Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Felles ansvar? Eller at mor tar seg av barna, steller hus og hjem, mens far tar seg av uteområdet?? Likestilling? Tell me! Anonymous poster hash: c0134...9c0
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Blir vel litt opp til den eklete familie hvem som liker å gjøre hva. Jeg for min del kunne ikke tenket meg å klippe plen, lage middag eller skifte dekk. Derfor er dette noe av det min mann har som "faste" oppgaver, selvfølgelig med unntak. Jeg derimot ønsker heller å ta meg av barn, klesvask, rydding ol. Begge er superfornøyd med ordningen. Tenker at det somregel er slik at det blir litt sånn fordi menn oftere har mer interesser som faller på jobben som må gjøres i hage, med bil ol. Anonymous poster hash: e89bf...a75
Jern-Erna Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Vi derpå alt som må gjøres som en felles jobb, og så fordeler vi oppgaver etter hvem som er hjemme, hvem som liker (eventuelt hater) hvilke oppgaver, hvem som har mest tid (eller har det minst travelt på jobben) osv Jeg tar som regel klesvasken - for det liker jeg egentlig å holde på med! En rydder opp etter middag + dagen generelt, mens den andre får barna gjennom kveldsstellet og i seng Bilting er hans greie.. Hage og uteområde deler vi pålagt ettersom Men det kan vel sies at jeg er 'prosjektlederen' - jeg holder oversikt oversikt over hva som må gjøres, hva som må handles, hva barna skal og hva de må ha med osv..
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 Finnes jo ikke noe fasitsvar på dette, man må jo finne den løsningen som passer hvert enkelt par best. Mannen min elsker å jobbe, men hater å skrubbe bad, så han jobber noen timer ekstra i uken og bruker de pengene på å lønne en vaskehjelp. Han betaler seg fri fra å vaske Jeg hater hagearbeid, snømåking, vedstabling, bilvask og slike uteting, mannen digger å drive med sånt, så den er jo grei, han gjør det. Jeg synes det er greit å ta klesvasken, så det gjør jeg. Mannen hater fulle søppelbøtter, så de tar han seg av, er sikkert mange år siden jeg var ute med søpla sist. Matlaging deler vi på, som regel lager jeg middag fra mandag til onsdag, han lager alltid middag torsdag og lørdag, fredag og søndag er litt tilfeldig (dette styres litt av når vi slutter på jobb). Rydde av bordet gjør nesten alltid mannen, mens jeg står på kjøkkenet og tar imot, skyller og setter i oppvaskmaskinen. Rydding tar nok jeg mesteparten av, men det er nok fordi jeg er mest opptatt av å ha det ryddig rundt meg. Han kan slappe av i sofaen selv om det er rotete i gangen, det kan ikke jeg så da rydder jeg i gangen før jeg setter meg. Han rydder garasjen, loftet, boden, hagen osv. Anonymous poster hash: e3718...1d8
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 Barna deler vi likt, middag bytter vi på, men det er som regel meg som gjør det. Han støvsuger/vasker gulv i stue, gang og på barnerom. Jeg tørker støv, skifter sengetøy, vasker klær, vasker toalett og soverom. Han tar som regel kjøkkenet. Funker veldig greit for oss å ha "tildelte" oppgaver, det betyr bare én mindre årsak til konflikt. :-) Anonymous poster hash: 1b4f5...29e
valkyrien Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 Siden mannen min jobber, og jeg ikke gjør det, så faller det seg naturlig for oss at jeg tar det aller meste av husarbeidet. Tunge løft og utearbeid er det mannen som tar seg av.Dessuten vasker han bad og do, for det hater jeg virkelig.
☆☆☆ Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Ein forhandlar til begge føler dei har trekt det kortaste strået. Då er det sansynligvis ganske jamnt
Elsker livet Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Det får være opp til hver familie hva som fungerer best for dem. Jeg er ikke for likestilling fordi jeg mener kvinner og menn har ulike egenskaper både fysisk og psykisk. Her tar jeg det meste/så og si alt av husarbeidet, er veldig fornøyd og syns arbeidsbøren absolutt går i min favør. Endret 29. oktober 2013 av Elsker livet
Berta_78 Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tar barna mest og lager mat. Han jobber (enda) mer enn meg. Han gjør alt praktisk. Hagearbeidet ink gressklipp tar begge. Vask og stryking har vi gud skje lov satt bort. Funker fint!
Mamma og lillebror Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Det får være opp til hver familie hva som fungerer best for dem. Jeg er ikke for likestilling fordi jeg mener kvinner og menn har ulike egenskaper både fysisk og psykisk. Her tar jeg det meste/så og si alt av husarbeidet, er veldig fornøyd og syns arbeidsbøren absolutt går i min favør.Sånn har stort sett vi og det- men forskjellen er at jeg er langt fra fornøyd med den ordningen.Ja til likestilling. Men supert at du er fornøyd- da blir det ro og fred i heimen
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 Tusen takk for mange fine svar! Ser ut som de fleste liker den "gamle" måten da, hehe! Anonymous poster hash: c0134...9c0
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tar barna mest og lager mat. Han jobber (enda) mer enn meg. Han gjør alt praktisk. Hagearbeidet ink gressklipp tar begge. Vask og stryking har vi gud skje lov satt bort. Funker fint! Satt bort vasking? Det som er så avslappende, med litt radio stående på! Anonymous poster hash: c0134...9c0
rytme Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg synes vel egentlig at det som en grunnleggende regel skal fordeles likt. Men så gjør man gjerne det man trives med. Jeg har ingenting imot å være den som vasker klær hver gang hvis jeg slipper å klippe plen, skifte dekk og dra det tunge bosspannet opp bakken hver uke så vi har hver våre oppgaver, men hvis en av oss spør den andre om den kan gjøre noe, så gjør vi jo det for hverandre. Og hvis en av oss hadde følt at den gjorde mye mer enn den andre så hadde vi nok sagt ifra også
Berta_78 Skrevet 29. oktober 2013 #14 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tar barna mest og lager mat. Han jobber (enda) mer enn meg. Han gjør alt praktisk. Hagearbeidet ink gressklipp tar begge. Vask og stryking har vi gud skje lov satt bort. Funker fint! Satt bort vasking? Det som er så avslappende, med litt radio stående på! Anonymous poster hash: c0134...9c0 Jo jo, tar litt for kosen når jeg har tid :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå