Gå til innhold

Ville du reagert på noe av dette? (svigermor)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter er 1 år og 9 mnd gammel. Overnattingene er skjedd i løpet av de tre siste mnd. 

Hun har hatt vår datter på overnatting 3-4 ganger og hentet henne alene i barnehagen 1 gang.

* Hun har gitt vår datter utblandet cola (lettbrus/cola light av ett eller annet billigmerke) med vann. 

* Vi har sagt at stell begynner hjemme 18.45 og legges i senga kl 19. Hun har drøyd det til 19.30 alle gangene (det er jo ikke SÅ lenge det er drøyd..) 

* Hun hadde ikke skiftet bleie på henne den gangen hun hentet i barnehagen og da hadde jenta vår bæsj som "hang fast." 

* Hun hadde ikke lagt jentungen for lur i det hele tatt når vi hentet henne kl 15 en dag, hun pleier å ha lur kl 12. Hun hadde bare prøvd å lagt henne 1 gang, men jenta vår hadde da sprettet opp og svigermor tok henne opp igjen med en gang og konkludert med at hun ikke var trøtt. 

* De gangene barnet vårt har vært på besøk har hun vært ute 1 time 1 gang selv om jeg alltid sender med utetøy til barnet til allslags vær.. 

* De har som regel sett på film hele dagen når vi har hentet mellom kl 12 og 15, og vårt barn er oppe fra 5-6 tiden.. Og som regel blir det satt på film med en gang etter vi reiser på kvelden. 

Er det noe å reagere på her?

Svigermor er helt ok, har kjøpt seng, spisestol, leker og klær som hun kan ha der + egen vogn til å ha henne i der borte, men likevel så stusser jeg litt på de tingene hun har gjort? 

Kan også legge til (for bakgrunnshistoriens skyld) at hun ga fra seg samboeren min til faren sin da han var under 3 år og søskenet til min mann ble også sendt til faren rett før han begynte på skolen, så hun har jo ikke hatt med de her barna sine så mye å gjøre med de siste 21 år sånn ca..

Og hver gang de var der da de var yngre fikk de servert cola og potetgull og måtte være på rommene sine nesten hele tiden utenom middagstider og måtte klare seg selv som regel.. 

Anonymous poster hash: c9355...96e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du skal senke skuldrene litt:)

Skrevet

Jeg ville reagert på lettbrusen og manglende bleiskift.

Resten hadde jeg latt passere.

Skrevet

Synes svigermoren din høres ut som en kjip dame. Hvis ikke hun kan forholde seg til rutiner og regler dere har satt, så burde hun kanskje ikke få passe barnebarnet sitt i det hele tatt..

Anonymous poster hash: b63b5...9c7

Skrevet

Signerer valkyrien her.

Skrevet

Nja, nå får du sikkert masse svar som sier at 'du skal være glad du har barnevakt osv' hehe! Eller motsatt, hold ungen borte fra henne.. Hehe..

Men seriøst: Jeg ser hva du tenker, men det er en veldig hårfin grense på hvilke kamper en skal velge. Kanskje noe av dette rett og slett er 'prisen du må betale' for å ha barnevakt? Ingenting av dette vil endre hennes rutiner fast, så jeg tror du bare må puste ut å tenke at hun gjør sitt beste.

Litt av bestemorkosen er jo å tøye på grensene, mine elsker å være hos besteforeldre siden strikken er slappere der ;) Når hun blir større blir det kanskje enklere for bestemor å sette grenser også fordi hun kan kommunisere bedre med barnet.

Jeg hadde avventet og heller skrytt opp det hun gjør bra sånn at hun føler du er veldig fornøyd med henne som barnevakt. Vips har du henne på din 'side', da lytter hun bedre til dine ønsker etterhvert skal du se ;)

Anonymous poster hash: 0db01...f77

Skrevet

Synes svigermoren din høres ut som en kjip dame. Hvis ikke hun kan forholde seg til rutiner og regler dere har satt, så burde hun kanskje ikke få passe barnebarnet sitt i det hele tatt..

Drama, much?

Anonymous poster hash: d551d...d8c

Skrevet

tjah, når det gjelder rutiner dere har hjemme så ville jeg ikke reagert. Om hun legger seg 19.30 eller 19 har virkelig ikke noe å si.  jeg ville ikke sagt noe om lur på dagen også. Hun bør få lov til å ha sine egne rutiner når hun får barnebarnet sitt. Jeg ville reagert for potetgull og cola.

Skrevet

Jeg er en av dem som mener at besteforeldre bør holde seg litt til de rutiner som foreldre har satt.

Og ville absolutt reagert på brus til så lite barn ;) 

Dessuten er det ikke sunt for så små øyne å se film hele dagen. Kan du foreslå noen koselige aktiviteter de kan gjøre sammen?

Skrevet

Drama, much?

Anonymous poster hash: d551d...d8c

Egentlig ikke. Bare litt for mye personlig erfaring med svigermor (og svigermormor) som driter langt i alt vi sier. Synes det er respektløst.

Skrevet

Kanskje litt på kanten, men samtidig så tenker jeg at besteforeldre kan få lage sine egne rutiner med barna :)

Klart, så lenge de ivaretar barnet da :)

Skrevet

Det eneste jeg reagerte på var brusen og manglende bleieskift. Og det at hun ikke tok vare på sine egne barn. 

Anonymous poster hash: ee59e...1cc
Skrevet

Jeg tenker kanskje at hun ikke vet hva hun skal gjøre, og hvordan barn og rutiner funker.. Tenker og at hun gir cola for å være snill.. Selv om det blir feil..

Sånn jeg ser det, så har du 2valg.. Du kan prøve å lære opp svigermor, og håpe at hun har vett og respekt nok til  å følge det dere vil.. (samtidig så dør ikke barnet av å ikke være ute mer enn en time.. man kan slappe litt av) eller la vær å sende henne dit.

Anonymous poster hash: 63ee6...997
Skrevet

Er dette ting dere har snakket om på forhånd eller? At dere ikke vil at hun skal drikke brus, at hun skal ut, sove og så videre? I så fall syns jeg det er noe å reagere på i aller høyeste grad, barnevakter skal følge de "reglene" som er satt!

Og så vil jeg på generelt grunnlag si at jeg nok ville ha vært litt undrende til at hun sendte bort sine barn i ung alder. Hun virker ihvertfall ikke særlig erfaren i å være med små barn(feks se film hele dagen).

Anonymous poster hash: 7c640...8f7

Skrevet

HI her

Brus syns jeg ikke barn under 2-3 år behøver å få, utblandet eller ei, spesielt når hun såvidt har fått det tidligere, her var det snakk om at hun fikk det som tørstedrikk i stedet for vann.. 

Bleieskiftet kunne for all del være noe som ble "glemt," det har jo skjedd for min egen del. Sa ikke noe surt men skiftet bleia på barnet før vi dro derfra.

Utetid/tv-titting. Kan vel si at jeg for tiden er såpass dårlig selv og lite mobil (men er ute med barnet for det om) at jeg hadde håpet at svigermor/farmoren til barnet kanskje kunne tatt henne med ut på en liten tur og funnet på noe koselig de gangene hun har vært der. 3 ut av 4 ganger har de sittet inne og sett på tv store deler av dagen, syns da ikke det er så veldig heldig mtp at barnet ikke er to år gammelt enda? 

Sovetiden og luren la jeg bare inn for å se om det var noe dere reagerte på, det er sånn som jeg tenkte at "jaja" og så var jeg ferdig med det, det er jo noe hun må finne litt ut av selv såklart.  

De første gangene så fortalte jeg om de rutinene vi har og at jeg håpet de kunne ta seg en tur ut i løpet av tiden hun var der (hvorfor skulle jeg ellers sende med værtilpassede klær) . Det med brus regnet jeg med hun ikke ga da vi ikke gir det selv. Hvorfor ikke juice eller saft i stedet f.eks?

Det er jo ikke slik at jeg vil "sverte" nok en svigermor her, men det er bare litt lettere å kunne si fra på noen ting dersom jeg ser at jeg ikke er helt på villspor.

(Grunnen til at hun måtte sende barna til faren sin var visstnok fordi en nabo hadde meldt henne til barnevernet pga at hun var sammen med en mann som ikke var "godt likt" i nabolaget [mistenker alkoholiker eller voldsmann], så hun fikk valget mellom å sende barna til barnevernet/fosterhjem eller til faren deres. Faren deres var heller ikke noe særlig godt valg, men det er en annen sak. 

Hun var hhv 21 og 23 da hun fikk barna)

Skrevet

Er det virkelig så farlig om barnet får litt brus da? Bæsjebleie må skiftes! Men om rutinene er litt annerledes enn hjemme, og om man ser litt mer tv, ikke er ute hver eneste dag. Er det virkelig så farlig? Er forskjell på om det er en gang i uka eller en gang i måneden så klart, men tror ikke barnet tar skade av at det er sånn en gang innimellom.

Anonymous poster hash: 48dd5...7c1

Skrevet

- Jeg hadde ikke likt at barnet fikk cola, men tenker at hun sikkert ga jentungen det for å være snill. Det merkes på at hun faktisk vannet brusen ut, så jeg tenker at hvis du forklarer henne hva du ønsker at barnet skal drikke så kanskje hun respekterer det. Eller kanskje ikke. Besteforeldre gjør ting i beste mening for å glede barnebarnet, men det ender ofte med at foreldrene blir irritert ;) Jeg hadde latt den passere når det er såpass sjelden.

Leggetiden hadde jeg ikke reagert på. Det var ikke snakk om så veldig lang tid over, og du synes jo ikke det var så galt selv heller, så jeg hadde latt den og passere.

At hun ikke hadde skiftet bleie og at bæsjen hang fast, hadde jeg helt sikkert reagert på der og da, men som du selv sier så kan det skje den beste at man glemmer bleien en gang og hvis det heller ikke luktet så er det kanskje ikke så lett å huske.

Så lenge det var et engangstilfelle så hadde jeg latt det passere.

At de har vært ute en time en gang og bare inne de andre tre gangene tenker jeg at går greit. Jenten din går jo i bhg og får vel sin dose med utetid, så en gang i blandt synes jeg er greit å bare være inne med bestemor.

Hadde latt den og passere jeg.

At de ser på film hele dagen fra 5-6 tiden hadde jeg reagert på. Det synes jeg er aaalt for lenge for et barn på 1 år og 9 mnd. Det hadde jeg ikke latt passere, men hadde tatt det opp med henne på en ordentlig og saklig måte.

Ellers høres hun jo genuint interessert i å ha barnebarnet på besøk.

Har kjøpt både leker og utstyr som hun kan ha der, så jeg tenker at hvis du bare senker skuldrene littegrann og lar det meste passere og så tar du opp med hun det som du absolutt ikke mener kan passere, så vil dere nok få det bra alle sammen.

Lykke til :)

Skrevet

Er det virkelig så farlig om barnet får litt brus da? Bæsjebleie må skiftes! Men om rutinene er litt annerledes enn hjemme, og om man ser litt mer tv, ikke er ute hver eneste dag. Er det virkelig så farlig? Er forskjell på om det er en gang i uka eller en gang i måneden så klart, men tror ikke barnet tar skade av at det er sånn en gang innimellom.

Anonymous poster hash: 48dd5...7c1

Det var snakk om lettbrus, og barn under 3 år skal ikke ha kunstig søtning...

Skrevet

jeg hadde reagert på lettbrusen, manglende bleieskift og film-titting. Ellers hadde nok det med lur og legging om kvelden fint kunne passere. Også det med utetid. Kanskje koste de seg veldig inne i stedet ;)

Anonymous poster hash: 1a4ba...210
Skrevet

Enig med de andre her, bleia og brusen = ikke bra. Resten hadde jeg ikke brydd meg om.

Anonymous poster hash: cf21f...a89

Skrevet

HI her igjen.

Ja, så ingen av dere hadde reagert på det at 3 ut av 4 ganger barna deres hadde vært der fra kl 16 ene kvelden til kl 15 dagen etter uten å stikke tåa utenfor døra? 

Akkurat de 3 besøkene skjedde med 2 ukers mellomrom, været var fint ute og svigermor satte barnet foran tv'en? 

Også vil jeg bare si at jeg hadde reagert på noe dette om det var min egen mor såklart også. Det at hun er svigermora mi er egentlig ikke så veldig relevant. Kunne stilt spørsmålet annerledes. "Hadde du reagert på noe av dette dersom barnets bestemor gjorde slik og slik," f.eks.

Jeg er egentlig avslappet til det hele, har ikke sagt ifra om noe av det egentlig for jeg bare lar det ligge litt i bakhodet og se om ting skjer flere ganger, eventuelt om jeg kan gi henne noen tips til annen gang. Og som sagt, så skrev jeg litt flere ting enn det jeg selv reagerer på, noen ting er helt ok å la passere føler jeg..

Jeg vil jo at barnet mitt skal få et fint forhold til sin farmor, så jeg tar ting med en klype salt og sier heller fra dersom jeg føler noe av det hun gjør ikke er helt heldig for mitt barn. Hun er jo ikke akkurat utsatt for fare ;)

Og ja, jeg ser jo at farmoren til barnet mitt gjerne vil ha besøk av henne og at hun virker opptatt av å ha henne på besøk, har egne ting til henne klart der dersom det skulle bli nødvendig med et "nødsbesøk." :) 

Mulig jeg har en liten skeptisisme til henne grunnet at hun ga opp sine egne barn den gang da.. Kanskje jeg er litt redd for om det kanskje var en annen grunn til ting og tang. Men det er jo tross alt 21 år siden.. 

Skrevet

Hva sier mannen din til dette, da? Han burde jo reagere han også, og det er han som burde si i fra til henne. Det er jo hans mor.

Anonymous poster hash: 68555...676
Skrevet

Alt du forteller kunne fint skjedd hos moren min, og jeg ville ikke reagert kraftig på noen av delene. Hadde gått ut fra at alt var gjort i beste mening.

Jeg ville ha fortalt henne at små barn ikke skal ha kunstig søtning, og bedt henne gi sukkerholdig brus hvis hun skulle gi brus, men at det helst skulle være vann som tørstedrikk. Hadde regnet med at hun ikke visste bedre, ettersom den informasjonen hun sitter med sikkert er litt utdatert. ;)

Det med bleia hadde jeg regnet med var en engangsglipp. Med mitt barn har det aldri vært noe problem å kjenne når det er bæsj i bleia, det lukter lang vei. En eneste gang har det vært helt luktløst, og da tenkte jeg ikke på å sjekke for jeg var vant til at det luktet. Jeg hadde regnet med det var det samme som skjedde hos moren min.

TV - det samme har skjedd når barnet mitt har vært hos moren min, og jeg synes ikke det gjør så mye. Men det kommer litt an på hvordan barnet ser på tv. Mitt barn ser kanskje i 20-30 minutter, så går han lei og går vekk fra tv'en, begynner å leke med lekene sine osv. Går kanskje litt til og fra, men leker mest mens tv'en står på i bakgrunnen.

De er stort sett inne når han er der, og det reagerer jeg heller ikke på. Jeg regner med hun har ting hun skulle gjort i huset samtidig, også kan det faktisk være ganske krevende å være ute og leke med et så lite barn når man ikke er vant til det. Barnet mitt har heller ikke noe imot å være inne, for det er så koselig å være hos bestemor. :) Han er uansett mye ute i barnehagen, og vi passer på å være ute når vi har ham hjemme.

Leggetider - her hadde jeg regnet med at de hadde det så koselig at hun ikke ville avbryte for å legge, og at hun så an barnets signaler og så at det gikk greit. Hadde hun sagt at barnet ikke var trøtt nok til å sove dupp, så hadde jeg regnet med at det stemte. Det hadde kanskje vært noe annet hvis jeg hadde spesifisert at han MÅTTE legges senest til det og det tidspunktet, men her hadde jeg faktisk også gått ut fra at hennes vurdering var riktig hvis hun hadde konkludert med at det ikke gikk.

Jeg tror ikke jeg nødvendigvis er så mye mer "avslappet" enn deg eller noe, jeg er egentlig veldig påpasselig med alle disse tingene hjemme, men jeg anser vel det å slippe opp kontrollen litt som litt av "prisen" for å ha barnevakt.

Men jeg tror den største forskjellen ligger i at jeg vet min mor har oppdratt 5 barn selv (og vært verdens beste mamma) samt at hun har jobbet med barn i 30 år. Jeg vet at hun er veldig flink med barn og at gutten min har det trygt og godt der, og jeg "tåler" derfor kanskje bedre en glipp enn det du gjør. Det kan godt være fortiden som gjør at du reagerer på ting som egentlig ikke er så farlige, og at du er litt skeptisk i utgangspunktet. Ikke at det er noe rart i det, jeg hadde nok vært det selv.

Anonymous poster hash: 028a7...1c2
Skrevet

Mine foreldre kunne fint ha oversett ei bæsjebleie, særlig i begynnelsen, da det var lenge siden de hadde hatt med barn å gjøre. Kanskje svigermor er litt urutinert? Synes faktisk ingen av disse tingene er veldig graverende, bortsett fra det med tv-tittinga. Vet du med sikkerhet at de har sittet pal foran tv-en, eller har den stått på mens de har gjort andre ting?

Ingen unger dør av å være innendørs en.hel dag, men du kan jo nevne spesifikt at du har sendt med utetøy, sånn at de kan ta seg en tur ut hvis de har lyst? Kanskje også lurt å nevne noe datteren din liker å gjøre ute.

Tenker at det viktigste er hvordan hun oppfører seg i forhold til barnet. Hvis hun er oppriktig interessert i å ha henne på besøk og de har det koselig sammen, så er det langt viktigere enn om hun gjør ting på en litt annen måte.

Hvis hun aldri skifter bæsjebleier og de bare ser på tv alltid, så ville jeg selvsagt ha reagert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...