Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 En venninne skal gifte seg på nyttårsaften..Da jeg ble invitert, fikk jeg klar beskjed om at faren til barnet IKKE var invitert. (Vi er ikke sammen lengre). Det er i og for seg greit nok, men det var måten hun sa det på.. Så spør jeg om jeg kan ta med meg noen,en felles kompis isåfall, men det var heller ikke greit, fordi kirken var så liten (det er den heller ikke.. og kirken er da for alle?!?). Jeg sa at jeg mest sannsynlig kun kom i kirken, fordi.. Hallo? Det er nyttårsaften.. Og festen på kvelden skal være barnefri.. Jeg vil ikke levere fra meg ungen min på første nyttårsaften sammen..Så da.. Skal jeg dra med meg et lite barn, i stivende kulde, på buss i 30 min, så båt i 20 min, så buss i 20 minutter igjen, for å sitte bakerst i en kirke, for så å dra igjen? Og alt dette helt alene.. Den eneste andre jeg kjenner vil være forlover.. Jeg har bare lyst til å takke nei til alt sammen. Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Lammelåret Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Det høres ut som en pressende situasjon, særlig dersom du har fått invitasjonen nylig. Høres også ut som om du ikke har lyst, og da er det vel helt greit at du takker nei. Selv om det nok gjør litt vondt i samvittigheten, man vil jo gjerne stille opp, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Det høres ut som en pressende situasjon, særlig dersom du har fått invitasjonen nylig. Høres også ut som om du ikke har lyst, og da er det vel helt greit at du takker nei. Selv om det nok gjør litt vondt i samvittigheten, man vil jo gjerne stille opp, ikke sant? Gjør ikke stort på samvittigheten nei.. Ble egentlig ganske skuffa på måten jeg ble invitert på.. Det er tross alt nyttårsaften.. Da er det ganske naturlig at man tilbringer dagen med familien, enten man ikke lengre er et par eller ikke. Så skal man forvente at folk skal ta seg fri fra familie og venner for å dra i hennes bryllup. I tillegg til at hun skal nekte meg å ha med meg noen.. kun i kirken, så jeg har litt selskap både i reisen og under bryllupet.. Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Det er nyttårsaften, gratuler de, si det passer deg dårlig, siden du synes dette er en dag for familie og venner, og enda du gjerne skulle vært der, så må du se den beste løsningen for både deg og ungen din. Og si du gjerne besøker de når det måtte passe.. Kanskje forloveren kan ta med gaven til brudeparet for deg? Hadde jeg blitt invitert i et bryllup på nyttårsaften, hadde jeg nok ikke vurdert det engang, noen kan kalle det egoistisk osv, men det er en dag for familien, først og fremst ungene mine. Anonymous poster hash: 34030...aeb
soleia Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Så får du takke nei, då, og seie at det ikkje passar mtp barnet. Det er ikkje vanleg å be om å få ta med seg nokon annan som brudeparet ikkje sjølv har invitert til festen, men i kyrkja kan dei som ynskjer møte opp. Har aldri høyrt om at det er dørvakt, så det må vere heilt i orden om du får med deg nokon dit.
HvittHus Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg hadde ikke brukt 2 timer av nyttårsaften på reise med et lite barn, kun for å delta i vielsen. Skal du ikke på festen hadde jeg droppet bryllupet, og gitt en gave istedet.
Berta_78 Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Hadde ikke dratt, men sendt med en gave og takket hyggelig nei. Og jeg hadde i hvert fall ikke surmult slik du gjør - det er faktisk ikke innmari frekt av dem å gifte seg på en måte som passer dem selv, ikke deg. Endret 28. oktober 2013 av Berta_78
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 Så får du takke nei, då, og seie at det ikkje passar mtp barnet. Det er ikkje vanleg å be om å få ta med seg nokon annan som brudeparet ikkje sjølv har invitert til festen, men i kyrkja kan dei som ynskjer møte opp. Har aldri høyrt om at det er dørvakt, så det må vere heilt i orden om du får med deg nokon dit. Det var kun snakk om å ta med seg en venn til vielsen, ikke festen. Så jeg slapp å være HELT alene.. Anonymous poster hash: 139e7...e3e
soleia Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Så får du takke nei, då, og seie at det ikkje passar mtp barnet. Det er ikkje vanleg å be om å få ta med seg nokon annan som brudeparet ikkje sjølv har invitert til festen, men i kyrkja kan dei som ynskjer møte opp. Har aldri høyrt om at det er dørvakt, så det må vere heilt i orden om du får med deg nokon dit. Det var kun snakk om å ta med seg en venn til vielsen, ikke festen. Så jeg slapp å være HELT alene.. Anonymous poster hash: 139e7...e3e Forstod dei det? I så fall var det veldig sært å seie nei, og du kan fint takke nei til invitasjonen utan å få dårleg samvit.
Lammelåret Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Er nyttårsaften en kveld for familien, altså? Trodde det var julaften og at nyttårsaften var den store vennekvelden?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har vært i 2 bryllup som har vært på nyttårsaften, så skjønner ikke helt problemet med at de har lagt det til den dagen. Passer prefekt som bryllupsramme Hvis du ikke har lyst til å dra takker du nei. Det er deres dag, og om de ikke ønsker at du tar med noen som følge er de i sin fulle rett til å nekte det. Dessuten hadde det vel stått med følge i innbydelsen hvis det var greit..... Synes du lager en sak ut av ingenting. Hvis du ønsker å tilbringe nyttårsaften sammen med familien din så takker du nei. Enkelt og greit. Brudeparet har ikke ansvar for å sørge for at det passer for alle..... Bare det passer for dem Tror ikke de har i tankene at det kan bli en ulempe for deg at de legger bryllupet til nyttårsaften... Anonymous poster hash: 884a8...7e7
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg er tydeligvis litt uenig med de fleste svarene her. Jeg synes det er veldig rart å ikke delta i ei venninnens bryllup, da bør det i så fall ikke være en veldig nære relasjon. Jeg hadde gjort det jeg hadde kunnet for å komme i både vielse og festen. Synes for øvrig at det er rart at du ikke kan ha med deg noen i kirka. Anonymous poster hash: 4e8cd...e46
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Så får du takke nei, då, og seie at det ikkje passar mtp barnet. Det er ikkje vanleg å be om å få ta med seg nokon annan som brudeparet ikkje sjølv har invitert til festen, men i kyrkja kan dei som ynskjer møte opp. Har aldri høyrt om at det er dørvakt, så det må vere heilt i orden om du får med deg nokon dit. Det var kun snakk om å ta med seg en venn til vielsen, ikke festen. Så jeg slapp å være HELT alene.. Anonymous poster hash: 139e7...e3e Forstod dei det? I så fall var det veldig sært å seie nei, og du kan fint takke nei til invitasjonen utan å få dårleg samvit. Ja det forstod hun.. og fikk som svar: "Må nesten invitere uten følge.. fordi kirken er så liten,og halve *stedet der kjæresten er fra" kommer" Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Hadde ikke dratt, men sendt med en gave og takket hyggelig nei. Og jeg hadde i hvert fall ikke surmult slik du gjør - det er faktisk ikke innmari frekt av dem å gifte seg på en måte som passer dem selv, ikke deg. Jo jeg surmuler faktisk litt.. For jeg har kjent jenta i snart 10 år. hun har fått bo gratis hos meg, og jeg har stilt opp for henne når hun trengte meg. Så forventer hun at jeg skal dra ensom og alene i bryllupen hennes på selveste nyttårsaften fordi hun nekter meg å ta med noen.. I KIRKEN, ikke festen Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #15 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har vært i 2 bryllup som har vært på nyttårsaften, så skjønner ikke helt problemet med at de har lagt det til den dagen. Passer prefekt som bryllupsramme Hvis du ikke har lyst til å dra takker du nei. Det er deres dag, og om de ikke ønsker at du tar med noen som følge er de i sin fulle rett til å nekte det. Dessuten hadde det vel stått med følge i innbydelsen hvis det var greit..... Synes du lager en sak ut av ingenting. Hvis du ønsker å tilbringe nyttårsaften sammen med familien din så takker du nei. Enkelt og greit. Brudeparet har ikke ansvar for å sørge for at det passer for alle..... Bare det passer for dem Tror ikke de har i tankene at det kan bli en ulempe for deg at de legger bryllupet til nyttårsaften... Anonymous poster hash: 884a8...7e7 Men en kirke er da for alle? Det jeg da reagerer på, er at jeg ikke får ta med meg en venn (som også er hennes venn) til kirken!! Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 28. oktober 2013 #16 Skrevet 28. oktober 2013 En venninne skal gifte seg på nyttårsaften.. Da jeg ble invitert, fikk jeg klar beskjed om at faren til barnet IKKE var invitert. (Vi er ikke sammen lengre). Det er i og for seg greit nok, men det var måten hun sa det på.. Så spør jeg om jeg kan ta med meg noen,en felles kompis isåfall, men det var heller ikke greit, fordi kirken var så liten (det er den heller ikke.. og kirken er da for alle?!?). Jeg sa at jeg mest sannsynlig kun kom i kirken, fordi.. Hallo? Det er nyttårsaften.. Og festen på kvelden skal være barnefri.. Jeg vil ikke levere fra meg ungen min på første nyttårsaften sammen.. Så da.. Skal jeg dra med meg et lite barn, i stivende kulde, på buss i 30 min, så båt i 20 min, så buss i 20 minutter igjen, for å sitte bakerst i en kirke, for så å dra igjen? Og alt dette helt alene.. Den eneste andre jeg kjenner vil være forlover.. Jeg har bare lyst til å takke nei til alt sammen. Anonymous poster hash: 139e7...e3e Jeg hadde pent takket nei Begrunnet det med at det blir for mye bal rett og slett, siden du har et lite barn å ta deg av.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #17 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har vært i 2 bryllup som har vært på nyttårsaften, så skjønner ikke helt problemet med at de har lagt det til den dagen. Passer prefekt som bryllupsramme Hvis du ikke har lyst til å dra takker du nei. Det er deres dag, og om de ikke ønsker at du tar med noen som følge er de i sin fulle rett til å nekte det. Dessuten hadde det vel stått med følge i innbydelsen hvis det var greit..... Synes du lager en sak ut av ingenting. Hvis du ønsker å tilbringe nyttårsaften sammen med familien din så takker du nei. Enkelt og greit. Brudeparet har ikke ansvar for å sørge for at det passer for alle..... Bare det passer for dem Tror ikke de har i tankene at det kan bli en ulempe for deg at de legger bryllupet til nyttårsaften... Anonymous poster hash: 884a8...7e7 Jeg er tydeligvis litt uenig med de fleste svarene her. Jeg synes det er veldig rart å ikke delta i ei venninnens bryllup, da bør det i så fall ikke være en veldig nære relasjon. Jeg hadde gjort det jeg hadde kunnet for å komme i både vielse og festen. Synes for øvrig at det er rart at du ikke kan ha med deg noen i kirka. Anonymous poster hash: 4e8cd...e46 Det er mitt barns første nyttårsaften.. Da vil jeg ikke gi det fra meg til barnevakt for å dra på en fest. Barnet kan ikke bli med på festen, for den skal være barnefri.. Som sagt, så kjenner jeg heller ingen der.. Hun vet også at jeg er en rimelig sjenert person, og derfor syntes jeg det er litt "dårlig gjort" at jeg ikke får ta med følge til kirken... Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Berta_78 Skrevet 28. oktober 2013 #18 Skrevet 28. oktober 2013 Hadde ikke dratt, men sendt med en gave og takket hyggelig nei. Og jeg hadde i hvert fall ikke surmult slik du gjør - det er faktisk ikke innmari frekt av dem å gifte seg på en måte som passer dem selv, ikke deg. Jo jeg surmuler faktisk litt.. For jeg har kjent jenta i snart 10 år. hun har fått bo gratis hos meg, og jeg har stilt opp for henne når hun trengte meg. Så forventer hun at jeg skal dra ensom og alene i bryllupen hennes på selveste nyttårsaften fordi hun nekter meg å ta med noen.. I KIRKEN, ikke festen Anonymous poster hash: 139e7...e3e Ok, den kjøper jeg :-) Sært å ikke la deg ha med noen i kirken.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #19 Skrevet 28. oktober 2013 Dette bryllupet handler om brudeparet, og ikke om deg. Hvis deres opplegg ikke passer for deg takker du bare pent nei. De ønsker ikke at inviterte skal ha med seg folk, det gjelder sikkert både deg og de andre gjestene som er invitert som single. Det er for øvrig ikke sært å holde bryllup på nyttårsaften, det er ganske vanlig og en flott ramme rundt et stort arrangement. Hvis du ikke kjenner noen av de andre der har du i hvert fall en gyllen anledning til å snakke litt med noen nye mennesker. Folk fleste er ganske greie Ærlig talt... Anonymous poster hash: 2f5c3...20f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #20 Skrevet 28. oktober 2013 Synes også det er litt rart å spørre om å ta med en som brudeparet ikke har invitert til en vielse. Om det bare var i kirken for å ha selskap til reisen/pass til barnet ville jeg ikke spurt en gang. Inngåelse av ekteskap i en kirke er en offentlig handling og en formalisering som hvem som helst kan delta i. Kirken offentliggjør som oftest alle vielser på forhånd så hvem som helst kan stille opp. Dersom du ikke har planer om å gå på festen uansett og det er så strevsomt å stille i vielsen i kulden så takker du bare nei. Problem solved og verre er det ikke. Anonymous poster hash: 33246...c95
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #21 Skrevet 28. oktober 2013 Hadde ikke dratt, men sendt med en gave og takket hyggelig nei. Og jeg hadde i hvert fall ikke surmult slik du gjør - det er faktisk ikke innmari frekt av dem å gifte seg på en måte som passer dem selv, ikke deg.Jo jeg surmuler faktisk litt.. For jeg har kjent jenta i snart 10 år. hun har fått bo gratis hos meg, og jeg har stilt opp for henne når hun trengte meg. Så forventer hun at jeg skal dra ensom og alene i bryllupen hennes på selveste nyttårsaften fordi hun nekter meg å ta med noen.. I KIRKEN, ikke festen Anonymous poster hash: 139e7...e3e Ok, den kjøper jeg :-) Sært å ikke la deg ha med noen i kirken. Ja, det syntes jeg også.. Også måten hun inviterte meg på mtp x-en min. Det er HELT greit og forståelig at han ikke var invitert, men det var måten hun sa det på, som gjorde at jeg reagerte.. "Det sier jo egentlig seg selv, men siden det er en stund til sier jeg det alikevel.. **** er IKKE invitert!:P" Det hadde gått an å formulere seg litt annerledes der.. Det hadde ikke vært veldig unaturlig at han og jeg hadde tilbragt jul og nyttår sammen, pga felles barn, så å skrive på den måten var bare litt spesielt... Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Mandala Skrevet 28. oktober 2013 #22 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg hadde definitivt dratt i en venninnes bryllup. Og det at det er barnet ditt sin første nyttårsaften betyr at barnet antakelig sover nesten hele kvelden uansett og ikke har begrep om det er nyttårsaften eller en helt vanlig tirsdag. Dermed tenker jeg at det er helt optimalt å ha barnevakt for barnet en nyttårsaften nå, fremfor når det er syv år feks og faktisk kan ta del i dagen og føle at nyttårsaften er noe spesielt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #23 Skrevet 28. oktober 2013 Synes også det er litt rart å spørre om å ta med en som brudeparet ikke har invitert til en vielse. Om det bare var i kirken for å ha selskap til reisen/pass til barnet ville jeg ikke spurt en gang. Inngåelse av ekteskap i en kirke er en offentlig handling og en formalisering som hvem som helst kan delta i. Kirken offentliggjør som oftest alle vielser på forhånd så hvem som helst kan stille opp. Dersom du ikke har planer om å gå på festen uansett og det er så strevsomt å stille i vielsen i kulden så takker du bare nei. Problem solved og verre er det ikke. Anonymous poster hash: 33246...c95 Jeg trodde at han jeg spurte om å ta emd (kun i kirken) var invitert uansett... Det er en felles venn, så syntes ikke det var så rart.. Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #24 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg er tydeligvis litt uenig med de fleste svarene her. Jeg synes det er veldig rart å ikke delta i ei venninnens bryllup, da bør det i så fall ikke være en veldig nære relasjon. Jeg hadde gjort det jeg hadde kunnet for å komme i både vielse og festen. Synes for øvrig at det er rart at du ikke kan ha med deg noen i kirka. Anonymous poster hash: 4e8cd...e46 Det er mitt barns første nyttårsaften.. Da vil jeg ikke gi det fra meg til barnevakt for å dra på en fest. Barnet kan ikke bli med på festen, for den skal være barnefri.. Som sagt, så kjenner jeg heller ingen der.. Hun vet også at jeg er en rimelig sjenert person, og derfor syntes jeg det er litt "dårlig gjort" at jeg ikke får ta med følge til kirken... Anonymous poster hash: 139e7...e3e Da er det forståelig at du ikke kan bli med på festen, men ikke forståelig at du ikke kommer i vielsen. Når du har kjent henne i ti år og dere att på til har bodd sammen, så synes jeg det er rart å ikke stille opp. Det at du har stilt opp mye for henne tidligere synes jeg forsovet er likegyldig, det er snakk om bryllupet hennes. Hun kunne ha formulert seg annerledes når det gjelder eksen din, men ut over det synes jeg ikke du har noe å ta sånn på vei for. Anonymous poster hash: 4e8cd...e46
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #25 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg hadde definitivt dratt i en venninnes bryllup. Og det at det er barnet ditt sin første nyttårsaften betyr at barnet antakelig sover nesten hele kvelden uansett og ikke har begrep om det er nyttårsaften eller en helt vanlig tirsdag. Dermed tenker jeg at det er helt optimalt å ha barnevakt for barnet en nyttårsaften nå, fremfor når det er syv år feks og faktisk kan ta del i dagen og føle at nyttårsaften er noe spesielt. Men det frister jo ikke særlig å dra, når hun inviterer meg på en måte som gjør at jeg føler meg direkte uønsket.. Anonymous poster hash: 139e7...e3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå