Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #1 Skrevet 29. oktober 2013 Er det greit å banke opp noen som begår et ran, overfall eller voldtekt? Hva ser du som konsekvens? Anonymous poster hash: 4ee4c...1be
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #2 Skrevet 29. oktober 2013 Bedre med borgerpoliti en intet politi. Slik det er nå så har jo offer som regel ingen politibeskyttelse og overfallsmennene går fri. Anonymous poster hash: e95be...db3
☆☆☆ Skrevet 29. oktober 2013 #3 Skrevet 29. oktober 2013 Det er greit å halde dei att til politiet kan ta hand om dei. Når det gjeld straff er det ei oppgåve vi som samfunn har overlatt til domstolane å vurdere, ei ordning som fungerar bedre enn alternativa.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #4 Skrevet 29. oktober 2013 Hadde det vært jeg som hadde prøvd å bli voldtatt,men dette hadde vært avverget av tilfeldig forbipasserende som hadde angrepet voldtektsmannen,så JA da hadde jeg nok blitt svært svært glad! hadde det vært min 10-åring som hadde blitt ranet,så JA da hadde jeg vært svært glad for at noen brøt inn og tok seg av ransmannen. Heller at folk bryr seg (enn litt hardhendt) enn at gjerningsmenn bare kan ta for seg som de selv vil. Anonymous poster hash: 69a90...008
mylittlecat Skrevet 29. oktober 2013 #5 Skrevet 29. oktober 2013 Vel, heller det enn at man skal stå og se på at barn blir ranet. Evnt kvinner blir voldtatt!
SagflisiHåret Skrevet 29. oktober 2013 #6 Skrevet 29. oktober 2013 At noen som ser et overfall bryr seg, er vel ikke det som kalles borgerpoliti/borgervern? Borgerpoliti er vel heller en organisert gruppe som aktivt går ut i samfunnet for å løse oppgaver som politiet ikke har tid/kapasitet til? Og det sistenevnte er jeg helt imot...plutselig har vi en gjeng rasister som mener at jada, det er helt greit å banke en innvandrer helseløs pga tyveri av en pakke tyggis.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #7 Skrevet 29. oktober 2013 Heller det enn alternativet! Anonymous poster hash: 31019...5ef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #8 Skrevet 29. oktober 2013 Ja, at folk reagerer direkte på kriminalitet med harme er bare bra. Samtidig er det forskjell på å holde igjen noen, forsvare seg, angripe en kriminell lett, og det å sparke dem mens de ligger nede på bakken... Anonymous poster hash: ef352...3ef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #9 Skrevet 29. oktober 2013 Det er greit å halde dei att til politiet kan ta hand om dei. Når det gjeld straff er det ei oppgåve vi som samfunn har overlatt til domstolane å vurdere, ei ordning som fungerar bedre enn alternativa. I de 24 minuttene det gjennomsnittlig tar Oslopolitiet å rykke ut? Anonymous poster hash: ef352...3ef
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 I denne saken var det forresten ranerne som først slo, og de som grep inn i ranet som til å begynne med forsvarte seg, i følge Aftenposten. Anonymous poster hash: ef352...3ef
☆☆☆ Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 Det er greit å halde dei att til politiet kan ta hand om dei. Når det gjeld straff er det ei oppgåve vi som samfunn har overlatt til domstolane å vurdere, ei ordning som fungerar bedre enn alternativa. I de 24 minuttene det gjennomsnittlig tar Oslopolitiet å rykke ut? Anonymous poster hash: ef352...3ef Gjerne det. Det er då ikkje lettare å halde att nokon ved å banke dei opp.. 24 minutt er lite sett i forhold til at det i helgene er ei politipatrulje fordelt på fleire kommunar her, det tek ca 30 minutt mellom dei to kommunesentera som ligg nærast kvarandre. Andre stader er ein avhengig av ferje for å nå.
☆☆☆ Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 I denne saken var det forresten ranerne som først slo, og de som grep inn i ranet som til å begynne med forsvarte seg, i følge Aftenposten. Anonymous poster hash: ef352...3ef Å forsvare seg er lov, så då er det grei skuring. Det er forresten ikkje referert noko sak i HI, spørsmålet er generelt formulert.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 Borgerpoliti skal man være forsiktig med. Men om du her tenker på denne ranssaken så har ikke det noe med borgerpoliti å gjøre, det har med å gripe inn når noen blir plaget / overfalt av andre. Er det greitt å banke opp noen som begår slike kriminelle aktiviteter som du nevner her? Egentlig ikke, men jeg holder likevel mer med de som banket opp ranerene enn ranerene her og jeg heier vel litt (eller mye) på dem også. Gidder forresten ikke å være "politisk korrekt" her: Ja, det var helt greitt å banke opp pakket. Dette er tydeligvis ikke noe enkelttilfelle.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. oktober 2013 #14 Skrevet 29. oktober 2013 Borgerpoliti, nei- men å gripe inn når folk blir utsatt for ran, overfall og voldtekt, selvsagt er det greit. Og flere burde gjøre det! Man bør ikke angripe gjerningsmennene direkte, men om man må gå fysisk til verks for å stanse en voldtekt, eller blir nødt til å forsvare seg selv etter selv å ha blitt angrepet av gjerningsmenn, så er det selvsagt greit om man benytter de virkemidlene man kan.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #15 Skrevet 29. oktober 2013 Det er etter min mening helt greit å bruke den makt som er nødvendig for å hindre alvorlig kriminalitet. Da snakker jeg om for eksempel ran, ikke tomgangskjøring. Det er også greit å holde på en som har gjort noe kriminelt til politiet kommer, men ikke å banke opp noen for å straffe dem eller liknende. Det er heller ikke politiets oppgav. Anonymous poster hash: 807eb...300
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #16 Skrevet 29. oktober 2013 Det er etter min mening helt greit å bruke den makt som er nødvendig for å hindre alvorlig kriminalitet. Da snakker jeg om for eksempel ran, ikke tomgangskjøring. Det er også greit å holde på en som har gjort noe kriminelt til politiet kommer, men ikke å banke opp noen for å straffe dem eller liknende. Det er heller ikke politiets oppgav. Anonymous poster hash: 807eb...300 Men om overgripsmannen skulle komme i skade for å falle og slå seg så for all del mener nå jeg. Jeg synes ikke synd på de som er kriminelle og som møter noen som er sterkere enn dem. Hvis noen har bestemt seg for å være kjeltring så får den personen ta konsekvensene av sitt valg. Anonymous poster hash: e95be...db3
Hjertefru Skrevet 29. oktober 2013 #17 Skrevet 29. oktober 2013 Hvis det er saken med 10- åringen som ble rana som ligger i bakhodet her skjønner jeg godt at de som så det ble så provosert at de kanskje tydde til mer vold enn det som er nødvendig. Ikke riktig, men høyst forståelig. Har det vært min tiåring hadde jeg vært takknemlig for at noen grep inn.....
Musemorbr / Skrevet 29. oktober 2013 #18 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg synes ikke det er greit å banke en raner, men jeg synes det er greit å bryte inn, og å uskadeliggjøre vedkommende, samt å forsvare seg selv dersom raneren bruker vold. At de reddet tiåringen er beundringsverdig. Dersom de har brukt unødig vold, gjelder det samme for dem som i en arrestasjon der politiet bruker for mye vold. Man har et ansvar for å begrense maktbruken så mye som mulig, og å ikke la personlige følelser ta overhånd. Det gjelder enten man er politi, eller gjør seg til sivil arrestant slik som de valgte å gjøre her. Jeg vet ikke hva som stemmer i dette tilfellet, om de banket opp, eller slo igjen for å forsvare og uskadeliggjøre, så jeg uttaler meg på generell basis.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2013 #19 Skrevet 29. oktober 2013 At noen som ser et overfall bryr seg, er vel ikke det som kalles borgerpoliti/borgervern? Borgerpoliti er vel heller en organisert gruppe som aktivt går ut i samfunnet for å løse oppgaver som politiet ikke har tid/kapasitet til? Og det sistenevnte er jeg helt imot...plutselig har vi en gjeng rasister som mener at jada, det er helt greit å banke en innvandrer helseløs pga tyveri av en pakke tyggis. ..what. Utrolig hvordan noen mennesker klarer å spille på rasismekortet i hvilken som helst sammenheng altså, kudos for det! Anonymous poster hash: e179a...879
Hjertefru Skrevet 29. oktober 2013 #20 Skrevet 29. oktober 2013 At noen som ser et overfall bryr seg, er vel ikke det som kalles borgerpoliti/borgervern? Borgerpoliti er vel heller en organisert gruppe som aktivt går ut i samfunnet for å løse oppgaver som politiet ikke har tid/kapasitet til? Og det sistenevnte er jeg helt imot...plutselig har vi en gjeng rasister som mener at jada, det er helt greit å banke en innvandrer helseløs pga tyveri av en pakke tyggis. ..what. Utrolig hvordan noen mennesker klarer å spille på rasismekortet i hvilken som helst sammenheng altså, kudos for det!Anonymous poster hash: e179a...879 Rasismekortet?? Sagflis har jo rett! Hva slags typer tror du et "borgerpoliti" kommer til å tiltrekke seg?
SagflisiHåret Skrevet 29. oktober 2013 #21 Skrevet 29. oktober 2013 At noen som ser et overfall bryr seg, er vel ikke det som kalles borgerpoliti/borgervern? Borgerpoliti er vel heller en organisert gruppe som aktivt går ut i samfunnet for å løse oppgaver som politiet ikke har tid/kapasitet til? Og det sistenevnte er jeg helt imot...plutselig har vi en gjeng rasister som mener at jada, det er helt greit å banke en innvandrer helseløs pga tyveri av en pakke tyggis. ..what. Utrolig hvordan noen mennesker klarer å spille på rasismekortet i hvilken som helst sammenheng altså, kudos for det!Anonymous poster hash: e179a...879 Rasismekortet?? Sagflis har jo rett! Hva slags typer tror du et "borgerpoliti" kommer til å tiltrekke seg? Hehe, ja hvordan kom du anonym på å beskylde meg for å bruke rasismekortet her? Dessverre hadde slike borgergrupper tiltrukket seg de ikke så smarte folka (rasister for eksempel) og situasjonen hadde fort blitt stygg for uskyldige innvandrere. Slike grupperinger finnes i russland, og det er ikke akkurat som en forlenger av lovens lange arm de fremstår som...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå