Gå til innhold

Hvilket kjæledyr til en 9 åring ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ønsker seg hund mer enn noe annet, eller en katt. Vi bir i borettslag og det reker nok katter rundt her synes vi. Og vi er også så langt fra hundemennesker som det er mulig å komme.

Men faktisk så har alle kameratene hans enten hund, katt eller begge deler. Vi har akvarie, men det er ikke det samme.

Noen tips ?

Anonymous poster hash: 68d76...74e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg det kjæledyret du vil ha selv. Det blir uansett dere voksne som får hovedansvaret.

Vi har hund, vi voksne har ansvaret for den. Barnet på 10 går tur av og til....

Skrevet

Mye jobb med en hund. Altfor mye, spør du meg, og mye av dette vil gå på dere.

Katter må forsikres, chippes, etc, men er mye enklere å ha med å gjøre.

Anonymous poster hash: 17280...bc1
Skrevet

Hva gjør dere til ikke hundemennesker?:) Liker dere ikke å gå tur, eller er du redd sikkel, hår og bjeff? Hatt det meste av dyr opp igjennom (huset fullt nå også), og de har sine fordeler og minus alle sammen. En ting er sikkert: uansett hva en velger må en ha hjerterom og toleranse. Men til en 9åring er etter min erfaring en rotte eller 2 flotte kjæledyr. De er morsomme og svært intelligente. Kan sitte på skulderen mens han gjør lekser osv;) en kan lage aktivitetsløyper og mye gøy. Men det følger noe lukt osv med de og de lever ikke lenge 2-3år. Kaniner er ofte mer skvettne, men kan og være hyggelige dersom han er en rolig gutt. Min får aldri kanin haha! hamsteren er nattaktiv og mindre sosial, chinchillaer raske og vanskelig å kunne kose med. Marsvin er jo et alternativ:)

Øgle eller tarantell-kanskje ikke noe mor liker?;) Hatt tarantellen min nå i 13 år, så den er i allefall seiglivet om ikke annet.

Minigris er koselige, men ikke noe å ha i borettslag kanskje.....Fugler kan være artige, men trenger mye stimuli og tålmodighet for å bli tamme og de lager myyyye lyd. Nei spør han om en rotte du:) Hannene: større, roligere, mere kosete-men de markerer mer og lukter. Hunnene: mindre, mer aktive og begrenser ofte både avføring og urin til tissekasse i buret. Ikke bruk sagflis, det er ikke bra for lungene deres! Aviser, tissekasse, sovehus, og stort innholdsrikt bur er tingen. Vi har alltid kjøpt de unge, og gjerne to brødre eller søstre:) Et annet pluss med rotta er at de er festlige å ta med ut i bånd og er alltid selskap ved matbordet siden de er altetende (pass på salt osv). Uansett, lykke til:)

Skrevet

Hvis dere er så langt fra hundemennesker som det er mulig å komme er nok ikke hund noen god ide. Husk at det uansett er du som er voksen som har ansvar for dyret, så velg et dyr dere også kan tenke dere å ha! Når det er sagt mener jeg at det er bra for barn å ha dyr,og at de gjerne må gjøre en del av arbeidet med dyret/dyrene. Det er en fin måte å lære å ta ansvar på. Men det er den voksnes ansvar å påse at dyret får alt det stellet det trenger, og den voksne må steppe inn der barnet ikke strekker til.

Det finnes mange andre dyr enn hund og katt. Undulat, kanin, marsvin, hamster,rotte osv. Kanskje du burde tatt deg en tur i en dyrebutikk å bedt om råd? I første omgang ville jeg dratt uten gutten, så kan du få informasjon om hva de forskjellige dyrene krever av stell, plass utstyr osv, og ta en avgjørelse i forhold til hva slags dyr.Når du har bestemt deg kan gutten få være med å velge ut hvilket dyr dere tar med hjem.

Lykke til

Anonymous poster hash: 456fc...b47
Skrevet

Jeg ville valgt et dyr i bur, feks mus eller rotte. Tror rotte er litt lettere å temme og dressere. Eller hamster eller marsvin :)

Skrevet

Ja,jeg å har hørt mye posetivt om rotter som kjeledyr. (Tro det eller ei) hehe :P Meeen, jeg fikser ikke helt den rumpa deres jeg. Så jeg hadde gått for marsvin. 

Meeen, Hund er jo så koselig! det finnes mange forskjellige raser som kanskje kan passe for dere ? forhør dere litt rundt kanskje ? :) 

Det er noe med å ha en hund i huset som gjør at man føler man får et kosligere hjem! :D Men, jo det er mye annsvar men,man får også mye igjen for det! :)

Skrevet

Hi her

Takk for mange tips.

Er ikke hundemennesker rett og slett fordi jeg ikke liker hunder. Har hatt noen skremmende oplevelser i barndommen med hund, som sitter i enda. Går ikke tur i det næreste turområdet vårt engang, fordi hundeeiere pleier å la hundene gå løse der. Er redd !

Rotter seg jeg på som skadedyr, men kanskje jeg skal undersøke litt mer rundt det å ha de som kjæledyr.

Anonymous poster hash: 68d76...74e
Skrevet

går dere for rotter bør dere ha to stk, to hoer el to hanner for de trives bedre med selskap. men du så fine kjæledyr de blir bare en blir kjent med dem

Skrevet

Hamster er fint alternativ:) De lever uansett ikke mer enn ca 2 år.. Så det er et typisk fint kjæledyr for et barn. 
Det er jo ikke sånn at det må bli omplassert i hytt og pine. 
Har selv hatt hamster. Ikke mye jobb, og veldig søte små :)

Skrevet

Ville valgt en liten kanin eller marsvin. Hamster og dverghamstere biter lett og lever ikke så lenge, i tillegg til at de lager et voldsomt leven om natta (løper i hjulet) og de skal ha fred til å sove på dagen.

Anonymous poster hash: 33b20...e30
Skrevet

Kjøp en robot til ham istedet hvis dere ikke vil ha dyr ;) De er morsomme og veldig interaktive blitt. Robosapien er vel de mest interaktive, de billigrobotene som er formet som hunder osv er relativt kjipe, men en skikkelig "menneskerobot" til et par tusenlapper er ganske kul, og kan læres til mye :)

http://www.youtube.com/watch?v=5hqNi2S4rlM&list=TLodnSW-_qIRnLUaYWbNuKqe-eTpfdjHTK  Denne er en av de kuleste jeg vet om, men vet ikke helt hvor man får tak i den :/ Er kanskje ikke akkurat det sønnen din ønsker seg, men er en god erstatning for kjæledyr når man ikke vil ha hund, katt eller rotte. Gnager generelt er morsomme er korte perioder, men de blir fort "kjedelige" :(

Anonymous poster hash: 36be7...f4d
Skrevet

Kjøp rotte, det er det ultimate kjeledyr for barn.

De blir tamme. kjøp er stort bur som barnet kan være med på og innrede. Gå inn på Tamrotter.no på forumet der.

Noen gode tips der inne.

Anonymous poster hash: 0478c...525
Skrevet

Ørkenrotte! Som små hamstere med haler! De blir tamme og man kan leke med de, våkne på dagtid. Lite lukt. Ha stort bur!

Anonymous poster hash: bb35d...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...