Gå til innhold

Piggfritt eller piggdekk på vinterføre? Is og slaps.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp hatt min livs verste kjøretur med 4 åringen i baksetet. Vi bor i distriktet og her har temperaturene gått fra -13 til 2 plussgrader på noen dager. Mangler gatelykter enkelte plasser og man blir såklart fortere blendet når det kommer mange biler på rad i motsatt kjørefelt som attpåtil kjører med fjernlys på. Idag var det ekstremt glatt og slapsete og vått.. Har kjørt til nærmeste butikk tjue minutter unna da vi skulle hente en pakke. GRUER meg til å kjøre på jobb i morgen. Vi kjører piggfritt. Jeg vil ha piggdekk, spesielt nå som det er is. Samboer er ikke enig og mener det er mere meg som er pysete. Min største frykt er å få skrens på bilen ( Fikk det for en uke siden,l da i lav fart) hvertfall med barn i baksetet. Idag har jeg kjørt i 40 og 50 på det raskeste, og utover er det 60 og 70 sone. Har heller sluppet andre biler forbi ved å svinge til side. Er det meg som kun er pysete eller ER det tryggere å kjøre med piggdekk? Synes alle andre kjører så fort :-P 

Anonymous poster hash: 9d74e...1cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

piggdekk kan fort gi falsk trygghet :)

Men på isføre er piggdekk best. På alt annet vinterføre er piggfritt best. På føret du beskriver det vanskelig uansett, men jeg tror at piggfritt er best også på slapseføret, fordi gummien er mykere.

Vi kjøpte piggfrie for første gang for 7 år siden, og det er knallgode dekk. De var dyre da, og man får nok litt hva man betaler for. Jeg bor i innlandet på sørlandet, og føret er meget variabelt.

Skrevet

Det er vel berre på rein is piggdekk er bedre enn piggfrie. På alt anna er piggfritt best.

Skrevet

Eg var skeptisk til piggfrie dekk før eg fekk det sjølv.

Har aldri følt meg tryggare på vegen med piggfritt, og har ikkje hatt så mykje som ein mini-skrens ein gong.

Skrevet

De beste dekkene vi noen gang har hatt, var de piggfrie dekkene vi hadde på den tidligere bilen vår. Vi sto aldri fast, og pga at gummiblandingen var myk, festet den seg suverent til underlaget.

Etter min mening får man en falsk trygghet med piggdekk som gjør at man kjører litt over det forholdene tilsier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...