Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat fått oss katt. Etter den kom i hus har jeg fått masse kløende prikker på stort sett hele kroppen, utenom hender, føtter og hodebunn. Prikkene begynner som små, nesten hvite, "hevelser" i huden. Deretter blir de væskefylte og de klør som fy.

Katten har aldri vært ute (moren har selvfølgelig). Har dusjet den, men prikkene fortsetter å komme. Finner ikke spor av lopper eller lus hverken på katten, meg eller teppet katten ligger på. De andre i husstanden har ikke fått noen reaksjon.

Hadde katt da jeg vokste opp. Kan ikke huske noen reaksjoner da, men er det mulig å bli allergisk sånn helt plutselig i voksen alder?

Ingen andre symptomer enn kløende utslett. Var også innom apoteket i dag. Fikk beskjed om å kontakte lege ved forverring.

På forhånd takk for svar.

Anonymous poster hash: dae57...645

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke byttet vaskepulver og/eller skyllemiddel samtidig med at katten kom i hus, da, og at du reagerer på det?

Er jo litt pussig at du ikke får det på hendene siden du sikkert er borti katten stadig vekk.

Anonymous poster hash: 02cae...cad
Skrevet

Ja, allergier kan komme brått- dessverre. Man kan også reagere ulikt på ulike individer (at selv om du tåler/ikke reagerer på en katt, kan du være allergisk mot andre). Om du er allergisk mot katt sjekkes lett hos legen med en blodprøve og/eller en "hudtest".

Jeg reagerer med utslett på hest, men får da utslett på halsen. Hendene ser ut til å tåle mer...

Skrevet

Sitter stort sett og koser med katten når jeg har mulighet ja. :)

Vi byttet faktisk vaskepulver samme helga... Har tenkt at det ikke var det da jeg forventet en annen slags reaksjon om det var det. Så for meg mer "ruglete" hud, ikke bare "enkeltprikker". Usj, må kanskje vaske alt på nytt da.. :/

Skrevet

Sitter stort sett og koser med katten når jeg har mulighet ja. :)

Vi byttet faktisk vaskepulver samme helga... Har tenkt at det ikke var det da jeg forventet en annen slags reaksjon om det var det. Så for meg mer "ruglete" hud, ikke bare "enkeltprikker". Usj, må kanskje vaske alt på nytt da.. :/

En venninne av meg reagerte nemlig slik på bytte av vaskepulver en gang. Hun fikk ikke utslett på føtter (hadde stort lager av rene sokker før hun byttet vaskepulver), hender og hodebunn, ellers fikk hun stort sett over alt og holdt på å klø seg ihjel.

Verdt å sjekke ut. Det hun erfarte var at hun måtte vaske absolutt alt på nytt før det begynte å gi seg.

Anonymous poster hash: 02cae...cad

• 3 uker senere...
Skrevet

Da har jeg funnet ut av kløen - det var verken katt eller vaskemiddel, men svangerskapskløe. Har fått antihistaminer som demper kløen betraktelig. Får endelig sove igjen! :)

Men ganske sprøtt! Kløen kom allerede 1 uke før forventet mens. Trodde ikke slikt var mulig..?

Og jeg er gravid! :)))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...