Gå til innhold

Andre barns julegaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne drar den helt ut hver jul og bruker er flertalls tusenlapper per barn (sine egne selvfølgelig). Det gjør ikke vi. De får noe de ønsker seg, og en og annen småting.

De har invitert oss til å feire med dem, men jeg vurderer seriøst å takke nei. Ikke at jeg er sjalu, men at jeg føler det blir så feil ovenfor mine barn!

Så må jeg legge til at hun er nå veldig spesiell om jeg skal si det sånn. Elsker å ha mer enn andre, og elsker enda mer at andre vet det.

Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: ec10a...6ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er barna da? Tenker at om dine for eksempel er under 5år, så bryr de seg ikke om at søskenbarna får mer i verdier.. Mens er dem 15, så ville jeg kanskje latt vær, eller tatt en samtale om hvordan tingene er..

Anonymous poster hash: e6834...59f
Skrevet

Barn skjønnar oftast meir enn ein trur, ville tatt utgangspunkt i at dette går knirkefritt.

Skrevet

Sånt ville jeg ikke brydd meg om. Barna dine vil mange ganger i livet oppleve at andre får mer enn dem, får kulere klær, opplevelse eller whatever. 

Jeg ville feiret julen med dem om de var koselig mennesker jeg ønsker å ha rundt meg på høytider. Gaver hadde jeg gitt fullstendig blaffen i. 

Skrevet

Et år fikk tantungen min på 6 år kun klær, ull og brettspill. Hun smilte så godt hun kunne men var ganske skuffet. Flere hadde kjøpt gave sammen (dyre klær) så hun fikk mye færre gaver enn de andre barna.

De andre tre fikk blanding av leker og klær, og hadde mye gøy å holde på med utover kvelden.

Etter dette har vi valgt å være oss + besteforeldre på jul! Ingen andre unger! Jeg vet hva mine får av oss og vet at det alltid er litt fra ønskelisten!

Julen feires i vårt tempo, tradisjoner osv.

Men vi har alltid alle søsken med familie på lillejulaften hos oss! I tillegg møtes vi i juleselskap hele julen så vi får "nok" av familie!

Anonymous poster hash: d4f31...5a6

Skrevet

Hvis vi er mange sammen på julaften har vi rett og slett avtalt at vi begrenser gavene til til å åpne det som er til og fra dem som er tilstede og eventuelt å utelate noe fra foreldrene hvis forskjellene blir for store. Resten blir åpnet 1. juledag om morgenen.

Nå er ikke hovedgrunnen vår at forskjellen blir så stor, men mer at gavesermonien ellers tar så lang tid, men det kunne kansje fungere for dere også, spessielt om du sier til svigerinnen deres at dere gjerne vil ha det slik siden dere vet at deres barn får så mye mer enn dine. Da får jo også hun tilfredatilt sin trang til å vise at hun gir mest.

Anonymous poster hash: 86200...789
Skrevet

Nå er det sånn at barna er på samme alder, og to av den faktisk går i samme klasse. Mitt barn har tidligere bemerket at den andre er så heldig som alltid får alt den har lyst på.

Dama kan fremstå som hyggelig, men kommer med sånne små bemerkninger som jeg syns kan virke sårende.

Har enda ikke klart å bestemme meg, så får gruble litt til!

Skrevet

Kusina mi fikk alltid MYE flere gaver enn meg til jul (hun hadde , pappa, stefar, stemor, et dusin sett med besteforedre, tanter osv.), men jeg husker at jeg ELSKET å feire jul med kusina mi :) Hun var alltid så morsom å være sammen med, vi fant på gøyale ting, hun var kul (eldre enn meg) og jeg så virkelig opp til henne.

Jeg la merke til at hun fikk flere gaver, men det var naturlig fordi hun hadde større familie og en pappa med mange penger. Tenkte aldri noe videre over det, men jeg jeg hadde blitt superskuffa om jeg ikke fikk feire jul med henne pga. at mamma og pappa mente at hun fikk for mange og dyre gaver.

Anonymous poster hash: 56a4b...096
Skrevet

Ja, det er mange måter å se det på. Har heldigvis litt tid på meg!

Og takk for fornuftige innspill, kanskje jeg skal prøve å se det fra et annet perspektiv. *tommelopp*

Skrevet

"Mange er så fattige. Alt de har er penger"....

Anonymous poster hash: be91c...e84

Skrevet

Enig! Trist..

Skrevet

Veldig spesielt av deg å lage et problem ut av dette. Med mindre barna dine er like smålige som deg tviler jeg på at de bryr seg. Barn skjønner da godt at det er forskjell på folk. Anne har egen ponni, Maria reiser til syden hvert år, Kasper blir kjørt til skolen i fancy bil, Lars har de kuleste klærne, etc.

Skrevet

Da jeg var liten feirer jeg annen hvert år sammen med en kusine av meg som er like gammel som meg. Hun har alltid vært ekstremt bortskjemt. Husker hun satt og pakket opp gaver i lang tid etter alle vi andre var ferdige, og jeg var ikke så bortskjemt. Husker jeg syntes det var litt sårt. Ikke var det noe bedre når vi attpåtil måtte feire konfirmasjonen vår sammen. Den summen jeg fikk til sammen av alle, det var den summen hun fikk av foreldrene alene. minns å kunne huske at hun fikk det 3 dobbelte av meg.

Anonymous poster hash: edd2f...2a7
Skrevet

I fjor feiret vi med svogeren min, der har de skikkelig maksimalist Jul med ørten gaver, ikke nødvendigvis dyre, men veldig mange. Vi ønsker ikke at sønnen skal ende opp med masse ræl han ikke leker med, så begrenser antall gaver til 1 per familie (2 fra oss), dvs. totalt 7 gaver. Dessuten bor vi i utlandet, så bagasjen setter begrensninger ift størrelsen til gavene.

Han la veldig merke til at han fikk omtrent halvparten så mange pakker som fetterne, fordi de liksom aldri ble ferdig med utpakking. Men han var så fornøyd med det han fikk at han ikke gjorde stort nummer av det.

Jeg ville fortsatt å feire med de fordi de er kjempe koselige. Om poden skulle bli snurt for han ikke får mye gaver, får vi forklare at ikke alle lever likt og folk prioriterer forskjellig. Den har han hørt en del allerede.

Anonymous poster hash: 5726b...125

Skrevet

Prøv å feire jul med dem i alle fall. Er det hyggelig kan dere gjenta det, og var det ikke helt det store behøver dere ikke feire igjen med dem. Ville gitt de en sjanse i alle fall. Det er noen få timer av deres liv, og det kan jo bli den beste julen dere har hatt bare dere husker på å ha de rette verdiene.

Anonymous poster hash: f9d01...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...