Gå til innhold

Trenger sårt hjelp... fordypningsemne norsk privatist


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal snart ta norsk- og historieeksamen som privatist, og håper noen kan hjelpe meg litt her. 

 

Holder for øyeblikket på med fordypningsemnet mitt. Jeg følger leselisten som er satt opp, og har lest Jo Nesbø Frelseren, Anne Holt Demonens død og Gunnar Staalesen Kalde Hjerter.

 

Er det noen her som har gjort dette før og har erfaringer å komme med? Egentlig vet jeg ikke om fordypningsoppgaven er muntlig eller skriftlig, men har landet på at den går under den muntlige delen. (muntlig eksamen) Stemmer dette?

 

Så, jeg er så usikker på problemstillingen, for oppgaven må ha en problemstilling enten den er muntlig eller skriftlig. Forslag til problemstilling? Mulig det er nok å ta utgangspunkt i to av bøkene her.

 

Hvis noen kan hjelpe meg blir jeg fryktelig glad! :) Er så nervøs og usikker at jeg nesten falle i hop her.

 

 



Anonymous poster hash: e3b00...d64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør en form for sammenligning. Det syns jeg er enklest. Hovedpersonene f.eks. 

 

Finn likheter og ulikheter og utforsk forskjellene. Feks. skurkene, hvordan er de i forhold til hverandre? Lik eller ulik? 

 

Eller du kan sammenligne temaene, måten forfatterne skriver på. MASSE!!! Jeg syns det er så morsomt. 



Anonymous poster hash: 34175...ee5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gjør en form for sammenligning. Det syns jeg er enklest. Hovedpersonene f.eks. 

 

Finn likheter og ulikheter og utforsk forskjellene. Feks. skurkene, hvordan er de i forhold til hverandre? Lik eller ulik? 

 

Eller du kan sammenligne temaene, måten forfatterne skriver på. MASSE!!! Jeg syns det er så morsomt. 

 

Anonymous poster hash: 34175...ee5

 

 

 

Takk. :) Er slik jeg har tenkt på det og. Du har vel ikke forslag til hva jeg skal skrive som problemstilling? Det skal vel helst være utformet som er spørsmål, men det er kanskje ikke absolutt. Jeg liker forfattere og bøker, så lesingen er ikke problemet, men jeg sliter med å formulere meg.

 

Anonymous poster hash: e3b00...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde krininallitteratur som særemne, og problemstillinga mi var korvidt forskjell i bakgrunn til forfattarane kunne sjåast att i fokus i bøkene.

 

Vi hadde forresten muntlig særemne, då skulen ville minimere problemet med kjøp/salg av særemner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok eksamen som privatist gikk fordypningsoppgaven under muntlig, ja. :) 

 

 



Anonymous poster hash: f7bb1...3b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde krininallitteratur som særemne, og problemstillinga mi var korvidt forskjell i bakgrunn til forfattarane kunne sjåast att i fokus i bøkene.

 

Vi hadde forresten muntlig særemne, då skulen ville minimere problemet med kjøp/salg av særemner.

 

Takk. :)

 

Den var ikke dum, notert. :)

 

 

Anonymous poster hash: e3b00...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Gjør en form for sammenligning. Det syns jeg er enklest. Hovedpersonene f.eks. 

 

Finn likheter og ulikheter og utforsk forskjellene. Feks. skurkene, hvordan er de i forhold til hverandre? Lik eller ulik? 

 

Eller du kan sammenligne temaene, måten forfatterne skriver på. MASSE!!! Jeg syns det er så morsomt. 

 

Anonymous poster hash: 34175...ee5

 

 

 

Takk. :) Er slik jeg har tenkt på det og. Du har vel ikke forslag til hva jeg skal skrive som problemstilling? Det skal vel helst være utformet som er spørsmål, men det er kanskje ikke absolutt. Jeg liker forfattere og bøker, så lesingen er ikke problemet, men jeg sliter med å formulere meg.

 

Anonymous poster hash: e3b00...d64

 

Du klarer nok det der selv. Jeg skrev ovenfor tenkelig måter å gripe an teksten så du klarer nok å forme en problemstilling selv. 

 

Anonymous poster hash: 34175...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk anonym#5, veldig greit å få bekreftet. 

 

Måtte du levere en disposisjon/kort oversikt til eksaminator? Og hvor mye vektla de oppgaven og hvor lang tid brukte du på den? Hele eksamenen skal vare 30 min har jeg fått beskjed om.



Anonymous poster hash: e3b00...d64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Gjør en form for sammenligning. Det syns jeg er enklest. Hovedpersonene f.eks. 

 

Finn likheter og ulikheter og utforsk forskjellene. Feks. skurkene, hvordan er de i forhold til hverandre? Lik eller ulik? 

 

Eller du kan sammenligne temaene, måten forfatterne skriver på. MASSE!!! Jeg syns det er så morsomt. 

 

Anonymous poster hash: 34175...ee5

 

 

 

Takk. :) Er slik jeg har tenkt på det og. Du har vel ikke forslag til hva jeg skal skrive som problemstilling? Det skal vel helst være utformet som er spørsmål, men det er kanskje ikke absolutt. Jeg liker forfattere og bøker, så lesingen er ikke problemet, men jeg sliter med å formulere meg.

 

Anonymous poster hash: e3b00...d64

 

Du klarer nok det der selv. Jeg skrev ovenfor tenkelig måter å gripe an teksten så du klarer nok å forme en problemstilling selv. 

 

Anonymous poster hash: 34175...ee5

 

 

 

Ja jeg finner nok utav det. Takk for hjelpen.

 

Anonymous poster hash: e3b00...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...