Gå til innhold

Lyst på mer utdanning, men har ikke råd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Æsj... at jeg ikke tok andre valg i min ungdom!

Nå er jeg gift, har barn, fast jobb og gjeld! Men kun videregående utdanning.

Har så lyst til å ta et treårig studie, men har jo ikke råd til å være uten inntekt i tre år. Mulig det har gått med litt jobb, kanskje 30-40%, men det er max. Vet at hvis jeg har fått fullført dette, har jeg fått en jobb som har gitt meg mer inntekt på sikt.

Hva tror dere? Noen som har gjort noe "smart" for å få drømmer til å gå i oppfyllelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange studier man kan ta desentralisert (på deltid). Det kan fint kombineres med jobb dersom man har en litt fleksibel arbeidsgiver eller finner seg / har deltidsjobb.

Det finnes også studier man kan ta på nett.

Anonymous poster hash: c1fd5...084
Skrevet

Deltid? Samlingsbasert? Noe som er relevant til jobben din? Bruk tid, let og søk på nettet, kanskje dukker det opp muigheter du ikke visste fantes. Lykke til. :)

Anonymous poster hash: 9a903...b43
Skrevet

Ja, har kikket på diverse. Funnet noe som er samlingsbasert, som er relevant til jobben jeg har har i dag, men som kan gi meg en bedre jobb og bedre framtidsutsikter. Men... det er et ikke mulig å kombinere all den lesingen og innleveringen med full jobb, å inntekt må vi jo ha... så da forblir det vel bare en drøm da.

Skrevet

Det er mulig! Jeg jobber 30% i en helgestilling, altså annenhver helg. Har utbetalt 8000kr fra jobben og 9000kr i stipend. Syns noen ganger det blir litt mye og at jeg ikke ser barna så mye i flere helger. Men dette er en investering for hele familien på sikt. Det positive er lang sommerferie og juleferie, og at jeg har kortere dager i uka enn om jeg hadde jobbet.

Anonymous poster hash: ca55b...24f

Skrevet

Det er vel ikke umulig om du vil det nok? Tenker da på deltidsstudier. Fulltidsstudier blir kanskje litt for mye.

Har selv en mastergrad fra før og tar nå et nettbasert årsstudium på deltid over 2 år. Altså 30 studiepoeng per år. Det er til tider hardt å sette seg ned på kvelden etter at barna har lagt seg, men ikke uoverkommelig når jeg tenker på hva jeg kan oppnå ved å gjøre dette. Har forresten 100 % jobb og 2 små barn.

Anonymous poster hash: ee4e1...ea5
Skrevet

Det er mulig! Jeg jobber 30% i en helgestilling, altså annenhver helg. Har utbetalt 8000kr fra jobben og 9000kr i stipend. Syns noen ganger det blir litt mye og at jeg ikke ser barna så mye i flere helger. Men dette er en investering for hele familien på sikt. Det positive er lang sommerferie og juleferie, og at jeg har kortere dager i uka enn om jeg hadde jobbet.

9000,- i stipend pr mnd????

Skrevet

Jeg jobber 80% og er heltidsstudent. Barn og full pakke :) Har 8200 kr i mnd + lønn - så godt over 20 000 i mnd. 

Skrevet

9000,- i stipend pr mnd????

Fra Lånekassen, ja. 7000kr er basis som de fleste studenter på høyere utdanning får. Min mann tjener under 340000kr i året derfor får jeg forsørgerstipend også. Ekstra stor utbetaling i januar og august. Ingenting i juni og juli.

Skrevet

Ser ut som det kanskje ikke er umulig da, så tusen takk for svar! Jeg trodde ikke at etablerte, voksne mennesker, som har jobb osv fikk stipend jeg.

Skrevet

stipend?? er det ikke maks lån dere får utbetalt og? stipend på 7000 har jeg ikke hørt man får "gratis " pr mnd?

Hva blir gjelda etterpå? er gjerne det som dreper økonomien !

Bare spør, påstår ikke

Anonymous poster hash: 5c090...0cc
Skrevet

Man har vel utbetalt rundt 8000 i studielån per måned, også må man betale tilbake ca 60 prosent av dette

Anonymous poster hash: 2a9d8...c48
Skrevet

Etter 3 år blir vel lånet på rundt 200 000-300 000 

Skrevet

Mulig jeg som er litt blank her altså, men er de summene dere snakker om lån eller stipend?

Skrevet

Hva vil du studere? :)

Yrkesfaglærer har jeg vurdert.

Skrevet

Lån, 60 prosent av pengene du får i året må betales tilbake som lån..

Skrevet

Jeg har 3 barn, hus, bil og jobb (80 % stilling). Lever et hektisk liv, men har ENDELIG funnet ut hva jeg vil bli når jeg blir stor (i en alder av 35!).

Det er umulig for meg å sette meg fulltid på skolebenken. Heldigvis går det an å ta nettstudier for å bli det jeg vil. Jeg tar dette på deltid. Så et 2 års studie tar jeg over 4 år. Kommer til å bli ekstremt hektiske 4 år siden jeg er nødt til å opprettholde min 80 % stilling.

Jeg har jo heller ikke råd til å betale hele studiet, så jeg har søkt om studielån.

Jeg skal bite tenna sammen i 4 år og sikte mot drømmeyrket mitt! Vet alt blir så bedre når jeg er ferdig.

Har du sjekket om det går an å ta nettstudier? Eventuelt på deltid?

Anonymous poster hash: 93a1b...095
Skrevet

Jeg har 3 barn, hus, bil og jobb (80 % stilling). Lever et hektisk liv, men har ENDELIG funnet ut hva jeg vil bli når jeg blir stor (i en alder av 35!).

Det er umulig for meg å sette meg fulltid på skolebenken. Heldigvis går det an å ta nettstudier for å bli det jeg vil. Jeg tar dette på deltid. Så et 2 års studie tar jeg over 4 år. Kommer til å bli ekstremt hektiske 4 år siden jeg er nødt til å opprettholde min 80 % stilling.

Jeg har jo heller ikke råd til å betale hele studiet, så jeg har søkt om studielån.

Jeg skal bite tenna sammen i 4 år og sikte mot drømmeyrket mitt! Vet alt blir så bedre når jeg er ferdig.

Hva skal du studere? Bare nysgjerrig....

Anonymous poster hash: 61223...dc5

Skrevet

Det er samlingsbasert studie, yrkesfaglærer. Men vi har ikke råd til mer gjeld, så studielån er uaktuelt for min del.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hva jobber du som i dag? For å bli yrkesfaglærer trenger du ikke tre år gjør du vel? Er det ikke nok med PPU?

Skrevet

Trodde lånekassen fungerte sånn at man får utbetalt en sum i måneden (7-8000,-) og når studiet er bestått blir en del av dette omgjort til stipend (40%) også må resten betales tilbake som studielån. Om man hopper av studiet eller ikke består må hele summen betales tilbake som lån.

Ingen som får 9000 kr i måneden i stipend vel, en god del av en summen blir studielån og noe til stipend om studiet blir fullført?

Anonymous poster hash: ddc4b...8ea
Skrevet

Stipendet er max 3500 kr i måneden, resten blir omgjort til lån.

Om du tjener mer enn 150.000,- i året blir det enda mindre stipend, jo mer man tjener jo mindre av utbetalingen fra lånekassen blir omgjort til stipend.

Anonymous poster hash: ddc4b...8ea

Skrevet

Jeg har en 60% nattevaktstilling og studerer sykepleie på deltid ved siden av. 3 Barn og mann som jobber fullt.

Har utbetalt 22 000. Alt går!! Har gjort dette i 3 år nå så er godt i gang med siste året:)

Anonymous poster hash: fbdbb...c1a
Skrevet

Jeg tror at hvis du virkelig ønsker å ta utdannelse og mannen din støtter deg så er det mulig :)

Det er ikke alle som må lese i timesvis for å henge med faglig, er også forskjellig hvor krevende et studie er. Dere kan kanskje klare dere på litt mindre i disse årene, få avdragsfrihet på lånet, kutte ut dyre ferier osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...