Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg ammer med skjold nå for babyen vil ikke suge eller. Har masse melk,men hun virker aldri mett og fornøyd. Er frustrert og leg,såter masse og føler meg mislykket. Har aldri tid til gutten vår på 4,for jeg blir sittende med denne ammingen dagen lang. Vurderer nå og gå over på mme,men føler det litt som et nederlag å gi opp amming etter kun 2 uker. Anonymous poster hash: c2c92...5ff
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 *frustrert og lei,gråter masse... Beklager skrivefeil. Hi Anonymous poster hash: c2c92...5ff
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg ga mme til begge mine, og var veldig fornøyd med det. Ingen har noe med hvorfor jeg valgte som jeg gjorde, så grunnen tenker jeg ikke å oppgi. Poenget er at barna har vært gode og mette, de har sovet godt, vært fornøyde, og har utviklet seg fint. Anonymous poster hash: 59919...72c
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg gjør begge deler. Ammet mer tidligere, men nå bare på natta. Det er ikke noe nederlag, det skal være kos og, ikke bare slit
n74 Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Hva med å kutte ut ammingen, men pumpe i stedet? Da får hun i seg morsmelk. Bare pass på at du pumper ofte nok til å opprettholde produksjonen, også på natten. Jeg anbefaler ikke å både amme + pumpe for å gi på flaske, det gjorde jeg og holdt på å slite meg totalt ut. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke bare pumpet.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg fullammet eldste til hun var 6 mnd, og tvillingene fullammet jeg til de var 4 mnd. Da gikk jeg over til litt mme. Anonymous poster hash: ef2d7...3bb
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg og babyen fikk ikke til amming, babyen ville ikke suge. Så barnepleierene på barsel ga opp og fikk meg til å pumpe og gi flaske i steden. Så hjemme prøvde vi amming med skjold uten hell. og puminga ga jeg opp da han var 3 uker for fikk så vondt i nakken og hode pga sittestillinga. Gikk da over på mme Anonymous poster hash: b6033...d29
Von Hertelhofen Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Jeg ammet. Ikke tale om vesla ville suge på plastikkpupp. Det var frustrerende at vi aldri hadde muligheten til at pappaen kunne overta litt. Forresten så er der vanlig å amme "hele tiden" i begynnelsen. Spesielt på kveldstid, det virker som om babyen aldri blir mett. Det er helt normalt. Endret 28. oktober 2013 av Dataverket
skjotta Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) nr 1 ble fullammet i 4-5 måneder og så spedde jeg på med litt mmefrem til jeg en dag, når hun var 6 mnd, mistst melka over natta. jeg vet de sier det ikke går ann, men jeg ammet henne på kvelden, la henne for natta og våknet neste morgen med helt tomme bryst. da ble det mme. nr 2 ble ammet nesten døgnet rundt i 2 døgn (altså babyens 3 og 4 døgn. når melka "hadde kommet" selv om det bare var snakk om dråper) på sykehuset men pga komplikasjoner med fødselen klarte ikke kroppen min å produsere. gutten var sulten og jeg var frustrert, sliten og særdeles blodfattig. heldigvis var der ei herlig jordmor på barsel som kom inn på rommet min en morgen etter at jeg hadde hatt ham til brystet hele natta og sa: "ska mi ikkje bare finne fram ei flaske?" jeg kunne omfavna henne og gault akkurat da. Endret 28. oktober 2013 av skjotta
Miamimom Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg ammet. Ikke tale om vesla ville suge på plastikkpupp. Det var frustrerende at vi aldri hadde muligheten til at pappaen kunne overta litt. Forresten så er der vanlig å amme "hele tiden" i begynnelsen. Spesielt på kveldstid, det virker som om babyen aldri blir mett. Det er helt normalt. Signerer denne. Slitsomt, men prøv å hold ut - det blir som oftest mye bedre med litt tid :-)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg gjennomgikk brystreduksjon i 2006 og fikk dermed melkegangene ødelagt. Forsøkte så godt jeg kunne å amme både førstemann i 2011 og andremann i 2012, men selv om jeg produserte og hadde melk hjalp det lite når det ikke kom ut nok til måltidene. Etter 6-8 dager gikk jeg over til kun MME og det har fungert for oss. 2 raske og sunne (bortsett fra de vanlige rundene med forkjølelse etc) Hadde ønsket at amming fungerte, men da det ikke gjorde det ser jeg fordelene med flaskebarn og føler ikke jeg har mistet nærheten til barna mine av den grunn, finnes mange måter å mamme på uten å amme! Anonymous poster hash: 19a6e...9f0
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg ammet. Ikke tale om vesla ville suge på plastikkpupp. Det var frustrerende at vi aldri hadde muligheten til at pappaen kunne overta litt. Forresten så er der vanlig å amme "hele tiden" i begynnelsen. Spesielt på kveldstid, det virker som om babyen aldri blir mett. Det er helt normalt. Ja, det er helt normalt. Og ammingen blir mer effektiv og ikke så hyppig etter hvert. Jeg anbefaler det på det varmeste. En fireåring har bare godt av å lære å ta hensyn. Du kan snakke med fireåringen og gi oppmerksomhet selv om du ammer. Under tre år mellom mine, og treåringen taklet det knirkefritt. Anonymous poster hash: fa5b0...f04
MammantilNurket Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Ammet i tre måneder, men vi måtte etterhvert supplere med morsmelktillegg (min sønn er en glupsk liten fyr) og her var det skummet melk i puppen På grunn av skikkelig stress (i.f.m.studier) forsvant melken plutselig, kom tilbake og forsvant igjen. Skikkelig nedtur Nå er Nurket "flaskebarn" og er strålende fornøyd! Han er mett, blid og sover mer eller mindre hele natten og til godt ute på morgenkvisten + minst to lange lurer i løpet av dagen. Men ... neste gang jeg får barn skal jeg ta det helt med ro i permisjonen og legge ALT annet på is da jeg gjerne skulle ha ammet litt lenger
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #15 Skrevet 28. oktober 2013 Ammet i tre måneder, men vi måtte etterhvert supplere med morsmelktillegg (min sønn er en glupsk liten fyr) og her var det skummet melk i puppen På grunn av skikkelig stress (i.f.m.studier) forsvant melken plutselig, kom tilbake og forsvant igjen. Skikkelig nedtur Nå er Nurket "flaskebarn" og er strålende fornøyd! Han er mett, blid og sover mer eller mindre hele natten og til godt ute på morgenkvisten + minst to lange lurer i løpet av dagen. Men ... neste gang jeg får barn skal jeg ta det helt med ro i permisjonen og legge ALT annet på is da jeg gjerne skulle ha ammet litt lenger Du som streber etter å fremstå så allvitende her burde vite at det ikke er noe forskningsmessig belegg for å si at man har " lite næring " i melken?Ellers er jeg glad for det du sier om å legge bedre til rette for amming ved en mulig neste gang. Anonymous poster hash: e6680...5dc
Elsker livet Skrevet 28. oktober 2013 #16 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har både ammet og gitt flaske til alle mine. Lærte barna å ta flaske tidlig, men brukte mest morsmelk i flaska. Har brukt nankartonger utenfor huset når det har vært mest praktisk. Har ikke hatt noen problemer med produskjonen eller at barnet ikke ville ta brystet. I og med at barnet ditt er litt vanskelig sånn betyr muligens flaske at det blir helt slutt på amminga. Så jeg hadde kanskje gitt amminga litt mer tid om mulig.
MammantilNurket Skrevet 28. oktober 2013 #17 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Ammet i tre måneder, men vi måtte etterhvert supplere med morsmelktillegg (min sønn er en glupsk liten fyr) og her var det skummet melk i puppen På grunn av skikkelig stress (i.f.m.studier) forsvant melken plutselig, kom tilbake og forsvant igjen. Skikkelig nedtur Nå er Nurket "flaskebarn" og er strålende fornøyd! Han er mett, blid og sover mer eller mindre hele natten og til godt ute på morgenkvisten + minst to lange lurer i løpet av dagen. Men ... neste gang jeg får barn skal jeg ta det helt med ro i permisjonen og legge ALT annet på is da jeg gjerne skulle ha ammet litt lenger Du som streber etter å fremstå så allvitende her burde vite at det ikke er noe forskningsmessig belegg for å si at man har " lite næring " i melken?Ellers er jeg glad for det du sier om å legge bedre til rette for amming ved en mulig neste gang. Anonymous poster hash: e6680...5dc Det var nå det helsesøster sa og forholder meg til hennes vurdering som fagperson. Barnet var i alle fall ikke fornøyd med serveringen. Jeg vil heller at barnet mitt skal være mett, glad og fornøyd enn sulten, sint og misfornøyd ...Jeg synes forøvrig at innledningen din var unødvendig - slike kommentarer skapet bare dårlig stemning het inne. Jeg kjenner meg forøvrig ikke igjen i beskrivelsen din. HI ønsker å vite om man har gitt mm eller MME. Jeg delte min erfaring. Endret 28. oktober 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #18 Skrevet 28. oktober 2013 jeg fullammet til 6 mnd og så delammet lenge greit å kunne bruke barnevakt fra fødselen av, fordelen med mme det.... det værste er at mange mener det og Anonymous poster hash: 960da...32e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #19 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg ammet begge mine. Med første prøvde jeg iherdig å gi flaske, men barnet tok ikke flaske med melk. Hjalp ikke om det var morsmelk eller mme. Vann drakk hun av flaske, så flaske tok hun ikke men det var melken hun ikke ville ha på flaske. Far skulle ha permisjon midt i permisjonstiden vår siden jeg skulle jobbe noen mnd da, så da ville jeg gi flaske. Om det var morsmelk eller mme var det samme for meg, men ingen ting gikk. Enden på visa var at far kom med barnet på jobb en gang hver dag for at barnet skulle få amme. Barnet spiste litt fruktmos og drakk vann, så det holdt med å amme før jeg dro, en gang mens jeg jobbet og når jeg kom hjem. Hadde jeg ikke hatt en jobb der det gikk, måtte vi få ordnet om på permisjonen. Jeg har aldri vært veldig bestemt på det ene eller andre. Jeg har latt ting få lov å bli som de blir. Ungene har ammet, og jeg har hatt nok melk. Da har de fått lov å amme, men jeg hadde ikke giddi å prøvd lenge eller styra veldig om jeg ikke fikk til ammingen. Med andre barnet kom ikke melka før dag to, husker jeg måtte mase på. P sykehuset om at jenta måtte få mme for jeg hadde ikke melk. De mente jeg måtte prøve og prøve, men når jeg sa bestemt at melka ikke var kommet, barnet var sulten og jeg forlangte at hun fikk mme så fikk jeg det. Melka kom, men hadde den ikke kommet så hadde hun fått mme. Jeg hadde ingen planer om å styr for å prøve å få den til å komme. Jeg vet morsmelk er best for barnet, men det er også en mor inne i bildet. Blir mor helt utkjørt pga ammingen, at det ikke er nok melk, barnet ikke får sugt riktig osv så gjør det som er best for dere. Er mor utvilt og fornøyd har barnet det bra også når det får nok mat, uansett om det er mme ellere morsmelk. Resten av familien går ikke i pausemodus selv om det er kommet en baby inn i huset som er krevende. Jeg hadde heldigvis en rolig nr2 unge, så hadde god tid til eldste. Men det ble en omveltining for henne også, og hun måtte også vise hensyn selv om hun var liten. Men vi fant våre løsninger. Når jeg ammet lillesøster hadde jeg og storesøster kosestund i sofaen. Lillesøster ammet, storesøster satt i armkroken som var ledig og vi leste bok, så på tv eller gjorde andre rolige ting sammen. Anonymous poster hash: 344d3...584
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #20 Skrevet 28. oktober 2013 Med nummer 1 ble det delvis amming i 5 uker, så gikk vi over til mme. Hun hadde kort tungebånd og fikk ikke til å suge ordentlig, så for å få i henne næring måtte vi begynne med flaske. Vi spurte flere på sykehuset om de ikke kunne kutte tungebåndet, men det gjorde de ikke.... 3 uker etter at jeg sluttet å amme fikk jeg høre av fastlegen at han kunne ha gjort det med det samme.... Med nummer 2 ble det fullamming i 5 uker, så over på mme. Fikk en voldsom soppinfeksjon på puppene, som førte til store blødende sår og sprekker. For å få bukt med dette måtte jeg bruke en medisin som ikke var forenlig med amming. JM hadde aldri sett sånne brystvorter, som fortsatt ble brukt til amming.... Nummer 3 ble fullammet til hun var 7 mnd, og delammet til 11 mnd Alt gikk helt strålende. Begynte med forebyggende medisin og salve mot sopp 4 uker før planlagt ks for å unngå samme historie som med nummer 2. Anonymous poster hash: ee5a7...310
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #21 Skrevet 28. oktober 2013 To uker er ikke all verden selv om det føles sånn nå. Ammet du 4-åringen, eller var han flaskebarn? Han tåler for øvrig at du prioriterer minsten en stund nå, sånn er det å få småsøsken, og om noen uker så får du mer tid til han igjen. Ikke ha dårlig samvittighet for det i alle fall. Jeg hadde noe av samme problemet med nr tre. Hun la ikke på seg første ukene, selv om hun lå til puppen hele tiden og jeg hadde masse melk. Hun var slapp og trøtt, sovnet og hadde feil sugeteknikk, noe som resulterte i blødende brystvorter og gjentatte brystbetennelser og trøske. Det gav seg etter noen uker, selv om jeg også vurderte å gi opp mange ganger. Nå fullammer jeg, og ammingen går som en lek. Anonymous poster hash: a0e38...77c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå