Gå til innhold

Missfornøyd etter lønnssamtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde lønnssamtale igår og er veldig missfornøyd. Nå er jeg usikker på om det er lurt å i etterkant sende en mail til direktøren vår og forklare hvorfor jeg er missfornøyd. Jeg sa det allerede under samtalen men følte at jeg ikke kom til skikkelig.

Jeg er i en lederstilling og har helt grei lønn, langt ifra god. Han har prøvd å regulere lønnen så at alle i ledergruppen skal ha ganske lik lønn. Tanken er jo god men jeg føler at arbeidsoppgavene våre er så forskjellige. Jeg har 35 ansatte under meg, hvilket de andre ikke har. Han presiserte at de er mer enn fornøyd med meg og at jeg ikke skulle tenke noe annet. 

Jeg vet at jeg gjør en god jobb. Bidrar mer enn det jeg må, og avdelingen min gjør det veldig bra. Jeg gikk opp 24 000 i året og har nå kun 12 000 mer i året enn de andre uten personalansvar. Er det lurt å sende en mail i etterkant og forklare hvorfor jeg ble skuffet?

Anonymous poster hash: 2839f...e56
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det ville jeg ha gjort. Men vær saklig og ikke virk sutrete. Be om at punktene du skriver i mailen også blir tatt med i referatet av samtalen.

Anonymous poster hash: 740f1...66a
Skrevet

Jeg sitter som øverste leder og hadde nok stusset hvis en av mine ledere ikke har klart å få frem sitt synspunkt i lønnsamtalen, og dertil sendte meg en mail med argumenter jeg allerede har blitt presentert. At du er missfornøyd betyr ikke at øverste leder ikke hørte argumentene dine, men heller at lønnspolitikken i bedriften ikke støtter ditt synspunkt i henhold til viktigheten på dine argumenter.

Anonymous poster hash: 41cd6...c79

Skrevet

Å sende en mail om hvorfor du er misfornøyd er sutrete og lite konstruktivt! å sende en mail i seg selv er helt bak mål mener nå jeg og viser jo ikke akkurat sjefen at du har utviklede lederegenskaper, som jo må være målet ditt her! 

Be om et møte, og still et krav med begrunnelse. Gjerne med statistikk fra bransjen eller lignende. Vær som et alternativ villig til å vente 6 måneder, det kan være enklere budsjettmessig. 

Det er viktig å føle seg verdsatt, så det er all grunn til å ta dette opp, men gjør det på riktig måte! Lykke til :)

Anonymous poster hash: f7e3b...fe4
Skrevet

Men du har akkurat hatt en lønnssamtale og ikke nådd frem. Hva er da grunnen til at han skal høre på deg hvis du tar omkamp? Klarte du ikke å komme frem med argumentene dine i selve møtet, hadde du vel ikke forberedt deg godt nok? Kravet ditt er muligens rimelig, men det er ikke det samme som at det er selvsagt at du blir hørt.

For bedriften er det jo best å betale deg det som skal til for at du blir værende (forutsetter at det stemmer at du er god), men ikke veldig mye mer enn det. Hvis du over lang tid har sagt at du ønsker deg mer, men ikke har slått i bordet, er det ingen grunn for dem til å øke lønnen betraktelig. Dessverre er det sjelden mulig å gjøre lønnsbyks hvis man fortsetter i den samme stillingen over tid. Jeg tror altså at det beste er å gjøre en grundig evaluering med deg selv. Hvor viktig er det å bli der du er og hvor viktig er det å øke lønnen. Hvis det er sånn at du heller vil bytte jobb, så signaliserer du det ved å søke annet. Da får du jo også en følelse av hvor attraktiv du reelt sett er i det skiktet du ønsker å være i.

Skrevet

Ville nok tatt et nytt møte istedet for mail. Men hvis du aboslutt skal sende mail så ville jeg ihvertfall passet på at emnetittelen var stavet korrekt (MISfornøyd)....

Anonymous poster hash: 35c2c...c85
Skrevet

Bør jo lære deg å stave ordet misfornøyd først, da!

Skrives med kun en "s"

Anonymous poster hash: e3c56...901

Skrevet

Det var da voldsomt da...

Hvis du føler du ikke ble hørt er det helt ok å presisere poengene dine. Eller du kan rette i referatet dersom du syns det blir feil å sende mail. Alternativet er å akseptere utfallet, og ta det opp til neste år.

Jeg jobber i en statlig bedrift og her er det ihvertfall ingenting i veien for å gjøre slikt. Mulig det er annerledes i det private.

Anonymous poster hash: 740f1...66a
Skrevet

Jeg skal prøve å ikke stave feil, men jeg er svensk... Dere stavepolitier kan jo prøve å skrive på svensk og se hvordan det går;-)

Jeg har bestemt meg for å heller prøve å få til en ny forhandling om et halvt år. Da skal jeg i forkant skrive ned punkter som begrunner mine ønsker. 

Takk for innspill:-)

HI

Anonymous poster hash: 2839f...e56
Skrevet (endret)

De allerede gjort seg opp en mening om omtrent hva de mener du burde få en stund i forkant (referansetallet), så forhandlingene som foregår i en lønnssamtale er sjelden mulig å snu sterkt til din fordel uten å ha bearbeidet dem i forkant eller presentere overraskende gode argumenter i møtet som de ikke allerede forventer fra deg.

Er helt enig i at et lønnsgap på 24 000 er lite i ditt tilfelle.

Om 5 måneder sender du en mail hvor du ber om en ny lønnssamtale om en måned og lister der opp noen gode argumenter og viser til egne, og de du "leder i mål", sine resultater- samt nevner at det du synes du er verdt er en lønnsøkning på xxx (velg noe som ligger ca. 20 000 over det du tror du kan oppnå).

Endret av Ibsenfrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...