han vært etter at barnet ble født? Har han ikke fått med seg at du i øyeblikket jobber 24 timer i døgnet med den lille?

Jeg har én venninne som fint kunne vært med på slike ting 12 dager etter fødselen. Men det er den ene blant absolutt alle kvinner jeg kjenner som har født! Det skal sies at hun da har hatt usedvanlig lette svangerskap og fødsler, så hun er egentlig ikke representativ for "den vanlige kvinne".

Anonymous poster hash: 6deed...577
Skrevet

Jeg personlig hadde klart det, men så hadde jeg ikke bekkenløsning, jeg hadde en lett og kort fødsel uten revner eller rifter og jeg var ferdig med renselsen etter knapt en uke. Jeg var i utrolig god form.

MEN å forvente noe slikt av kjæresten eller av kona når han vet hvordan det er fatt med deg er rimelig hårreisende og håpløst av ham!

Anonymous poster hash: e1406...051
Skrevet

det er en grunn til at mor MÅ ha 6 uker perm etter fødsel. Det er IKKE på grunn av oppussing! Gud for en dust!

Skrevet

Barseltiden varer i 6 uker. Simple facts.

Skrevet

Nei det var ikke jeg. 12 dager etter fødsel hadde jeg mer enn nok med å amme, skifte bleier,lage middag ,rydde i hjemme, handle osv.. Jeg var så groggy av ammetåken at halvparten hadde vært nokl.  Jeg var til tider utmattet og overveldet . Søvnen var totalt fraværende pga kolikkbarn så om mannen hadde foreslått at jeg skulle hjulpet til med oppussing da så hadde han fått høre det så kraftig at ørene hans hadde flagret.

Men orker du og har overskudd til det er det noe annet.For min del var det mer enn nok å komme meg etter en grusom fødsel og få rutiner på plass så jeg hadde takket pent nei til å ta i et tak så lenge jeg følte meg som et takras og med en ny bebis i hus  ;)

Hva mannen din mener er en ting, hva du orker og er istand til er en heelt annen ting,hehe meningene sine kan han ha :D

Skrevet (endret)

Be mannen din ta seg en prat med lege/ jordmor om saken så tenker jeg st han får høre.... dette er overhodet ikke greit.

Mulig det er et lite mindretall av kvinner som er i såpass form etter fødselen, men det er nok heller unntaket enn regelen. Skulle tro du har hendene fulle med babyen , amming osv!

Endret av Hjertefru
Skrevet

Det syns mannen min du burde klare...

Jeg hadde helt klart ikke orket det!!

Anonymous poster hash: 7690e...78e

Skrevet

Han får meg til å føle meg utilstrekkelig. Det er for det meste jeg som tar husarbeidet hjemme (han lager middag ca 2 gg i uka og frakter/henter barn til/fra skole) Er deres menn fritatt fra husarbeid, selv om de har jobb??

Hi

Skrevet

Han må jo gjerne mene det... Men det er jo du som må bestemme hva du orker - og det du orker eller ikke orker bør han bare være enig i :rolleyes:

Anonymous poster hash: 3c9d8...305
Skrevet

Sjokkert over enkelte mannfolk.. Men noen ganger må jeg bare tenke som så, at de vet faktisk ikke bedre. De fleste menn har "vett" nok til og la en nybakt mamma ta ting i sitt eget tempo den første tiden. Men innerst inn tror jeg ingen menn virkelig skjønner va vi går igjennom under en graviditet, fødsel og tiden etterpå. La han få lese svarene i tråden, kanskje han skifter mening..

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Opp til ham hva han mener, men for å være ærlig, så tror jeg han trenger en liten realitysjekk.

Skrevet

Han får meg til å føle meg utilstrekkelig. Det er for det meste jeg som tar husarbeidet hjemme (han lager middag ca 2 gg i uka og frakter/henter barn til/fra skole) Er deres menn fritatt fra husarbeid, selv om de har jobb??

Hi

Enkelte menn har den egenskapen ja, hev deg over det, du har en 24- timers jobb med barnet! Her i huset er mannen flink med å følge opp eldre barn med aktiviteter og lekser, og det er som regel han som lager middag selv om han har vært på jobb. Jeg lager når han er borte. Det meste av rengjøring klesvask , frokost og kveldsmat pluss baking faller på meg.

Driver dere med totalrenovering? Det må bære tøft med baby!

Skrevet

Hi

Hvor finner dere slike menn? Min mann ble oppriktig provosert på dine vegne nå. Han mener at etter to uker så kan man kanskje lage middag og lignende hvis man er i form til det. Ikke mer. Men han tar også det som en selvfølge at husarbeid er noe vi er to om, ikke at vi deler det opp etter en brøk. Her tar vi det vi orker/har tid til/klarer. Det er ikke snakk om å "hjelpe til" hjemme, men å ta sin del av ansvaret. Håper noen snakker mannen din til fornuft!

Anonymous poster hash: c3eec...272

Skrevet

Altså, hadde det ikke vært for amming og nattevåk så hadde jeg nok klart det. Formen min sånn rent fysisk var tipp topp rett etter fødselen, men så har jeg aldri hatt bekkenløsning da.

Men søvnmangel og amming døgnet rundt setter virkelig begrensninger for hva man klarer det også, i allefall for min del. Jeg hadde mer enn nok med å overleve og komme meg gjennom dagene, og det selv om mannen gjorde ALT av husarbeid.

Anonymous poster hash: 7539b...f7b
Skrevet

Ha ha ha ha, her hadde ikke det blitt foreslått uten at hoder hadde begynt å rulle. Jeg var helt bananas 12 dager etter fødsel.... sov igjennomsnitt 2 timer i døgnet , massive hormoner og renselse og vondter var lang fra over... pfføøyyy. Hadde " min bedre halvdel" kommet med syting om hjelp til renovering, hadde jeg nok hatt store problemer med å like ham.

Han skjønner tydeligvis ikke hva kroppen din har vært i gjennom...  Dustemann.

Anonymous poster hash: e5215...aff
Skrevet

Jeg må nok svare motsatt av de andre.

Fødte selv for 8 dager siden. Var og er sterkt plaget av bekkenet. Men ser ingen grunn til at jeg ikke skulle kunne bidratt til oppussing.

Mannen min ville aldri forventet dette av meg, men jeg ville selv vært interessert i å bli ferdig med evt oppussing og ser ikke på dette som mannens ansvar alene.

Anonymous poster hash: 6b092...fd8

Skrevet

Det er meningen at du skal ta det med ro og ta deg av den nyfødte. Det er slitsomt nok med amming og søvn. I tillegg hente seg inn etter fødsel, både psykisk og fysisk. Uansett burde du ikke gjøre så mye fysisk før etter seks uker.

Anonymous poster hash: ec725...2d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...