Gå til innhold

Da blir det hjemmejul i år, arrangert av undertegnede

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Hjelpes meg...

Jeg trenger å hamre inn noen juletradisjoner - pronto! Bor med en mann som ikke har særlig til tradisjoner fra juletiden, mens jeg kommer fra et hjem som var spekket med spenning fra 1 desember til og med 25. Og jeg vil jo gjerne fortsette dette, og gi barna mine den samme gleden jeg hadde av hele juletiden. 

Men kan man belage seg på å klare og hale ut julemagien når den trøkkes i ansiktet på en fra begynnelsen av oktober? 

Junior har allerede spist pepperkaker, smakt på julemarsipan og vært med på laging av sistnevnte samt sjokolade. Om kort tid kommer ribben i butikken, og mange varer har fått juleinnpakning. Gaaah! Går det an å bevare magien og den barnslige gleden over julen, julebudskapet, samholdet og tradisjonene i våre kommersielt styrte dager? Og er det noen juletradisjoner som ikke knyttes til varer som kommer i butikken med "jul" foran navnet så fort bladene gulner på trærne? 

Jeg ser dette innlegget tok en heeelt annen vei enn det jeg begynte med i overskriften :P Hm, må jobbe litt med å være konsekvent ser jeg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur trikset må bli å lage tradisjonar som ikkje er knytta til snop og typiske forbruksvarer. Som tenning av adventslys, lesing av julefortellingar, juleverkstad, kakebaking, julenek, pynting, blomster osv.

Skal ha heimejul for første gong vi også. Kjører nok spartansk stil grunna baby..

Skrevet (endret)

En av adventstradisjonene våre er lesing av "Julemysteriet" med kakao og pysj i sofakroken før legging. Det har jul- som prefiks da, men det duger allikevel. De siste årene har en kasse med hobbygreier stått ved kjøkkenbordet hele desember og ungene lager kort og enkel julepynt etter middag. Vi prøver å samles til adventsserien på TV, gleder meg til Linus i år :-) Adventslysene er alltid kubbelys, da kan de brennes litt hver dag og lampelyset dempes til middag. Vi har en pepperkakebaketradisjon med to andre familier, det er veldig stas! Og så lager jeg konfekt og drops, minstemann har allerede begynt å snakke om at han gleder seg til å lage seigmennene vi lagde i fjor. 

Vi har også tradisjon for å gå på teater en av dagene i desember, billettene er gave i adventskalenderen den dagen. 

Her har det vært hjemmejul hvert år siden første fellesbarnet kom til. Vi orker ikke alt styret med å laste unger i bilen for å dra et annet sted, dessuten har det vært viktig for oss å etablere egne tradisjoner. Familien er invitert hit (vi er de eneste med såpass små barn), men ofte kommer ingen. Julaften med bare oss fem er fantastisk og så er vi sammen med storfamilien senere i jula :D

Endret av Iiiiik
Skrevet

Vi skal også ha hjemmejul. Ikke før første gang. Men første gang med bare kjernefamilien. Nesten så det er litt skummelt. Eldste mann er da fem år, minste 4 mnd. Og jeg har ingen foreldre eller svigerforeldre til å holde i trådene. Mulige førstnevnte kommer likevel, som bare er koselig for både oss og ungene. 

Fordelen er at vi kan gjøre det på min måte! Min ribbeoppskrift er nemlig mye bedre enn både mamma og svigermors;) Med mandelpotetpure og Hellstrøm sin digge sky-saus. Og så slipper vi ørten voksne og hundre unger, kaos og hørselsvern. Vi sparer den herligheten til en av de andre dagene.

Her har vi ikke julevarer i hus før i desember. Jeg har nesten ikke lagt merke til at det finnes i butikkene engang. Overser det glatt og lar meg heller ikke friste. Ellers er jeg tilhenger av at julen begynner på julaften, til nøds lille julaften. Desember er en spennende måned, men adventstiden skal benyttes til å forberede seg og glede seg til jul. Så jeg syns det blir feil fokus at man spiser festmåltider flere ganger før selve julaften.

Mange jeg kjenner er ferdige med jula 2. juledag, men for min del er det jo da det er kos! Romjulen er jul! Og det er her våre tradisjoner for alvor kommer inn. 

Skrevet

Her var det mye som lignet tradisjonene vi hadde som små :) 

Er det virkelig linus på nrk i år? Så et par episoder av den i fjor og endte opp med å stortute som en unge, det var så fiiiiint! Blir storinnkjøp av kleenex til førjula i år skjønner jeg :D

Julemysteriet skal jeg virkelig huske på til senere, junior er nok litt liten enda. Men har lest den selv, og ser absolutt at den kan være god koselesning i desember :) Og den er unntatt regelen om anti-"jul", det finnes tross alt ikke en tilsvarende bok fra januar til oktober som heter "mysteriet". 

Jeg har masse ting og greier vi kan lage pynt av, problemet er bare at i stedet for å ha det samlet i en kasse, så ligger det litt her og litt der, og jeg har ikke oversikt over hva som ligger hvor. *sukk* Så i år blir det kjøpt inn en stor kasse (blir vel noe ala den store kassen med julepynt), og så får vi legge alt oppi der etterhvert. Er dessuten litt i stuss på om vi kan ha juletre i år, med mindre det kan henge fra taket så ser jeg ikke hvor i all verden det skulle få plass. Dette krever grubling. 

Ellers blir det vel kakebaking, pynting av pepperkaker, montering av hus, juleverksted, konfektlaging, og må begynne med adventslys igjen også. De har vært et no-no de siste par årene pga baby-og-stearinlysfare, men nå er det vel safe å prøve seg igjen :) 

Må se om vi får laget en julekalender i år også, regner med det blir det hos naboen, og da må nesten junior også få. 

Skrevet

Her har vi ikke julevarer i hus før i desember. Jeg har nesten ikke lagt merke til at det finnes i butikkene engang. Overser det glatt og lar meg heller ikke friste. 

Jeg er så enig! Fristet er jeg, men så langt har jeg i det minste ikke kjøpt noe. Men junior har allerede spist pepperkaker og tilsvarende, så ser for meg at det kan bli "kjedelig" for han etterhvert dersom det fortsetter. 

Skrevet

Her har vi ikke julevarer i hus før i desember. Jeg har nesten ikke lagt merke til at det finnes i butikkene engang. Overser det glatt og lar meg heller ikke friste. 

Jeg er så enig! Fristet er jeg, men så langt har jeg i det minste ikke kjøpt noe. Men junior har allerede spist pepperkaker og tilsvarende, så ser for meg at det kan bli "kjedelig" for han etterhvert dersom det fortsetter. 

Jeg var vel ikke like prinsippfast i mine barndomsår, selv om min mor var det. Og det vanket vel en pepperkake både her og der i løpet av høsten. Kan jeg tenke meg. Likevel var jo jul voldsom stas. De syv slagene som mamma bakte ble ikke åpnet og fortært før etter middagen på julaften. Og man gleder seg jo veldig til gaver og god mat og å være med familien. Jul er heldigvis mer enn kjøpe-pepperkaker og Nidars marsipan :D

Skrevet

Joda, det er sant det, ble vel fort litt juleting før tiden hos oss også. Særlig når julegodiset kom. Men siden jeg er helt fersk på å skulle lage mine egne tradisjoner føler jeg at hodet svømmer, og så er jeg redd for at det jeg vil prøve på ikke skal bli noe poppis, fordi junior er mettet på alt som heter jul lenge før desember. Men det får vel bare stå sin prøve ;) 

Tradisjon her har vært at julebakst ikke blir i nærheten av spist opp. Vi finner gjerne halvfulle kaketiner og esker i kjelleren fra forrige jul, og da ler vi og sier at nei nå skal vi bli flinkere til å beregne bakst. Og neste år skjer akkurat det samme..... Så i år som det blir lite julegjester blir det neppe sju slag. Men regelen her er at alt vi skal ha av kaker skal lages selv. Kjøpekaker har vi for lengst sluttet med. Det er jo så mye morsommere (og bedre!) å lage det selv :)

Jeg har valgt meg å lage kokosmakroner og pepperkaker. Må jo nesten ha pepperkaker. Svigermor skal lage smultringer, så da lager vi det sammen. Og så skal jeg lage sjokolade og marsipan. Mer enn det blir det neppe tid eller appetitt til. Men å holde oss til etter julemiddagen, det går nok ikke ;) Her er det fast takst å få mannfolka på besøk når vi har bakedag (de har en tendens til å tilfeldigvis stikke hodet inn akkurat når kakene kommer ut av ovnen), og så får de prøvesmake rykende ferske kaker og snop til en kopp kaffe mens vi damene kjevler og steker ;) Og fra da av går det egentlig slag i slag! 

Skal forresten lage en ting til i år, som jeg aldri har laget før - en arv etter mamma som har det fra sin mor. Bringebæris til barna, og punsj-is til de voksne (med alkohol). DET er jul det :D 

Skrevet

Dette kommer til å gå så bra så! Ingenting av det dere gjør i år er jo for tradisjon og regne før dere har gjentatt det til neste år og helst året etter der! Så her har du muligheter til litt prøving og feiling :)

Ofte er det de små tingene som blir betydningsfulle. Her gleder barna seg til adventslys på frokostbordet, til dagen da det er en pepperkakeform i kalenderen, til teaterbesøk i fiinkjoler og til å lage årets kolleksjon av kjøleskapsmagneter!

Skrevet

Ah, hjemmejul er jo flott det, da kan man bare hive seg i senga etter en lang dag, istedetfor å måtte pakke ungene i bilen- som allerede er stappfull av pakker-  og kjøøøøøre hjem! ;)

Dessuten får man akkurat den maten man ønsker selv, og kan bestemme hva som skal ses på Tvn, om noe i det hele tatt. win-win! ;)

Her har vi det sånn at barna har overtatt julaften etter svigermor, siden de bor i en liiiten leilighet og det blir så liten plass og trangt der. Så når det er vår tur å feire med dem (og eldstebroren med familie), så har vi det vekselsvis enten her eller hos broren til mannen.

Og jeg synes det er helt greit! :)

Men så har jeg en mann som er kokk da, så han tar seg av alt som har med maten å gjøre, og svigermor baker vanvittig mye kaker og har selvsagt alltid med en haug hit. Og i tillegg er mannen kontrollfrik, så han tar seg som regel av alt av oppdekking og pynting også. I forfjor tok jeg ungen med ut og lekte i snøen i et par timer før folket kom, og når jeg kom tilbake igjen var alt klappet og klart! :P

I år blir vi 16 stk totalt, 6 unger og 10 voksne, for mine foreldre kommer også.

Når det gjelder tradisjoner blir det jo litt pø om pø når man er to familier og to mennesker med ulike tradisjoner som skal finne sammen. Svigers spiser egentlig ribbe til jul, min familie pinnekjøtt. Dessertene og kakesortene er også litt ulike. Men når vi er her, blir det pinnekjøtt, så får vi heller ribbe hos svigermor noen dager senere! :) Jeg skal bake litt julekaker, men kun til eget bruk, så utnyttes heller min mor og svigermor til resten! :D

Jeg kan godt spise julemarsipan og slikt tidlig, men pynt osv kommer ikke opp før 1.desember. Eller 30.november da, siden vi også skal ha heeele svigerfamilien (22 i alt!) p åpinnekjøtt 1. søndag i advent. Det er en tradisjon de alltid har hatt siden de er 4 søsken som har delt seg i to ved julefeiringen. For å få vært sammen alle sammen før jul, samles samtlige til "julemiddag" da også. HAdde også det hos svigers før i verden, men vi har vært hos oss de siste 3-4 åra.

Så vi pynter til _advent_ da, vi. Lilla og sølv går det i da, og det henger fremme til ca midten av desember, da byttes det til rødt. Juletreet hugges alltid i skog/på juletregård av mannen, og ungene er med. :)

Og så har jeg noen bakekvelder med ungen(e). Skal også samle noen små venninner med mammaer til kakebaking og gløggdrikking en dag i desember. Vi leser juleeventyr (liker Brev fra Julenissen av Tolkien ;)) og ser julefilmer, og ser alltid Jul i Skomakergata på tv i tillegg til det NRK tilbyr. Og så går vi på teater og kino før jul. Lager julepynt selv med ungene og gir til besteforeldre. Sørger for røkelse og julelukt i huset. Mye levende lys og stemning. Kakao og tykke sokker. Går i butikker og skriver ønskeliste og brev til nissen. 

Har pakkekalender med fast åpning før vesla fyker til barnehagen.

Går på julefesten i bhg, og spiser pepperkaker og marsipankuler til hverdags. Gjerne litt hver eneste dag i hele desember! ;)

Så kommer selve jula da, og da går det slag i slag. Og så leses julehefter i romjula- aldri før! :P

Åååååååh, jeg eeeeeelsker jula! :wub:  :wub:  :wub:

Skrevet

Jeg har bursdag rett før julaften og har fått hardt på at det ikke er jul før etter bursdagen min. I år tror jeg imidlertid jeg skal prøve å slippe ørlite opp. Er av dem som blir lei av julepynt i romjula, men har lyst til å sjekke om det stemmer at jeg blir enda mer lei hvis noe av pynten kommer frem litt før jul. For meg er magien med jula like mye førjulsltiden som romjula og da er det kanskje bare tull å holde igjen?

Kakene blir smakt på underveis. Noen er smakt opp før jul. Synes det er greit jeg, for ellers blir det som hos mama foodie, at de må kastes når man skal bake nytt. Året etter liksom...

Skrevet

Jeg har bursdag rett før julaften og har fått hardt på at det ikke er jul før etter bursdagen min. I år tror jeg imidlertid jeg skal prøve å slippe ørlite opp. Er av dem som blir lei av julepynt i romjula, men har lyst til å sjekke om det stemmer at jeg blir enda mer lei hvis noe av pynten kommer frem litt før jul. For meg er magien med jula like mye førjulsltiden som romjula og da er det kanskje bare tull å holde igjen?

Kakene blir smakt på underveis. Noen er smakt opp før jul. Synes det er greit jeg, for ellers blir det som hos mama foodie, at de må kastes når man skal bake nytt. Året etter liksom...

Enig, for meg er halve jula nettopp advent og førjulstid, så snart det er nyttår er jula over for meg. 

Derfor kjører vi mye tradisjoner, mat, pynting og aktiviteter også tidlig i desember. Kakene kan spises underveis, vi har kalender, hører julemusikk osv. 

Hele desember er jul for meg, og jeg elsker hele den mnd! :)

Skrevet

Vi startet med et prøveløp i dag da :D Halloween ble til muffinspyntedag for barna, og det var happy happy unger som fikk hver sin sprøytepose med smørkrem, fem skåler med assortert pynt og snop og et lass med muffins i nesten aller regnbuens farger :D 

Det ble litt av noen kunstverk, og jeg gleder meg allerede til vi skal gjøre det samme med pepperkaker :D Da har vi altså én ting i boks i alle fall ;) Eller to, vi må jo bake pepperkakene også! 

Julemusikk ja, det hører hjemme i adventstiden. Jeg hører nesten aldri på radioen i adventstia, for det er bare de samme julesangene oppat og oppat oppå hverandre og om hverandre. Da blir jeg lei etter en dag eller to. Men en rolig, lun kveld, med julesang på anlegget, og å gjøre noe koselig sammen, ha adventslys på bordet og et glass med noe godt i, kakao, gløgg eller lignende, det er kos det :) Da kommer julestemninga snikende :) :) 

Skrevet

Guuud, jeg blir sinnsyk julesyk av denne tråden!  :wub:

Skrevet

Det er ikke lenge igjen nå ;) Jammen godt det ikke er april! :P 

Skrevet

Uff, jeg er ikke spesielt glad i julemusikk gitt. Prøver meg hvert år, men nei.... Tradisjonelle julesanger og salmer er kjempefine, og jeg kan blir rørt av du grønne glitrende, men jeg syns det er mye finere å høre sølvguttene eller ungene mine synge dem, enn Hanne Krogh, Kurt Nilsen eller en eller annen tenor. Unntaket er Jussi som synger O helga natt. Men jeg får fort min dose. 

Juletreet pyntes lille julaften, og pynten kan komme opp et par dager før. Pynter med blomster og adventskrans fra første søndag i advent, men ikke nisser og sånn. 

Husker mamma teipa vinduene på 70-tallshuset vårt med rød tape hver jul. Det var såååå fint. Og en gang fikk jeg lov å spraye sånn is/snø/frost på. Lekkert altså. 

Skrevet

Klassikerne hører absolutt med til jula, men i regulerte doser - derfor jeg ikke hører på radioen i adventstiden, for da går jeg lei. Og det vil jeg ikke! 

Åh, når Bing Crosby kommer med sin gode gamle sviske "White Christmas", snøen laver ned utenfor og jeg har varm gløgg i glasset, da er det jammen meg jul ja. 

Forøvrig også når vi spiller "Svigermor ble overkjørt av nissen" med Banana Airlines, som er fast tradisjon i min gale familie - heldigvis en tradisjon svigermor har tatt med godt humør og trillende latter ;) 

Ellers har jeg en hel haug med andre, rare sanger som for andre forteller om mye spesielt, men som for meg er det ultimate av julestemning. Haha. Jeg er litt rar. 

Rød tape og "vindusklistremerker" hadde vi også da vi var små! Oi oi, det var stas :) 

Skrevet

Vi har enda klistremerker og greier på vinduene vi, jeg kjøpte noen fine nisser og stjerner osv på Clas Ohlsson i fjor og tvang det gjennom til mannens store fortvilelse (fordi det er han som vasker vindu her i huset) ;)

Skrevet

Det blir en tur på Clas i år altså :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...