Gå til innhold

Hvorfor så lite info om tida etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde graviditet var tøft, men tida etter var enda tøffere. vonde sting, renselse, etterrier, tørt underliv under amming, svetting og hetetokter, barseltårer you name it. 

Følte jeg fikk lite info om dette av jordmor og generelt. Noen som er enige, at dette var et sjokk?

Anonymous poster hash: ed439...7b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Jeg vurderte å lage en egen blogg med fokus på barsel, men fant ut det ligger haugevis med info ute på nett om det. Så når førstegangsfødende ikke klarer å se forbi fødselen og forberede seg på barselen på den infoen som finnes, så skjønte jeg at ingen ville ha nytte av en stakkars barselblogg.

Tror det nå om dagen er kvinners største krise når de møter seg selv i barseltiden. Det burde ikke hett fødselsdepresjon, det er jo nærmest en posttraumatisk stressreaksjon på sjokket fra barseltiden... Før i tiden var det større fokus på barselen. Ordet 'barsel' stammer til og med fra av at kvinnen ble servert øl etter fødselen, altså 'barnsøl' = 'barsel'. Og det var mye vanligere at folk hadde med seg mat og annet godt i en kurv til den nybakte familien. Nå er det blitt vanligere at folk kommer på besøk, og både besøket og barselkvinnen selv forventer at barselskvinnen skal stå for serveringen. Helt tullete og skammelig!

Anonymous poster hash: ef0a2...867
Skrevet

På samtalen med jordmor før jeg fikk reise hjem snakket hun mye om dette. Jeg syns hun la ut i det vide og det brede, og jeg begynte nesten å grue meg til alt det jeg trodde skulle skje med meg. Ikke fikk jeg vondt i sting, selv om jeg var sydd fra a til å. Ingen barselstårer, ingen såre brystvorter, ikke noe vondt her eller der. Renselsen var så og si ferdig når jeg dro fra sykehuset den fjerde dagen. Så slikt ere veldig forskjellig, men positivt st de tok seg tid til å fortelle alt som kunne skje, slik at det ikke hadde kommet som en bombe. Takket nei til denne samtalen andre gang jeg fødte.

Jeg gikk ikke til jordmor mens jeg gikk gravid, jeg gikk bare til lege for jeg hadde ikke behov for å prate i det vide og det brede. Spurte om det jeg lurte på, fikk svar og det var det. Legen sjekket det han skulle, så kontrollene var alltid fort ferdig. Men jeg vet at legen hadde pratet mer om jeg ikke hadde sagt ifra at jeg ikke var så interessert i å snakke om alt mulig, og jeg kom til å spørre om jeg lurte på noe. Alltid hatt en god tone med legen og han kjenner meg ganske godt etter jeg var hyppig innom noen år pga sykdom.

Anonymous poster hash: 3429d...3cc

Skrevet

Syns og det er rart.. Skulle gjerne visst alle de små tingene, som barseltårer, melkespreng, løpske hormoner fra a til å..

Vi fikk vite litt på barselkurset, men kun om amming og babyen.. At navlen skulle ramle av, og det var normalt med melkeutslett..  Ingenting om mor..

Anonymous poster hash: dd955...169
Skrevet

Husker jeg satt med skikkelig svære hovne pupper på sykehuset, og uttrykte bekymring for at de var så harde og fulle av kuler, og det kunne vel ikke være meningen at de skulle gjøre så vondt?

Ikke før tredje dagen var det noen som tok seg bryet med å fortelle meg at det ikke kom til å forbli sånn hele ammeperioden, men bare var sånn helt i starten... Der hadde jeg sittet og lurt på hvordan jeg skulle holde ut med dette i et helt år og vurdert å gi opp hele ammingen liksom. :P

Jeg var helt grønn, visste ingenting, og så fort fødselen var over ble jeg og babyen liksom helt overlatt til oss selv. Greit at mange vil ha det sånn, men jeg syns kanskje de kunne spurt?

Anonymous poster hash: 26f4b...442
Skrevet

Hvis man spør så får man svar. Følte jeg fikk vite ganske mye jeg

Anonymous poster hash: 29191...ca8
Skrevet

Enig med deg,det er masse fokus på graviditeten,men null på tiden ette. Og til dusom skriver at spør man så får man svar: man VET jo ikke hva man skal spørre om,det er jo det som er poenget!man vet jo ingenting når man aldri har vært igjennom noe slikt før!

kanskje er det fordi da blir færre barn født..? ;)

Anonymous poster hash: b0e01...090
Skrevet

Hvis man spør så får man svar. Følte jeg fikk vite ganske mye jeg

Anonymous poster hash: 29191...ca8

Det er faktisk veldig vanskelig å spørre om noe man ikke vet at man bør skaffe seg informasjon om? Særlig når man allerede er bedøvd av barselhormoner...

Men det er faktisk mange førstegangsfødende og barselkvinner som rett og slett ikke er mottakelige for informasjonen. Enten om de er for opptatt av å grue seg til fødselen, eller så er de rusa på seg selv og baby etter fødselen til å forstå hva som blir sagt til dem. Vi hører virkelig bare akkurat det vi vil høre, og hvem vil vel egentlig avromantisere hele graviditeten og mammarollen med renselse og betente sting, barseltårer og såre brystvorter, hemoroider og "isfingre" i rompa? Særlig når alle venner og familie går rundt og smiler søtt til oss og ber oss huske på å "kooooose oss hjemme i permisjonen, for tiden vil jo gå såååå fort". Det skaper en feilaktig forventning, egentlig.

Klart vi ønsker ikke å vite noe om alt slitet som venter oss på andre siden av fødselen. Hadde vi vært innredet slik at hjernene våre fokuserte på å skaffe seg slik informasjon, så ville det nok også bli født færre barn, tror jeg. Det holder at vi gruer (gruegleder?) oss til fødselen. Om vi skulle ha gruet oss til barseltiden også, så .... Huff. ;)

Anonymous poster hash: ef0a2...867

Skrevet

Synes det er masse info, jeg, men kanskje ikke så mye live info pga tidsmangel? Mange fokuserer jo utelukkende på graviditeten og lukker øynene for alt annet. Man får info om det man vil ha info om.

Anonymous poster hash: 71103...070

Skrevet

Noen som er enige, at dette var et sjokk?

Nei det vil jeg ikke si at det var...

Skrevet

Nei, noe stort sjokk var det ikke.

Jeg hadde brukt litt tid på å lese meg opp på info, som definitivt finnes, om tiden etter fødsel, så jeg var veldig forbredt på at det kunne bli mye ubehag og kaos.

Jeg syns det er mer overraskende at man ikke har tenkt over dette når man er gravid...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg HI! Imidlertid husker jeg vagt at noen prøvde å advare meg, men tror som noen skriver over her, at jeg rett og slett ikke var mottagelig..

Skrevet

Har ikkje noko oppfatning om at informasjon om barseltida er vanskelig tilgjengelig. Hugsar jordmor maste i det vide og breie om ammeproblem osv på svangerskapskontrollane. Synes det nesten vart for mykje dommedagsprofetiar.

Kjøpte boka "Mamma for første gang" av Gro Nylsnder. Den synes eg var fin. Balsnsert informasjon om både barseltida og månadene etter.

Skrevet

Før i tiden fikk man jo være mye lenger på sykehus, og man fikk avlastning så mye man ville etter fødsel for å hvile ut. Jeg savnet dette. Fikk ingenting avlastning selv om jeg hadde vært i gjennom en stor operasjon etter fødsel og knapt klarte å stå på beina. Da jeg spurte om hjelp svarte de: "Dette klarer du fint", helt til jeg svima av i dusjen på sykehuset, da forsto de at jeg trengte avlastning.

Før i tiden hjalp kvinner hverandre mye mer enn før i barseltiden slik jeg har forstått. Nå skal man klare alt selv... Burde være obligatorisk å snakke med lege/jordmor om dette på svangerskapskontroller..HI

Skrevet

Før i tiden fikk man jo være mye lenger på sykehus, og man fikk avlastning så mye man ville etter fødsel for å hvile ut. Jeg savnet dette. Fikk ingenting avlastning selv om jeg hadde vært i gjennom en stor operasjon etter fødsel og knapt klarte å stå på beina. Da jeg spurte om hjelp svarte de: "Dette klarer du fint", helt til jeg svima av i dusjen på sykehuset, da forsto de at jeg trengte avlastning. Før i tiden hjalp kvinner hverandre mye mer enn før i barseltiden slik jeg har forstått. Nå skal man klare alt selv... Burde være obligatorisk å snakke med lege/jordmor om dette på svangerskapskontroller..HI Anonymous poster hash: ed439...7b4

Jeg er langt på vei enig med deg og med trådstarter her. Vi er revet ut av det kvinnenettverket våre formødre hadde, tenk å ha hatt en mor tilgjengelig som hadde ammet mange barn fex. Mange av våre mødre og svigermødre har jo ikke ammet. Nå blir førstegangsmødre sendt hjem etter to dager. Støtten er en like uerfaren pappa. Ikke bra.... I tillegg skal vi være så forbanna flinke! Greit nok at det er mye info på nett ol men ikke alt man kan lese seg til.

Skrevet

Det var jeg som skrev det du referete til hjertefru:) Ja, vi skal være så forbanna perfekte, huset skal være skinnende rent, barnet skinnende rent, klærne skinnende rene. Også skal vi lage økologisk barnemat til barnet, samt gjerne lage all mat fra bunnen.. Ikke rart folk blir utbrent..

Skrevet

Jeg hadde "bare" KS og så og si ingen "komplikasjoner" i etterkant, men jeg tror opplevelsen av barseltiden kan ha mye jordmoren man går til.

Jeg var på et flott "barselkurs" hos min (privat) og der fikk jeg vite masse.

Det skal noe til å finne frem i jungelen av informasjon på nettet også :) Det er godt å snakke med noen.

Mye avhenger også av flaks. Vi har en utrolig rolig baby og vi har familie som stiller opp og det gjør jo tilværelsen mye lettere.

Skrevet

Nå er det riktignok en del år siden første min ble født, men jeg husker det som om helsestasjonen var full av informasjon om tiden etter fødsel. Det var ammeforberedende kurs, det var informasjon om betydningen av å innføre rutiner, det var pekefingre om at man ikke skulle ta imot for mye besøk osv. Det er allikevel vanskelig å treffe med timingen. Der og da var jeg fokusert på å komme meg gjennom de siste ukene av svangerskapet, av fødselen og det å se barnet. Jeg hørte hva de sa, men tok det ikke helt inn.

Jeg var ikke først ute i vennegjengen med barn, så hadde vært på barselbesøk hos venninner som satt på baderinger, menn som var grå i ansiktet av for lite søvn og mødre som gråt mens de ammet. Var derfor forberedt på at det kunne bli tøft. Husker en venninne sa at hun innimellom hadde mest lyst til å spyle datteren ned i do når hun hylte som verst. Kanskje er det den viktigste informasjonskilden - andre nybakte mødre? For meg har det vært viktig å snakke om hvor tøft det er selv om det er fint og at jeg f.eks ikke ante hvor lite jeg kom til å få sove. Når jeg skal på barselbesøk selv, understreker jeg alltid at jeg kommer med hjemmebakst og at jeg kan sette på kaffetrakteren selv. Spør alltid også om det strevsomme, om hvor slitne de er, om ammingen gjør veldig vondt, om barnet skriker mye på ettermiddagene osv.

Jada, dere har rett i at tidligere fikk nybakte mødre i større grad en "fredningstid" etter fødsel. Man vet imidlertid at det er best for babyen å være sammen med mamma den første tiden etter fødsel og forekomsten av ammeproblemer, svangerskapsdepresjoner osv var ikke mindre den gangen man lå på barsel i en uke. Dessuten måtte man i den tiden dere snakker om, ofte overlate barnet til andre veldig mye tidligere enn det vi må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...