Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #1 Skrevet 27. oktober 2013 Holder på å gå av hengslene her, føler jeg har prøvd alt. Noen tips?? Hun er 4 mnd gammel... Anonymous poster hash: 524f6...abd
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #2 Skrevet 27. oktober 2013 Det er viktig å få i seg nok mat og nok hvile i alle fall. Det er grunnlaget for å ha overskudd. Det er også viktig å legge til barnet ofte - gjerne hver time. Det er også viktig med nattamming da prolaktinnivået er på topp om natten. Anonymous poster hash: d61a6...7ee
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #3 Skrevet 27. oktober 2013 Det er viktig å få i seg nok mat og nok hvile i alle fall. Det er grunnlaget for å ha overskudd. Det er også viktig å legge til barnet ofte - gjerne hver time. Det er også viktig med nattamming da prolaktinnivået er på topp om natten. Anonymous poster hash: d61a6...7ee Jeg er redd for at mat og hvile (eller mangel på sådan) er en avgjørende faktor for at dette går rett vest. Det går i ett hele dagen, til jeg kollapser på kvelden. Får ikke sovet på dagen, og hvertfall ikke på ettermiddagen... har to barn til, og jeg er stort sett alene med de frem til 18 hver dag Må disse to faktorene være på plass for å få det til? Anonymous poster hash: 524f6...abd
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #4 Skrevet 27. oktober 2013 Ja, det er det. Du MÅ få til regelmessige måltider. Kjøp inn mat som du kan spise kjapt, f.eks bananer, yoghurt, Fjorlandmåltider, boller eller kjeks om så må til... Og hvis du kan få til å sove en time fra kl seks til kveldsstellet begynner så må du bare gjøre det. Prioriter å legge deg så tidlig du kan. Hvis du har mulighet å sove når babyen sover på dagtid er jo det også et alternativ. Klesvask og husarbeid kan vente/eventuelt tas når babyen er våken. En halvtime her og der hjelper. Anonymous poster hash: d61a6...7ee
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #5 Skrevet 27. oktober 2013 Ja, det er det. Du MÅ få til regelmessige måltider. Kjøp inn mat som du kan spise kjapt, f.eks bananer, yoghurt, Fjorlandmåltider, boller eller kjeks om så må til... Og hvis du kan få til å sove en time fra kl seks til kveldsstellet begynner så må du bare gjøre det. Prioriter å legge deg så tidlig du kan. Hvis du har mulighet å sove når babyen sover på dagtid er jo det også et alternativ. Klesvask og husarbeid kan vente/eventuelt tas når babyen er våken. En halvtime her og der hjelper. Anonymous poster hash: d61a6...7ee Så jeg kan spise bare små måltider? En banan her og en skive der? Hvor lenge bør det gå mellom? Husarbeid rekker jeg ikke, så her ser det ut som om lynet har slått ned. Babyen legger seg ikke før 22, og de to andre har stort sett aktiviteter på ettermiddagen... så det går i ett fra 6-22 hver dag. Er helt utslitt. Får ikke til å sove på dagen, dvs, jeg får ikke sove før jeg blir trøtt nok, og det passer sjeldent sammen med mini sine sovetider :/ Anonymous poster hash: 524f6...abd
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #6 Skrevet 27. oktober 2013 Du bør ha 4 hovedmåltider per dag (frokost, lunsj, middag og kvelds) som alle bør bestå av 500 kcal og middagen/kveldsen kan gjerne være enda mer. I tillegg bør du ha 3-4 mellommåltider. Det er ikke alltid like lett å få til et større måltid (spesielt lunsj er min erfaring) og da kan man erstatte det med noen mindre måltider. Men man kan ikke bare leve på bananer en hel dag, da blir det mange bananer.. Spis det i tillegg til vanlige måltider. Når man ammer bruker man som oftest 2500 kalorier per dag og har du gått på underskudd en stund er min erfaring at man trenger å "spise seg litt opp igjen" for at produksjonen kan øke... Anonymous poster hash: d61a6...7ee
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #7 Skrevet 27. oktober 2013 Så lenge du legger babyen til ofte så burde det gå fint. Her gikk produksjonen min voldsomt opp nå i helga da jeg har samsovet med småen på 6 mnd med puppen i munnen hans. Han har tre tenner på vei gjennom på en gang så det har vært eneste måten å få ham til å sove godt på. Og nå har jeg kjempespreng, har ikke hatt det på 5 mnd tror jeg.. Husk å drikke masse og å spise godt. Søvn blir det altfor lite av her også forresten, uten at det har gått utover melkeproduksjonen. Anonymous poster hash: 625ef...a4e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #8 Skrevet 27. oktober 2013 Takk for gode svar!! Skal prøve å legge til oftere. Problemet er bare at hun tar to tak, også gidder hun ikke mer. Så blir det bare kav og skrik, og ikke noe hyggelig for noen men skal prøve i morgen, da har vi god tid Anonymous poster hash: 524f6...abd
Collette Skrevet 27. oktober 2013 #9 Skrevet 27. oktober 2013 Prøv alfalfaspirer! Det er fantastisk for melkeproduksjonen.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #10 Skrevet 27. oktober 2013 Få nesespray til økt melkeproduksjon. Evt prøv å pump begge brystene samtidig. Anonymous poster hash: ec853...df3
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #11 Skrevet 27. oktober 2013 Prøv alfalfaspirer! Det er fantastisk for melkeproduksjonen. Hva er det og hvor får jeg tak i det Drikker ammete, vørterøl og har fått nesespray... Anonymous poster hash: 524f6...abd
Collette Skrevet 27. oktober 2013 #12 Skrevet 27. oktober 2013 Det er spirer og er veldig næringsrikt. Jeg kjøpte på ICA og Meny. Det står i frukt/grønt-avdelingen. Google det, så ser du bilder.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #13 Skrevet 27. oktober 2013 Nesespray øker ikke produksjonen. Den er til dem som har nedsatt utdrivningsrefleks. Bruker man den blir man avhengig, så den skal kun brukes av dem som trenger den. Ammer/pumper du på natten? Dersom du ikke gjør det, så vil det hos mange føre til lavere melkemengde. Anbefaler deg å gå inn på www.ammehjelpen.no Anonymous poster hash: 45d0b...5e5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #14 Skrevet 27. oktober 2013 Nesespray øker ikke produksjonen. Den er til dem som har nedsatt utdrivningsrefleks. Bruker man den blir man avhengig, så den skal kun brukes av dem som trenger den. Ammer/pumper du på natten? Dersom du ikke gjør det, så vil det hos mange føre til lavere melkemengde. Anbefaler deg å gå inn på www.ammehjelpen.no Anonymous poster hash: 45d0b...5e5 Ja, vet at sprayen ikke øker På natta får hun pupp hvis hun våkner, og da ammer hun helt fint. Men stort sett sover hun, og jeg må helt ærlig få den lille søvnen så jeg pumper ikke når hun ikke våkner, nei. Skulle nok gjort det, men jeg er i aktivitet 16 timer i døgnet, så jeg har ikke overskudd Anonymous poster hash: 524f6...abd
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #15 Skrevet 27. oktober 2013 Nesespray øker ikke produksjonen. Den er til dem som har nedsatt utdrivningsrefleks. Bruker man den blir man avhengig, så den skal kun brukes av dem som trenger den. Ammer/pumper du på natten? Dersom du ikke gjør det, så vil det hos mange føre til lavere melkemengde. Anbefaler deg å gå inn på www.ammehjelpen.no Anonymous poster hash: 45d0b...5e5 Ja, vet at sprayen ikke øker På natta får hun pupp hvis hun våkner, og da ammer hun helt fint. Men stort sett sover hun, og jeg må helt ærlig få den lille søvnen så jeg pumper ikke når hun ikke våkner, nei. Skulle nok gjort det, men jeg er i aktivitet 16 timer i døgnet, så jeg har ikke overskudd Anonymous poster hash: 524f6...abd Skjønner veldig godt at du ikke har overskudd, men det kan være en forklaring. Forsøk å spis jevnlig, noen trenger flere kalorier enn ellers for å klare å holde melkeproduksjon uten å rase ned i vekt. Drikk godt. Forsøk å hvile. Har du tilgang til elektrisk pumpe så kan du dobbelpumpe etter amming eller istedenfor dersom barnet ikke vil ha. Anonymous poster hash: 45d0b...5e5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2013 #16 Skrevet 27. oktober 2013 Nesespray øker ikke produksjonen. Den er til dem som har nedsatt utdrivningsrefleks. Bruker man den blir man avhengig, så den skal kun brukes av dem som trenger den. Ammer/pumper du på natten? Dersom du ikke gjør det, så vil det hos mange føre til lavere melkemengde. Anbefaler deg å gå inn på www.ammehjelpen.noAnonymous poster hash: 45d0b...5e5 Ja, vet at sprayen ikke øker På natta får hun pupp hvis hun våkner, og da ammer hun helt fint. Men stort sett sover hun, og jeg må helt ærlig få den lille søvnen så jeg pumper ikke når hun ikke våkner, nei. Skulle nok gjort det, men jeg er i aktivitet 16 timer i døgnet, så jeg har ikke overskudd Anonymous poster hash: 524f6...abd Skjønner veldig godt at du ikke har overskudd, men det kan være en forklaring. Forsøk å spis jevnlig, noen trenger flere kalorier enn ellers for å klare å holde melkeproduksjon uten å rase ned i vekt. Drikk godt. Forsøk å hvile. Har du tilgang til elektrisk pumpe så kan du dobbelpumpe etter amming eller istedenfor dersom barnet ikke vil ha. Anonymous poster hash: 45d0b...5e5 Ingen fare for å rase ned, jeg går bare opp uten å spise no særlig. Jeg har forsøkt å pumpe fra begge sider, men har store hengende bryst, så jeg må holde med en hånd mens jeg pumper med den andre. Ser skikkelig lurt ut ;-) Må prøve å få til mer hvile skjønner jeg... Anonymous poster hash: 524f6...abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå